متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچگاه طرحی بومی و کارشناسی، جایگزین طرح جامع اول نشد، بلکه نسخه های شماره 2 و 3 و سپس طرح تفصیلی شهر تهران طرح شد. این روند مصداقی روشن از این مثل قدیمی بود که "خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج".

گروه فرهنگی مشرق - تهران یک معماری وحشیِ مضطربِ بی نظمی دارد که از 40 - 50 سال پیش تا حالا ادامه دارد...
رهبر معظم انقلاب در دیدار برگزیدگان جشنواره فیلم مردمی عمار

تهران، روستایی که "انارستان" های بسیار و انارهای مرغوب داشت و ساکنینش برای در امان ماندن از هجوم غارتگران، خانه های خویش را در زیر زمین می ساختند، با احداث برج و بارو در گرداگرد روستا، به یک شهر با موقعیت ممتاز نظامی تبدیل شد.
احتمالا مردم "تهران قدیم"  فکرش را هم نمی کردند که این روستای تازه روبه رشد به این سرعت چنین اقبال بلندی بیابد و پایتخت ایران شود. گرچه این آبادی نخستین بار چشم کریم خان زند را برای دارالحکومه شدن گرفت، اما این آقا محمدخان است که نظر سوی آن می کند او برای شهر کوچک تهران که از عهد شاه طهماسب اول صفوی به بعد اندک اندک بالیده و اعتبار و جایگاهی کسب کرده بود، خوابها دیده بود برای همین حدود 226 سال پیش در این شهر تاجگذاری می کند و در رقابت با عثمانیان، تهران را دارالخلافه می نامد و تهران در سال 1200 ه.ق به عنوان پایتخت قاجاریه برگزیده شد.

وقتی "پیترودلاواله" (جهانگرد ایتالیایی) این شهر جدید را دید، آن را پوشیده از چنارهای کهن سال یافت و "چنارستان" لقب داد. با روی کارآمدن رضاخان در ایران، بساط برج و بارو و دروازه های تهران برچیده می شود، تا دیگر هیچ محدوده و حصاری برای توسعه این شهر وجود نداشته باشد و بدین ترتیب شهر تهران با سرعتی غیر قابل کنترل، شروع به رشد می کند و آبادی های مجاور را در کام خود می کشد. محمدرضا پهلوی نیز در همان مسیر نادرست پدرش گام می نهد و به گسترش افسار گسیخته تهران ادامه می دهد. یکی از اشتباهات بزرگ وی، تهیه طرح جامع تهران بود.

مطالعات اولین طرح جامع تهران در سال 1345 ه.ش آغاز و در سال 1349به تصويب رسيد. در این برهه، شهر تهران حدود 180 كيلومتر مربع وسعت و 7/2 ميليون نفر جمعيت داشت. این طرح، گسترش شهر تهران را به دليل وجود ارتفاعات در شمال و شرق و نامناسب بودن اراضی جنوبی، در منطقه غرب تعيين كرد و سطح شهر را به ده منطقه با مراكز مجهز تقسيم و شبكه اي از آزادراه ها و بزرگراه ها را نيز پيشنهاد كرد. بدين ترتيب بر اساس طرح جامع، تراكم جمعيت در تهران از حدود 150 نفر در هر هكتار به حدود 90 نفر در هكتار كاهش مي يافت و به ازاي هر نفر نيز حدود 55 متر مربع انواع خدمات ارائه مي شد. اين طرح در حدود هشت سال، يعني از سال 1349 تا سال 1357 مبناي هدايت توسعه تهران بود و بر اساس آن، طرح تفصيلي بخش هايي از شهر نيز توسط شهرداري تهران تهيه شد.


 ویکتور گروئن، معمار آمریکایی اتریشی- یهودی تبار

رژیم پهلوی، طرح مذکور را به یک معمار آمریکایی اتریشی-یهودی تبار، به نام "ویکتور گروئن" (Victor Gruen) سپرد. ویکتور گروئن این طرح را با همکاری "عبدالعزیز فرمانفرمائیان"(یکی از معماران معتمد دربار) انجام داد. یکی دیگر از همکاران این طرح، "غلامرضا نیک پی"(شهردار وقت تهران) بود. گروئن، يكي از صدها شركت خصوصي‌اي بود كه در آغاز همكاري نزديك دولت آمريكا با رژيم پهلوي به ايران هجوم آوردند. وی نماينده نسلي از معماران آمريكايي متولد خارج از اين كشور بود كه اعتقادي ویژه  به طراحي شهري مدرنيستي و استفاده از تكنولوژي مدرن براي حل مشكلات داشتند. این رویکرد، به گونه ای بود که به آرزوهای جاه طلبانه و غیر منطقی محمدرضا پهلوی مبني بر "مدرن‌سازي و غربي‌سازي تمامی ارکان كشور" جامه عمل می پوشاند. گروئن، به "طراحي شهري مدرنيستي" اعتقادی راسخ داشت.
امروز که حدود چهل سال از زمان تصویب اولین طرح جامع تهران می گذرد، با توجه به تحولات شهر و منطقه تهران، اشاره به چند نکته، ضروری است: نگاه طرح جامع اول، به پیشرفت اقتصادی کشور در آینده، بسیار خوشبینانه بود. با توجه به تجربه طولانی برنامه ریزی شهری در کشورهای درحال توسعه (و حتی پیشرفته) طی نیمه دوم قرن بیستم، می توان گفت که این نگاه، واقع بینانه نبوده است.

طرح جامع اول تهران هیچ تصوری از شکل گیری پدیده «منطقه کلانشهری» (یا به اصطلاح امروز مجموعه شهری)، و به وجود آمدن کرج چند میلیونی (که در آن زمان فقط 40 هزار نفر جمعیت داشت) و شهرهای چند صد هزار نفری (مثل اسلامشهر و قرچک و قدس و ...) و کانون های متعدد و پرجمعیت دیگر در پیرامون تهران نداشت.

 
ویکتور گروئن شناخت دقیقی از روحیات محمدرضا پهلوی و آرزوهای جاه طلبانه وی داشت و به خوبی می دانست که شاه، هیچ شناختی از اصول شهرسازی و مدیریت شهری ندارد.

در زمان تهیه طرح جامع تهران هنوز وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس نشده بود و طرح جامع تهران با مدیریت و زیرنظر سازمان برنامه و بودجه (توسط مؤسسه مهندسان مشاور فرمانفرمائیان و ویکتورگروئن آمریکایی) تهیه شد. این سابقه دو سنت نامیمون از خود به جای گذاشت که هنوز بعد از چهل سال باقی مانده و مانع از شکل گیری ساز وکار صحیح مدیریت و برنامه ریزی شهری در کشور شده است :
اول اینکه پنداشته میشود که طرحهای جامع شهری «اسناد میان بخشی» هستند و وظیفه تأمین نیازها و هماهنگی بین بخش های اجرایی (از جمله وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، نیرو، راه، سازمان تربیت بدنی و...) را نیز به عهده دارند. ماندگاری غریب این پندار (به رغم رواج دیدگاه های مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک ) همچنان باعث انجام مطالعات حجیم، بیهوده و طولانی شدن زمان تهیه برنامه ها و طرح های شهری می شود. عدم تحقق احکام متنوع و نامرتبط باعث بی اعتقادی عمومی به نقش و اهمیت برنامه و طرح شهری شده و از همه مهم تر اینکه مسائل اصلی و مهم شهرها (که در حوزه توان و دخالت برنامه و طرح شهری جای دارند)، همواره در میان انبوه عظیمی از گزارشات، نقشه ها و اسناد و احکام نامرتبط مغفول می ماند.

 
غلامرضا نیک پی (شهردار تهران در سال های 1356-1348)

دوم اینکه طرحهای شهری نیز به مثابه نوعی از «پروژه های عمرانی» (مثل سد، نیروگاه، فرودگاه و ...) پنداشته شده و در نتیجه کماکان تهیه برنامه ها و طرح های شهری به مهندسین مشاوره خصوصی سپرده میشود. از این رو شکل گیری نهادهای پایدار و دائمی، توانمند و موثر، در چارچوب ساز و کارها و تشکیلات مدیریت شهری کشور به تعویق خواهد افتاد. این شیوه مانند این است که کشوری اداره قوای مجریه، مقننه و قضاییه خود را به مشاوران خصوصي داخلي يا خارجي بسپارد! امروز در چارچوب نظام هاي مديريت شهري، در همه كشورهاي پيشرفته (و حتي در حال توسعه) جهان، نهادهاي دائمي برنامه ريزي شهري، كه وظيفة نظارت مستمر تحولات شهري، تعريف مسئله، تعيين اهداف و راهبردها و سياست ها و نظارت بر اجراي آنها و بازنگري مستمر در برنامه و طرح ها و ... را به عهده دارند، ايجاد شده و شكل گرفته اند.

 
"عبدالعزیز فرمانفرمائیان"(یکی از معماران معتمد رژیم پهلوی) و همکار ویکتور گروئن در تدوین اولین طرح جامع تهران

 
معماران فعال در دوران رژیم پهلوی-فرمانفرمائیان،نفر دوم از چپ

متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچگاه طرحی بومی و کارشناسی، جایگزین طرح جامع اول نشد، بلکه نسخه های شماره 2 و 3 و سپس طرح تفصیلی شهر تهران طرح شد. این روند مصداقی روشن از این مثل قدیمی بود که "خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج"

 تصویر هوایی از پروژه نواب

یکی از نتایج تاسف برانگیز طرح جامع اول، پروژه "بزرگراه نواب" بود. براساس طرح جامع تهران، بزرگراه چمران بايد ادامه مي يافت و چون تملك زمين های محله نواب، هزينه هنگفتي را دربرداشت، بازسازي بافت فرسوده اين ناحيه نيز به عنوان طرحي براي جبران هزينه ها لحاظ شد. در حقیقت،غلامحسین کرباسچی(شهردار وقت) به فكر ساخت طرح هاي ساختماني نواب افتاد تا بتواند با استفاده از سود ناشي از فروش اين ساختمان ها، بزرگراه نواب را نيز در امتداد بزرگراه چمران ادامه دهد.

 پروژه نواب

قبل از نوسازی، خیابان نواب، خیابانی شمالی- جنوبی در مرکز تهران بود که نقشی حیاتی و مهم در اتصال برخی مناطق و محلات تهران طی ۷۰ سال گذشته داشته است. ساختمان های این محدوده اغلب یک یا دو طبقه بوده و قدمتی ۵۰ تا ۶۰ سال داشتند. این محدوده شامل چند محله شناخته شده با هویتی قوی و روابط و پیوندهای اجتماعی، قومی و فرهنگی بوده و ساکنان نسبت به آن حس تعلق داشتند. اجرای پروژه نوسازی موجب از هم گسیختن این روابط و از بین رفتن هویت محله ها شد.

 غلامحسین کرباسچی-شهردار تهران در سال های 1377-1368

فلسفه طراحی بزرگراه نواب به عنوان شریان اصلی که از شمال, بزرگراه چمران را به جنوب تهران متصل می‌کند, از سال ۱۳۴9 ه.ش مطرح گردید. شهرداری تهران در سال ۱۳۶۹ پس از تأئید شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، طراحی و اجرای بزرگراه مذکور را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس این طرح و به منظور تأمین هزینه‌های خرید پلاک‌های ثبتی و احداث بزرگراه مقرر گردید, در مجاور توسعه ۴۵ متری بزرگراه و به میزان حداقل ۵/۲۷ متر از طرفین به ساخت و ساز مسکونی اختصاص یابد.
این طرح نسنجیده و منفعت طلبانه که زائیده طرح جامع اول بود، با وجود تبلیغات گسترده، هیچ گاه به اتمام نرسید و نیمه کاره رها شد. ولیکن  آسیب های بسیاری را بر منطقه وارد کرد. از آن جمله می توان به:

***عدم احداث مدرسه، مسجد، فضای سبز و ... (مقامات شهری تمامی فضاهای فرهنگی، آموزشی و همچنین فضاهای سبز را به دلیل غیر اقتصادی بودن از طرح حذف کردند)

***آلودگی هوا و صوت به علت مجاورت با بزرگراه

***عدم اسکان مجدد ساکنان قدیمی در مسکن های جدید و مهاجرت آن ها به مناطق پایین تر و حاشیه ای شهر به دلیل فقر و درآمد کم آن ها

***قطع ارتباط بین شرق و غرب نواب

***تعداد زیاد واحدهای مسکونی در هر بلوک
اشاره کرد.
 

تراکم فروشی و واحد نظارت


اما یکی از اسفناک ترین نتایج این پروژه، شروع پدیده "تراکم فروشی" و گسترش روزافزون آن در شهر تهران بود. با فروش تراکم که، برخی از آن به فروش شهر و نادیده گرفتن حق شهر تعبیر می کنند، ویژگی های فضاهای شهری دستخوش تغییرات بسیاری شد. در حال حاضر این معضل در تمام کشور به رفتاری رایج تبدیل شده است. افزایش یکباره جمعیت، نا همگونی ظرفیت معابر و خدمات با نیاز استفاده کنندگان، تغییر الگوی سکونت و مشکلات اجتماعی ناشی از همجواری ها، آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر سلامت جامعه، ترافیک و راهبندان در سطح خیابان های شهر و...  از تبعات و آسیب های انسانی این شهر فروشی است.
متاسفانه هیچ کدام از افرادی که بعد از کرباسچی مسئولیت شهر تهران را برعهده گرفتند، نتوانستند راه حلی جامع و آینده نگر برای اداره پایتخت ایران تهیه و اجرا کنند. اجرای افراط گونة تونل سازی و تقاطع های غیر همسطح و دیگر طرح های اینچنینی، موید این امر است که، ما همچنان میراث نامبارک ویکتور گروئن و غلامحسین کرباسچی را بر دوش می کشیم.

اگر طرح هاي راهبردي شهر هاي بزرگ دنيا را بررسي كنيم، مي بينيم كه هر يك از آنها براي جذب جمعيت بيشتر، با هم رقابت مي كنند؛ اين در حالي است كه در ايران از افزايش جمعيت جلوگیری می شود. براى مثال، پاريس دوبرابر تهران اتومبيل شخصي دارد، در حالي كه مساحت آسفالت آن نصف تهران است اين شهر شبكه حمل و نقل عمومي گسترده و پيشرفته اي دارد. متروي پاريس بيش از 60 تقاطع ومتروي لندن بيش از 80 تقاطع دارد، بنابراين افراد به طور مدوام ضرورتى نمى بينند كه از خودروى شخصي خود استفاده كنند. این مثال، تنها یک نمونه از مدیریت آینده نگر، با توجه به پتانسیل های موجود می باشد. به نظر شما كدام علمى تر است؛ بگوييم جمعيت را محدود كنيم، يا بگوييم ظرفيت حمل و نقل عمومى شهر را بالا ببريم .به نظر می رسد، دومی، مشکل تر اما علمی تر است.
اگر کمی خود را باور کنیم و به این آرمان که "ما می توانیم" اعتقاد عملی داشته باشیم.به هر آنچه در نظر داریم، خواهیم رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    2 1
    کرباسچی تهران را به حراج گذاشته بود
  • مهدی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 1
    یکبار هم که شده بیاییم ملی بیاندیشیم و هماهنگ رفتار کنیم حباب دست ساز قیمت های سرسام آور مسکن زندگی را برای بخش کثیری از مردم کشور جهنم کرده و چه مردان و زنان و دختران و پسرانی که از صبح تا شب کار می¬کنند تا فقط بتوانند صرفاً شب هایشان را داخل سقف و ستونی سپری کنند. سریعترین و منطقی ترین راه حل رفع این مشکل در کوتاه مدت در دست دولت است، یعنی همان کاری را انجام دهد که در اینچنین مواردی لاجرم انجام داده و باید انجام دهد. یعنی قانونی مصوب شود و یا لایحه و طرحی موضوعیت پیدا کند که با رویکرد اجرای اصل 31 قانون اساسی اعلام نماید: «هر شخص بالای بیست سال ایرانی تنها می¬تواند یک واحد مسکونی را تملک نماید» و سند مالکیت واحدهای مازاد ابطال خواهد شد، و یا حداقل نقل و انتقال واحدهای مسکونی مازاد مشمول مالیاتهای بسیار سنگین شود. یعنی همان سهمیه بندی مسکن. ممکن است دولت و یا مجلس موافق این کار نباشند، چرا که مقامات و مسئولان از اینکه داراییهای لوکس مانند خودرو و جواهرات و عتیقه و... داشته باشند ابا دارند یا مصلحت نمی بینند که داشته باشند بنابراین سرمایه خود را در قالب مسکن حفظ می کنند، بنابراین مایل نخواهند بود، ولی اصرار و پافشاری و درخواست علنی مردم و رسانه ها این مقاومت را خواهد شکست. و الان که بازار مسکن راکد بوده و قیمت مسکن تقریباً ثابت و جزئی رو به پایین است، بهترین موقع طرح و پیگیری این موضوع است. پس شعار ما باید این باشد: «هر شخص بالای بیست سال ایرانی تنها می¬تواند یک واحد مسکونی را تملک نماید» اصل‏ سي و يكم قانون اساسی: داشتن‏ مسكن‏ متناسب‏ با نياز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ايراني‏ است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعايت‏ اولويت‏ براي‏ آنها كه‏ نيازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشينان‏ و كارگران‏ زمينه‏ اجراي‏ اين‏ اصل‏ را فراهم‏ كند. نقش رسانه در این موضوع مهمترین نقش است و طلایه دار پیگیری این موضوع. عصرایران، تابناک، ایسنا، مهر، فارس، ایرنا، فرارو، پارسینه، مشرق، و... باید با هماهنگی و آگاهی بخشی و مدیریت افکار و مطالبات عمومی، خالق این خدمت عمومی و رقم زننده این موفقیت باشند.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 2
    گزارش بسیار مهم و جالبی است. مطالبی در آن است که در هر کتابی نمی توان یافت. دست دوستان مشرق درد نکند و خدا قوت.
  • با سلام ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    با تشکر از دست اندرکاران سایت که به شکلی واقع بینانه معضلات تهران را تحلیل نمودند.در دوره کرباسچی تحت عنوان همیاری و خودیاری هر تخلفی قانونی شد از مهمترین این تخلفات ساختمانی در دوره کرباسچی ، مسکونی کردن پارکینگ های مجتمع های آپارتمانی که آنچنان تأثیر دراز مدتی بر زندگی شهری در تهران گذاشته که هنوز حل نشده است. علاوه بر این بسیاری از امور دیگری شهری ساخت آپارتمان چندین طبقه در یک کوچه با عرض نیم متر در نظام آباد تهران به شرط پرداخت همیاری و خودیاری مجاز شده بود.تهران تا 20 سال دیگه هم تاوان مدیریت کرباسچی را خواهد داد.
  • حقگو ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    5 2
