وقتی تولید خودرو کم می شود خودروسازان می توانند خودروی خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند اما در شرایطی که خودروسازان با ظرفیت بالا تولید کنند این قیمت ها شکسته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو گفت: تعیین دستور العمل قیمت خودرو بر عهده شورای رقابت است و اخیرا بخش نامه ای را رئیس جمهور صادر کردند که بر اساس آن تعیین دستورالعمل قیمت بر عهده شورای رقابت است و هیچ سازمان دولتی اجازه دخالت ندارد.

وی با بیان این که وقتی قیمت دلار 3 برابر می شود بدیهی است هیچ رقابتی از طرف واردات خودروی داخلی را تهدید نمی کند و در نتیجه تقاضا برای خرید خودروی خارجی به سمت تولید داخلی گران تر منحرف می شود و بنابراین متقاضیان خریدخودروی لوکس خارجی توانایی پرداخت 50 میلیون تومان برای خودروی داخلی را دارند.

پژویان تصریح کرد: وقتی تولید خودرو کم می شود خودروسازان می توانند خودروی خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و در شرایطی که خودروسازان با ظرفیت بالا تولید کنند،این قیمت ها شکسته می شود.

صنعت خودرو همچنان دولتی  است

 شورای رقابت هرگز در راستای توقف فعالیت های یک بنگاه اقتصادی به خصوص صنعت خودرو عمل نخواهد کرد و وقتی ارزش ریالی کاهش پیدا می کند و دلار سه و چهار برابر می شود هیچ رقابتی از طریق واردات، تولیدات داخلی را تهدید نمی کند در نتیجه تقاضای تولیدات خارجی به سمت تولیدات داخلی سوق پیدا می کند برای همین قیمت ها بالا می رود.

پژویان همچنین تاکید کرد : بر اساس قانون و بخشنامه رئیس جمهور، دستورالعمل قیمت خودرو با شورای رقابت است و اینکه چرا در شرایط فعلی خودروسازان تولیدات خود را افزایش نمی‌دهند تا قیمت‌ها کاهش یابد ،سوالی است که منتظر پاسخگویی از طرف خودروسازان هستیم.

دلایل افزایش قیمت خودرو

در همین ارتباط دبیر انجمن قطعه سازان در رابطه با علت افزایش قیمت خودرو در گفت و گو با برنامه  پایش گفت : ارزش پول ملی سه برابر کاهش یافته است ، قیمت ارز سه برابر شده ، همچنین وضعیت قیمت مواد اولیه مانند پارچه ، آلومینیو و مواد پلیمری بکار رفته در صنعت خودرو سازی چند برابر افزایش یافته است .

دبیر انجمن قطعه سازان گفت : ما نباید خود را با یک کشور پیشرفته صنعتی مقایسه بکنیم ، شرایط کسب و کار در یک کشور پیشرفته صنعتی بسیار راحت تر از شرایط کسب و کار در کشور ما است . فراموش نکنیم که ما در شرایط سخت تحریم هستیم و غرب با تمام امکانات خود بسیج شده است که به تولید ما ضربه بزند .

وی افزود : به طور مثال در یک کشور پیشرفته صنعتی بدون پیش پرداخت گشایش اعتبار صورت می گیرد در صورتی که در کشور ما با 130 درصد گشایش اعتبار انجام می گیرد ، یعنی تمام نقدینگی صنعت خودرو سازی را همین گشایش اعتبار می بلعد . سی درصد محصول تمام شده را قطعات وارداتی و یا ساخت داخل تشکیل می دهد .

دبیر انجمن قطعه سازان گفت : اکنون سود بانکی در دنیا 2 درصد است در صورتی که بهره بانکی در کشور ما 30 درصد است و اکنون تولید کنندگان خودرو ما در فشار هستند ، اگر یکی از پارامترهایی که تولید کننده خودرو ما با آن درگیر است اگر برای یک تولید کننده غربی اتفاق بیفتند و یک هفته ای ارزش پولش سه برابر کاهش یابد مطمئن باشید نابود می شود .

ما باید مشکلات کسب و کار خود را ببنیم ، چرا کسی نمی پرسد که گمرک و سیستم های کنترلی ما چه مشکلاتی برای خودروسازان به وجود آورده اند . شرایط سخت کسب و کار باعث افزایش قیمت خودرو شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Hossein ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    چرا از همین خودروسازان نمی پرسید 30 سال است که چکار دارند می کنند 15 سال پیش هیوندا آرزوش بود پژوی ما را داشته باشد اما حالا جوانان ما در خواب سوار ماشین های همین برند می شوند چرا 30 سال خوابند
  • سینا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    اصلا همه ی حرفای شما درست . حالا یه سوال . خودرو 206 با خودرو 405 چقدر تو تکنولوژی و قطعات به کار رفته تفاوت دارن که قیمت 206 دوبرابر 405 شده یا پراید111 با 131 چه فرقی داره ؟ قبول کنیدبازار سیاه درست شده .
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    نظر نباشه سنگينتريم
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    قیمت خودرو با افزایش قیمت بنزین شکسته میشود
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    0 0
    فقط خيلي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس