کد خبر 19137
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷

در شرايطي که متوليان امر در کشور در خصوص موضوع آلودگي هواي تهران و چند شهر بزرگ کشور مماشات مي‏کنند و از عمل به وظايف قانوني خود طفره مي‏روند، کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست پيش‌نويس کيفرخواست عليه عاملين و بانيان آلودگي هوا در تهران و شهرهاي بزرگ کشور را که نقش بارزي در مرگ و بيماري هزاران نفر از شهروندان دارند را تنظيم کرده و بزودي اين کيفرخواست را تحويل دادستان کل کشور و دادستان تهران خواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، انصاري، دبير کل کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست با انتقاد شديد از مصلحت انديشي‏هاي سياسي و اقتصادي برخي در موضوع آلودگي هواي تهران که مستقيما تضييع حقوق شهروندي را به دنبال دارد گفت: برنامه جامع کاهش آلودگي هواي تهران مصوب سال 1379 پس از ده سال و در خوشبينانه‌ترين حالت به 30 درصد اهداف خود هم نرسيده است و در اين زمينه بدون مماشات بايد با دستگاههاي قاصر برخورد شود. چرا که نتيجه آنچه اتفاق افتاده، تضييع حقوق مردم و وقوع جرم عمومي است که محرز است و برخورد قاطع و سريع مدعي العموم را طلب کند.

وي با اشاره به اظهارات يک مقام مسئول وزارت بهداشت که مرگ بيش از 3600 شهروند تهراني را به تفکيک آلاينده‏ها مورد تائيد قرار داده است گفت : آنچه اتفاق افتاده، صدمات و خسارات سنگين جاني و مالي را براي کشور به همراه داشته است و به هرحال ناشي از سوء تدبير، بي عملي و ساده انگاري برخي متوليان امر است که انتظار ما به عنوان فعالان جامعه مدني برخورد مقتدرانه دستگاه قضايي با هر مقام و مسئولي در اين خصوص است .

دبيرکل کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست ايران با اشاره به ميزان گوگرد موجود در گازوئيل‏هاي مصرفي در کشور گفت: ميزان گوگرد استاندارد دنيا ppm50 و ميزان استاندارد يورو5 آن 10 است در حالي که استاندارد مصرفي اتوبوسهاي شهر تهران که وزارت نفت مکلف به تامين آن است 500 است و آنچه در ناوگانهاي عمومي کشور مصرف مي‏شود حداقل صد برابر استاندارد دنياست.

وي با انتقاد شديد از تساهل و تسامح با شرکتهاي خودروساز گفت: خودروسازان داخلي جدا از منافع اقتصادي که براي قشري خاص و کارمندان زحمتکش خود دارند به واسطه سهم عمده‏اي که در افزايش آلودگي هواي تهران دارند بايد مورد پيگرد قانوني قرار گيرند که در غير اينصورت عدالت رعايت نشده است.

انصاري همچنين با بيان اينکه کوتاهي دستگاهي نافي سازمان‌هاي ديگر نيست گفت: اينکه ميزان بنزن موجود در بنزين‏هاي توليدي داخل که عامل توليد سرطان است بيش از ده برابر حدمجاز استاندارد است و با اينکه ميزان اکتان بنزين داخلي هيچ تشابهي با استانداردهاي دنيا ندارد، نمي تواند مانع توليد خودروهاي فاقد کاتاليست و کنيستر شود.

دبير کل کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست همچنين با انتقاد از نحوه خروج خودروهاي فرسوده هم گفت: اگر متوليان درخصوص اين طرح مسئولانه عمل مي‏کردند آيا بازهم با اين ميزان از بحران مواجه بوديم؟

وي از آموزش عمومي، اطلاع رساني و فرهنگ‏سازي به عنوان بخش فراموش شده برنامه جامع کاهش آلودگي هوا ياد کرد و گفت: بدون مشارکت عمومي مردم هيچ برنامه‏اي در کشور عملياتي نيست و زماني که مردم به حقوق خود و منافع يک برنامه براي کشور آشنا نباشند ميزان مشارکت آنها هم بالطبع کاهش خواهد يافت و به عکس در صورت شناخت حقوق خود در اين باره خودشان پيگير اين مطالبات خواهند بود و اين بخش دقيقا همان قسمتي از برنامه است که کمترين پيشرفت را در 10 سال گذشته داشته است.

دبيرکل کانون عالي گسترش فضاي سبز همچنين از تنظيم پيش نويس کيفرخواست کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست ايران عليه تضييع کنندگان حقوق شهروندي جهت ارائه آن به مقام دادستان خبرداد و گفت: با تکميل اين متن توسط کميسيون حقوقي کانون ساير فعالان سازمانهاي مردم نهاد اساتيد دانشگاه و شهروندان صدمه‌ديده هم مي‏توانند به امضاکنندگان اين کيفرخواست بپيوندند.

وي تاکيد کرد: انتظار ما اين است که دستگاههاي نظارتي بايد داراي سازوکارها و اقتدار کافي جهت برخورد با اين جرايم باشند خصوصا که در قوانين رسمي کشور موارد مختلفي از جمله ماده 688 مجازات اسلامي به طور مشخص اين مسئله را مورد تاکيد قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس