کد خبر 180630
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در این کمیسیون، گفت: در این جلسه اعضا با تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی موافقت کردند.

به گزارش مشرق، محمد علی‌پور در گفت‌وگو با فارس، در مورد موضوعات مطرح‌شده در جلسه بعد از ظهر روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: در این جلسه موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی در مورد کلیات این لایحه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، قرائت شد.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد ویژگی‌های این لایحه گفت: در این لایحه بیشتر اصلاح نظام مالیاتی مدنظر است نه افزایش درآمدهای دولت؛ همچنین با تقویت خوداظهاری و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مؤدیان و کاهش نقش مستقیم ممیزان مالیاتی، امکان تبانی و برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه‌ منتفی است.
 
وی اضافه کرد: در لایحه مذکور تمرکز بر ضمانت اجرای قانون وجود دارد و در واقع مؤدیان به رعایت تکالیف قانونی موظف هستند، همچنین تنبیه و مجازات مؤدیانی که فرار مالیاتی داشته باشند در این لایحه لحاظ شده و الزام جبران خسارت دولت از سوی این گروه در قانون دیده شده است.
 
* تصویب کلیات لایحه مالیات‌ها در کمیسیون
 
علی‌پور تصریح کرد: این لایحه مکمل‌هایی از جمله اصلاح نرخ‌های مالیاتی و اصلاح معافیت‌های مالیاتی را نیز دارد.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب  اعضای کمیسیون رسید و برای بررسی کارشناسی، به کمیته مالی پولی کمیسیون ارجاع شد.
 
به گفته وی، در کمیته مالی-پولی با بهره‌گیری از نظر صاحب‌نظران دانشگاهی، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های اجرایی، اصلاحات لازم انجام و نواقص برطرف خواهد شد.
 
علی‌پور افزود: مسئولان دولت بنا دارند از اجرای این اصلاحیه 6 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت شود اما با روند فعلی، در صورت تصویب، بعید است حداقل برای سال آینده این موضوع محقق شود.  
 
*تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تایید شد
 
این نماینده مجلس ادامه داد: دستور دیگر جلسه دیروز رسیدگی به تقاضای جمعی از نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بود که این تقاضا در چهار محور مطرح شده بود.
 
به گفته علی‌پور ساماندهی بازار پول شامل نحوه صدور، تمدید، تعلیق و ابطال مجوز مؤسسات مالی و انطباق آن با اصول شرعی و قانونی از ابتدای سال 90 تاکنون، از محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.
 
وی افزود: عملکرد بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، نحوه قیمت‌گذاری ارز، تخصیص، نحوه تخصیص مبالغ حاصل از فروش ارز به قیمت ابالاتر از نرخ مرجع، نحوه واریز و تخصیص معادل ریالی ارز فروخته شده به خزانه از ابتدای سال 90 تاکنون، دیگر محور تحقیق و تفحص از عملکرد این نهاد است.
 
وی اضافه کرد: عملکرد بانک مرکزی در خصوص تعیین نرخ بهره و نظارت بر حسن اجرای آن و  عملکرد این بانک در خصوص نحوه تعیین سقف تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال 90 تاکنون، محور‌های سوم و چهارم تحقیق و تفحص از عملکرد این نهاد است.
 
علی‌پور اظهار داشت: با توجه به اینکه این موضوع قبلاً با حضور معاون ارزی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته بود، تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با اکثریت آراء اعضای کمیسیون به تصویب رسید.
 
وی گفت: بر این اساس، گزارش این موضوع در صحن علنی قرائت می‌شود و در صورت تصویب نمایندگان‌ فرایند این کار عملیاتی خواهد شد.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: موضوع دیگر این جلسه بررسی تحقیق و تفحص از بانک تجارت بود که با توجه به محورهای آن،کمیسیون این تقاضا را رد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس