کد خبر 196247
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴

«جیمی کارتر» رئیس‌‌جمهور اسبق آمریکا درباره فیلم ضدایرانی «آرگو» گفت: در حالی‌که ۹۰درصد پروسه فرار دیپلمات‌های آمریکایی به عهده کانادایی‌ها بود، «آرگو» سازمان سیا را قهرمان نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق نقل از فارس، شبکه خبری سی‌ان‌ان، 21 فوریه تنها سه روز پیش از برگزاری هشتاد و پنجمین دوره از جوایز اسکار در مصاحبه‌ای جنجالی با «جیمی کارتر»، سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا - کسی که در زمان انقلاب اسلامی ایران و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان ایرانی، ریاست‌جمهور آمریکا را به عهده داشت - نظر او را در رابطه با فیلم ضد ایرانی «آرگو» جویا شد.

مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانیم:

 

*پیرس مورگان: تا جائیکه می‌دانم شما فیلم «آرگو» را دیده‌اید، از آنجائیکه موضوع این فیلم بخشی از خاطرات شماست، در این فیلم تا چه حد جانب حقیقت نگاه داشته شده است؟

کارتر: خوب، اجازه بدهید اول از همه بگویم که «آرگو» یک درام فوق‌العاده است، امیدوارم که این فیلم در مراسم امسال اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شود چون به نظر من شایستگی‌اش را دارد، ولی چیز دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که 90 درصد از کسانی که در جریان ایده فرار و به سرانجام رساندن شش دیپلمات آمریکایی نقش داشتند، کانادایی بودند، در حالیکه در فیلم «آرگو» عمده این نقش به سازمان سیا داده شده است، اگر از این اشتباه بگذریم، «آرگو» فیلم بسیار خوبی است. 

ولی شخصیت «بن افلک» در فیلم تنها قهرمان است، در حالیکه به عقیده من قهرمان اصلی «کن تیلور»، سفیر کانادا در ایران است که تمام پروسه فرار را رهبری کرد.

من همان روز اول نسبت به این قضیه تذکر دادم، من در آن زمان با دولت کانادا بسیار در ارتباط بودم زیرا آنها اجازه صدور شش پاسپورت جعلی مورد بحث را نداشتند، به همین خاطر پارلمان کانادا باید برای اولین بار در تاریخ خود وارد یک ماموریت مخفیانه می‌شد و آنها به ما اجازه دادند که برای فراری دادن دیپلمات‌هایمان از شش پاسپورت جعلی کانادایی استفاده کنیم.

 

*مورگان: ولی زمانی‌که تو برای اولین بار درباره نقشه فرار گروگان‌ها با استفاده از دروغ ساخت یک فیلم علمی‌تخیلی شنیدی، تو رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بودی. منظورم این است که اگر اشتباه می‌کردی، حسابی مایه تمسخر قرار می‌گرفتی، تصمیم برای این کار، یک تصمیم سرنوشت‌ساز بود، برای خودت، برای مقام ریاست جمهوری، برای کشور. 

کارتر: خوب، به هیچ وجه نمی‌توانم منکر این قضیه باشم، ولی به نظرم این مسئله به مراتب برای کانادایی‌ها سخت‌تر و حساس‌تر بود، چون بحران گروگان‌گیری به هیچ‌عنوان ربطی به آنها نداشت و همانطور که می‌دانی اگر این مسئله فاش می‌شد خود آنها ممکن است به گروگان گرفته می‌شدند.

ولی خوب همانطور که قبلا هم گفتم، کار مهم و اصلی را آنها انجام دادند، و به عنوان یک حقیقت، در نهایت گروگان‌های آمریکا توانستند از ایران خارج شوند، در سوئیس مستفر شوند و پیش از آنکه ایرانی‌ها متوجه شوند، در این کشور فرود آمدند.

زمانیکه من از مقام ریاست جمهوری کنار رفتم، پیش از آن دستور دادم که هیچ‌کس اجازه ندارد کوچکترین نقش از آمریکایی‌ها در پروسه فرار گروگان‌ها را فاش کند و تمام قدردانی‌ها از کانادایی‌ها شد و آنها قهرمان اصلی این ماجرا معرفی شدند و این قضیه تا سالیان سال پس از ریاست‌جمهور من نیز وجود داشت. ولی اما درباره «آرگو»؛ از نظر من این یک فیلم خوب با داستانی درام است که به نظر به اندازه کافی حقیقت دارد.

فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی «بن افلک» و تهیه‌کنندگی «جورج کلونی»، محصول کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» است که پیش از این فیلم‌ ضد ایرانی «300» را ساخته و هم‌اکنون نیز در حال ساخت قسمت دوم از این فیلم است.

«آرگو» روایتی هالیوودی از حادثه تسخیر سفارت‌‌خانه آمریکا به دست دانشجویان ایرانی و فرار شش دیپلمات آمریکایی از ایران است.

این فیلم در هشتاد و پنجمین دوره از رقابت‌های اسکار که بامداد دوشنبه برگزار می‌شود، نامزد 7 جایزه اسکار شده و بسیاری بر این عقیده‌اند که با توجه به روابط حساس دیپلماتیک ایران و آمریکا و علی‌رغم وجود نامزدهای شایسته‌ای چون «لینکلن»، «کتاب بارقه امید»، «عشق»، «جانگوی آزاد شده»، «زندگی پی» و ...، این فیلم برنده نهایی اسکار بهترین فیلم سال خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس