شاهد OH-78 نمونه ای از شاهد 278 است که به تسلیحات تهاجمی سبک از جمله پرتابگر 7تایی راکت های 2.75 اینچی (70 میلیمتری) که 500 تا 5 هزار متر برد دارد و یک قبضه تیربار 12/7 میلیمتری دوربین دار در زیر بدنه مجهز شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، توسعه نمونه های مختلف از یک محصول همواره در صنایع دفاعی دنیا مرسوم بوده است. این امر از این رو که هزینه های لازم برای طراحی، آزمایشات و توسعه را کاهش می دهد مورد توجه قرار دارد. ضمن اینکه بخش زیادی از مسیر کسب اطمینان را نمونه اول پیموده است.

بالگرد شاهد 278 که توسط صنایع دفاعی کشورمان در سپاه پاسداران توسعه داده و در سال 1380 آماده آزمایشات شد، در سال جاری گواهینامه نوع (TC) خود را دریافت داشت. پس از آماده شدن برای تولید انبوه فناوری های این بالگرد به صنایع هواپیماسازی ایران منتقل  و تاکنون چندین فروند از آن وارد خدمت در نیروهای نظامی و غیرنظامی کشورمان شده است.

این بالگرد با ساختار ماژولار و با بهره گیری از روش های نوین طراحی و ساخت با استفاده از مواد مرکب پیشرفته در بدنه و پره های اصلی ساخته شده است. بدنه و ملخ هاي اين بالگرد از جنس مواد مرکب غير فلزي ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده عدم ايجاد خوردگي و زنگ زدگي و در نتيجه امکان کار در محيط هاي گوناگون را به دنبال دارد.

جذب و مستهلک کردن ارتعاشات توليدي موتور و همچنين عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نيز از ويژگيهاي استفاده از اين مواد پيشرفته مي باشد که باعث کاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از اين بالگرد کاملاً بومي را داراي صرفه اقتصادي بيشتري مي کند.


 
بالگرد شاهد 278

البته کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزيتي که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزايش وزن بار قابل حمل اين پرنده نيز مي شود. همچنين استفاده نسبتاً‌ زياد از سطوح شيشه اي در بدنه بالگرد علاوه بر کاهش وزن، وسعت ديد بالايي براي خلبان و سرنشينان اين بالگرد ايراني به ارمغان آورده است. فضاي مناسب کابين اين بالگرد، امکان حمل سه سرنشين در عقب و يک سرنشين در جلو، در کنار خلبان(در مجموع 5 سرنشبن) را ممکن مي سازد.

با توجه به مشخصات اعلام شده به نظر می رسد نمونه تولیدی این بالگرد با پیش نمونه ها تفاوتهایی دارد. از جمله خصوصیات عملکردی نمونه های فعلی می توان به سقف پرواز ایستایی یا IGE به 3960 متر، سقف پرواز ایستایی یا OGE به 2740 و سقف پرواز خدمتی 4115 متر، بیشترین نرخ صعود 6.5 متر بر ثانیه، بیشینه سرعت 226 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی 650 کیلومتر و مداومت پروازی 4.3 ساعت اشاره کرد.

شاهد 278 طولی معادل 11.84 متر، عرض 1.92 و ارتفاع 2.98 متر، جرم در حالت خالی 750 و بیشینه جرم برخاستن 1450 داشته و بیشترین توان موتور آن 420 اسب بخار است.

مداومت پروازي بيش از 4 ساعت، از نقات قوت اين پرنده بومي در اجرای مأموریت های گشتی و نظارت هوایی است که در کنار برد بالای آن، نياز به سوختگيري را کمتر کرده و مسافت قابل توجهي را تحت پوشش اين پرنده قرار مي دهد. به علاوه سامانه کنترل پرواز آن دوگانه بوده و در نمونه های جدید به نمایشگرهای چند منظوره(MFD) رنگی و بزرگ در کابین قابل تجهیز است که موجب افزایش اطمینان پذیری این بالگرد ضمن کاهش زمان و هزینه تعمیراتی می شود در نیتجه شاهد278 بیشتر و سریعتر آماده عملیات خواهد بود.

به گزارش مشرق، مأموریت های اصلی شاهد278 شامل گشتي و شناسايي در نيروهاي مسلح، جابجايي فرماندهان و کنترل هوايي، آموزش خلباني نظامي و تجاري، کنترل ترافيک شهري، آمبولانس هوايي و حمل مصدوم، گشت حفاظت محيط زيست، بازديد خطوط نفت و گاز و برق است.

اما بر مبنای همین توانمندی ها و با توجه به اصل توسعه یک محصول که در ابتدا به آن اشاره شد، امروزه نمونه مسلح از این بالگرد توانمند ساخته شده است. شاهد OH-78 نمونه ای از شاهد 278 است که به تسلیحات تهاجمی سبک از جمله یک یا دو پرتابگر 7تایی راکت های 2.75 اینچی(70 میلیمتری) که 500 تا 5هزار متر برد دارد و یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دوربین دار در زیر بدنه مجهز شده است.


 
نمونه مسلح شاهد 278

به علاوه یک سامانه اپتیکی دید در روز و شب مستقر بر سکوی پایدار شده دارای دو درجه آزادی برای امور نظارت هوایی به همراه سامانه ذخیره اطلاعات از دیگر تجهیزات قابل بکارگیری در شاهد OH-78 است؛ در نتیجه به کمک تجهیزات و تسلیحات فوق، این بالگرد یک پرنده شناسایی مسلح قابل خواهد بود، مأموریتی که بالگردهای مختلفی در همین رده در دنیا برای آن ساخته شده است که برخی از آنها قابلیت شلیک موشک های ضد زره را نیز دارند.


 
شلیک راکت توسط نمونه مسلح شاهد 278

تیربار مورد استفاده در این نمونه از نوع NSV است که 25 کیلوگرم جرم، برد مؤثر 1500 متر در برابر اهداف هوایی و 2 کیلومتر در برابر اهداف زمینی در صورت شلیک از زمین و نرخ آتش 700 تا 800 گلوله بر دقیقه دارد. هر چند محل نصب این تیربار زیر دماغه خلبان را مجبور خواهد کرد تا در هنگام نشست و برخاست بیشتر دقت کند اما این شیوه نصب بی سابقه نبوده به طوری که در بالگرد رزمی آپاچی آمریکایی نیز توپ موجود در جلو دقیقاٌ با همین شکل نصب شده است ضمن اینکه در نمونه های اولیه بالگرد تهاجمی بومی شاهد285 نیز همین شیوه نصب تیربار برای همین تیربار مورد استفاده قرار گرفته بود.


 
تیربار و دوربین نصب شده زیر دماغه

دوربین این تیربار با قابلیت زوم اپتیکی و بزرنگمایی تصویر هدف که در نمایشگر موجود در کابین قابل رؤیت است امکان هدفگیری دقیقتر و اصابت تعداد بیشتری گلوله به هدف و یا ضربه زدن به هدف با تعداد شلیک کمتر و صرف زمان هدفگیری کمتر را می دهد.

دوربین نظارتی نصب شده نیز که قبلاً در گزارش مستقلی به نمونه های مختلف تولید داخل آن پرداخته بودیم ضمن دارا بودن قابلیت دید در روز و شب و زوم اپتیکی و دیجیتال و فرستادن بی درنگ تصاویر به سایر واحدهای زمینی و هوایی ممکن است دارای مسافت یاب لیزری نیز باشد که در این صورت دقت آتش راکت های کم تعداد شاهد OH-78 را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

در مجموع باید گفت با ساخت نمونه شناسایی مسلح از بالگرد شاهد 278 این وظیفه از دوش بالگرد تهاجمی شاهد 285 برداشته شده و دست آن را برای اجرای مأموریت های تخصصی مانند نبرد با تجهیزات زرهی دشمن باز خواهد گذاشت و نیروهای مسلح ایران نیز نمونه جدید و مناسبی از بالگردهای تهاجمی را در اختیار خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رهگذر ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون
  • خان ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا قوت سبز پوشان اسلام
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    کار خوب و ارزنده ایی انجام شده اما به بالگردهای تهاجمی سنگین تر از شاهد 285 و 287 نیاز داریم یعنی حداقل چیزی با قابلیت های دوبرابر کبراها
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر میرسه اینگونه ساختها ظاهرا بیشتر کسب تجربه یا تبلیغاتی است چون تاکنون تولید انبوهی از اونها مشاهده نشده !!
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    موتور بالگرد ها ساخت ایرانه یا وارد میشه؟ در مورد ارتقا کبرا ها و ساخت کبرای ملی هم مطلب بزارید
  • ali ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    وما رمىت از رمىت ولا کن الله رما
  • اسحاق ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تصویری که از مسلسل گذاشتین خیلی با کیفیته لا مسب بنظر گرینوف میاد چه ابتکار مسخره ای کاتلینگ سوار میکردین تجهیزات نظامی باید ظاهرشون خوفناک باشه من که تا حالا هیچ چیزی ازتون ندیدم که این مسئله رو رعایت کرده باشه بیشتر تلاش کنید
  • سپاه پاسداران ج.ا.ا ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    به موقش اونم نشونت میدیم!
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    میشه خواهش کنم نظر ندی!!!؟؟؟!
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بلاخره ما نفهمیدیم شما این وریین یا اون وری؟
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    برو بگیر بکپ اسحاق رابین ، اینطوری برا خودتم بهتره
  • دوست ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    هلیکوپتر خوبیه ولی به درد جنگ نمی خوره
  • ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    فعلا کاملا نه..بعضی قطعات در داخل بعضی وارداتی
  • قدس ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تولید انبوه یعنی داشتن تمامی قسمت ها یعنی داشتن انبود موتور ولی تا الان بحثی درباره موتور نشده هنوز آخرین ورژن همان طلوع 4 بود که مینی جت بود مگر ابنکه ما بی خبر باشیم که انشالله هم همین باشه
  • albert ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چقدر تجهیزات پیشرفته داریم که اونا ندارن واقعا که اونا هیچی ندارن..
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    آپاچی های آمریکا این ها را قورت میده...
  • بنده خدا ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    دستشون درد نکنه
  • ستار ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    امام خميني(ره) : اگر سپاه نبود، كشور هم نبود.
  • حامد ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تشکراز سایت مشرق اصولا" در حوزه استراتژی ها و تاکتیکهای نبرد نامتقارن ، ناهمطراز و موزاییکی نیازی به بالگردهای بزرگتر یا سنگین تر از بالگردهای AH-1 J که در سازمان رزم هوانیروز ارتش وجود دارد نیست . چراکه شرایط درگیری در این نبردها ،، حضور این وسایل را طلب نمیکند . طراحی و تجهیز بالگرد شاهد نیز به همین منظور انجام شده است . بالگردی با حداقل سطح مقطع راداری (RCS) ، با تسلیحات متنوع که طیف وسیعی از راکت اندازها ، وشکهای ضد تانک ساخت داخل مانند سدید یا نمونه های ارتقاء یافته موشکهای هدایت شونده BGM-71 تاو و حتی در نمونه های ضد کشتی قابلیت پرتاب موشکهای کروزضد کشتی را داراست، می تواند در محیط پرخطر نبردهای نامتقارن که حریف از برتری نسبی هوایی برخوردار است ، به بهترین نحو انجام وظیفه نماید . بلاگرد شاهد حداقل برای تجربه های اولیه ساخت این وسایل ، نمونه کاربردی بحساب می آید . اگرچه نقاط ابهامی هم در طراحی آن به چشم می آید . مثلا" تکنفره بودن آن که فرد هدایت کننده این بالگرد هم نقش خلبان و هم نقش شلیک کننده مهمات را برعهده دارد که فقط در صورت استفاده از سیستم های هدایت و شلیک خودکار نظیر موشکهای FIRE &FORGET RHFG قابل توجیه می باشد . و یا مقرهای خارجی حمل مهمات که به نظر از طراحی ساده و نه آیرودینامیکی برخوردار است . اما جالبترین بخش این بالگرد طراحی بدنه رادار گریز آن است که این پرنده را از همتایان خارجی اش نظیر بالگرد OH-58D متمایز می سازد . با تشکر
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    در مورد موتور این تجهیزات رونمایی شده از جمله این مورد هم توضیح بدید که چی هست موتور اینها ؟؟؟
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    برای شروع خوبه ولی فکر نمی کنم اینا زیاد فایده ای داشته باشه
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    حرف غیر منطقی زده نشده که میگی نظر نده جواب منطقی داری بگو
  • رضا ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    برای شروع خوبه بشرطی که طرحهای بهتر وبزرگتری در کار باشه چون به نظر خیلی دارای قابلیت های نظامی نیست بخصوص اینکه کلا یک خلبان هم داره !!! که در نوع خودش در سطح بالگرد های نظامی عجیب و غریبه !
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اینا قابلیت شلیک تاو یا ماوریک را هم دارند ؟؟
  • علی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    کی در کنار دوربین های سونی و نیکون و ... دوربین های عکسبرداری و فیلمبرداری ایرانی رو هم عرضه می کنید ؟ این ها رو ، رو پهپاد و هلیکوپتر و ... نصب می کنید. خوب کم کیفیت ترش رو دست مردم هم بدید.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اشتباهی منفی دادم برای منهم سواله که چرا این چیزهایی که رونمایی میشه مثل همین بالگرد یا هواپیما و...البته غیر از موشکها چرا بصورت انبوه نشون داده نمیشه
  • ايراني ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    شما كه خيلي راحت اطلاعات نظامي دراختيار دشمن قرارميدهيد.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب بید فقط یکم طراحیش قدیمیه و کوچیکم هست
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    آخه این چرت و پرتا چیه که می گی؟؟؟ بدنه رادار گریز کدومه برادر من. این طرح مال بالگرد 206 شرکت بل آمریکا هست که در سال 1970 رو نمایی شده . رادار گریز !!!!!!!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ما امام زمانی رو داریم که هر موقع جایی ما کم اوردیم به کوری چشم دشمنان پوشش داده نمونش صحرای تبس و جنبش والسترید و...
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    فکر نمیکنم
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا یک خلبان داره بالگرد نظامی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بروبابا خوشی !!
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چندتا از اینها تاحالا ساخته شده ؟
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا نفهمیدی اخوی vpn چیه!!؟؟
  • امیر ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اینو با یه ژ3 میشه انداخت ولی کاربرد های خودش رو داره
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    باید بهترشو بسازیم...نباید به این قانع شد....
  • yaser ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بالخره نفهمیدیم تحریمیم یا نه و رسانه های غربی صبح تا شب هذیون تحویل میدن؟
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ما باید تمام توان خود را روی موتور صرف کنیم. چون بقیه بشخها قابل خرید است اما موتور را براحتی نمیتوان خرید. یعنی تاموتور نداشته باشیم از تولید انبوه هم خبرری نیست. اما اگر موتور باشد با تولید برای بخشهای غیر نظامی و خدماتی تحقیق و توسعه برای بخش نظامی را رونق داد.
  • yaser ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خب دیگه ما مثل آمریکا بلد نیستیم عکسای تبلیغاتی از تجهیزاتمون بگیریم و ملت نووب رو فریب بدیم، عکسایی از آرکیو 170 گرفته بودن که آدم فکر میکرد بشقاب پرندس D:
  • سيد امين طباطبايي ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ميگه موتورشو خودمون ميسازيم بابا ما موتور پرايدو هنوز چند درصديشو نميتونيم بسازيم.بيخيال
  • yaser ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    این نشون میده که هیچی از دکترین جنگ نامتقارن حالیت نیس،و فکر میکنی میشینی رو اوسپری گانر و ما رو به توپ میبندی و ما هم میشینیم نیگات میکنیم
  • yaser ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 1
    مگه میخوایم اینارو بفرستیم جلو آپاچی که قرتش بدن؟ :)
  • yaser ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    میخوای صنایع نظامی رو تعطیل کنیم و بیفتیم تو خط ت.لید دوربین عکاسی خانگی و به فکر پول جمع کردن باشیم؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    موتور ملی پایه گازسوز روش بذارین که مصرفش هم کم باشه...اینو که با یه مگس کش میشه زد انداختش...!!!
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    میشه یکی ویژیگی وکاربرد موشک سدید رو بگه مثلا ضد تانکه یا یه چیز دیگه باتشکر
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    حتما باید جلو چش تو تولید کنن یا همه جا جار بزنن
  • سوسان ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    دوتا موتور مینی جت در اصرافش میتونه جنگیش کنه
  • مهدی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    دوست عزیز هلیکوپتر پیکان نیست که خط تولید انبون داشته باشه.محض اطمینان یک ایمیل به بل هلیکوپتر بفست و از ارزانترین محصولشان قیمت بخواه و ببین که بعد از چندین ماه برایت تحویل میدهند. تازه این شرکت یکی از مشهورترین و قدیمی ترین شرکت های سازنده هستش.
  • ممد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    خيالت راحت تو گلوش گير ميكنه
  • مهدی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بابا مگه لولو خورخوره درست کردند که ترسناک باید باشه.ظرافت کاری یادت رفته دوست عزیز!
  • matin ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    تو میدونی بچه ها چنتا ساختن؟ تو چیزای نظامی که تعداد رو اعلام نمیکنن پسر خوب!
  • ممد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بنده خدا اگه اونا ميخواستن از اين طريق كسب اطلاعات كنن ،كلاشون پس معركه بود.
  • albert ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    با احترام به کاربران مشرق.. این سطح سواد و ادعاهای بعضی کاربران ادم رو میکشه..حیف مشرق نظرات ما رو نمیذاره ..
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا چرا وقتی نیاز شدید به هلی کوپتر داریم اگر این تولیدات واقعی است و توانایی تولید انبوه‌ آنها را داریم بکارگیری نمی شود؟ مثلا الان برای استان های جنوبی کشور هنوز هلی کوپتری که بتواند از جزایر بیمار و آسیب دیده به مرکز استان بیاورد نداریم و مردم همین طوری می میرند و یا معطل و درمانده می شوند. واقعا کاربرد این هلی کوپتر ها برای این روزها و برای این مردم نیست؟
  • امير احمد اكبري اسبق از تبريز ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    من فكر ميكنم صرفا شايد در درگيري با اشرار و قاچاقچيان كاربرد موثري داشته باشه نه در يك نبرد واقعي
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چرا اصراری هست خودمان از نوع چرخ را اختراع کنیم همون طرح بالگردهای کبرا اگه روش کار بشه وفناوری و ساختش بومی والبته به روز رسانی بشه از نظر ارتقا موتور کابین و سلاح خیلی خیلی بهتره خود امریکایی ها هم بعد از چند دهه از ساخت کبرا ها همین کار را کردند
  • حامد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر مجدد از سایت مشرق چند نکته بسیار مهم باید در زمان تجزیه وتحلیل مسائل مربوط به حوزه دفاع و امنیت مورد توجه قرار گیرد 1- بعضی از دوستان متاسفانه رعایت ادب و نزاکت را نمیکنند و این باعث تاسف برای ما جامعه ایرانی می باشد . البته این مورد فقط مربوط به این دسته از دوستان می باشد و ازاینکه این نکته را تذکر دادم از همه عذرخواهی می کنم . 2- اصولا" در تجزیه وتحلیل موارد مربوط به حوزه دفاع نباید احساسات شخصی را دخالت داد . 3- در این حوزه علاوه بر مسائل فنی مربوط به طراحی ، موارد مرتبط با حوزه های کلان و راهبردی نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، چراکه اتخاذ استراتژی های دفاعی مسلما" وارداتی نیست و باید به شکل بومی تدوین و اجرا گردد . 4- در پاسخ به برادر عزیزی که گفت بدنه این بالگرد رادار گریز نیست باید گفت که علاوه بر استفاده از مواد کامپوزیتی و مرکب در ساخت بدنه و پره ها که علاوه بر سبک کردن وزن بالگرد باعث می گردد تا رادارها به سختی بتوانند این بالگرد را در صفحه اسکوپ رادار مشاهده کنند . در کنار این مساله طراحی چند بعدی بدنه این بالگرد با استفاده از سطوح تخت و زاویه دار باعث می گردد تا بخشی از امواج رادار در برخورد به بدنه این بالگرد منحرف گردد . بطور مسلم دوستان باید به شکل دقیق تر و کامل و از نزدیک سطوح این بالگرد را بویژه در قسمت جلو ، میانی و انتهایی بالگرد مشاهده نمایند . 5- در پاسخ به دوست عزیزی که گفت خیلی راحت اطلاعات نظامی را در اختیار دشمن قرار می دهید ، باید گفت که اطلاعاتی که در این جا داده شده مجموعه ای از اطلاعات ارائه شده در منابع خارجی و داخلی می باشد . دوستان حتما" با قوی کردن زبان انگلیسی و مراجعه به رفرنس های خارجی و مطالعه دقیق منابع داخلی می توانند به راحتی این اطلاعات را بدست آورند . پس هیچ مطلب محرمانه ای افشاء نشده است . 6- در پاسخ به دوست عزیزی که گفت تکنفره بودن نمونه هجومی این بالگرد عجیب است باید گفت که اصلا" عجیب نیست ، چراکه بعضی از نمونه های بالگرد هجومی کاموف -50 نیز از یک خدمه سود می برند . 7- نهایتا" باید گفت که صنعت نظامی کشور عزیز ما تازه در ابتدای راه خودقرار دارد . همینکه به نیروهای داخلی آنقدر بها داده شده است که چنین بالگردی را طراحی و حتی به تولید برسانند جای بسی خوشوقتی است . 8- موشک سدید ، یک نمونه از خانواده موشکهای ضد زره ساخت صنایع دفاع و یا احتمالا" جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد . 9- یک نکته هم بعنوان تذکر به دوستان مشرق . لطفا" از گذاشتن مطالبی که موجب وهن و مکدر شدن افراد می شود خودداری فرمایید . چراکه بحث ها و مطالب علمی و فنی جای چنین مطالبی نیست . با تشکر
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ممنون جناب حامد که جواب سوال منو دادید-برد این موشک چقدر است می تواند کارایی همچون موشک هل فایر داشته باشد با تشکر
  • صابر ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بابا جان زاپن هنوزاجازه نداره ازاین چیزاداشته باشه عربها هم که هرچی دارند بلدنیستند استفاده کنند حالا مگه بده جوان های ما خودکفاشدند غرب داره آتیش میگیره خسته نباشید پاسدارای عزیز
  • سالار ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    با تشکر از اقا حامد به خاطر مطالبی که ارائه کردند
  • حامد ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    با سلام مجدد بنده از برد دقیق این جنگ افزار اطلاع دقیقی ندارم ولی به احتمال زیاد بردی برابر موشک ضد زره BGM-71 C و یا سری D دارد .
  • yaser ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    کاش همینطوری که گفتی میشد . " ادعاهای بعضی کاربران ادم رو میکشه."
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بیسواد! تبس نه!!!!! طبس! والسترید؟؟؟؟؟؟ منظورت همون Wallstreet
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    عشاق امریکا برن ...
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بچه جان کی می خوای بزرگ شی؟؟ سواری رو با سواری مقایسه می کنن کامیون رو با کامیون بالگرد سبک ترابری و پشتیبانی نظامی رو با بالگرد حجومی جنگی مقایسه می کنی؟؟
  • yaser ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    شما به خوابتون ادامه بدین :)
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    قدرت ايران خود ايرانيه با مذهبش اون وريا از اين چيزا نميترسن
  • نادر ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    الله و اکبر
  • راوی ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    درود بر سبز پوشان واقعی وطن اسلامی ( سپاه )
  • صادق ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اگر ناشناس پسر خوبی باشی دیگه برای خارجی خبر نبری می برمت زاغه آشیانه های بالگردارو نشونت می دم .
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    وقتی گلوله هایش بسمتت اومد معنی خوفناک رو میفهمی
  • محرمانه ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ناشناس اینی که پرسیدی برای آقای کرای می خواهی خیلی کنجکاوی .
  • دانا ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ما این تجهیزات را برای دفاع از خودمان ساخته ایم نه برای فریب شیخ عرب برای فروش آن
  • نادر ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اسحاق رابین چون چیزی که دیده در کلش نمی گنجه ترکیده .
  • ناظر ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    سری به تولید هواپیمای ارباس بزنیم بعد از گذشت 40 سال وهمکاری قدرتمندان صنعتی اروپا آلمان و فرانسه و ایتالیا هنوز نتوانستن موتور آن را کامل بسازن.
  • صالح ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    برو فیلم حمله اربابت به ایران را مرور کن (طبس) وحشت می کنی . این قدرت پشتیبان ایران است .
  • تاریخ بخوان ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    این آپاچیها آمدن طبس ولی زمین گیر شدن .
  • کارشناس ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    نادان ناشناس ما به تجهیزاتی رسیده ایم که بدنه وسیله متحرک را توری طراحی و از جنسی ساخته می شودکه فرکانسی که رادار می فرستد جزب خود می کند و دیگر بر نمی گرداند به رادار .
  • بی وطن ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ناسناس چقدر فکر کردی تا این جمله دو پهلو را گفتی .
  • همدم ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    چون شیشه کشیدی فکرت توحی شده
  • واقعیت ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ناشناس پس چرا شبو روز تو سایتهای ایرانی پرسه می زنی .
  • آشنا ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    بالگرد تهاجمی باید کوچک باشد
  • محرمانه ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    قراره فیلمبردارن بیان آشیانه بالگردها رو فیلم بگیرن ارسال کنند برایت.
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    موشک سدید یک موشک جدید ضد استحکامات واز جمله تانک باقابلیت شلیک حداقل بیش از دوبرابر موشک اصلی ضد تانک بالگردها یعنی تاو هست علت بکارگیری اون در اینده بروی بالگردها افزایش برد سلاحهای موشکی پرتابل مثل دوش پرتاب ها ست که عملا بکارگیری تاو توسط بالگرد را باتوجه به اینکه نیاز داره به هدف خیلی نزدیک بشه با خطر مواجه میکنه که البته سدید این مشکل را با برد دونیم برابریش برطرف کرده برد سدید بیش از 10 کیلومتره
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    جواب شما در بالاتر داده شده
  • امین ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    وما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی
  • رزمنده قدیمی ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    این همان هلی کوپتر جت رنجر که در ارتش در نقش عامل ارتباطی وترابری سریع استفاده میشود است البته کار قابل تقدیراست ولی سوال اینست که چرا روی همین پلت فرم یا در همین اندازه دست به طراحی نوین نزدید تا کار اصالت داشته باشد وشکل بدنه بخصوص در عرض و جایگاه تسلیحات آن مناسب درگیری شود.به هر حال خدا قوت.
  • كريم ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    الموت لامريكا
  • سرلشکر ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    زنده باد سرلشکر محسن رضایی
  • سید ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    باعرض سلام خدمت همگی دوستان و تشکر از مشرق بخاطردرج خبرو از همگی در ارائه نظر و بخصوص از جناب حامد که درنهایت ادب و دانسته نسبت مطلب اظهار نظر نموده و اطلاعات خودشان را در اختیار قرار داده اند.دوستان سالها دشمنانمان بما تفهیم کردندکه خودمان را باور نکنیم و ما باور کردبم که عاجز از هر کار کوچکی هستیم و درامدکشورمان مان را صرف تمام ساخته های انان از بد و خوب کردیم و ارز را خرج وارد کردن ادامس و شکلات کردیم چون به این اندازه هم خودمان را قبول نداشتیم وحالاکه امروز که با همت جوانان غیور این مملکت به مرز خود باوری رسیده و وسیله ای را که تا چند سال پیش در باورمان نمیگنجید که بتوانیم یک پیچ انرا تولید کنیم با دانش بومی همین جوانان به مرحله تولیدانبوه رسیده است (تا چند سال قبل بنظر ناباورانه بود اگرمیگفتند که تا چند سال دیگر ما موشک سفینه بر خواهیم داشت ولی همت شد و انجام شد ) اینهمه مقایسه و نظرات مایوس کننده و از سربد اطلاعی و ناباوری کار صحیحی نیست و بنظر من باید با تمامی دست اندر کاران این پرو ژه دسمریزاد گفت و از تلاششان قدر دانی کرد دستتان درد نکتد ای یاران امام زمان (عج)خسته نباشد و همیشه موفق باشید
  • محمد مهدي ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    حداقل بايد تيربار آخگر كه گاتلينگ بوده و ساخت ارتش است بر روي بالگرد نصب مي شد نه اين تيربار مسخره.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    به این هلیکوپتر ها پیشاهنگ می گویند که برای اسکورت و گشت هوایی استفاده می شوند
  • رزمنده ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    از قدیم گفتند غرض از قورمه سبزی گوشتهای توشه . حالا برای گشت هم که باشه کار ما رو راه می اندازه ما باهاش موشک تاوو می زنیم درست همان کاری که بالگرد های مدرن انجام می دهند .
  • رسول ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    میشه با یه سری اضافه کردن تجهیزات دیگر در مواقع لازم به طور اتوماتیکی وقتی رو هدف هست خودکار هم عمل کنه .کار کردن روی شلیک خودکار هم لازمه و هم ضروری و هم فنی تر.خدایا سپاه و ارتشمان را سربلندو موفق و پاینده فرما.درود بر شما.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    همون نیست مقداری تفاوت داره
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    واقعا برام سئواله كه چرا اينقدر به جنگنده شفق كه اون همه مقتدرانه بود و شاهداي عيني براي ساخت و پروازش داشت اين همه گير دادين حالا از اين هلي كوپتر زپرتي تعريف و دفاع مي كنين شايد شما از مزدوراي دشمنين كه سعي مي كنيد اقتدار نظام رو پايين بكشيد كه در اين صورت اميدوارم زودتر به درك واصل شين
  • محمد ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    ای دمت گرم که حرف دل زدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس