بر اساس جداول خلاصه بودجه کل کشور در سال 92 مجموع درآمدهای دولت در سال آینده 91 هزار و 995 میلیارد تومان و هزینه‌ها 121 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که بر این اساس تراز عملیاتی در سال آینده 29 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس جداول خلاصه بودجه کل کشور در سال 92 مجموع درآمدهای دولت در سال آینده 91 هزار و 995 میلیارد تومان و هزینه‌ها 121 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که بر این اساس تراز عملیاتی در سال آینده 29 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت، همچنین براساس خلاصه بودجه 92 واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 67 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تملک دارایی‌های سرمایه‌‌ای (بودجه عمرانی) در سال آینده 37.2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس جدول خلاصه بودجه واگذاری دارایی‌های مالی در سال آینده 7.4 هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی 8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
 
ممبینی افزود: در بخش منابع عمومی دولت یا بودجه عمومی مجموعه منابع و مصارف در این بخش 166 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این رقم در قانون بودجه سال 91  رقم 144 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود.بنابراین بودجه عمومی دولت افزایشی در حد 22 هزار میلیارد تومان داشته است.معاون بودجه گفت: بر اساس این گزارش درآمدهای اقتصادی دولت در سال آینده 25 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، همچنین منابع بودجه عمومی دولت در سال آینده به میزان مصارف بودجه عمومی رقم 192 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 
وی اضافه کرد: براساس جداول کلان لایحه 92 مجموع منابع و مصارف شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها 585 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم بودجه سال 91 افزایش نشان می‌دهد. به گفته ممبینی این در حالی است که با وجود واگذاری شرکت‌های دولتی انتظار می‌رود بودجه شرکت‌های دولتی کاهش پیدا کند، اما همچنین مهمترین رقم بودجه کل کشور در سال آینده بودجه شرکت های دولتی است.
 
براساس این گزارش لایحه بودجه سال 92 کل کشور با رقم 730هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم 597 هزار میلیارد تومان سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. ممبینی گفت:همچنین در بخش درآمدهای بودجه آمده است، مجموع کل درآمدهای دولت در سال آینده 91 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از این رقم 53 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و عوارض پیش‌بینی شده است،همچنین درآمد حاصل از مالکیت دولت 33 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات در سال آینده 2945 میلیارد تومان و درآمد حاصل از جرایم و خسارات 1109  میلیارد تومان و درآمدهای متفرقه 1921 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
 
همچنین در بخش هزینه‌های لایحه بودجه 92 آمده است برای جبران خدمات کارکنان دولت 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، که شامل حقوق و دستمزد و اضافه کار و پاداش بازنشستگی است.

در بخش هزینه‌ها استفاده از کالا و خدمات در سال آینده 14 هزار میلیارد تومان و هزینه اموال و دارایی 1027 میلیارد تومان و هزینه فصل یارانه‌ها 23 هزار 345 میلیارد تومان و هزینه رفاه اجتماعی 24 هزار میلیارد تومان و کمک‌های بلاعوض دولت 5.3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
 
در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن 65.8 میلیارد تومان و منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول 1500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

براساس جداول کلان لایحه بودجه سال آینده منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت صفر و منابع حاصل از تسهیلات خارجی (وام خارجی) 240 میلیارد تومان و منابع حاصل از استفاده موجودی حساب ذخیره ارزی صفر و منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی 6 هزار و 200 میلیارد تومان و منابع حاصل از برگشتی پرداخت‌های سال قبل 760 میلیارد تومان و منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی صفر ریال در نظر گرفته شده است.
 
همچنین در بخش تملک دارایی‌های مالی اعتبارات موضوع واگذاری سهام دو هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل اوراق مشارکت 2 هزار و 446 میلیارد تومان و بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی 2 هزار و 300 میلیارد تومان و همچنین سرمایه‌گذاری و کمک‌های فرهنگی و اقتصادی بین‌المللی 80 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نیما باقری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس