به گزارش مشرق به نقل از فارس، پس از بروز نوسانات ارزی، افزایش نرخ ارز و به دنبال آن رشد هزینههای شرکتهای حمل و نقل ریلی و هوایی، دولت تصمیم گرفت در راستای حمایت از بخش حمل و نقل عمومی بینشهری و بخش خصوصی خدمات دهنده، نرخ بلیت هواپیما و قطار تا اندازهای به نرخهای آزاد و واقعی نزدیکتر شود.
در این راستا طی چند مرحله نرخ بلیت هواپیما و قطار افزایش یافت، البته رشد نرخ بلیت هواپیما دلیل دیگری هم داشت و آن افزایش نرخ سوخت ایرلاینها به لیتری 700 تومان و توقف تخصیص ارز پایه 1226 تومانی به آنها بود.
به هر حال نرخ بلیت هواپیما و قطار در چند مرحله طی یک سال اخیر رشد داشت و در همین مدت تأکید دولت مدام بر این بود که با این افزایش نرخها انتظار ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر از شرکتها وجود دارد؛ البته بماند که مردم پس از این افزایش نرخ بلیتها، باز هم دل خوشی از کیفیت خدمات شرکتهای حمل و نقلی در بخش ریلی و هوایی نداشتند.
از منظری دیگر باید گفت رشد نرخ بلیت هواپیما و قطار تا چندی پیش مدام اعمال میشد و مسافران حمل و نقل عمومی را با نگرانی مواجه میکرد؛ مسافران نیازمند برنامهریزی سفر بودند اما نرخها نوسان داشت.
بالأخره پس از این رشد پی در پی نرخها و تحقق خواستههای شرکتهای ریلی و ایرلاینها، وزیر راه و شهرسازی وارد عمل شد و 15 بهمنماه امسال بود که اعلام کرد: « از امروز نرخ بلیت هواپیما، قطار و شناورهای مسافری برای ایام نوروز هیچ افزایشی نمییابد».
علی نیکزاد با اشاره به افزایش اخیر 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، گفته بود: این افزایش قیمت بلیت به دلیل نوسانات ارزی و رشد قیمت دلار در کنار افزایش نرخ سوخت از لیتری 200 تومان به لیتری 700 تومان بود به همین دلیل برای ایام نوروز هیچ افزایش نرخی در بلیت پروازهای داخلی اعمال نمیشود.
بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی در پروازهای خارجی هم تا پس از ایام نوروز افزایش نرخ بلیت هواپیما نخواهیم داشت؛ همچنین در بخش حمل و نقل ریلی و حمل و نقل مسافری دریایی هم تا پس از اتمام ایام نوروز هیچ افزایش نرخی در بلیتها اعمال نخواهد شد.
این ثبات نرخها حداقل تا پایان تعطیلات نوروزی خبر خوشی برای مسافران حمل و نقل عمومی بود و از آن پس قادر به برنامهریزی مالی برای سفرهای خود بودند.
حداقل در بخش حمل و نقل ریلی که اغلب مسافران آن دهکهای میانی و پایینی جامعه هستند دغدغه ثبات نرخ بلیت قطار و عدم افزایش نرخها، نمود دارد و اغلب برای سفرهای نوروزی خود برنامهریزی مالی را مد نظر دارند.
اما به هر حال نرخ بلیت قطار شرکت قطارهای رجاء از امروز به طور متوسط 31 درصد افزایش یافت تا باز دغدغه افزایش نرخها آن هم در ماه پایانی سال برای مردم وجود داشته باشد.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که شرکت رجاء به عنوان بخش خصوصی که قبلاً دولتی بوده است حدود 60 درصد ناوگان ریلی کشور را بر عهده دارد و 40 درصد بقیه ناوگان شامل این افزایش نرخ نمیشوند. ضمن آنکه نرخ بلیت این شرکت ریلی همسو با دیگر شرکتهای خصوصی ریلی افزایش نیافته بود و مسئولان رجاء مدام دم از افزایش زیان انباشته این شرکت میزدند که حال با این افزایش، نرخ بلیت آنها هم به قیمتهای واقعی نزدیک شد.
البته همگان بر لزوم واقعی شدن نرخها در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، توجیه مالی مطلوب شرکتها و به دنبال آن ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت اذعان دارند اما از آن سو مردم نیز انتظار دارند وعدهای که از مسئولان خود میشنوند محقق شده و به قول معروف حرف منتخب آنها 2 تا نشود.
امید است برنامهریزیهای دقیق و هماهنگیها قبلی از سوی وزارت راه و شهرسازی و نظارت بر نحوه خدمات شرکتهای ریلی، ایرلاینها، تعاونیهای مسافربری جادهای و شرکتهای تعاونی مسافری دریایی، سفرهایی ایمن، مطمئن و به یاد ماندنی را برای مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی بینشهری رقم بزند تا تقاضای سفر از بخش حمل و نقل شخصی به سمت حمل و نقل عمومی سوق یابد که قطعاً کاهش تولید آلایندههای زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی، تنها بخشی از مطلوبیتهای استفاده از حمل و نقل عمومی بینشهری اعم از ریلی، جادهای و هوایی است.
در این راستا طی چند مرحله نرخ بلیت هواپیما و قطار افزایش یافت، البته رشد نرخ بلیت هواپیما دلیل دیگری هم داشت و آن افزایش نرخ سوخت ایرلاینها به لیتری 700 تومان و توقف تخصیص ارز پایه 1226 تومانی به آنها بود.
به هر حال نرخ بلیت هواپیما و قطار در چند مرحله طی یک سال اخیر رشد داشت و در همین مدت تأکید دولت مدام بر این بود که با این افزایش نرخها انتظار ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر از شرکتها وجود دارد؛ البته بماند که مردم پس از این افزایش نرخ بلیتها، باز هم دل خوشی از کیفیت خدمات شرکتهای حمل و نقلی در بخش ریلی و هوایی نداشتند.
از منظری دیگر باید گفت رشد نرخ بلیت هواپیما و قطار تا چندی پیش مدام اعمال میشد و مسافران حمل و نقل عمومی را با نگرانی مواجه میکرد؛ مسافران نیازمند برنامهریزی سفر بودند اما نرخها نوسان داشت.
بالأخره پس از این رشد پی در پی نرخها و تحقق خواستههای شرکتهای ریلی و ایرلاینها، وزیر راه و شهرسازی وارد عمل شد و 15 بهمنماه امسال بود که اعلام کرد: « از امروز نرخ بلیت هواپیما، قطار و شناورهای مسافری برای ایام نوروز هیچ افزایشی نمییابد».
علی نیکزاد با اشاره به افزایش اخیر 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، گفته بود: این افزایش قیمت بلیت به دلیل نوسانات ارزی و رشد قیمت دلار در کنار افزایش نرخ سوخت از لیتری 200 تومان به لیتری 700 تومان بود به همین دلیل برای ایام نوروز هیچ افزایش نرخی در بلیت پروازهای داخلی اعمال نمیشود.
بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی در پروازهای خارجی هم تا پس از ایام نوروز افزایش نرخ بلیت هواپیما نخواهیم داشت؛ همچنین در بخش حمل و نقل ریلی و حمل و نقل مسافری دریایی هم تا پس از اتمام ایام نوروز هیچ افزایش نرخی در بلیتها اعمال نخواهد شد.
این ثبات نرخها حداقل تا پایان تعطیلات نوروزی خبر خوشی برای مسافران حمل و نقل عمومی بود و از آن پس قادر به برنامهریزی مالی برای سفرهای خود بودند.
حداقل در بخش حمل و نقل ریلی که اغلب مسافران آن دهکهای میانی و پایینی جامعه هستند دغدغه ثبات نرخ بلیت قطار و عدم افزایش نرخها، نمود دارد و اغلب برای سفرهای نوروزی خود برنامهریزی مالی را مد نظر دارند.
اما به هر حال نرخ بلیت قطار شرکت قطارهای رجاء از امروز به طور متوسط 31 درصد افزایش یافت تا باز دغدغه افزایش نرخها آن هم در ماه پایانی سال برای مردم وجود داشته باشد.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که شرکت رجاء به عنوان بخش خصوصی که قبلاً دولتی بوده است حدود 60 درصد ناوگان ریلی کشور را بر عهده دارد و 40 درصد بقیه ناوگان شامل این افزایش نرخ نمیشوند. ضمن آنکه نرخ بلیت این شرکت ریلی همسو با دیگر شرکتهای خصوصی ریلی افزایش نیافته بود و مسئولان رجاء مدام دم از افزایش زیان انباشته این شرکت میزدند که حال با این افزایش، نرخ بلیت آنها هم به قیمتهای واقعی نزدیک شد.
البته همگان بر لزوم واقعی شدن نرخها در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، توجیه مالی مطلوب شرکتها و به دنبال آن ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت اذعان دارند اما از آن سو مردم نیز انتظار دارند وعدهای که از مسئولان خود میشنوند محقق شده و به قول معروف حرف منتخب آنها 2 تا نشود.
امید است برنامهریزیهای دقیق و هماهنگیها قبلی از سوی وزارت راه و شهرسازی و نظارت بر نحوه خدمات شرکتهای ریلی، ایرلاینها، تعاونیهای مسافربری جادهای و شرکتهای تعاونی مسافری دریایی، سفرهایی ایمن، مطمئن و به یاد ماندنی را برای مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی بینشهری رقم بزند تا تقاضای سفر از بخش حمل و نقل شخصی به سمت حمل و نقل عمومی سوق یابد که قطعاً کاهش تولید آلایندههای زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی، تنها بخشی از مطلوبیتهای استفاده از حمل و نقل عمومی بینشهری اعم از ریلی، جادهای و هوایی است.