به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بحث تحول بنیادین این وزارتخانه اشاره کرد و اظهار داشت: تحول بنیادین سابقه بیش از 20 ساله دارد و از سال 1367 مطالبه مقام معظم رهبری بود.
وی ادامه داد: در همان زمان گروهی تشکیل شدند و تحول بنیادین را پیگیری کردند، اما همچنان بحث تحول بنیادین به عنوان یک مطالبه از سوی مقام معظم رهبری مطرح میشد و پاسخ قانعکننده داده نشده بود.
حاجی بابایی به مطالعات انجام شده برای سند تحول بنیادین این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: زمانی که بنده وارد آموزش و پرورش شدم، پژوهش چندین سالهای پیش رو داشتم که وزرای قبل از بنده کار کرده بودند.
وی با بیان اینکه سند تحول 8 ماه در شورای عالی آموزش و پرورش و 8 ماه در کمیته سهجانبهای بررسی شد، اضافه کرد: در آن زمان شورای عالی انقلاب فرهنگی هر 15 روز یکبار جلسه داشت که به دستور رئیسجمهور هر هفته جلسه تشکیل شد و طی 22 جلسه سند بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید.
وزیر آموزش و و پرورش به نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و افزود: این نقشه که کار عظیم علمی برای آن صورت گرفته است، در 13 جلسه مصوب شد؛ البته هر دو سند علمی و آموزش و پرورش از افتخارات کشورند.
حاجیبابایی ادامه داد: وقتی پیشنویس نقشه جامع علمی کشور را دیدیم، جایگاه آموزش و پرورش در آن خوب نبود، ولی پژوهشگران و صاحبنظران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به گونهای بررسی کردند که درنهایت از 51 راهکار و اقدام علمی برای رسیدن کشور به بالاترین جایگاه در سال 1404، 28 اقدام مربوط به آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حاصل تلاش حدود 600 صاحبنظر علمی، دینی و قرآنی حوزه و دانشگاه است، گفت: سند تحول بنیادین برای اولین بار در آموزش و پرورش به وجود آمده است و فعالیتهایی که در این وزارتخانه انجام میگیرد، براساس سند تحولی است که از افتخارات کشور محسوب میشود.
* تحول بنیادین تغییراتی نیست که بتوان سالهای اول، طعم شیرین آن را چشید
وزیر آموزش و پرورش به تعریف سند تحول بنیادین پرداخت و افزود: سند یعنی قانون است؛ تحول یعنی تغییراتی که استمرار پیدا خواهد کرد و بعضی چیزها تغییرات اساسی خواهد داشت و بنیادین به این معناست که روبنایی نیست و روشها، کلاسها و نگاهها تغییر مییابد.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش برای اجرای سند آمادگی دارد؟»، اظهار داشت: از دو هفته پس از آبان که به آموزش و پرورش آمدم، جلسات را تشکیل دادیم و طی مراحل قانونی 290 اقدام ملی برای زیرساختهای تحول بنیادین در کشور انجام پذیرفت؛ در زمینه کلاس، نگاه به معلم، ساماندهی منابع انسانی و فضا اقدامات لازم صورت گرفت و سه سال کار فشرده انجام شد.
حاجیبابایی با بیان اینکه هر روز برنامه در آموزش و پرورش وجود داشت، اضافه کرد: شاید برخی بگویند از اول مهر تحول بنیادین را شروع کردید، چه زمانی تمام میشود؟ و پاسخ این است که بخشهایی از تحول بنیادین آغاز شده است.
وی ادامه داد: برخی اقدامات مترتب بر اقدام دیگر است؛ یعنی اقدامی را باید انجام دهیم تا اقدام بعدی صورت گیرد؛ درحال حاضر در حال آمادهسازی اسناد پاییندستی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تحول بنیادین تغییراتی نیست که بتوان سالهای اول، طعم شیرین آن را چشید، به عنوان مثال به جایگاه معلم در سند تحول اشاره میکنم؛ در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان 25 هزار دانشجو را جذب کردیم که معدل 5900 نفر، 20 است و میانگین معدل این دانشجویان، 17 است.
وی ادامه داد: این دانشجویان 4 سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل میکنند و از روز اول تحصیل به عنوان نیروی آموزش و پرورش محسوب میشوند؛ این افراد باید به مدرسه بیایند و در ابتدایی تدریس کنند و آن زمان که دانشآموزان خود را نشان دهند، تحول بنیادین نشان داده میشود.
* مگر ما سند تحول را تمام کردیم، که عجله کرده باشیم؟
حاجیبابایی با طرح این پرسش که «تحول بنیادین در آموزش و پرورش چه کاری میخواهد انجام دهد؟»، افزود: عصاره هستی و آنچه که موجودات برای آن خلق شدهاند، تربیت است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میخواهد تربیت را به معنای واقعی آن و بر مبنای قرآن، در کشور ساری و جاری کند.
وی با بیان اینکه در سند تحول، خانواده جایگاه ویژهای دارد، اضافه کرد: میخواهیم دانشآموزی را تربیت کنیم که به درد خودش و جامعه بخورد؛ به عنوان مثال شهر تهران یک میلیون دانشآموز دارد و ما باید برای 15 سال آینده، دانشآموز را طوری تربیت کنیم که زینت تهران بوده و در کار خود موفق باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مهم این است که به عنوان مثال اگر کسی نانوا شد، یک پدر خوب، یک نانوای خوب و یک مروج اخلاق در کار خودش باشد.
حاجیبابایی در پاسخ به این پرسش که «عنوان میشود در اجرای سند تحول، شتابزدگی شده است؟»، اظهار داشت: این موضوع را نمیپذیرم و دلیل دارم؛ مگر ما سند تحول را تمام کردیم، که عجله کرده باشیم؛ اگر از یک نقطه شروع کنید، به عنوان مثال از 500 کار، 10 کار را شروع کنید، میتوان گفت عجله شده است؟
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه برخی میگویند اسناد پاییندستی آموزش و پرورش هنوز آماده نشده است، افزود: ما 6 سند پاییندستی داریم که هر کدام باید در جای خودش اجرا شود، به عنوان مثال اگر میخواهیم نظام رتبهبندی معلمان را اجرا کنیم باید پنج سند دیگر نیز آماده شود.
* تقسیم مدارس ابتدایی به دو «سهسال»، 7 سال یا بیشتر طول میکشد
به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز کار به منزله پایان آن نیست، افزود: به عنوان مثال کتابی را تولید کردیم، به این معنا نیست که این کتاب در حد کمال است، بلکه با در راستای تحول و به تدریج کار میکنیم.
حاجیبابایی در پاسخ به این پرسش که «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از چهار «سه دوره» یاد شده است، اما شما «3ـ3ـ6» را اجرا کردهاید؟»، بیان کرد: 6 ماه خبرها این بود که آیا سند تحول باید توسط چه نهادی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس تصویب شود؟، که بعد مقرر شد شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند؛ 6 ماه بعد و پس از تصویب، عنوان شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها جزئیات را تصویب کرده است و کلیات باقی است که شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد سند به طور کامل تصویب شده است.
وی افزود: این روند ادامه داشت و برخی میگفتند چگونه کتاب را چاپ میکنید و مدارس چگونه آماده میشود؟، مگر میشود این کار را انجام داد؟ کاری شتابزده است، اما شاهدیم چاپ و توزیع کتاب نسبت به خیلی سالها منظمتر بود، البته به این معنی نیست که هیچ اشکالی وجود ندارد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش اضافه کرد: در سند تحول، چهار «سه دوره» را مصوب کردیم، اما مرحله اول اجرای سند، «3ـ3ـ6» است، زیرا سند را باید مرحله به مرحله اجرا کرد؛ یعنی دوره ابتدایی بر اساس سند تحول باید 6 ساله میشد و مرحله دوم این است که این 6 سال را به دو «سه سال» تقسیم کنیم.
وی اضافه کرد: تقسیم مدارس ابتدایی به دو «سه سال» به این معناست که پایههای اول تا سوم در یک مدرسه و پایههای چهارم تا ششم در مدرسه دیگر باشند و این اقدام شاید 5، 6 تا 7 سال یا بیشتر طول بکشد؛ در این میان برخی میگویند اول 20 هزار مدرسه بسازید، بعد 4 «سه دوره» را با هم اجرا کنید.
* اجرای 40 سیاست در آموزش و پرورش
حاجیبابایی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین تنها «3ـ3ـ6» نبود، گفت: 40 سیاست همزمان اجرا شد که فقط یک مورد ایجاد پایه ششم بود؛ سه ساله شدن دوره هنرستان، حذف پیشدانشگاهی، انتقال انتخاب رشته به پایه سوم راهنمایی، حذف مردودی از اول دبیرستان، انتقال 13 هزار مدرسه از نوبت عصر به صبح، ورود فناوریها به مدارس و تغییر کتاب دوم و ششم دبستان از نمونه اقداماتی بود که انجام شد.
وی در پاسخ به این پرسش که «برخی عنوان میکنند معلمان ششم، آموزشهای لازم را ندیدهاند؟»، بیان کرد: فکر میکنید در طول 33 سال گذشته معلمان چقدر در پایههایشان جابهجا شدهاند؟ 320 هزار کلاس ابتدایی داریم و 320 هزار معلم در این کلاسها تدریس میکنند و ما اولین حرفمان این بود که معلم پایه پنجم به ششم برود و بیش از 80 درصد این اتفاق انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش به آموزش معلمان اشاره کرد و افزود: مؤلفان کتابهای درسی برای 5 هزار مدرس در تهران دورههای آموزشی برگزار کردند و این مدرسان به 60 هزار معلم ششم آموزش دادند؛ در کنار آن 40 ساعت آموزش به صورت DVD دراختیار معلمان قرار گرفت و کتاب راهنما نیز به آنها ارائه کردیم.
وی ادامه داد: سال پیش که کتابهای اول ابتدایی را تغییر دادیم، از هر کسی که میپرسیدم کتابها چگونه است، میگفت ریاضی اول دبستان سخت است؛ امسال کسی نمیگفت ریاضی اول دبستان سخت است، بلکه عنوان میشد ریاضی پایه ششم سخت است و سال آینده ریاضی پایه اول «متوسطه اول» (اول راهنمایی) از نظر افراد سخت خواهد بود.
* با معلمان قرارداد اخلاقی دارم که اسم معلم را با پول نیاورم
به گزارش فارس، حاجیبابایی در پاسخ به این پرسش که «قانون رتبهبندی معلمان به کجا رسید؟»، گفت: قله سند تحول بنیادین، معلم است و معلم از چند منظر مورد بحث و توجه واقع شده است؛ معلم در ردیف اساتید و فناوران قرار دارد و معلمی یک کار علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، فرهنگی و تربیتی است؛ تمام امکانات پژوهشگری و فعالیت نیز برای معلم باید فراهم شود.
وی با بیان اینکه تدوین نظام رتبهبندی معلمان یک ساله انجام نمیشود، ادامه داد: بین 3 تا 5 سال، آمادهسازی و اجرای این نظام طول خواهد کشید؛ به عنوان مثال در نظام رتبهبندی باید تعریف کنیم که در کلاس ریاضی هیچ معلمی جز معلم ریاضی، تدریس نکند و در کلاس ابتدایی نیز هیچکس جز لیسانس ابتدایی تدریس نکند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل مالی برای معلمان نیز گفت: با معلمان قرارداد اخلاقی دارم که اسم معلم را با پول نیاورم؛ ما جایگاه را تعریف میکنیم و وقتی جایگاه تبیین شد، مشخص میشود چند ساعت درس، چند ساعت پژوهش باید انجام شود؛ مگر کسی میتواند کار پژوهشی انجام دهد، در صورتی که خدای نکرده، کار دیگری داشته باشد.