مجله يادآور در يکي از ويژه‌نامه‌هاي خود، «بازخواني کارنامه? فرقان و فرقان‌گونگي در تاريخ انقلاب» را در مد نظر قرار داده است.

مشرق - گروهک «فرقان» و جريانات وابسته به آن از جمله جرياناتي است که در دو سال اول پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، مشي تروريستي در پيش گرفت و با هدف حذف فيزيکي افراد شاخص انقلاب و ياران امام(ره) ضربه‌هاي اساسي و جبران‌ناپذيري به نظام نوپاي جمهوري اسلامي وارد کرد؛ همچون ترور شهيد مطهري، شهيد مفتح، شهيد قاضي طباطبايي و…

رهبر اين گروه با برداشت‌هايي کاملاً سطحي و غيرعلمي از آيات قرآن به خود حق مي‌داد با صدور فتاوايي، افراد به زعم خود «مضر به اسلام» مانند شهيد مطهري را ترور کند.

در سال‌هاي اخير يکي دو کتاب با موضوع گروهک فرقان چاپ شده است که محققان آن‌ها بسيار کوشيده‌اند تا جوانب نه چندان واضح چرايي و چگونگي ايجاد گروهک فرقان و ادامه? حيات آن را روشن کنند. اما متأسفانه اين کتاب‌هاي پژوهشي نتوانسته‌اند همه? زواياي حقيقت را بررسي کنند.

فصلنامه? تخصصي «يادآور» از جمله مجلات تخصصي تاريخ است که «مؤسسه? مطالعات تاريخ معاصر ايران» آن را منتشر مي‌کند. اين مجله در يکي از ويژه‌نامه‌هاي خود، «بازخواني کارنامه? فرقان و فرقان‌گونگي در تاريخ انقلاب» را مد نظر قرار داده است. در واقع مسئولين، پژوهشگران و نويسندگان اين مجله? تخصصي با نوشتن مقالات و مصاحبه با افراد مختلف، ابعاد گوناگون چرايي و چگونگي شکل‌گيري گروهک فرقان، ادامه? حيات آن بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و چگونگي دستگيري و محاکمه? اعضاي آن را بررسي کرده‌اند.

در اين ويژه‌نامه? ??? صفحه‌اي (شماره ?،?،?) با اين افراد مصاحبه‌ شده است: اعضاي اين گروهک که توبه کرده و از گروه جدا شده‌اند، فرزندان و دوستان شهدايي که توسط اين گروهک شهيد شده‌اند، دستگيرکنندگان و محاکمه‌کنندگان اعضاء گروهک و کارشناساني که رهبر اين گروه يعني «اکبر گودرزي» را مي‌شناخته‌اند. مخاطب بعد از خواندن اين مصاحبه‌ها و مقالات گوناگون ديدگاهي نسبتاً کامل و واقعي درباره? اين جريان دست مي‌يابد و براي سؤالات ذهني خود جواب‌هاي صريح و واضحي پيدا مي‌کند.

 

بخشي از مصاحبه? فرزند شهيد مفتح با يادآور:

«اکبر گودرزي با شهيد بزرگوار مرحوم حاج آقا طرخاني ارتباط داشت و از ايشان کمک‌هايي را دريافت مي‌کرد. بعد از شهادت حاج طرخاني، من همراه شهيد مفتح به منزل ايشان رفتم. در آن‌جا شهيد مفتح خطاب به ديگران اين مطلب را بيان کردند که: «يک روز آقاي حاج طرخاني به من گفتند که فردي هست که مي‌آيد و از ما کمک مي‌گيرد. اين فرد روحاني است. شما ببينيد چه جور آدمي است؟ گفتم: بگوييد فلان روز به مسجد بيايد و او آمد. از او پرسيدم: شما کجا درس خوانده‌ايد؟ قم؟ مشهد؟ اساتيد شما چه کساني بوده‌اند؟ ديدم پاسخ‌هاي درستي نمي‌دهد که مشخص شود جاي شناخته شده‌اي درس خوانده! گفتم: معلوم مي‌شود در حوزه درس نخوانده‌ايد، دانشگاه درس خوانده‌ايد؟ در چه رشته‌اي؟ کجا؟ جواب داد: دانشگاه که دست‌ساخته? استعمار و مال دشمن و غرب است! معلوم شد در دانشگاه هم درس نخوانده. من ديدم اين شخص، آدم منطقي و درستي نيست و وقتي رفت به حاج طرخاني گفتم که به نظر من اين آدم درستي نيست و شما به او مساعدت مالي نکنيد… »

 

*asha.ir



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس