کد خبر 18565
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۷

جمال شورجه گفت: «جنوب آسمان» به دليل همکاري مشترک بين ايران و دنياي عرب و نيز به دليل حضور بازيگراني از کشورهاي مختلف همچنين توجه به گستر? مقاومت در لبنان يک فيلم جهاني شده است.

به گزارش مشرق، جمال شورجه در گفت و گو با هنرنيوز در ارتباط با تجربه ساخت فيلم «‌جنوب آسمان» در خارج از ايران ضمن بيان اين مطلب گفت: قبل از اين فيلم، ايران تجربه ساخت فيلم مشترک با ساير کشورها را داشته است، مثلا فيلم «‌بازمانده» از «سيف‌الله داد» يا فيلم «پرده عشق» که با کشور انگلستان کار شده بود، اما «جنوب آسمان» به طور کل در خارج از ايران فيلمبرداري شده و حتي بازيگران فيلم هم عرب هستند؛ و بعد اينکه اين فيلم براي جهان عرب و با زبان عربي ساخته شده است. با اين توضيحات بايد عرض کنم که تجربه ساخت «جنوب آسمان» براي من بسيار مفيد بود.

 

تنوع بازيگر غير ايراني زبان:
کارگردان «جنوب آسمان» با اشاره به تجربه کارگرداني بازيگران غير ايراني گفت: يکي از تجربه‌هاي من در اين کار به ارتباط با بازيگراني بر مي‌گشت که در کشورهاي مختلف اروپايي فعاليت مي‌کردند، بسياري از آن بازيگرها پس از اين فيلم قرار دادهايي با ساير کشورها داشتند و عازم آن کشورها بودند از سوي ديگر اين بازيگران از مذاهب مختلف شيعه و سني و دين مسيحيت بودند، به اين دليل من فکر مي‌کنم که اين فيلم از نظر تنوع بازيگر هم يک فيلم جهاني است.

 

ايفاگر نقش «‌جعفر طيار» بازيگردان «جنوب آسمان»
کارگردان «جنوب آسمان» در مورد بازيگران ادامه داد: بازيگران ما همگي حرفه‌اي بودند و بازيگردان فيلم هم يکي بازيگران قديمي لبنان بود که حکم استادي براي ديگران داشت و اکثر بازيگران اين کشور تحت تعاليم مدرسه بازيگري اين شخص بوده‌اند. نام اين شخص «منير معاصري» است و نقش «‌جعفر طيار» را در فيلم معروف «‌محمد رسول الله» ايفا کرده بود.
وي در ادامه گفت: در اين کار به جهت سنگيني و شأني که داشت همه بازيگران با جديت کار مي‌کردند و فرقي نداشت که از چه دين يا مذهبي بودند؛ همگي اصرار داشتند بهترين کار خود را ارائه دهند حتي يکي از بازيگران مسيحي ما زماني که يکي از مفاهيم قرآن را مي‌خواست در ديالوگ‌هاي خود بگويد اصرار داشت که عين آن آيه را در قرآن ببيند و خودش بخواند تا آن را درک کند.

 

مشکلات زباني بازيگران:
شورجه در ارتباط با مشکلات که بازيگران در ارتباط با زبان داشتند گفت: در اين فيلم ما به دو زبان عربي و عبري نياز داشتيم، ضمن اين که براي هر زبان هم به لهجه خاص منطقه‌اي که مد نظر بود نياز داشتيم. در ارتباط با زبان عبري با کسي که به مدت 10 سال در زندان اسرائيل بود قرارداد بستيم و من حتي به او اجازه «کات دادن» داده بودم تا هر زمان که ببيند لهجه بازيگرها ذره‌اي با چيزي که در واقع وجود دارد؛ متفاوت است فيلمبرداري را نگه دارد. خوشبختانه اين شخص اصرار عجيبي داشت که لهجه و زبان عبري‌اي که به کار مي‌رود حتي ذره‌اي با آن چيزي که در واقعيت وجود دارد متفاوت نباشد.

 

حضور ستاره‌هاي ايراني:
جمال شورجه با اشاره به عدم نقش‌آفريني بازيگران ايراني در «جنوب آسمان» گفت: من ابتدا تمايل داشتم دست‌کم يکي از بازيگران کليدي اين فيلم از ستاره‌هاي ايراني باشند؛ اما با زماني که ما داشتيم و زماني که اين بازيگران داشتند اين هماهنگي به‌وجود نيامد؛ از سوي ديگر مشکل بعدي ما مسأله «زبان» بود چون اين فيلم تماماً به زبان عربي است و بازيگران بايد دوره‌اي فشرده براي زبان مي‌ديدند که اين مساله باز کار را مشکل‌تر مي‌کرد.

 

«‌جنوب آسمان» يک فيلم جنگي است:
وي ادامه داد: «‌جنوب آسمان» يک فيلم جنگي است که ساخت آن به مراتب سخت‌تر از فيلم‌هايي بود که تا به‌حال در ايران ساخته شده بود. خوشبختانه ما براي حل اين مشکل توانستيم ارتباط خوبي با ارتش و حزب‌الله برقرار کنيم و تمامي اينها مرهون کمک شخصي است به نام «‌علي ابوزيد» که مجري کل پروژه بود.
«ابوزيد» حتي دفتر کار خودش را با نام «‌ريحانه گروپ» در تمام طول مدت کار در اختيار ما قرار داده بود. تنها چيزي که ما از ايران با خود برديم ابزار فيلمبرداري بود.
وي در مورد موضوع فيلم هم گفت: موضوع اين فيلم در مورد روستايي است که همه مردم آنجا در برابر ارتش رژيم صهيونيستي مقاومت مي‌کنند و اين مقامت تا به‌آنجا ادامه دارد که ارتش رژيم مجبور مي‌شود منطقه را دور بزند. اين موضوع براي ما و نويسنده اوليه فيلمنامه آقاي شمقدري بسيار قابل تأمل بود.

 

امکانات فيلمبرداري و لابراتوار‌هاي لبنان:
شورجه بيان کرد: با وجود اين که لبنان سينماي قوي‌اي ندارد؛ اما امکانات فيلمبرداري و لابراتوار‌هاي خوبي در آن کشور وجود دارد و به لطف تورج منصوري که لابراتوار و امکانات ديگر را به لحاظ آشنايي که در لبنان داشتند براي ما اجاره کردند؛ ما از اين نظر مشکلي نداشتيم. اين چنين شد که ما توانستيم فيلمي را بسازيم که تجربه دوم يا سوم فيلم ديجيتال در ايران است. وي ادامه داد: حال در اين مورد حتي خوب است ما با بررسي شرايط و امکانات لبنان ببينيم کشوري که سينماي ضعيفي دارد؛ چگونه امکانات مجهزي را در ارتباط با فيلمسازي دارد.

 

پوشش خبري فيلم در لبنان:
اين کارگردان در ارتباط با پوشش خبري فيلم در زمان ساخت در لبنان گفت: روز افتتاحيه معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد، يکي از معاونين وزير هنر لبنان و رسانه‌هاي گروهي حضور داشتند؛ حتي از کشور فرانسه آمدند و با بازيگران مصاحبه کردند و پوشش خبري خوبي انجام شد.
يک نکته جالب اينکه يکي از بازيگران اين فيلم که خود صاحب يک مجل? معتبر در لبنان بود به طور ممتد از اين فيلم عکس و خبر منتشر مي‌کرد.
مرز فيلمسازي با ساير کشورها در ايران شکسته شده است:
وي در ادامه افزود: مدت‌هاست که مرز فيلمسازي با ساير کشورها در ايران شکسته شده است، فيلمسازي با ساير کشورها مناسبات خاص خود و ويژگي‌هاي متفاوتي به لحاظ فيلمنامه دارد. در ارتباط با اين فيلم علاوه‌بر اين ويژگي، ارتباط عاطفي که مردم ايران و لبنان دارند نيز مدنظر بود.

 

حضور در جشنواره فيلم فجر:
وي در ادامه با اشاره به اکران فيلم در جشنواره فيلم فجر گفت: اگر قرار باشد اين فيلم براي جشنواره فجر و يا در ساير کشورها نمايش داده شود؛ بايد زيرنويس شود و از آنجايي که ما دو زبان عربي و عبري داريم براي فجر بايد کلا به فارسي زيرنويس شود و براي کشورهاي عربي هم قسمت‌هاي عبري بايد زيرنويس شود.
 

 

اثرگذاري فيلم «جنوب آسمان» در گسترش مفهوم مقاومت:
شورجه در پايان در ارتباط با سوالي پيرامون اثرگذاري فيلم «جنوب آسمان» در گسترش مفهوم مقاومت گفت: مفهوم مقاومت مفهومي است که ريشه آن را در فيلم‌هايي که در جنگ جهاني اول ساخته مي‌شد بر مي‌گردد و مختص به دوره ما و يا جنگي که در کشور ما اتفاق افتاده است، نيست. خوشبختانه در جشنواره مقاومت که چندي پيش برگزار شد تعريف جديد و متفاوتي از اين مفهوم با فيلم‌هايي که پخش شد و بخش‌هايي که در جشنواره وجود داشت ارائه شد، اميدوارم بتوانيم با تعاملي که با ساير کشورها به لحاظ اعتقادي در اين گونه فيلم‌ها صورت مي‌گيرد روزبه روز در بهبود اين دست مفاهيم و فيلم‌ها موثر باشد.

 

بودجه فيلم:
کارگردان «جنوب آسمان» در مورد بودجه فيلم هم اظهار داشت: در اين مورد اطلاعات من دقيق نيست و طبيعي است که بنياد سينمايي فارابي و آقاي مهدي همايونفر به عنوان تهيه کننده دقيق‌تر مي‌توانند به اين پرسش پاسخ دهند اما به گمانم در حدود يک ميليارد و پانصد- ششصد ميليون تومان هزينه شده باشد.

 

دلبستگي مردم منطقه به فيلم و عوامل:
جمال شورجه در مورد مردم منطقه؛ ساخت لوکيشن و تاثير فيلم در آن منطقه گفت: چند نکت? جالب در زمان فيلمبرداري براي ما اتفاق افتاد؛ اول اينکه مردم اگر چه ما آنجا بسيار سر و صدا داشتيم و ممتد انفجار و تمام اتفاقاتي که در يک فيلم جنگي رخ مي‌دهد در اين فيلم هم مي‌افتاد؛ اما مردم دلبستگي عجيبي به اين مجموعه پيدا کرده بودند که براي ما جالب بود. مورد بعدي در مورد ساخت لوکيشن بود. ما بايد برخي از ساختمان‌ها را مي‌ساختيم و ساير ويژگي‌هايي که مثلاً يک خيابان داشت رعايت مي‌کرديم و بعد آن را خراب مي‌کرديم. اين‌ها همه زمان‌بر و پرهزينه بود.

لازم به ذکر است: اين فيلم با همکاري مشترک بنياد سينمايي فارابي تهيه شده و در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر به نمايش درخواهد آمد.
 

 

تعدادي از عواملي که در ساخت فيلم همکاري دارند، عبارتند از:
کارگردان: جمال شورجه /تهيه کننده: بنياد سينمايي فارابي و مهدي همايونفر/ مدير توليد: وحيد معدني/ نويسنده: جواد شمقدري، علي دادرس / بازنويسي: سيد هادي قبيسي/ مشاور هنري کارگردان: حميد قديريان/مدير فيلمبرداري: تورج منصوري/ فيلمبردار: رضا غفاري / صدابردار: عباس رستگارپور/ طراح صحنه و لباس: بابک پناهي /جلوه هاي ويژه ميداني: محسن روزبهاني/ جلوه‌هاي ويژه بصري: سيداميررضا معتمدي / برنامه‌ريز و دستيار کارگردان: اميرشهاب اسماعيلي/ منشي صحنه: ندا قائدي مقامي/تدوين: حسن ايوبي/ مدير تدارکات: سعيد معدني/ طراح گريم :کامران خلج / صداگذار: حسين مهدوي/ موسيقي: طاهر مامللي/ عکاس: محمدحسن ناحي.
بازيگران به ترتيب نقش: باسيم مغنيه (در نقش محمد الدهيني؛ سوري تبار)، يوسف الخال (در نقش يوسف سرور؛ لبناني تبار )، کنده علوش (نسرين؛ سوري تبار)؛ نسرين طافش (حنان؛ سوري تبار)، دارين حمزه (هانا؛ لبناني تبار)؛ کارمن لبوس (ام عباس)، اردي رعد؛ نيکولا؛ ماجد فرانسيس؛ قاسم استانبولي؛
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس