به گزارش مشرق، فارس نوشت: خودرو را سریع پارک کرد؛ پارکبان جلو آمد و گفت اول پولش رو بدهید بعد برو؛ نمیدانم چقدر کارم طول میکشد، برگردم پولش را میدهد؛ حداقل هزار تومان بدهید بعد بروید.
خیابان رو کرایه میدهید، بعد هر چقدر دلتان میخواهد پول میگیرد؟ دیروز برای پارک در همین نقطه 2 هزار تومان دادم و امروز باید 3 هزار تومان . چه قانونی است که روزانه هزار تومان روی نرخ پارک می رود؟
دوبله پارک کن، 5 هزار تومان بده و نیم ساعته برگردد؛ چون زمان که طولانی تر شود هزینه بالاتر میرود. شماره هم بدهید که اگر لازم شد زنگ بزنم بیاید ماشین را جابه جا کنید.
اینجا پارک نکنید، قبلا رزرو شده. بروید جلوتر یک جای دیگر برای پارک پیدا کنید، یا دوبله پارک کن و برو؛ البته دوبله پارک کردن قیمتش بالاتره است اینها فقط بخشی از مشکلات مردم در هنگام پارک خودرو در کنار خیابان(در فضای پارک حاشیهای) است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، کمبود پارکینگ در تهران مسئولان را بر آن داشت تا این مشکل را به گونه ای دیگر در شهر برطرف کنند.مسئولان تصمیم گرفتند که با اجرای طرح پارک بان حاشیه خیابانها را برای پارک خودروها، تا زمان رفع کمبود پارکینگهای اختصاصی و عمومی با دریافت هزینه در اختیار شهروندان قرار دهند.
طرحی به نام پارک بان در تهران اجرایی شد که شهرداری به شرکتهای خصوصی که پروانه فعالیت در این زمینه دارند، پیشنهاد همکاری میدهد. این شرکتها مجوز خود را از نیروی انتظامی میگیرند سپس در مناقصه شهرداری شرکت میکنند و برندگان مناقصه، پارکبانان را استخدام و در خیابانها مستقر میکنند.
طرح پارکبان در برخی از شهرها بهخوبی اجرا شده اما در برخی از جاها مانند تهران این طرح مشکلاتی دارد و شهروندان دراین زمینه ناراضی هستند.
پیدا کردن جای پارک در تهران به یک رویا تبدیل شده و اگر شما جای پارک پیدا کنید جز خوش شانسها هستید.
کمبود پارکینگ یکی از معضلات اساسی در کلان شهر تهران است که تاکنون برطرف نشده است و خیلی از طرح های که قرار بود در این زمینه اجرایی شود کامل نشد و همچنان این مشکل در شهر به قوت خود باقی است هر چند که در تهران پارکینگهای ساخته شده است ولی جوابگوی نیاز شهر که ماهانه هزاران خودرو به آن اضافه می شود نیست.
شهر تهران با کمبود هزاران جای پارک روبهروست و در طرح پارک بان حاشیه خیابان به صورت ساعتی اجاره داده می شود و پارکبانهای در این زمینه فعالیت میکنند که اقدامات برخی از این افراد هم قابل تأمل است.
شهروندان وقتی خودروی خود را پارک میکنند؛ فردی دوان دوان خود را به خودرو رسانده و قبضی صادر میکند که البته رقم دریافتیها هم در نقطه به نقطه شهر متفاوت است.
به عنوان مثال اگر شما بخواهید در اطراف پارک های شهر، بیمارستان ها، مراکز خرید خودروی خود را پارک کنید باید قیمتهای متفاوتی پرداخت کنید چرا که پیدا کردن جای پارک در این مکان ها کیمیاست و افراد حاضرند هرچقدر که پارک بان می خواهد پول بدهند تا جای پارک پیدا کرده و به کار خود برسند.
به قول یکی از پارک بانها خود مشتریهای انعام میدهند و گرنه ما پول اضافی نمی خواهیم.
وی ادامه می دهد ما برای مشتری های خاص خودمان همیشه جای پارک نگه می داریم چرا که آنها پول خوبی هم می دهند در نتیجه در اولویت هستند.
پارک بان دیگری که تحصیلاتش فوق دیپلم است و در کنار یکی از پارک های معروف تهران مشغول به کار است میگوید من حداقل ماهی یک تا یک و نیم میلیون فقط انعام دریافت میگیرم؛ به جز حقوقی که دریافت می کنم.
برای اینکه مردمی پول اضافی پرداخت نکنند مسئولان تصمیم گرفتند دستگاه خودپرداز پارک نصب کند که این طرح به صورت نصف و نیمه اجرا شد و در خیلی از جاها حتی این دستگاه نصب نشد و همچنان برخی از پارک بان های متخلف به فعالیت خود به راحتی ادامه می دهد و از این راه درآمدهای خوبی کسب میکنند.
این شرایط موجب شده است تا طی سالهای اخیر و درحالیکه استفاده از پارکومترها در کلانشهر تهران بر خلاف سایر شهرهای بزرگ دنیا به دست فراموشی سپرده میشود نظام جدید پارک خودرو با عنوان پارکبان توسعه یابد.
در واقع این روزها کمتر خیابانی را پیدا میکنید که برای پارک در آن مجبور به پرداخت هزینه پارک به پارکبانها نباشید. علاوه بر پرداخت هزینه پارک خودرو به پارکبانها، نرخهای متفاوت اعمال شده و در برخی ایام نیز پول اضافهای دریافت میکنند.
مسئولان شهری تصمیم گرفتند تا دستگاه خودپرداز نصب تا مشکل پول خرد، تنش های که بعضا بین راننده و پارک بان ایجادمی شود برطرف شود که این مشکل با وجود این دستگاه حل نشد چرا که در همه جای شهر این طرح اجرا نشد.
اگر چند دقیقه برای انجام کار ضروری در یک محل توقف کنید و چه قصد داشته باشید چند ساعت خودرویتان را در آن محل پارک کنید، هیچ تفاوتی در پرداخت مبلغ بین این دو حالت وجود ندارد. چرا که در قبض پارکبان ها مدت زمان 30 دقیقه یا کمتر اصلا لحاظ نشده است و شما باید برای حتی چند دقیقه توقف مبلغی را بپردازید.
البته بر سر نرخ پارکبان ها اختلاف نظری بین مسئولان وجود دارد که برخی از آنها معتقدند که در نیم ساعت اول نباید پولی دریافت شود و برخی این را قبول نمی کنند و می گویند اگر قانون شود آن را میپذیریم.
وحید نوروزی معاون سابق اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک در این باره گفته بود توقف نیم ساعت اول خودروها در پارکبانها رایگان نیست و باید هیئت وزیران در این زمینه مصوبهای ابلاغ کند که این کار تاکنون انجام نشده است.
وی به مکانیزه کردن پارکبانهای شهر تهران اشاره کرد و گفت: تاکنون بخشی از فضای پارک خودرو در تهران مکانیزه شده است.
نوروزی اضافه کرد: این کار به مشارکت بخش خصوصی انجام میشود و در یک فرایند تمام فضاهای پارک خودرو در تهران مکانیزه میشود.
به گفته نوروزی با این روش وجه اضافی دریافت نمیشود و کاملا سیستمی کارها انجام می شود.
وی در خصوص رایگان بودن نیم ساعت اول توقف گفت: هنوز مصوبه این کار از سوی هئیت وزیران ابلاغ نشده است.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: در صورت ابلاغ مصوبه، کار را آغاز خواهیم کرد.
مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک نیز در این باره گفت که براساس این قانون نیم ساعت اول توقف در طرح پارکبان رایگان است.
شفیعی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر این طرح تصویب شده است، گفت: شهرداریها ملزم به رعایت این قانون هستند و درآمد نیم ساعت اول آنها غیرقانونی است.
شفیعی اضافه کرد: در حال حاضر از نظر اجرایی این قانون هیچ مشکلی ندارد و قابل اجراست.
دبیر شورای عالی ترافیک اذعان داشت: برخی شهرداریها معتقدند که اگر نیم ساعت اول رایگان باشد درآمد آنها کاهش مییابد، عموما مردم حدود نیم ساعت توقف میکنند.
بعد از ساعت 21 نباید پارکبان ها پولی دریافت کنند که شفیعی در این باره گفت از 7 صبح تا 21 باید پارکبانها فعالیت کنند و بعد از ساعت 21 نباید هزینهای دریافت کنند البته بعضی از شهرداریها معتقدند که بعد از ساعت 10 در برخی از مکانها (سینماها) تردد وجود دارد و باید پارکبانها فعال باشند.
دبیر شورای عالی ترافیک ادامه داد: اما طبق قانون آنها نباید بعد از ساعت 21 هزینهای دریافت کنند.
شفیعی ادامه داد: نرخها باید روی تابلوها نصب شود تا مردم بدانند چه هزینهای پرداخت کنند و عدهای پولهای نامتعارف دریافت نکنند.
دبیر شورای عالی ترافیک ادامه داد: با توجه به اینکه اگر پرداخت شهروندان نقدی باشد تحقق تکلیف قانونی مشکل میشود گفت: براساس نظر شورای عالی ترافیک باید پرداختها به صورت غیرنقدی باشد باید کارتی خاص بین متقاضیان پارکهای حاشیهای توزیع شود و به صورت غیرنقدی هزینهها دریافت شود.
البته اقداماتی در زمینه ساماندهی پارکبانها در تهران انجام شده است. سردار حسین رحیمی اظهار داشت: پس از نصب دستگاههای پارک حاشیهای هوشمند در تهران سیر تحول ترافیک رو به بهبود است.
وی با اشاره به سیر فعالیت پارکبانها در تهران گفت: در گذشته هر پارکبان گوشه ای از خیابان را ملک شخصی خود می دانست وآن را با هر قیمتی برای پارک خودرو به افراد اجاره می داد. پس از برگزاری جلساتی کار ساماندهی پارکبان ها را آغاز کردیم و موفق شدیم باند تقلبی را که با لباس پارکبان گوشه ای از خیابان را محل فعالیت خود کرده شناسایی و منهدم کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: پارکبانها از مناطقی که دارای دستگاه پارک حاشیهای نیست جمع آوری نمی شوند بلکه تا زمانی که دستگاههای پارک حاشیه ای در شهر نصب شود به کار خود ادامه میدهند اما اگر مرتکب تخلفی شوند از سطح شهر جمع آوری می شوند.
به گفته سردار رحیمی، پلیس به دنبال اقدامات اصولی برای کاهش ترافیک و استفاده از تجهیزات هوشمند در سطح شهر است.
تخلفات در بحث پارک بانها در تهران رخ می دهد و اجرای طرح به شکل غیرقانونی در معابر فرعی، حریم ادارات دولتی و دانشگاه ها و همچنین گرفتن مبلغ اضافه موجب نارضایتی و شکایت شهروندان شده است.
یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار فارس گفت که برخی پارکبان گوشهای از خیابان را ملک شخصی خود میداند و آن را با هر قیمتی برای پارک خودرو اجاره می دهند و هر روز هم با یکی از آنها درگیر هستیم.
به گفته وی، این مشکل حل نشدنی است و پارکبان ها پول های کلانی در این زمینه دریافت می کنند.
یکی دیگر از شهروندان گفت که بارها به مسئولان در این زمینه اعتراض کرده ایم که شاهد وجود پارکبانهایی جدید با قبوض و قیمتهایی جدید هستیم ولی نتیجه ای خیلی نداشته است.
نصب پارکومتر تنها راهکار حذف پارکبان بود که این طرح هم به خوبی در تهران اجرا نشد.بر اساس طرح پارکومتر، شهروندان باید برای هر ساعت پارک در محدوده طرح ترافیک مبلغی را بپردازند.
این دستگاهها به مدت معین به رانندگان اجازه پارک میدهد و پس از اتمام این مهلت راننده باید بار دیگر با پرداخت هزینه جای پارک را برای ساعت دیگر اجاره کند؛ اما به هر حال باید مراحل آموزش این دستگاه به شهروندان نیز داده شود که ایراداتی در این زمینه است.
پارکومترهای که در شهر است هم خودش معضلی است وقتی به آنها مراجعه می شود شماره می خواهد و اعلام میکند که خودروی چندم هستید اصلا شماره گذاری نشده و نمی توان به درستی از آنها استفاده کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص پارکبانها گفته است پس از برگزاری جلسات همفکری با پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای شهر، بخشی از این مشکلات برطرف شد.
وی ادامه داد: پیشبینی معیارهای جدید در گزینش پارکبانها، برگزاری دورههای آموزشی و نیز، تدوین قواعدی برای شرکتهای خصوصی پارکبانها از جمله اقدامات انجام شده برای ساماندهی پارکبانهاست که تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد آنها داشته است.
تشکری هاشمی با اشاره به تجهیز بخشی از فضاهای پارک حاشیهای به پارکومترهای جدیدی که با بلیت الکترونیکی مترو و اتوبوس قابل استفاده است، افزود: بخش دیگری از فضاهای پارک حاشیهای پایتخت به پارکومتر مجهز خواهد شد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از برنامهریزی برای حذف مبادله پول نقد بین پارکبان و شهروندان خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش شمار پارکومترهای دیجیتال، دستگاههایی در اختیار پارکبانها قرار خواهیم داد تا به این ترتیب اخذ وجه پارک، تنها از طریق بلیت الکترونیک انجام شود.
شهروندان مشکلات زیادی در پارک خودرو به خصوص در حاشیه خیابان که در اختیار پارک بانهاست دارند. اقداماتی برای رفع این مشکلات صورت گرفته ولی کافی نبوده است.