کد خبر 184861
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۵
به گزارش مشرق، انتشارات آمریکایی هارپر کالینز اخیرا کتابی را درخصوص جزئیات ترور عماد مغنیه، توسط رژیم صهیونیستی در 388 صفحه منتشر کرده است.

ایسنا به نقل از روزنامه کویتی القبس گزارش داد: در این کتاب که تحت عنوان «عملیات‌های بزرگ موساد» منتشر شده است، به شماری از عملیات‌هایی که موساد در کشورهای عربی انجام داده از جمله عملیات خونین "پادشاه سایه‌ها" اشاره شده است.

این کتاب که در قطع بزرگ منتشر شده و شامل 388 صفحه است بحث‌هایی را درباره عملیات‌های مختلف موساد مطرح کرده است.

در فصل اول این کتاب به عملیات پادشاه سایه‌ها اشاره شده و آمده است، این عملیات توسط روسای موساد برای ترور فلسطینی‌ها از طریق قربانی کردن مبارزان فلسطینی و یا به خدمت گرفتن آنها برای رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی صورت گرفته است.

از جمله شخصیت‌های بزرگ موساد که در این کتاب در آن یاد شده، "مئیر داگان" است که در غزه با جمعی از سربازان اسرائیلی در لباس فلسطینی فعالیت و ادعا کرد که این افراد جزو افراد جبهه ملی آزادی بخش فلسطین در اردوگاه آوارگان لبنان بوده‌اند.

این افراد به بهانه مصاحبه‌ نشستی را با فرماندهان فلسطینی در بیت لاحیا ترتیب دادند و سپس همه رهبران جبهه ملی در بیت لاحیا را به گلوله بستند.

همچنین بنا به نوشته این کتاب موساد توانسته تحت رهبری داگان چند عملیات بزرگ از جمله ترور عماد مغنیه در دمشق، حمله به رآکتورهای هسته‌ای سوریه و پاکسازی رهبران فلسطینی در لبنان و سوریه را انجام دهد.

در فصل دوم این کتاب تحت عنوان "جنازه‌ها در تهران" به مهمترین ترورهایی که موساد در ایران انجام داده به ویژه ترور دانشمندان هسته‌ای که در غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای ایران نقش داشتند، اشاره شده است.

از دیگر ترورهای انجام شده توسط موساد در ایران که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده ترور افسران ایرانی و نیز عملیات آموزش جاسوسان و فعالیت آنها در ایران است.
 

در فصل سوم کتاب مذکور نیز تحت عنوان "اعدام در بغداد" درباره داستان‌های عملیات موساد و جاسوسان و افسران این سازمان جاسوسی و نیز نحوه قانع کردن شماری از مردم عراق برای خدمت به نفع موساد مطالبی آمده است.

هم‌چنین در فصل هشتم کتاب مذکور که تحت عنوان "مردان ما در دمشق" به نگارش درآمده به جاسوسان اسرائیلی در دمشق از جمله "ایلی کوهن"، معروف به "کمال امین ثابت" اشاره شده که در فعالیت‌های محرمانه اسرائیل از جمله در رسوایی لاوون در سال 1954 که هدفش ضربه زدن به اهداف مصری، آمریکایی و انگلیسی بود، شرکت داشت.

در کتاب مذکور درباره جزئیات نحوه فعالیت جاسوس‌های وابسته به موساد نیز اطلاعاتی وارد شده و فاش شده است که خطرناک‌ترین عملیات‌ها و مهمترین آنها در تاریخ موساد به کار گرفتن جاسوسانی در کشورهای عربی، عملیات‌های تخریب و انفجار از جمله عملیات تخریب تجهیزات هسته‌ای سوریه در استان دیرالزور و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و جمعی از رهبران فلسطینی و لبنانی بوده است.

"مایکل بار- زوهار" و "نیسیم مشعل" که از مولفان این کتاب هستند در کتابشان بحث‌های مفصل و مصاحبه‌های اختصاصی را با فرماندهان اسرائیلی و جاسوسان موساد ارائه داده‌اند.
 

در کتاب مذکور هم‌چنین داستانی تحت عنوان "این چنین عماد مغنیه در دمشق ترور شد ... سه جاسوس در پایتخت سوریه برای اجرای ماموریت خودروی بمب‌گذاری شده" آمده که در آن به عملیات موساد و کشتارها و خرابی‌های موساد در کشورهای عربی اشاره شده است.

دو نویسنده کتاب مذکور در فصل نوزدهم این کتاب تحت عنوان "عشق و مرگ در نیم روز" به عملیات ترور عماد مغنیه، یکی از رهبران حزب‌الله لبنان زمانی که در حال رفتن به یکی از آپارتمان‌های مسکونی در منطقه کفرسوسه در مرکز دمشق بود، اشاره شده است.

در این خصوص آمده است: در آپارتمان مذکور زنی 30 ساله که مغنیه محرمانه با وی ازدواج کرده بود و "نهاد حیدر" نام داشت در انتظار وی بود. آن روز مغنیه هیچ یک از محافظان شخصی‌اش را به همراه نداشت. وی همواره به طور پنهانی و با چهره‌ای که عمل جراحی شده بود رفت و آمد می‌کرد لذا برای سازمان‌های جاسوسی غرب و اسرائیل شناسایی وی دشوار بود اما قبل از اینکه مغنیه بخواهد به دمشق برود توسط جاسوسان موساد از طریق موبایل، تصویر وی تهیه شده بود و این تصویر بلافاصله به تل آویو ارسال شد تا هویت وی شناسایی شود.

گروه عملیات موساد در دمشق در انتظار وی بودند و زمانی که مغنیه از همسرش جدا شد و قرار بود با نمایندگان سوریه و ایران دیدار کند، عملیات را انجام دادند.

دو نویسنده کتاب اعلام کردند که از نظر اسرائیل و آمریکا عماد مغنیه خطری بزرگ به شمار می‌رفت که هیچ‌کس نمی توانست وی را پیگیری کند چرا که وی پس از هر عملیاتی ناپدید می‌شد و از هر گونه گفت‌وگوی تلویزیونی و یا ظاهر شدن در مقابل دوربین‌ها خودداری می‌کرد. این باعث شده بود که سازمان‌های اطلاعاتی غرب همواره فعالیت‌های وی را پیگیری کنند و تنها چیزی که از مغنیه در دست داشتند این بود که وی در سال 1962 در روستایی در جنوب لبنان و از خانواده‌ای شیعه متولد شده است.

زمانی که موساد متوجه شد مغنیه در دمشق به سر می‌برد فعالیت‌های گسترده‌ای را برای دستیابی به جزئیات از منابع مختلف از جمله سازمان‌های جاسوسی کشورهای بیگانه آغاز کرد.

موساد همچنین برای تعیین محل اقامت، همراهان مغنیه و زمان نشست احتمالی وی با مسئولان سوریه و ایران نیز اطلاعاتی را جمع آوری کرده بود و شب قبل از انجام عملیات سه تن از مزدوران موساد به دمشق سفر کردند. یکی از آنها از پاریس، دیگری از میلان و نفر سوم از عمان که هر سه آنها سفرنامه‌هایی تقلبی در اختیار داشتند.

این افراد در دمشق با جاسوسان دیگر موساد دیدار کرده و مواد منفجره‌ای را در یک خودروی اجاره‌ای قرار دادند و پس از آنکه اطمینان یافتند مغنیه در چه محلی خودرویش را متوقف خواهد کرد، خودروی بمب گذاری شده را در مسافتی نزدیک این مکان قرار دادند. این انفجار در تاریخ 12 فوریه 2008 و زمانی که مغنیه در حال خروج از خودرویش بود، رخ داد.

نویسندگان کتاب مذکور اعلام کردند سازمان اطلاعات سوریه با همکاری سازمان اطلاعات لبنان یکی از این مزدوران را که به مدت 20 سال با حقوق هفت هزار دلار برای موساد کار می‌کرد، دستگیر کرد و توانست به ابزار تصویربرداری دقیق که این افراد برای پیگیری مغنیه و جمع آوری اطلاعات درباره وی استفاده می‌کردند، دست یابد.

علاوه بر این دو نویسنده کتاب مذکور به جزئیاتی از عملیات ترور محمود المبحوح، یکی از رهبران جنبش حماس در دوبی اشاره کرده‌ و اعلام کردند که وی توسط چند تن از اعضای موساد و به وسیله سم در اتاقش به قتل رسید.

بنا به نوشته این کتاب عاملان اجرای این عملیات تابعیت‌های دروغین از چند کشور اروپایی داشتند. پلیس دوبی پس از انجام آزمایشات لازم از جسد المبحوح اعلام کرد، المبوح توسط موساد به قتل رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • حسن ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    آنوقت این ...... دیگران را تروریست می نامند!! واقعاً که دنیای عجیبی است!!
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    یه مشت خزعبلات اسرائیلیا چند وقت یه بار برای روحیه دادن به خودشون مجبورن ازاین زرت و پرت ها بکنن
  • سرباز ولایت ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    به فضل خدا حزب الله انتقام خون شهید مغنیه را خواهد گرفت.
  • عرفان ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    1 0
    هیچ وقت زمانی که خبر شهادت حاج عماد را شنیدم یادم نمی رود . اما صهیونیسم ها مطمئن باشند روزی انتقام خون حاج عماد وهمه کسانی را که به ناحق ریختن از آنها می گیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس