کد خبر 192469
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴

یک روزنامه سوئیسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) را ابزاری برای سیاستهای امپریالیستی آمریکا دانسته و "جان برنان" را نامزد کثیف ترین شغل در این کشور ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، روزنامه سوئیسی "تاگس انسایگر" در مطلبی نوشت: تاریخچه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) پر از خطا و خونریزی است. این سازمان به جای عملیاتهای شناسایی مرتبا و یکی پس از دیگری جنگ هایی را در دنیا به راه می اندازد. حالا یک ریاست جدید برای این سازمان چه نتیجه ای خواهد داشت؟

این روزنامه سوئیسی در ادامه "جان برنان" را نامزد ریاست بر کثیف ترین و آلوده ترین شغل در آمریکا ارزیابی کرده و به سابقه کاری وی در سازمان سیا اشاره کرده و نوشت: وی مدت ربع قرن و قبل از اینکه مشاور اوباما در مبارزه با تروریست شود، در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فعالیت می کرده است. حالا "برنان" می خواهد به ریاست سازمانی در آمریکا درآید که اعتبار این کشور را مانند هیچ سازمان دیگری خدشه دار نکرده بود.

"والتر بدل اسمیت" -دومین رئیس سازمان سیا- قبل از عهده داری این سمت در سال 1950 اظهار داشته بود که من بدترین ها را انتظار دارم اما سرخورده و مایوس نمی شوم. اما امروز بدترین ها اتفاق افتاده و همراه با آن یاس و دلسردی  از این سازمان بسیاری از آمریکاییها را فرا گرفته است. بیش از همه این سازمان (با اقدامات خود) آنهایی را دلسرد کرده است که به آرمانها و ایده آلهای آمریکا اعتقاد داشتند.

نویسنده در ادامه با این ادعا که ایده آلهای آمریکا با شکنجه و اقدامات وحشیانه و غیر قانونی این سازمان تناسبی ندارد در ادامه نوشت: سازمان سیا حتی طرفداران خود در کاخ سفید را هم که انتظار عملیات شناسایی در سراسر دنیا توسط سیا را داشتند، سر خورده کرده است.

به این ترتیب نتایج غم انگیز حدود شش دهه فعالیت این سازمان مخوف با اقدامات ناشیانه، این است که سیا به ندرت عملیات کشف و تجسس انجام داده است، بلکه بیشتر به عنوان ابزاری برای یک سیاست خارجی امپریالیستی آمریکا محسوب می شود.

یکی از سیاستمداران سابق آمریکایی در این باره اظهار داشته است که من احساس دلهره و ترس عجیبی دارم زمانی که به سازمان سیا فکر می کنم که البته حق هم دارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب تصریح کرد که سازمان سیا از همان ابتدا و بخصوص در دوران جنگ سرد به میدان بازی فرزندان جاه طلب خانواده های ثروتمند آمریکای تبدیل شده بود که به دنبال شهرت و اعتبار بودند.

این روزنامه سوئیسی در ادامه این مطلب با اشاره به جنایتهای بی شماری که این سازمان در تاریخچه خود مرتکب شده است به قربانی کردن صدها جاسوس از کشورهای مختلف توسط "سیا" برای دستیابی به اهداف شوم خود اشاره کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: زندانهای مخفی سیا که در آنها شکنجه های بسیاری علیه زندانیان انجام می گیرد از زمان شروع جنگهای به اصطلاح ضد تروریستی آمریکا شکل نگرفت و نمونه های زیادی از این نوع زندانها مشابه گوانتانامو در سراسر دنیا وجود داشته است.

"توماس پولگار"، از کارمندان پیشین سازمان سیا در این باره اظهار داشته است که تنها کاغذهای تاریخچه سیا تغییر کرده است، زمانی دشمن آمریکا کمونیستها بودند و حالا تروریستها.

این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که سازمان سیا دهه ها از حاکمان مستبد و ظالم حمایتهای مالی کرده و بعضا در شرایط خاص آنها را به قتل رسانده و یا کشور آنها را ویران می کرد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه اکثر حاکمان بد صفت و مستبد، مخلوق و آفریده این سازمان مخوف هستند نوشت: حتی صدام حسین و حزب بعث وی نیز با کمک این سازمان آمریکایی خود را به قدرت رساندند. اما امور، آن طور که این سازمان پیش بینی می کرد پیش نرفت و اکثر تصمیمات مد نظر سیا برعکس از آب در آمد.

"تاگس انسایگر" در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه تاریخ همچنان البته به ضرر آمریکاییها پیش می رود ، "اسامه بن لادن" سرکرده القاعده  و این سازمان تروریستی را ساخته دست سیا در مبارزه با شوروی سابق ارزیابی کرده و در بخش دیگری از این مطلب سازمان سیا را ابزاری برای سوء استفاده های رئیس جمهوری های مختلف در آمریکا ارزیابی کرده و تصریح کرد که سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا وظایف اصلی خود را انجام نداده و با  اسنادی که برای حمله آمریکا به عراق ارائه داد، آبرو و اعتبار خود در سراسر دنیا را از دست داد.

این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه اعتبار سازمان سیا همچنان رو به کاهش است و نقش ویژه و خاصی را ایفا نمی کند، تصریح کرد که جان برنان هم نمی تواند شرایط را تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس