به گزارش مشرق به نقل از جوان، در اين برنامه كه يك شب در ميان پخش ميشود، مسئولان باشگاه پرسپوليس در هر قسمت از اين برنامه حدود يك ساعت (در مجموع سه ساعت در هفته) فرصت پيدا ميكنند تا از هر كه دلشان ميخواهد انتقاد كنند. از طرفي مخاطب انتقادها مجال پاسخگويي ندارد تا به تبع آن بينندگان برنامه فرصت قضاوت هر دو سمت دعوا و نتيجهگيري درست را داشته باشند. اما گذشته از اين مبحث بايد از نوابغ پايهگذار چنين برنامهاي پرسيد كه ساخت اين برنامه بر پايه چه استدلال اقتصادي، اجتماعي يا ورزشي بنا شده است؟
چراكه تنها انتفاع مخاطب اين برنامه درگير شدن با بياخلاقي و دعواهاي مديريتي بينتيجهاي است كه جز ايجاد تلاطم و غليان احساسي جوانان هيچ بهره ديگري ندارد. از طرفي بديهي است كه درآمد نجومي فوتبال تنها مسيري را كه ميشناسد، جيب دلالان و برخي فوتباليستهاي خودشيفتهاي است كه تماشاگر را فقط براي بالا بردن رقم قراردادهايش دوست دارد، نه به خاطر هيچ مؤلفه ديگري. بحث ديگر اينكه آيا اساساً تلويزيون و رسانه ملي محل مناسبي براي «كُري خواني» مديران و مسئولان دو باشگاه پر سروصداي كشور است؟
آيا مسائلي كه انتفاع شخصي يا صنفي ويژه دارند، محل طرحش رسانه ملي با آن گستره مخاطبي است؟ برخي از مسئولان اين باشگاه در مصاحبههايشان مدعي شدهاند كه باشگاههاي بزرگ دنيا(بيشتر منظورشان باشگاههاي اروپايي است)همه داراي شبكه تلويزيوني اختصاصي هستند! اما به اين موضوع اشاره نميكنند كه مگر باشگاه شما به اندازه باشگاههاي مورد مثالتان درآمد اقتصادي دارد كه خودتان را در مقام مقايسه با آنها قرار دادهايد؟
شما هم به شبكههاي ماهوارهاي پول بدهيد و برنامه يا شبكه اختصاصي بخريد، هيچ اشكالي هم ندارد. اما باشگاهي كه تمام هزينههايش(بيشتر از ۹۵ درصد) از محل بيتالمال است ميتواند چنين ادعايي بكند كه فلان باشگاه چه امكاناتي دارد يا فلان ورزشگاه اختصاصي را دارد؟ خب شما هم درآمدزايي بكنيد و هر چه ميخواهيد، بخريد!
اين طرحهاي متفكرانه و پرهزينهتان را هم از محل همان درآمدها تهيه كنيد نه كيسه بيت المال! از طرفي مسئولان تلويزيون بر اساس چه استدلالي آنتن تلويزيون ملي را به يك باشگاه ميفروشند؟ مگر تلويزيون كابلي يا خصوصي است كه چنين كاري را انجام دادهاند؟
آيا مسئولان تلويزيون گمان ميكنند با اين كار شبكههاي ماهوارهاي بساطشان را جمع ميكنند و ميروند؟ آيا وجود برنامههاي ورزشي تلويزيون مانند «۹۰»، «ورزش و مردم»، «ورزش از نگاه دو» و برنامههاي از اين دست كه از شبكههاي سراسري پخش ميشوند، كافي نيست؟ آيا مسئولان باشگاه پرسپوليس نميتوانند حرفهاي خود را در قالب همان برنامهها مطرح كنند؟ آيا اين گونه آنتن فروشي كردن براي مخاطب نتيجهاي جز تأييد نگاه ليبرال سرمايه داري غرب خواهد داشت؟
چراكه در اين تفكر با پول ميتوان هر چيزغيرممكني را ممكن كرد و به دست آورد!
به نظر ميرسد كه برخي مديران و مسئولان پرحاشيه كه در سيستم ورزش كشورمان كم هم نيستند، اين ابتكار را به چشم يك اهرم فشار رواني براي نيل به برخي برنامههاي صنفي و تشكيلاتيشان نگاه ميكنند نه يك برنامه فرهنگساز و آموزنده، چراكه اگر غير از اين بود، هر كدام از اين دو باشگاه كه دستشان تا شانه در جيب و كيسه بيتالمال است، به قدر كافي رسانه مكتوب و غير مكتوب (الكترونيكي) در اختيار دارند كه حرفهايشان را بزنند و ديگر نيازي به چنين ابتكارات نبوغ گرايانهاي ندارند. طرفه اينكه باشگاه استقلال هم به فكر چنين اقدام متهورانهاي افتاده و در آينده نزديك رقابت و كُري خواني مسئولان اين دو تيم از طريق تلويزيون سراسري وارد منازل مردم خواهد شد!
چند وقتي است كه از شبكه دو سيما برنامهاي تحت عنوان «باشگاه» پخش ميشود كه به مسائل داخلي باشگاه پرسپوليس اختصاص دارد.