    کرباسچی خراب کرد؟ شماها که بلدید درستش کنید!!!!!!!!!!!!دستتون در نکنه!!!!!!!!
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 1
    ممنون
  • محب علی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 1
    بهتر است به حاشیه شهر ها توجه شود یک سوم جمعیت شهر مشهد حاشیه نشین است طرح جامع کجاست؟طرح تفصیلی کجاست؟قانون خراب از بی قانونی بهتر است.
  • امير سروش پور ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    3 0
    قاليباف در برج سازي و تراكم فروشي در شميران و ديگر نقاط تهران روي كرباسچي را سفيد كرد بايد مسائل جناحي را كنار گذاشت و واقع بين بود پايه گذار فاجعه تراكم فروشي در تهران كرباسچي بود و شهرداران مختلف پس از وي اين راه را ادامه دادند ولي در دوره قاليباف اين روند شدت فزاينده اي گرفت و هزاران ميليارد تومان تراكم سيار در بين پيمانكاران توزيع شد تا آخرين اميدهاي تهران فنا شود و شاهديم كه آلودگي هوا و ترافيك و بي هويتي و اشراف بناها و تخريب باغات ازگل و ... همه در اين سالهاي اخير به اوج رسيد.
  • ناشناس ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    2 0
    همین کرباسچی 3سال قبل با اشکهای فریبانه خود در فیلم تبلیغاتی م.ک می خواست دوباره به میدان بخور بخور سیاسی برگردد و همان کارهای سابق خود را تکرار کند.
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 3
    همین قالیباف خیلی بهتر از کرباسچی بوده
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    معماری مجلس که کاملا مشخصه کجایی هست..!
  • Vahid ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    روزی که همه چیز اسلام با تدبّر شیعه شد پاسخ‌ها بیرون خواهد آمد آیا مدرسهٔ ما شیعه مند است ؟ آیا اقتصاد ما شیعه مند است ؟ آیا مدیریت ما به سبک ابو ریحان بیرونی، ابو علیسینا و و و شیعه مند است ؟ آیا آرشیتکت ما شیعه مند است ؟ (مثال فرودگاه امام را ببینید که فرانسوی‌ها چنان گند زده‌اند که از ماشین پژو هم گندتر در آماده...!) آیا ما واقعا قانون پذیر هستیم و به قانون احترام می‌گذریم ؟ (انصافا) برای این سوال آخر، جواب این است که ایرانیان در اروپا و آمریکا از شهروندان خودشان بیشتر به قانون احترام میگذارند پس مساله کجاست ؟ تدوین انقلاب اجتماعی بر اساس اسلام شیعه کار و تلاش با خود باوری آیا این درست است که بعد از ۳۰ سال از انقلاب هنوز صدا و سیما بگوید "به همت متخصصان ایرانی‌ با بدون کمک خارجی‌ ؟؟؟؟!!!!" این در حالی‌ است که ایرانیان هستند که اکثر لابراتوار‌های ناسا را میچرخانند !!! این بزرگترین ضربه است به اقتدار فرهنگ ایرانیان پس به پا خیزیم و کار کنیم و ایران را به حراج نگذاریم کار + وحدت کلمه ما را به آن مدل اسلامی شیعه ایرانی‌ خواهد رسند اگر میدانستید استعداد‌های که دارید و خود از آن غافلید !!!!!
  • مهد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    3 0
    نقدي ضعيف و صد البته مغرضانه من با اشخاص اعم از فرمانفرماييان و كرباسچي كاري ندارم اما اين گزارش بيشتر از اين كه فني نوشته شده باشه صرفا سياسي و سليقه ايه.. متاسفم
  • هومن ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    در جواب به اون ناحق گو: یارو زده رگ و ریشه رو به گند کشیده حالا می گن شما بیا روش رو درست کن... درست کردنش از ریشه کندنشه... اگه بخوان از ریشه درستش کنن از کجا معلوم فردا صدای امثال خودت در نیاد؟...
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    چه نبوغی در این طرح نهفته شاید کسی دلش بخواد دو تا خونه داشته باشه
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    بهترین طرح اینه که دور تهران حصار کشیده بشه مثل زمان قاجار .
  • سیروس ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    آقای مشرق شما اول تکلیف 1000 میلیارددلاردرآمدنفت وگاز وفروش محصولات راطی 7 سال گذشته روشن کن بقیه پیش کش!!
  • محسن ع ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 1
    این مقاله که نویسنده با یک مقدمه خیلی قشنگ از چندین سال قبل خیلی واضح برای کوبیدن کرباسچی بود و تعریف و تمجید از بعضی از آقایون
  • امضامحفوظ ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    کارهایی که در پنج شش سال اخیر شده ده ها برابر کرباسچی بوده براستی آدم وحشت می کند . دفتر کار من در دانشگاه ..و در طبقات بالا و مشرف به هتل هیلتون ( استقلال فعلی ) است بنحوی که هتل در فاطله 600 متری جنوب شرقی من می شود در طول کمتر از شش ماه ده ها برج عظیم در دورتادور این محدوده چشم انداز ساخته شده و درحال ساخت است ! بنظر میرسد از دو سه سال دیگر ، تهران بسختی قابل سکونت می شود و این بساز و بفروشها می باید تا قبل از آن بتوانند املاکشان را تبدیل به پول یا ارز یا طلا کنند
  • رنگو ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ببخشید که واقعیت تلخ و مغرضانه هست!!
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    کجائی هست من مثلث و علابم فراماسونی اش چه از داخل و چه از خارج ساختمان تشخیض دادم . ولی چرا اینگونه مشخص و بدون ابا انرا اینگونه ساختند و کسی هم خرابش نکرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    1 0
    وحید خجالت بکش
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    1 0
    اقای وحید " شیعه مند دیگر از کجا در امد . اشنباه مند شدی .خودت را تصحیح مند کن
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 1
    نواب غلط است ''شهيد'' نواب صفوي
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    شما در تهران خوش باشید ایران را می خواهید چه کنید هزینه های شهر تهران بار سنگینی بر دوش کشور است که امکان اداره تهران را نا ممکن خواهد کرد چون که قطع و یقین مردم کشور تحمل این همه زیان به نفع توسعه تهران را بر نخواهند تابید ساختن پروژه های عمرای خدماتی که شهر تهران یک شهر پر هزینه خدماتی است تا مولد یک طرف نگهداری این پروژه ها طرف دیگر بحث است که باید آینده نگرانه عمل کنند بحث جاذبه های احساسی و بدون منطق تهران سبب جذب جمعیتی از کشور شده و می شود که نقدهای خاص خود را دارد.
  • ميثم باقري از قم ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    شمار را به خدا منتشر كنيد :شهرداري قم هم دسته كمي از تهراني ها نداره براي كسب درامد اجازه ساخت برج هاي تجاري در كنار خيابانهاي قديمي شهر رو داده در برخي موارد بلوار هاي احداثي جديد به خاطر مجتمع هاي تجاري تغير مسير ميدهند . مجتمع تجاري سيرنگ در ميدان سعيدي ، مجتمع تجاري زمزم وناشران از اين دسته هستند.احداث اين مجتمع ها در كنار خيابانهاي شلوغ و پردرد اگرچه براي شهر داري درامد زا است ولي به قيمت سلب اسايش عمومي است
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    هر کاری باید با مطالعه -برنامه ریزی -طراحی -و اجرا ،عملیاتی شود برای این منظور برنامه ریزی باید بر اساس چشم انداز تنظیم و توسط متخصصین طراحی و توسط متخصص دلسوز اجرایی شود یعنی شهردار باید متخصص دلسوز باشه نه تراکم قروش .مشکل از آنجا شروع شد که شهرداری را خواستند خود کفا کنند .
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    کرباسچی به نسبت مدت کمی که نسبت به شهردار امروز داشت کارهای بزرگی انجام داد
  • پیروز ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    آیا فروش خلاف خلاف شرع نیست؟ اینکه با تراکم بیحصاب مردم مظلوم یک شهر را عصبی و بیمار کنیم خلاف شرع نیست؟ حال مردم را بد کرده اند ؛ رفتارشان با هم پرخاشگرانه شده ؛ برای دفع اضطراب و استرسها به سرگرمیهای غیر سالم رو آورده اند؛ کرباسچی که رفت حالا چه کسانی مقصرند و چه بزرگانی که سکوت کرده اند ؛ گویی دست همه آلوده است .
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    جمله ی"این شیوه مانند این است که کشوری اداره قوای مجریه، مقننه و قضاییه خود را به مشاوران خصوصي داخلي يا خارجي بسپارد!" تحلیل جالب توجه و جدیدی بود که تا به حال نشنیده بودم. و بسیار جای فکر دارد و حساسیت موضوع را به خوبی نشان می دهد. کمبود نگاه استراتژیک و نادیده گرفتن ریشه های تاریخی یک شهر همه ویژگیهای طرح جامع اولیه و طرحهای جدید هستند و اگر سعی کوچکی توسط برخی از معماران در قبل از انقلاب برای رنگ و بوی ایرانی بخشیدن به برخی آثارشان وجود داشت، امروزه آنهم دیده نمی شود . در قسمت آخر مقاله یکباره موضوع عوض می شود و موضوع حمل و نقل عمومی که خود یک زمینه بحث مفصلی را می طلبد آورده شده است.
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    2 0
    انقلاب نمیشد جمعیت ایران زیر 50 میلیون باقی میموند، تهران هم به جای 15 میلیون الان فوقش 5 میلیون جمعیت داشت. کرج هم 1 میلیون به جای چند میلیون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس