نامزد جنجالی پنتاگون منتخب اوباما در نامه‌ای به یک سناتور از بکارگیری لفظ "لابی اسرائیلی" ابراز تأسف کرد و " حمایت سرسخت خود از رابطه استراتژیک و امنیتی مستحکم میان آمریکا و اسرائیل " را اعلام کرد و صحبت‌هاي قبل خود در مورد تروريست نبودن حزب‌الله را نيز رد كرد.

گروه بين الملل مشرق - وزیر دفاع پیشنهادی آمریکا، سناتور پیشین چاک هیگل ، به خاطر به کار بردن لفظ "لابی یهودی" ابراز تأسف کرد و دوباره بر حمایت خود از "رابطه مستحکم میان آمریکا و اسرائیل" و نیز "حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات" تأکید کرد.

چاك هيگل نامزد جنجالي اوباما براي وزارت دفاع آمريكا كه به مواضع ضد اسرائيلي و آراء بر ضد خواسته‌هاي لابي يهود در زمان سناتوري‌اش مشهور است، با فشار اين لابي مجبور به عذرخواهي شد. گفته مي‌شود در آستانه تاييد كابينه جديد اوباما، وي براي جلب آراي جمهوري خواهان و كسب نظر مساعد لابي اسرائيل در كنگره اين نامه را منتشر كرده است تا خيال صهيونيست‌ها را راحت كرده باشد.

هیگل دارای پیشینه‌ دشمنی با اسرائیل و لابی آن در آمریکا طی ده سال گذشته بوده است. وی در سال 2008 اعلام کرد که، برخلاف هم‌ردیفانش، از "لابی یهودی" هیچ وحشتی ندارد. سال بعد نیز، نامه‌ای را که در آن از اوباما خواسته شده بود وارد مذاکره مستقیم با حماس شود امضا کرد. مدتی بعد در همال سال، وی اعلام کرد که "به باور من، امکان تغییر در طرز فکر استراتژیک و سیاست‌های سوریه وجود دارد... سوریه خواهان گفتگو در بالاترین سطح است و همه گزینه‌ها نیز روی میز است."


تلاش هيگل براي كاستن از فشارها و جلب حمايت سناتورهاي كنگره

به گزارش مشرق، اما طي روزهاي گذشته با فشارهاي لابي صهيونيستي، وی در نامه‌ای به سناتور کالیفرنیا باربارا باکسر نوشت: "رابطه آمریکا با اسرائیل رابطه‌ای است که اساساً بر مبنای ارزش‌ها و منافع مشترک و آرمان‌های دموکراسی‌خواهانه این دو کشور بنا شده است. خاورمیانه اکنون دستخوش تغییرات تاریخی و فاحشی شده، تغییراتی که اسرائیل را دچار تردیدهای وحشتناکی کرده است. ما هر روز، دوش به دوش یکدیگر به شکل بی‌سابقه‌ای کار می‌کنیم تا تهدیدهای قدیمی، جدید و نوظهور متقابل را خنثی کنیم. من به شخصه عمیقاً خواستار گسترش همکاری‌های آمریکا و اسرائیل هستم."


هيگل در سال 2008 اعلام كرد بر خلاف همقطارانش در كنگره، از لابي يهود هيچ وحشتي ندارد

نامه هیگل به باکسر یکی از اقدامات مشترک کاخ سفید جهت متقاعد کردن سناتورهای جمهوري‌خواهي است که نسبت به تأیید نامزدی وی برای پنتاگون مردد هستند. سناتور باکسر نیز اعلام کرد که پاسخ‌های هیگل، چه در نامه و چه در گفتگوی تلفنی میان آن دو، نگرانی‌های وی را برطرف کرده و او از نامزدی هیگل حمایت خواهد کرد.

هیگل قرار است با سناتور چارلز شومر نیز، که نسبت به این قرار ملاقات ابراز تردید کرده، دیدار کند. ناظران سیاسی بر این باورند که خاطرجمع شدن از حمایت شومر برای اطمینان از این که اکثریت دموکرات‌ها در سنا از هيگل حمايت خواهند كرد و در نتیجه برای اطمینان از تأیید وی ضروری است.

هیگل در نامه خود به "انتخاب بسیار ضعیف واژگان" هنگام به کار بردن لفظ "لابی یهودی"، که منتقدانش آن را توهین‌آمیز و حتی ضدیهودی توصیف کردند، اعتراف کرد. وی می‌نویسد "به خوبی می‌دانم که این نوع ادبیات ممکن است ضداسرائیلی تعبیر شود."

"می‌دانم که لابی حامی اسرائیل هم از آمریکایی‌های یهودی و هم غیریهودی تشکیل شده است. در سنا، من یکی از حامیان سرسخت تخصیص بودجه به وزارت دفاع بوده‌ام، که حمایت پایدار از امنیت اسرائیل را نیز تضمین می‌کند. بیشتر آمریکایی‌ها، از جمله خود من، طرفدار پروپاقرص رابطه استراتژیک و امنیتی مستحکمی میان آمریکا و اسرائیل هستند."


عقب‌گرد هيگل از مواضع پيشين در ارتباط با ايران و حزب‌الله

هیگل همچنین به نگرانی‌های دیگر درباره سخنان و مواضع پیشین خود پرداخت، هرچند به طور مستقیم منکر آن‌ها نشد. وی حمایت کامل و علنی خود را از تحریم علیه ایران "که با توافق متحدان و شركاي آمريكا اعمال شده است" اعلام کرد. هیگل درباره مسأله تحریم‌های یک‌جانبه، که در گذشته مخالفت خود را با آن ابراز کرده بود، می‌نویسد که او به رئیس جمهور گفته است "من از این سیاست در رابطه با ایران بطور كامل پشتیبانی می‌کنم."

هگل در این نامه همچنین می‌نویسد "موافقم که با ادامه رد پیشنهادات دیپلماتیک از سوی ایران، شاید اقدامات مؤثر دیگر، چه چندجانبه و چه یک‌جانبه ضروری باشد، و من در این زمینه از رئیس جمهور حمایت می‌کنم."

هیگل از مخالفت خود با تروریستی خواندن حزب‌الله از سوی اتحادیه اروپا در گذشته شانه خالی کرد و گفت "من همواره باور داشته‌ام که حزب‌الله یک سازمان تروریستی است و این را در کتاب سال 2008 خود و در سخنرانی‌های عمومی نیز اعلام کرده‌ام و "همواره از حق اسرائیل برای دفاع از خود پشتیبانی کرده‌ام."


هيگل: لابي اسرائيل در آمريكا باعث رعب و وحشت بسياري از مردم مي‌شود


هیگل پیرامون موضوعات مهم دیگر برای سناتورهای لیبرال همچون باکسر گفت که وی مدافع سرسخت ابطال قانون "نپرس، نگو" بوده‌ام و از هم‌آمیزی کامل سربازان همجنس‌گرا پشتیبانی می‌کنم. وی به باکسر وعده داد که با خشونت جنسی در ارتش آمریکا مبارزه کند و برای اطمینان از اعطای امتیازات کامل خدمات سلامتی به سربازان زن، از جمله پیشگیری از بارداری، "درست مانند زنان غیرنظامی"، بکوشد.

زمانی که هیگل هنوز در سنا بود، بیان کرد که "حمله نظامی علیه ایران، اقدامی ناپایدار، غیرعملی، و غیرمسئولانه است." هیگل، یکی از تنها دو سناتوری بود که در سال 2001 بر ضد تجدید لایحه تحریم علیه ایران و لیبی رأی داد، و در سال 2007 نیز علیه شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی رأی داد و با پیمان منع گسترش سلاح‌های ایران مخالفت کرد.

برخی از پشتیبانان اصلی اسرائیل بر این باورند که هبگل در زمان‌هایی بر خلاف منافع اسرائیل عمل کرده، بارها علیه اعمال تحریم بر ایران از سوی آمریکا رأی داده، و نظرات تحقیرآمیزی درباره نفوذ "لابی یهودی" بر واشنگتن ابراز کرده بود.

هیگل در بیانیه‌ای در سال 2006 بیان کرده بود که "لابی یهودی در اینجا باعث رعب و حشت بسیاری از مردم می‌شود". سناتور لیندزی گراهام در این باره گفته است که اگر وی نامزد شود، باید در قبال این حرفش پاسخگوباشد. "او همچنین درباره این که تصور می‌کند مذاکره مستقیم با حماس طرح خوبی است، و نیز درباره مخالفتش با اتحادیه اروپا که حزب الله را یک سازمان تروریستی اعلام کرده بود، توضیح دهد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    دیگه این مشاغل هستند که آدم رو به این کارها وادار میکنه صد در صد ته دلش حقیقت رو میدونه
  • علی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    ای آقا ماهمه میدونیم سگ زرد برادر شغاله و آمریکائیها فکر نکنند ما باورمون میشه که اونا از جیره خوری سگهای صهیونیست دست بر میدارن فرقی نمیکنه این سگ اوباما یا هیگل یا هر صهیونیست دیگه باشه
  • بهنام ح ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    این هم از دم خروس
  • yaser ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    بالاخره تو چه سالی اعلام کرد که، برخلاف هم‌ردیفانش از لابي يهود هيچ وحشتي ندارد. 2006 یا 2008 ؟ از شما بعیده................................
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    بنازم به این ازادی بیان در امریکا همین لابی صهیونیست این بدبخت ، هیگل را علی رغم باورها ونظراتش به چه غلط کردنی وا داشته !!
  • ایران اسلامی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اره حتما . ما هم منتظر بودیم شما درخواست مذاکره بدید و ما هم سریع قبول کنیم.
  • ناشناس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    هرکاری میکنید بکنید فقط فکر جنگ رو از سرتون بیرون کنید والا باید جسد سربازاتونو تا خود پنتاگون بکشید ماهم هر مشکلی داشته باشیم(که واقعا داریم) هرتفرقه ای هم بین ما باشه اینو بدونید وقت جنگ یه اتحادی بین ماست که انفجار آن دور از ذهن شماست.
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    به این افراد میگن ..نان به نرخ روز خوردن..شما از این افراد سراغ دارید؟
  • موساد ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    برده خوبی باش.........
  • موساد ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    منظورم اینه بره خوبی باش.......این زبان فارسی شما حالم رو بهم زد...
  • اندیم ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    قابل توجه دوستانی که که قبلا میگفتن آمریکا میخواد تغییر موضع بده و با ما خوب بشه!!!! چقد بعضیا ساده هستن
  • ایران اسلامی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    از اولش معلوم بود . جون امریکای ها تو سیاست خارجه یک الگوی دارن که هر کسی با هر حذبی بیاد باید به اونا برسه . افراد فقط روش ها رو انتخاب میکنن .
  • احمد ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    خوب میشی
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    فارسی زبان نیست، بی سواد، در زبان فعل ماضی به مارع تبدیل میشود. این چه زبانیه که ماضی آن به مضارع آن بهره نمی رساند، رفتم رفتی ،،،میروم ،رفت ، کجا رفت. این زبان دیگه شور شده شورش هم در آمده زبان افغانیهاست دیگه، تروریست های آدم کش ووحشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس