کد خبر 194511
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احداث خط 6 اتوبوس‌های BRT در بزرگراه طبقاتی صدر خبر داد و گفت: سهم حمل و نقل عمومی در احداث همه معابر و بزرگراه‌ها برداشته می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، گفت: با رشد و توسعه زندگی شهری و شهرنشینی در دهه اخیر، ترافیک به عنوان یک مسئله و دغدغه مطرح بوده و بخش عمده‌ای از توان مدیریتی دولت‌ها و کشورها را به حل معضلات ناشی از زندگی ماشینی اختصاص داده است.

وی افزود: حمل و نقل به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه، پیشرفت و عدالت می‌تواند مبنای اندازه‌گیری اتفاقات شهر و کشور باشد و بدون حمل و نقل کارآمد، اثربخش و به روز، قادر به ادامه پیشرفت و توسعه عدالت نخواهیم بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: توجه به موضوع ترافیک به عنوان یکی از اضطرار‌های دنیا و ابر شهر تهران در سال‌های اخیر، توجه بخش عظیمی از مدیریت شهری و همچنین دستگاه‌ها و نهادها را به خود جلب کرده است، به طوری که مجلس شورای اسلامی نیز به طور خاص در موضوع حمل و نقل ورود پیدا کرده است.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه نیازمند اتخاذ تصمیماتی هستیم که موضوع ترافیک را به طور علمی و کارشناسی مورد ارزیابی قرار دهیم، ادامه داد: موضوع حمل و نقل و ترافیک، موضوعی است که تک تک افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید قدم‌هایی برداشته شود که بر اساس مبنا و زیرساخت‌های سالم و مطمئن شکل گرفته باشد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه بدون استفاده از مشورت علمی، کارشناسی و تحقیق و نظرات نخبگان، قادر نخواهیم بود به حمل و نقل پایدار، توسعه یافته و انسان محور که شعار دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک است، برسیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک نه به عنوان یک نیاز و ضرورت، بلکه به عنوان یک اضطرار باید نگاه کنیم و در حال حاضر با توجه به اینکه ترافیک به عنوان میان رشته و ترکیبی از رشته‌های عمران، مکانیک، IT و مدیریت تعریف شده است و با توجه به اینکه این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران ارائه می‌شود، باید از ظرفیت محدود کارشناسان این رشته برای بهبود موضوعات و معضلات ترافیکی استفاده کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع کنفرانس بین‌المللی «مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، گفت: این کنفرانس 17 سال است که پا گرفته است و تنها بین سال‌های 80 تا 85 وقفه‌ای در اجرای آن رخ داد، اما با توجه به تجربه خوب اجرای این کنفرانس از سال 74 تا 80، مجدد از سر گرفته شده و با موضوعات مختلف، بحث ترافیک و معضلات آن را بررسی و راهکارهای مناسبی را ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس اول و دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود، درباره موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ترافیک که محور این کنفرانس است، گفت: حمل و نقل همگانی، سیستم‌های هوشمند حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل، ایمنی ترافیک و ریسک، حمل و نقل و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل، مدیریت سیستم‌های حمل و نقل، آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک و قوانین و مقررات و تعامل سازمان‌ها در مدیریت ترافیک از جمله محورهای دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی «مهندسی حمل و نقل و ترافیک» بیش از 1000 مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی رسیده است، کیفیت مقالات این دوره را تحسین برانگیز خواند و گفت: کنفرانس امسال نقش بین‌المللی بودن خود را به خوبی ایفا کرده، به طوری که از 20 کشور دنیا به این کنفرانس مقاله ارسال شده است. همچنین کشورهای استرالیا، بلژیک، کانادا، ترکیه، انگلیس، هندوستان و برزیل جزو کشورهای حامی و بین‌المللی اصلی در این کنفرانس هستند.

وی ادامه داد: از مقالات رسیده به دبیرخانه کنفرانس، 160 مقاله ارائه و 210 مقاله به صورت پوستر، چاپ و ارائه خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: قبل از برگزاری کنفرانس، تور بازدید از پروژه‌های ترافیکی شهر تهران برای میهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

تشکری هاشمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر "برخی مشکلاتی که برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاران وجود دارد"، گفت: تمامی خبرنگارانی که اشتغال به کار خبر دارند و خبرنگار بودن آنها برای سازمان محرز شود، تا پایان سال 92 می‌توانند نسبت به دریافت آرم طرح ترافیک اقدام کنند و هیچ‌گونه محدودیت و منعی برای این کار وجود ندارد و متقاضیان با انجام تشریفات اداری، می‌توانند آرم طرح ترافیک دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا "مقالات ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی مهندسی ترافیک متناسب با شرایط روز ترافیک ایران است یا کشورهای مبدا"، پاسخ داد: ترافیک یک موضوع جهانی و معضلات آن بین‌المللی است و محورهای مطرح شده در کنفرانس نیز مربوط به اکثر کشورهاست، اما باید با استفاده از تجارب و تخصص کارشناسان، مقاله‌های خارجی را بومی‌سازی کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر "نبود فرهنگ ترافیکی در ایران و به ویژه کلانشهر تهران"، گفت: به مقوله فرهنگ همانند خدمات و کالا نمی‌توان نگاه کرد، چرا که فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، رسوم، عادت‌ها و بایدها و نبایدهایی است که ریشه در جامعه دارد، به طوری که در بسیاری از موارد بدون ابزارهای حاکمیتی، مشارکت مردمی را در آن شاهد هستیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: با توجه به اینکه کمتر از 100 سال است که خودرو وارد ایران شده و موضوع ترافیک و فرهنگ آن نیز از همین زمان در کشور مطرح است و با آداب و فرهنگ و بایدها و نبایدهای مختلفی روبرو شده‌ایم. همانند آموزش موتورسیکلت که در حال حاضر هیچ مرکز آموزشی برای این وسیله وجود ندارد و با ریسک بالا و بدون داشتن مرکز متولی، افراد اقدام به یادگیری آن می‌کنند.

وی تاکید کرد: نبود فرهنگ ترافیک موضوعی نیست که به مردم و شهروندان مربوط باشد، چرا که نمی‌توان عنوان کرد این فقر فرهنگی برای شهروندان است، بلکه باید نبود برنامه، الگو و مدل مناسب برای ایجاد فرهنگ ترافیکی را در بین دستگاه‌های مرتبط جست‌وجو کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران کشته شدن 20 هزار نفر و مجروح شدن 300 هزار نفر در سال را نتیجه پایین بودن فرهنگ ترافیکی و عدم رعایت آن در راه‌های کشور، عنوان کرد و گفت: در هیچ زمانی از تاریخ مصیبتی بزرگتر از این تعداد کشته و مجروح به کشور و ملت ایران وارد نشده است.

تشکری هاشمی در خصوص برخی انتقادها از شهرداری درباره احداث تونل نیایش و کم‌ توجهی به مترو، گفت: نقدها باید نقدهای سازنده‌ای باشد و مدیریت شهری ایجاب می‌کند که شهر را نمی‌توان با یک راه‌حل اداره کرد، چرا که شهر دارای ابعاد گوناگونی است و طیفی از برنامه‌های متنوع برای اداره آن لازم است. لذا اینکه گفته می‌شود به جای تونل نیایش، باید مترو در دستور کار قرار می‌گرفت، باید توجه داشت که تهران از ظرفیت خوبی برای اجرای پروژه‌های مختلف برخوردار است.

وی ادامه داد: شهرداری در حالی پروژه تونل نیایش را احداث کرده است و پل صدر و بزرگراه امام علی (ع)‌ را در دست اجرا دارد که همزمان خط 3، 6 و 7 مترو نیز اجرا می‌کند، لذا بحث حمل و نقل موضوعی است که باید طیف‌های مختلفی را از راهکارها را برای آن اجرا کرد.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بر اساس پیشنهاد بودجه 12 هزار میلیارد تومانی شهرداری به شورای شهر، بیش از 5000 میلیارد تومان برای حوزه ترافیک و حمل و نقل اختصاص یافت که بعد از تعدیل‌ها نیز همچنان بحث حمل و نقل، بزرگترین سهم بودجه‌ای شهرداری را در سال 92 به خود اختصاص داده است.

تشکری هاشمی درباره طرح جامع حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: این طرح مصوبه دولت را دارد و خود به عنوان یکی از اسناد بالادستی برای اجرای برنامه‌ها محسوب می‌شود، ضمن آنکه مطالعات و بررسی بیشتر آن از سوی نخبگان دانشگاهی در دستور کار است و تا قبل از پایان سال 91 و با اعمال اصلاحات جدید، به شورای شهر ارائه خواهد شد.

وی درباره سهم حمل و نقل عمومی از پروژه جدید پل صدر، گفت: طبق درخواست و برنامه شهردار تهران، در هر کجا که معبر و بزرگراه احداث می‌شود، باید سهم حمل و نقل عمومی برداشته شود و در همین راستا خط 6 اتوبوس‌های تندرو، همزمان با احداث پل طبقاتی بزرگراه صدر افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مطالبات شهرداری از دولت در سال جاری، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز، پاسخگوی بسیاری از مسائل بین دستگاه‌هاست و صحبت‌های ایشان سرشار از امید و آرامش به مردم بود، لذا با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم، بهتر است مطالبات در ارتباطات نزدیک با دولتمردان و مجلس به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود، چرا که نباید دل‌نگرانی برای مردم ایجاد کنیم و همه موظفیم سخنان رهبر معظم رهبری را سرلوحه برنامه خود قرار داده و خلاف فرمایشات ایشان حرکت نکرده و در چارچوب مناسب اداری، موضوعات را پیگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس