کد خبر 193884
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹

سلمان رشدی می گوید: «من یک مرد مرده هستم،دچار بیماری «کلوستروفوبیا» (ترس از فضای تنگ و محصور) شده‌ام که برایم بسیار دردآور است.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، مرداد ماه سال 1367 جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران با پذیرفتن قطعنامه 598 از سوی امام خمینی (ره) پایان یافت و جهان غرب با این امید که دیگر توانی برای صدور انقلاب و ترویج نهضت اسلامی ایران باقی نمانده، سرخوش از پایانی خوشایند بود.

چند ماه بعد اما به ناگاه فتوایی همه آنچه را که غرب رشته بود، پنبه کرد و بار دیگر دشمنان انقلاب اسلامی را در بهت و حیرت فرو برد. ماجرا از این قرار بود که فردی هندی‌الاصل به نام سلمان رشدی که در خانواده‏‌ای مسلمان در بمبئی متولد شده بود و برای ادامه تحصیل از 13 سالگی به انگلستان رفته بود،  کتابی را با نام «آیات شیطانی» نوشت که در آن به اسلام و پیامبر اسلام(ص) توهین شده بود.

این کتاب را انتشارات «وایکینگ پنگوئن» در 26 سپتامبر 1996 منتشر کرد و دو روز بعد نامزد جایزه سی هزار دلاری بوکر شد.کمتر از دو هفته بعد در پنجم اکتبر اعتراض‌ها علیه این کتاب و کفرآمیز بودن آن آغاز شد و دولت هند اولین دولتی بود که ورود و توزیع این کتاب را ممنوع اعلام کرد. کمتر از دو ماه بعد از انتشار کتاب، مفتی اعظم دانشگاه الازهر مصر ضمن منع فروش این رمان در کشورش از سازمان‌های اسلامی انگلیس خواست مانع توزیع این کتاب شوند.

پس از این تحرکات انتشار و توزیع این کتاب در سودان و آفریقای جنوبی ممنوع شد و دو ماه بعد نیز صدها مسلمان انگلیسی در شهر بولتون این کتاب را علناً به آتش کشیدند و مدتی بعد پاکستان و بنگلادش نیز از انتشار و توزیع این کتاب را ممنوع اعلام کردند.

***فتوای ارتداد سلمان رشدی***

اگرچه تحرکات مسلمانان نسبت به این کتاب ادامه داشت و حتی در دوازدهم فوریه 1997 در حمله مسلمانان پاکستان به مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام‌آباد، 6 نفر شهید و صدها نفر زخمی شدند ولیکن این اقدامات همچنان مسلمانان جسته و گریخته بود تا اینکه 2 روز بعد، معادله طراحی شده غرب در هم شکست و حضرت امام خمینی (ره) با صدور فتوایی خطاب به مسلمانان عالم خواستار اجرای یکی از سنگین‌ترین احکام اسلام علیه سلمان رشدی شد. در فتوای امام آمده بود:" انا للَّه و إنا إلیه راجعون‏

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى‏‌باشند. از مسلمانان غیور مى‏‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد."
با اعلام این فتوا تظاهرات گسترده‌ای در ایران و برخی از کشورهای دیگر جهان همچون افغانستان، پاکستان، بنگلادش و هند در حمایت از این حکم آغاز شد. این اولین بار بود که چنین برخوردی در این حجم علیه جریان‌سازی غرب صورت گرفت.

***سلمان‌رشدی زاهد زمانه هم شود، اعدامش کنید***

پس از اعلام این حکم سلمان رشدی مرتد که مدعی بود در کتابش  به اسلام توهین نشده است، زندگی مخفی خود را آغاز کرد. یکسال بعد سلمان رشدی برای رهایی از زندگی مخفی تلویحا ابراز پشیمانی کرد و اعلام کرد که از کشته شدن عده ای از معترضان متاسف است. ولی امام خمینی در پاسخ به این نقشه پیامی‌ دادند که «سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است جان و مال خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.»
پی صدور فتوای اعدام توسط امام  خمینی و اعلام آمادگی برخی مسلمان در نقاط مختلف جهان، وزارت کشور انگلستان مسئولیت حمایت از سلمان رشدی را برعهده گرفت و با گماردن محافظان دولتی از وی حمایت کرد. با وجود حمایت‌های گسترده جهانی سلمان رشدی، سه سال زندگی مخفیانه را آغاز کرد. روزنامه تایمز در سالگرد صدور فتوای امام نوشت: موسسه انتشاراتی پنگوئن میلیون‌ها دلار صرف اقدامات امنیتی خود کرده است. آنها در سراسر اروپا و امریکا نشریه‌های وابسته زیادی دارند که در خطر خشم مسلمانان هستند.

انگلیس یک سال بعد در 1990 دانشجویان ایرانی را به دلیل هراس از به هلاکت رساندن سلمان رشدی اخراج کرد. محافظت از رشدی بعد از حکم امام برعهده اسکاتلندیارد قرار گرفت و هزینه محافظتش در سال تا ده میلیون پوند رسید و فشار بر دولت انگلیس تا آنجا سنگین شد که ولیعهد این کشور اعتراف کرد «سلمان رشدی سربازی پرخرج برای مالیات دهندگان انگلیس است».

اولین تلاش‌ برای اجرای حکم اعدام سلمان رشدی را ابراهیم عطایی انجام داد که در سال 68 در جریان بازدید رشدی از یک کتایخانه در لندن توسط تیم حفاظتی او شهید شد و بعد از او نیز مسلمانان دیگر سرباز اجرای فتوای امام گشتند. مصطفی مازح جوان لبنانی و از اعضای حزب‌الله لبنان، از جمله کسانی بود که برای کشتن رشدی اقدام کرد و در هنگام بمب‌گذاری در یک هتل در پدینگتون مرکز لندن، به خاطر نابه‌هنگام عمل کردن بمب، شهید شد. سال 1991 هم حکم اعدام درباره مترجم ژاپنی کتاب رشدی اجرا شد. در سال 1993 مترجم ایتالیایی هدف مسلمانان قرار گرفت اما زنده ماند. در سال 1994 ترور ناشر نروژی نافرجام ماند.

***ممانعت شرکت‌های هواپیمایی از جابجایی سلمان رشدی***

دامنه اثرگذاری فتوای حضرت امام به حدی بود که حتی شرکت هواپیمایی "بریتیش ایرویز" حضور رشدی را در هواپیماهای خود تا سال 1998 ممنوع اعلام کرد و شرکت هواپیمایی "ایرکانادا" چند سال پیش سفر رشدی را با پروازهای خود غیر ممکن اعلام کرد.

***تغییر 20 مکان استراحت در 13 روز***

اعلام خبر واکنش مسلمانان، رشدی مرتد را به نحوی سراسیمه کرده بود که در طی 20 روز 13 بار مکان خواب خود را تغییر داد چرا که یک جوان لبنانی با بمب در هتل محل استقرار رشدی مستقر شده بود که پیش از اجرای عملیات، بمب منفجر شده بود.

****جایزه مردمی برای اعدام رشدی/ سلمان رشدی: من مرد مرده‌ام***

نگرانی سلمان رشدی از زمان پایان عمرش با جوایزی که برای عامل قتلش تعیین می‌شد، بیشتر گردید. پس از جایزه یک میلیون دلاری‌ای که بنیاد پانزده خرداد برای اجراکنند‌گان فتوای امام در نظر گرفت و بعدها آن را به 2 میلیون دلار افزایش داد، در سال 1998 یک گروه از دانشجویان جایزه 330 هزار دلاری برای اجراکنندگان فتوا درنظر گرفت. به دنبال آن بنیاد پانزده خرداد جایزه خود را به دومیلیون و هشتصد هزار دلار افزایش داد و مردم یکی از روستاهای شمال ایران نیز 4هزار و 500 متر زمین، هزار و 500 متر باغ، یک خانه و 10 تخته فرش به این رقم افزودند تا رشدی مرتد پس از شنیدن افزایش جایزه‌ها برای اعدامش اعتراف کند که «من یک مرد مرده هستم، احساس خوبی ندارم، دچار بیماری «کلوستروفوبیا» (ترس از فضای تنگ و محصور) شده‌ام که برایم بسیار دردآور است. امروز دیگر قدم زدن در باغ، رفتن به فروشگاه، ملاقات خانواده و پرواز با هواپیما به صورت عادی برایم غیرممکن است.»

پس از چند سال هزینه‌بری سلمان رشدی برای انگلستان، رشدی به آمریکا نقل مکان کرد تا دولت آمریکا مسئولیت حفاظت از وی را برعهده بگیرد.

24 سال از صدور فتوای امام خمینی (ره) گذشت و همچنان فتوای جهانی آن سال‌ها بلای جان نویسنده هندی مرتد است. تابستان امسال شبکه خبری سلطنتی انگلستان (BBC) با سلمان رشدی مرتد به مصاحبه نشست. رشدی ضمن اذعان به شرایط سخت زندگی‌اش پس از فتوای تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، آن دوران را وحشت بار خواند.

***حمام سلمان رشدی با حضور ماموران امنیتی***

شهریورماه سال جاری نیز پایگاه خبری میدل ایست آنلاین خبر داد که رشدی کتابی را پیرامون شرح حال بیست سال زندگی زیر زمینی خود کتاب منتشر می کند.
رشدی در این کتاب جدید، از 20 سال زندگی مخفیانه خود و روش‌های انتقال بین بیست خانه تحت کنترل نیروهای پلیس انگلستان و چگونگی ملاقات با دوستان خود پس از صدور فتوای تاریخی مهدور الدم شدنش، توضیح می‌دهد.

وی در این کتب  نوشته است که نیروهای پلیس انگلستان با وی دائماً همراه هستند و حتی برای جلوگیری از احتمال ترور شدن، در داخل حمام با او هستند تا بلکه این نویسنده مرتد از کابوس 24 ساله خود، جان سالم به در برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    اين حال اين ...... از هزار بار مردن بدتره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس