کد خبر 185771
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی گفت : هویج چه ازنوع فرنگی و چه ایرانی دارای اثرات ضد میکروبی قوی است ولی هویج ایرانی یا همان زردک دارای قند و آهن بیشترنسبت به هویج فرنگی است .

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، دکتر ˈنسرین حاجی سید جوادیˈ روز یکشنبه افزود : هویج گیاهی است از خانواده چتریان است که دارای چندین زیر گونه و رقم است . منشا اصلی هویج از افغانستان است و از این طریق به هند و چین راه پیدا کرده است . هم اکنون در اصفهان و نائین نوعی از هویج وجود دارد که به نام هویج ایرانی یا زردک نامیده می شود که فقط در فصل زمستان قابل برداشت است.



وی خاطرنشان کرد : خواص هویج ایرانی با هویج فرنگی در بسیاری جهات مشابهت دارد. مثل وجود ماده کاروتن که در بدن به ویتامین Aتبدیل می شود.اما میزان قند این نوع از هویج بیشتر از هویج فرنگی و آهن آن حدود سه برابر بیشتر است .

به گفته وی از این رو هویج ایرانی برای جلوگیری از کم خونی توصیه می شود .این نوع هویج به دلیل داشتن کلسیم و فسفر فراوان برای تحکیم استخوان ها بسیار مفید است.

وی اظهار داشت : متاسفانه در حال حاضر مصرف این نوع هویج در کشورمان بسیار محدود است و بیشتر به مصرف خوراک دام می رسد .این در حالی است که هویج ایرانی یا زردک به خصوص برای کودکان و نوزادان بسیار مفید است و می توان آن را به صورت رنده شده و یا پخته در طبخ غذاها استفاده کرد و یا آب این هویج را خورد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • sima ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    1 4
    آيا براي افرادي كه ديابت عصبي ومخفي دارند هم مناسب است، مرسي
    • چوسا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      0 0
      خوب عالی
  • کاکائی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 1
    با سلام لطفاً خاصیت زردک را بگوئید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس