کد خبر 186262
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

محسن رضایی با ذکر خاطره‌ای از حاج احمد متوسلیان، نقش وی را در راه اندازی حزب‌الله لبنان بسیار مهم عنوان کرد و گفت: احمد متوسلیان تشکیل دهنده حزب‌الله لبنان بود و به واقع در راه‌اندازی این تشکیلات نقش مهمی داشت.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، بعد از پخش مستند آخرین روزهای زمستان(بررسی زندگی سردار شهید حسن باقری)  از شبکه یک سیما، انتقادات فراوانی به نوع ارائه نقش سردار جاویدان الاثر حاج احمد متوسلیان در عملیات بیت المقدس صورت گرفت.  گفتگوها و اخبار متفاوتی پیرامون این انتقادات منتشر شد . از این روی  گفتگوی پیش روی مطالبی است که دکتر محسن رضایی (فرمانده سپاه پاسداران دردوران دفاع مقدس) پیرامون حاج احمد متوسلیان و نقش او در سال‌های پیش از شروع  جنگ تحمیلی و در مدت حضورش در جبهه‌های جنگ است.

 محسن رضایی با اشاره به ویژگی های این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: حاج احمد متوسلیان در مریوان زحمات بسیار زیادی برای آرامش و امنیت کردستان کشیده بود و در نبردهای کامیابان و کاوه نیز نقش بسیار فراوان و پررنگی برعهده داشت. از سوی دیگر کمکی که احمد متوسلیان به شهید چمران در آزادسازی پاوه کرد، فوق العاده کار برجسته ای بود. چراکه نیروهای پاسدار که در آنجا در محاصره بودند را نجات داد.

بعد از آن هم که جنگ عراق شروع شد و عراقی ها به استان های مرزی ایران حمله کردند احمد متوسلیان در مریوان یک گروهی از نیروهای بسیار قوی از پاسداران تهران و مازندران را سامان داده و دفاع می کرد.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی بنده فرمانده سپاه شدم، حاج احمد را به جنوب برده و از او خواستم که تیپ محمد رسول الله(ص) را تشکیل دهد که خب حاج احمد هم با کمک آقای همت و شهبازی این تیپ را تشکیل داد و در عملیات فتح المبین بسیار درخشش بالایی داشتند.

وی تصریح کرد: حاج احمد متوسلیان به واقع از فرماندهان شجاع بود به گونه ای که در برخی از عملیات ها بنده سخت ترین بخش نبرد را به وی واگذار می کردم؛ در عملیات بیت المقدس وقتی طراحی و  مانور عملیات را به اتمام رساندیم، متوجه شدیم زمانی که به عراق حمله کنیم هرچه به خرمشهر نزدیک شویم فشار عراقی ها به ما بیشتر می شود و از طرفی نیروهایی از ما که نزدیک به خرمشهر هستند در معرض شدیدترین پاتک ها قرار می گیرند.

رضایی ادامه داد: بنابراین به فکر افتادم تا چه کسی را انتخاب کنم که بیشترین مقاومت را از خود نشان دهد، چراکه آن نقطه ای بسیار کلیدی بود و در صورت سقوط تمام عملیات سقوط می کرد و خرمشهر شاید تا 20 سال بعد هم آزاد نمی شد.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: وقتی فرماندهان را از جلوی چشم خود گذراندم، نظرم به احمد متوسلیان جلب شد چراکه انسانی بسیار شجاع و مقاوم بود بدین معنا که در سختی ها تحمل و صبر بسیار بالایی داشت؛ بنابراین بنده احمد را انتخاب کردم تا نیرویی که می خواهد به خرمشهر نزدیک شود و دشمن در دروازه های خرمشهر را از بین ببرد حاج احمد باشد و خب بنده وی را انتخاب کردم و تیپ محمد رسول الله(ص) را به آقای حسن باقری، افشردی دادم و حاج احمد در قرارگاه نصر قرار گرفت تا عملیات را انجام دهد.

وی تاکید کرد: البته در عملیات فتح المبین هم احمد با حسن باقری کار می کرد ولی در این جا به طور ویژه مسئولیت دادیم تا عملیات دروازه خرمشهر را برعهده گیرد چراکه می دانستیم در روز عملیات سخت ترین پاتک ها به همین منطقه انجام می شود و کسی غیر از احمد متوسلیان و تیپ محمد رسول الله(ص) نمی تواند از عهده این نبرد بر آید.

وی در ادامه گفت: بنابراین بنده به آقای باقری تاکید کردم که احمد را مسئولیت دهد چراکه انسان شجاع و صبوری است؛ در روز عملیات هم دیدیم که همینطور شد و سخت ترین پاتک ها به بخش احمد متوسلیان انجام می شد؛ در سریال آخرین روزهای زمستان دیدیم کاملا فشاری که بر احمد آمده منعکس است، برخی شاید تصور کنند که احمد مقاومت لازم را نداشته در حالی که این‌گونه نبوده است. معمولا سه، چهار فرمانده در جنگ بودند که در بیان واقعیت ها کوتاهی نمی کردند و بلافاصله به رده های بالا منعکس کرده و پیروزی ها و فشار ها را به سرعت انعکاس می دادند؛ معمولاً روحیه آن ها اینگونه بوده که امکانات را به موقع برای دفاع گرفته و نیروهای لازم برای پیشروی را در اختیار می گرفتند و از انعکاس واقعیت ها پرهیز نمی کردند.

وی تاکید کرد: بنابراین دیدیم که حاج احمد توانست با مقاومت در عملیات بیت المقدس کل جبهه را به پیروزی برساند؛ خوب اگر این مقاومت در آن نقطه خرمشهر انجام نمی شد شاید خرمشهر را از دست داده بودیم و حتی تا 20 سال بعد هم نمی توانستیم آزاد کنیم.

*نقش مهم حاج احمد در راه اندازی حزب الله لبنان

فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از طرفی باید توجه کنیم که احمد متوسلیان تشکیل دهنده حزب الله لبنان بود و در راه اندازی آن بسیار نقش مهمی داشت؛ وی حتی قبل از رفتن تیپ محمد رسول الله به آنجا، با نیروهایی که از مجاهدین لبنان بودند مانند شهید موسوی و دیگر افراد از جمله پیشکسوتان حزب الله لبنان که با سپاه نیز پیش از حمله اسرائیل کار می کردند، در ارتباط بود.

وی تصریح کرد: در عین حال وقتی که حاج احمد به آنجا رفت و آموزش داد و سازماندهی را در آنجا به وجود آورد، این تشکیلات بزرگ شکل گرفت؛ آقای شمخانی هم که از طرف بنده اداره لبنان بر عهده اش بود هم پیش از احمد و بعد از آن هم با حاج احمد توانستند حزب الله لبنان را شکل دهند.

رضایی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر حال بایستی چنین حقایقی در مورد احمد متوسلیان گفته شود تا مردم با شخصیت بزرگوار این عزیز آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    شهید؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس