کد خبر 194911
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : طبق پیش بینی صاحب نظران در آینده شاهد تحول قدرتی در دنیا با مرکزیت آسیا خواهیم بود .

به گزارش مشرق سردار وحیدی در سومین روز همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران کشورهای آسیای غربی را کانون توجه در تحولات قدرت آینده دانست و گفت : جمهوری اسلامی ایران با داشتن سواحل طولانی به خصوص منطقه وسیع مکران و ارتباط بسیار خوبی که با پاکستان ، هند و بنگلادش دارد از زمینه های بسیار مناسبی برای توسعه نفوذ و قدرت دریایی خود برخوردار است .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تمایل بسیار زیاد کشورهای آسیای میانه برای استفاده از فضای مناسب و گسترده سواحل جنوبی کشورمان به خصوص سواحل مکران برای انتقال انرژی و صادرات خود از طریق این سواحل افزود : قدرت های اقتصادی دنیا هم علاقه زیادی دارند تا از این طریق به بازار حداقل 300 میلیون نفری آسیای میانه برای صادرات و ترانزیت کالاهای خود دست یابند .

سردار وحیدی با بیان اینکه سواحل مکران از جمله سواحل چابهار می تواند هاب انرژی ایران باشد افزود : برای توسعه این منطقه ، کارگروهی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده است .

وی طرح ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد ، ایجاد منطقه سوم پتروشیمی کشور در چابهار ، انتقال خط لوله گاز از چابهار به پاکستان و هندوستان با عنوان خط لوله صلح را از جمله طرحهای مهم در بهره گیری هر چه بیشتر از قابلیت های این منطقه عنوان کرد و افزود : حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در پی تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در سواحل مکران می تواند زمینه بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه منطقه باشد.

سردار وحیدی چابهار را نقطه اتصال آ سه ان و اکو بیان کرد و افزود: این منطقه با دیگر قابلیت های خود مانند گردشگری و سواحل بسیار زیبایش می تواند نقش بسیار مهمی در تجارت و اقتصاد منطقه و کشور ایفا کند .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت نظامی سواحل مکران هم گفت : آبهای این سواحل بر خلیج فارس و تنگه هرمز مشرف است و عمق راهبردی خلیج فارس محسوب می شود؛ با تسلطی که بر منطقه داریم دشمن جرات آتش افروزی در خلیج فارس را نخواهد داشت.
وی با قدردانی از نگاه راهبردی و عمیق رهبر معظم انقلاب برای توجه دادن به سواحل مکران حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در این منطقه فرصتی دیگر برای شناخت بیشتر از قابلیت های مهم سواحل مکران بیان کرد .

سردار وحیدی همچنین یاد و خاطره شهدای حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان و شهدای نیروی دریایی را گرامی داشت و گفت: تروریست ها با اجیر کردن افراد مزدور سعی داشتند مانع از توسعه استان و چابهار شوند که همه باید تلاش کنیم با ایجاد زیر ساخت های مناسب و جذب سرمایه گذاران ، بیش از پیش رونق منطقه و اشتغال پایدار را برای ساکنان آن فراهم کنیم .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور نیروی دریایی در آبهای آزاد و عمیق را موجب پیشرفت و توسعه فن آوری در این نیرو دانست و پیشنهاد کرد همایش مربوط به سواحل مکران سالانه برگزار شود تا قابلیت های این منطقه بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس