مشرق -براساس اين گزارش شركت پژو تحت تاثير كاهش فروش خود در اروپا و ايران با مشكلات مالي بسيارمواجه شده و قصد دارد 8 هزار كارگر خود را تا 2 سال آينده اخراج كند.
براين اساس كاركنان يك كارخانه قطعهسازي پژو فرانسه در اعتراض به تصميم مقامات پژو براي تعطيلي اين كارخانه در سال 2014 از دو هفته پيش تاكنون دست به اعتصاب زدهاند.پژو اعلام كرد كه 8 هزار كارگر را اخراج ميكند و كارخانه «اولناي» در بخش شمالي پاريس را تعطيل ميكند. پژو اعلام كرده كه حدود نيمي از 3 هزار كارمند اين كارخانه را به كارخانجات اطراف پايتخت منتقل ميكند. با تعطيلي كارخانه قطعهسازي اولنه سوبوا همچنين 3 هزار نفر ديگر در فرانسه بيكار خواهند شد.
براساس اين گزارش ؛ايران تا پيش از تحريمها سومين مركز توليدات پژو در جهان به حساب ميآمد و محصولات پژو در ايران به صورت سي كي دي به ايران ارسال ميشد.
اوايل سالجاري اخباري مبني بر قطع همكاري پژو با شركت ايران خودرو منتشر شد. در آن زمان اعلام شد كه شركت پژو ارسال قطعه به ايران براي توليد خودروهاي تحت برند خود را متوقف كرده است. توقف ارسال قطعه به ايران موجب كاهش توليد برخي ازخودروها به ويژه توقف توليد پژو 206 شد. البته اين موضوع ايرانخودروييها را وا داشت تا در روابط خود با شركت پژو تجديدنظر كنند بهگونهاي كه اين شركت اعلام كرد خودرو پژو 206 كاملا داخليسازي شده و توليد آن به زودي آغاز خواهد شد.
اين درحالي بود كه اواخرآبان ماه جاري در حالي كه چند ماهي از توقف ارسال قطعه از سوي پژو به ايران خودرو ميگذشت عضو هيات مديره انجمن قطعهسازان ايران از ابراز تمايل شركت پژو براي آغاز مجدد همكاري با ايران خودرو خبر داد. محمدرضا نجفيمنش ازاعلام آمادگي پژو براي همكاري با ايران خودرو،به شرطي كه بتواند پول قطعات ارسالي به ايران را دريافت كند،خبرداده بود.
گفتني است شركت خودروسازي پژو فرانسه در گزارش آماري خود از سال 2012 اعلام كرد فروش اين شركت در جهان طي سال گذشته ميلادي با كاهش 16.5 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 2.965 ميليون دستگاه رسيد.شركت پژو در اين گزارش به زيان خود از تحريمها عليه ايران اذعان كرده است و توقف فروش واحدهاي سي كي دي به ايران را يكي از علل افت دو رقمي فروش خود در جهان اعلام نموده است.
اين گزارش تصريح كرد: «تصميم پژو به معلق كردن فروش واحدهاي سي كي دي به ايران از ماه فوريه كه مطابق با مقررات بينالمللي انجام شد(مقرراتي كه تامين مالي محمولهها به مقصد ايران را غيرممكن كرد) بر فروش اين شركت در سال 2012 تاثير گذاشت. پژو در سال 2011 بالغ بر 457 هزار و 900 واحد سي كي دي به ايران فروخته بود.»
بر اساس اين گزارش از كل فروش 2.965 ميليون دستگاه پژو در سال 2012، 145 هزار دستگاه مربوط به فروش واحدهاي سي كيدي بوده است.
رويترز طي گزارشي در اين باره اعلام كرد :كارگراني كه در كارخانه قطعهسازي اولنه سو بوا به اعتصاب كنندگان نپوستهاند هنگام ورود با تمسخر و تهديد مواجه ميشوند و تخممرغ و اشياي ديگر از سوي معترضان به سمت آنها پرتاب ميشود.
اين گزارش افزود: كاهش ميزان فروش در بازار اروپا موجب شده كه بزرگترين شركت خودروسازي فرانسه تصميم بگيرد از ظرفيت توليد خود بكاهد و همين مسئله دو هفتهاي است كه اعتراض اتحاديههاي كارگري را برانگيخته است.
اما ممكن است اين تنها آغاز اعتراضات باشد. شركتهاي پژو و رنو در رقابت با خودروهاي با كيفيت آلماني و اتومبيلهاي ارزانقيمت آسيايي بازار را از دست دادهاند. بر اساس اين گزارش دو هفته پس از آنكه اتحاديه سي گي تي خواستار برگزاري اعتصاب براي اعتراض به كاهش 8000 هزار فرصت شغلي در شركت پژو شد، شهر اولناي فرانسه به خط مقدم تنشها بين مديريت شركت پژو و اتحاديههاي كارگري تبديل شده است.مديريت شركت گفته كه از مجموع 3 هزار كارگر واحد اولنه، تنها 260 كارگر دست به اعتصاب زدهاند، اما اتحاديه سي گي تي تعداد اعتصاب كنندگان را 500 نفر اعلام كرده است. غيبت كاركنان در جريان اعتراضات دو برابر شده و اين بدان معناست كه چند صد نفر به جمع معترضان پيوستهاند.
توليد اين واحد كه در 15كيلومتري پاريس قرار دارد، در سال گذشته مجموعا 120 هزار دستگاه بود، اما امسال تقريبا متوقف شده است. ساكنان اين منطقه را عمدتا مهاجران آفريقايي تبار تشكيل ميدهند كه عده زيادي از آنها در اين كارخانه مشغول به كار هستند.
براين اساس كاركنان يك كارخانه قطعهسازي پژو فرانسه در اعتراض به تصميم مقامات پژو براي تعطيلي اين كارخانه در سال 2014 از دو هفته پيش تاكنون دست به اعتصاب زدهاند.پژو اعلام كرد كه 8 هزار كارگر را اخراج ميكند و كارخانه «اولناي» در بخش شمالي پاريس را تعطيل ميكند. پژو اعلام كرده كه حدود نيمي از 3 هزار كارمند اين كارخانه را به كارخانجات اطراف پايتخت منتقل ميكند. با تعطيلي كارخانه قطعهسازي اولنه سوبوا همچنين 3 هزار نفر ديگر در فرانسه بيكار خواهند شد.
براساس اين گزارش ؛ايران تا پيش از تحريمها سومين مركز توليدات پژو در جهان به حساب ميآمد و محصولات پژو در ايران به صورت سي كي دي به ايران ارسال ميشد.
اوايل سالجاري اخباري مبني بر قطع همكاري پژو با شركت ايران خودرو منتشر شد. در آن زمان اعلام شد كه شركت پژو ارسال قطعه به ايران براي توليد خودروهاي تحت برند خود را متوقف كرده است. توقف ارسال قطعه به ايران موجب كاهش توليد برخي ازخودروها به ويژه توقف توليد پژو 206 شد. البته اين موضوع ايرانخودروييها را وا داشت تا در روابط خود با شركت پژو تجديدنظر كنند بهگونهاي كه اين شركت اعلام كرد خودرو پژو 206 كاملا داخليسازي شده و توليد آن به زودي آغاز خواهد شد.
اين درحالي بود كه اواخرآبان ماه جاري در حالي كه چند ماهي از توقف ارسال قطعه از سوي پژو به ايران خودرو ميگذشت عضو هيات مديره انجمن قطعهسازان ايران از ابراز تمايل شركت پژو براي آغاز مجدد همكاري با ايران خودرو خبر داد. محمدرضا نجفيمنش ازاعلام آمادگي پژو براي همكاري با ايران خودرو،به شرطي كه بتواند پول قطعات ارسالي به ايران را دريافت كند،خبرداده بود.
گفتني است شركت خودروسازي پژو فرانسه در گزارش آماري خود از سال 2012 اعلام كرد فروش اين شركت در جهان طي سال گذشته ميلادي با كاهش 16.5 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 2.965 ميليون دستگاه رسيد.شركت پژو در اين گزارش به زيان خود از تحريمها عليه ايران اذعان كرده است و توقف فروش واحدهاي سي كي دي به ايران را يكي از علل افت دو رقمي فروش خود در جهان اعلام نموده است.
اين گزارش تصريح كرد: «تصميم پژو به معلق كردن فروش واحدهاي سي كي دي به ايران از ماه فوريه كه مطابق با مقررات بينالمللي انجام شد(مقرراتي كه تامين مالي محمولهها به مقصد ايران را غيرممكن كرد) بر فروش اين شركت در سال 2012 تاثير گذاشت. پژو در سال 2011 بالغ بر 457 هزار و 900 واحد سي كي دي به ايران فروخته بود.»
بر اساس اين گزارش از كل فروش 2.965 ميليون دستگاه پژو در سال 2012، 145 هزار دستگاه مربوط به فروش واحدهاي سي كيدي بوده است.
رويترز طي گزارشي در اين باره اعلام كرد :كارگراني كه در كارخانه قطعهسازي اولنه سو بوا به اعتصاب كنندگان نپوستهاند هنگام ورود با تمسخر و تهديد مواجه ميشوند و تخممرغ و اشياي ديگر از سوي معترضان به سمت آنها پرتاب ميشود.
اين گزارش افزود: كاهش ميزان فروش در بازار اروپا موجب شده كه بزرگترين شركت خودروسازي فرانسه تصميم بگيرد از ظرفيت توليد خود بكاهد و همين مسئله دو هفتهاي است كه اعتراض اتحاديههاي كارگري را برانگيخته است.
اما ممكن است اين تنها آغاز اعتراضات باشد. شركتهاي پژو و رنو در رقابت با خودروهاي با كيفيت آلماني و اتومبيلهاي ارزانقيمت آسيايي بازار را از دست دادهاند. بر اساس اين گزارش دو هفته پس از آنكه اتحاديه سي گي تي خواستار برگزاري اعتصاب براي اعتراض به كاهش 8000 هزار فرصت شغلي در شركت پژو شد، شهر اولناي فرانسه به خط مقدم تنشها بين مديريت شركت پژو و اتحاديههاي كارگري تبديل شده است.مديريت شركت گفته كه از مجموع 3 هزار كارگر واحد اولنه، تنها 260 كارگر دست به اعتصاب زدهاند، اما اتحاديه سي گي تي تعداد اعتصاب كنندگان را 500 نفر اعلام كرده است. غيبت كاركنان در جريان اعتراضات دو برابر شده و اين بدان معناست كه چند صد نفر به جمع معترضان پيوستهاند.
توليد اين واحد كه در 15كيلومتري پاريس قرار دارد، در سال گذشته مجموعا 120 هزار دستگاه بود، اما امسال تقريبا متوقف شده است. ساكنان اين منطقه را عمدتا مهاجران آفريقايي تبار تشكيل ميدهند كه عده زيادي از آنها در اين كارخانه مشغول به كار هستند.