کد خبر 181627
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

مدیر فیلمبرداری سینمای ایران گفت: در دهه 70 عکس‌های حاشیه مهمتر و به مراتب جذابتر بود و این به دلیل تضادهای جامعه آن روز ایران بود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی عکاسی در خبرگزاری مهر، صبح امروز پنجشنبه 7 دیماه بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری سینمای ایران مهمان این رسانه شد و در جمع زیادی از عکاسان خبری در سالن اجتماعات «مهر» به بیان تجربیات خود از عکاسی و فیلمبرداری پرداخت.

بدخشانی با اشاره به تفاوت عکس‌های خبری حال حاضر با یکی دو دهه پیش، گفت: در دهه 70 عکس‌های حاشیه مهمتر و به مراتب جذابتر بود و دلیل این مسئله، تضادهایی است که در جامعه وجود داشت. البته باید توجه داشت که این مسئله منحصر به ایران نیست.

وی ادامه داد: آن زمان (دهه 70) یکی از مواردی که می‌توانست کمک کند مخاطب، فقط به دیدن صفحه اول روزنامه بسنده نکند و آن را باز کند، ستون‌های طنز بود که کم کم از صفحات آخر به صفحات میانی آمدند. البته ستون‌های طنز در روزنامه‌های خارجی معمولاً جای ثاتبی ندارند و در هر شماره در صفحات مختلف پراکنده‌اند.

مدیر فیلمبرداری آثاری مانند «راه آبی ابریشم»، «نیلوفر» و «همیشه پای یک زن در میان است»، همچنین اعلام شماره صفحه مربوط به مطلبی را که بخش کوتاهی از آن در صفحه اول یک روزنامه آمده است، کاری غیراصولی دانست و گفت: این باعث می‌شود روزنامه‌های ما کمتر باز شود و اتفاقاً ضد مخاطب است.

بدخشانی سپس با بیان تجربیات خود از عکاسی در مطبوعات ایران، افزود: یادم می‌آید در دهه 70 روزنامه «صبح امروز» عکاسانی داشت که روزنامه‌های دیگر می‌خواستند آنها را بقاپند؛ این اولین بار بود که چنین اتفاقی در مورد عکاسان رخ می‌داد و معمولاً روزنامه‌های به دنبال جذب سرمقاله‌نویسان و یا حتی طنزنویسان بودند.

وی این مسئله را نشانه بالندگی عکاسی خبری در مطبوعات دهه 70 دانست و خطاب به عکاسان حاضر در جلسه، گفت: شما باید تکلیف خودتان را با کارتان مشخص کنید؛ عکاسی خبری شغلی سخت است و اگر آن را دوست ندارید، باید آن را کنار بگذارید چون در غیر این صورت خودتان به مرور کنار گذاشته خواهید شد.

مدیر فیلمبرداری آثاری مانند «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «کافه ستاره» و «دوئل» همچنین تاکید کرد: اگر عکاسی خبری را دوست دارید، باید مبارزه کنید و مطمئن باشید موفق می‌شوید البته حتماً بارها سرتان به دیوار می‌خورد، توهین می‌شنوید و تحقیر می‌شوید.

بدخشانی گفت: وقتی مکان عکاس مکان غیرمعمول و غیرمتعارف باشد، احتمال اینکه عکس هم متفاوت باشد، بیشتر است. البته این به معنای این نیست که انتخاب مکان متفاوت از سایر عکاسان برای عکاسی، حتماً به گرفتن عکس‌های خوب منجر می‌شود اما این احت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس