خبرنگاران رسانه‌های غربی همسو با صهیونیست‌ها در وین، همزمان با هر دور از مذاکرات ایران و 1+5 جنگ روانی و خبرپراکنی را با هدف به بن بست کشاندن مذاکرات و تشدید فشارها بر ایران آغاز می‌کنند. انتشار اخبار کذب و منفی و ارائه برخی اسناد مخدوش در زمان برگزاری مذاکرات از جمله روش‌های تیم جنگ روانی رسانه‌ای غرب است.

گروه بین الملل مشرق – دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان در حال برگزاری است و هیئت‌های مذاکره کننده در حال رایزنی های دیپلماتیک در حاشیه این مذاکرات هستند. تفاوت این دور از مذاکرات با مذاکرات گذشته، انتظاری است که دو طرف – به ویژه طرف ایرانی – دارد. از مدت‌ها پیش از فرا رسیدن زمان مذاکرات، پیام‌های روشنی از سوی ایران به کشورهای طرف مذاکره داده شد.

خبرنگاران رسانه‌های غربی همسو با صهیونیست‌ها در وین، همزمان با هر دور از مذاکرات ایران و 1+5 جنگ روانی و خبرپراکنی را با هدف به بن بست کشاندن مذاکرات و تشدید فشارها بر ایران آغاز می‌کنند. انتشار اخبار کذب و منفی و ارائه برخی اسناد مخدوش در زمان برگزاری مذاکرات از جمله روش‌های تیم جنگ روانی رسانه‌ای غرب است.

شکست مذاکرات هسته ای با ایران؛ عدم توافق برای ادامه مذاکرات

ایران در مذاکرات بغداد دیگر جایی برای پنهان کاری نخواهد داشت


براین اساس، جمهوری اسلامی همانند گذشته با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و حرکت در چارچوب معاهدات بین‌المللی و تحت نظارت آژانس، این پیام را به طرف‌های غربی داد تا این بار نیز مانند گذشته با دست خالی و "امتیازهای سوخته" پای میز مذاکره حاضر نشوند. سخنان صریح رهبر انقلاب در خصوص شرایط مذاکره با آمریکا و هدف آمریکا از مذاکره با ایران، و تاکید دیگر مقامات کشور بر برداشتن گامی موثر از سوی 1+5 و اعلام طرف‌های اروپایی مبنی بر پیشنهادات جدید، همگی نشانه‌هایی است که می‌تواند مذاکرات آلماتی را به مذاکراتی مهم تبدیل کرده و استراتژی کهنه "مذاکره برای مذاکره" را پایان دهد.

قدرت های بزرگ در مذاکرات پیشنهاد کاهش تحریم ها را به ایران خواهند داد

اما در حاشیه مذاکرات همواره موجی از اخبار منفی و ضد ایرانی و با محوریت عدم انعطاف ایران در برابر پیشنهادات غرب منتشر می‌شود.

پیگیری‌های خبرنگار بین‌الملل مشرق نشان می‌دهد این تیم رسانه‌ای متشکل از سه خبرنگار رسانه‌های غربی مستقر در وین است. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز در وین اتاق فرمان پروپاگاندا علیه برنامه هسته‌ای ایران در خلال مذاکرات را بر عهده دارند.

George Jahn) جورج جان) خبرنگار آسوشیتدپرس، سیمون استاردی ( Simon Sturdee) خبرنگار خبرگزاری فرانسه، و فردریک دال (Fredrik Dahl) خبرنگار رویترز در وین نفرات اصلی هدایت کننده جریان خبری مذاکرات در رسانه‌های غربی هستند.

به نقل از دیپلمات های آگاه: برنامه ای برای گفتگوی هیئت ایرانی با نمایندگان آژانس وجود ندارد

براساس اطلاعات بدست آمده، این افراد همزمان با مذاکرات به واسطه برخی دیپلمات های غربی شرکت کننده در مذاکره با ایران، به برخی اسناد محرمانه در خصوص فعالیت های هسته ای ایران و بخش هایی از گفتگوهای صورت گرفته در جریان مذاکره دست پیدا می کنند و به صورت گزینشی و با هدف تخریب و فشار بر ایران، بخش هایی از آن را منتشر می کنند.

آژانس: ایران آماده گسترش فعالیت های هسته ای خود است

در بسیاری از موارد دیپلمات های اسرائیلی حاضر در وین مسئول انتشار یا جهت دهی به اخبار و اسناد ضد ایرانی هستند تا به منفی ترین شکل ممکن از آن استفاده شود.

به گزارش مشرق، آخرین مورد این جوسازی پیش از مذاکرات، نامه ایران به آژانس بود که نصب 180 سانتریفیوژ IR-2m را به اطلاع رسانده بود. اما در اخبار منتشر شده بر ضد ایران، تعداد این سانتریفیوژها صدها و چند هزار عنوان شده است که پس از مراجعه به متن مشخص می شود منظور آن ها تعداد کل سانتریفیوژهای نصب شده بوده است.


ایران تجهیزات جدید هسته ای نصب میِ کند/ با وجود اعلام ایران مبنی بر نصب 180 سانتریفیوژ، در این خبر رقم 3000 سانتریفیوژ اعلام شده است!


همچنین برخی دیگر با ایجاد ابهام و شبهه در فعالیت های شفاف و نظارت شده ایران، از نصب این سانتریفیوژها با عناوینی چون "گزارش آژانس از فعالیت جدید هسته ای ایران" یا "گزارش آژانس از قصد ایران برای افزایش غنی سازی" و مشابه آن پرداخته اند.

همچنین در این گزارش ها که خوراک خبری برای زنجیره رسانه ای غرب است، مکررا از عبارات و تیترهایی چون احتمال شکست مذاکرات، عدم تمایل ایران برای انعطاف در برابر پیشنهادهای مثبت غرب، بی نتیجه بودن مذاکرات در دور اول، بسته جدید پیشنهادی جدید غرب روی میز، و ... استفاده شده است.

جوسازی دویچه وله فارسی با وجود عدم اظهار نظر رسمی از سوی مذاکره کنندگان

به عنوان مثال، جنگ رسانه ای "جان" و "دال" که در نیویورک تایمز نیز نقل شده است، بخشی از ماشین تبلیغاتی است که به مخاطب القا می کنند ایران با نصب این سانتریفیوژهای جدید و تولید اورانیوم غنی شده بیشتر، به ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر شده است.

ایران روند غنی سازی اورانیوم خود را سرعت می بخشد

اما در متن این خبرها و براساس اعلام ایران، آمده است که این سانتریفیوژها قرار است در نطنز نصب و برای غنی سازی درجه پایین ( زیر 4 درصد) بکار گرفته شود.

این در حالی است که غنی سازی 20 درصدی تنها در تاسیسات فردو انجام می گیرد که با اورانیوم با غنای بیش از 90 درصد که برای ساخت سلاح هسته ای مورد نیاز است، فاصله بسیاری دارد و آژانس نیز بطور منظم بر تمام فعالیت ها و تمام اورانیوم غنی شده در فردو و نظنز نظارت کامل دارد.

آژانس از شکست دوباره مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد/ 14 فوریه

* نکته قابل توجه بعدی این است که در این گزارش ها و اخبار هیچ اشاره ای به این مسئله نشده است که روند نصب این نسل از سانتریفیوژها اولین بار در حدود یکسال گذشته انجام شده است و نصب سانتریفیوژهای جدید نیز در ادامه همان مسیر است و اتفاق جدیدی رخ نداده است.

** در گزارش جورج جان خبرنگار آسوشیتدپرس این اتفاق ساده اینگونه روایت شده است:

"روز پنجشنبه یک دیپلمات [آژانس] به خبرنگار آسوشیتدپرس خبر داد ایران آماده است تا ارتقاء فنی چشمگیری در برنامه غنی سازی اورانیوم خود ایجاد کند که براین اساس، سرعت تولید موادی که هم در راکتور هسته ای و هم در سلاح هسته ای کاربرد دارد، به شدت افزایش خواهد یافت."


اقدام مخرب هسته ای ایران (نصب سانتریفیوژهای جدید)


این خبرنگار آمریکایی 15 پاراگراف بعد از این اذعان می کند که این تجهیزات برای تولید اورانیوم با غنای پایین است.

روایت فردریک دال خبرنگار رویترز نیز چندان به دور از فضاسازی "جان" نیست:

"ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که سانتریفیوژهای پیشرفته تری را برای غنی سازی اورانیوم نصب خواهد کرد؛ اقدامی که تلاش های دیپلماتیک برای حل صلح آمیز مسئله هسته ای ایران را پیچیده تر خواهد کرد."


روند افزایشی ذخایر اورانیوم ایران؛ هنوز به مرحله خطر نرسیده است

این گزارش مربوط به ماه نوامبر سال گذشته بوده که مجددا در روز 27 ژانویه منتشر شده است


روزنامه تایمز نیز اینگونه این جریان سازی را دنبال می کند:

"جمهوری اسلامی با ارسال نامه به آژانس اعلام کرده است که از سانتریفیوژهای جدیدی در نیروگاه هسته ای نطنز برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد کرد. این اقدام ایران را قادر خواهد ساخت تا سرعت غنی سازی خود را بیش از پیش افزایش دهد و همزمان نگرانی های غرب و اسرائیل را درباره برنامه هسته ای خود تشدید کند و زنگ خطری را برای اروپا، آمریکا و اسرائیل به صدا درآورد."

تردیدها و بدبینی ها نسبت به دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران

بازرسان آژانس اعلام کردند بازرسی ها موفقیت آمیز نبوده است

جورج جان اما در مقایسه با دو همکار دیگر خود، بیشتر به سمت تامین خواسته های اسرائیل حرکت می کند. خبرنگار آسوشیتدپرس در وین با انتشار گزارشی اختصاصی، نموداری را به نمایش می گذارد و براساس آن مدعی می شود ایران در حال ساخت بمب هسته ای است.


وی در این گزارش تلاش می کند با نمایش این گراف که مدعی شده است یکی از مقامات بلندپایه سازمان انرژی هسته ای ایران افشا کرده است، اینگونه نتیجه گیری کند که دانشمندان ایرانی در حال اجرای یک برنامه شبیه سازی سلاح هسته ای هستند که توانی معادل سه برابر بمب اتمی بکارگرفته شده در هیروشما را دارد.

اما چگونه این سند تنها به دست خبرنگار آسوشیتدپرس رسیده است؟ این خبرنگار آمریکایی همانند گذشته اینگونه توجیه می کند که این مقام خواستار این شده است که نام و ملیت اش فاش نشود.

اما این گراف منتشر شده و مورد استناد خبرنگار آسوشیتدپرس بدون هرگونه منبع معتبر، بدون تاریخ مشخص و توضیحات روشنی به برنامه هسته ای ایران ارتباط داده شده است و متن زیر گراف که در توضیح آن آمده نیز هیچ ارتباطی با برنامه هسته ای و یا هر چیزی شبیه به آن ندارد!

این خبرنگار پیش از این نیز تصاویری مانند شکل زیر را تحت عنوان شبیه سازی اتاق های انفجار و آزمایش هسته ای ایران منتشر کرده بود.


لازم به یادآوری است که به اسامی ذکر شده در اتاق فرمان جنگ روانی هسته ای بر ضد ایران نام سه عنصر رسانه ای – اطلاعاتی را نیز باید اضافه کرد:

آلیسون ویلیامز  (Alison Williams) دبیر یا سردبیر رویترز در وین، باربارا اسلاوین (Barbara Slavin ) و دیوید آلبرایت (David Albright) از دیگر مهره های اصلی فضاسازی بر ضد برنامه هسته ای ایران به خصوص در بازه زمانی قبل تا بعد از مذاکرات هستند.

باربارا اسلاوین و دیوید آلبرایت دو مهره اصلی وابسته به دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل در اندیشکده صهیونیستی علوم و امنیت بین الملل (ISIS) هستند که مهمترین جنگ روانی آن ها مربوط به پارچین و انتشار تصاویر ماهواره ای دستکاری شده و مخدوش برای اثبات ادعاهای آمریکا و اسرائیل و کشورهای غربی در مورد این منطقه نظامی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    میشه توضیح بدید اخبار کشورهای غربی چطور روی تیم مزاکره کننده و ایران تاثیر میزاره؟؟
  • حسین ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    آفرین. واقعا کار جالب و باارزشی است. لطفا این روش کار را ادادمه دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس