کد خبر 179924
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴

رئیس هیئت مدیر خیریه دیابت استان اصفهان با بیان اینکه بیماری دیابت و چاقی از مهم‌ترین علل ایجاد کبد چرب است، 10 تا 25 درصد افراد جامعه دچار کبد چرب هستند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد علی عطاری با تاکید به اینکه افراد مستعد دیابتیک هر سال باید تست بدهند، اظهار کرد: افراد بالای 45 سال اگر سالم هم باشند و علایم خطر در آنها مشهود نباشد، باید تست دهند.

وی مهم‌ترین عوامل ایجاد دیابت را بی‌تحرکی، استرس، مصرف غذاهای چرب و شیرین، فست فودها و دخانیات برشمرد و افزود: با رعایت موارد فوق می‌توان کنترل استرس و فعالیت برنامه‌ریزی شده جهت ورزش و قطع دخانیات و مصرف کمتر غذاهای پرچرب و شیرین دیابت را کنترل کرد.

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت استان اصفهان تصریح کرد: باید آشنایی با بیماری دیابت را در دروس دبستانی، دبیرستانی و دانشگاهی آموزش داده شود و یا راهکارهای تشویق مردم یا اجبار آنها به ورزش نیز صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: ارائه تست قند خون برای زوج و زوجه باید انجام شود تا با آگاهی قبلی زندگی مشترک خود را آغاز کنند چرا که دیابت سبب بی میلی و ناتوانی جنسی زودرس در افراد می‌شود.

عطاری با بیان اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری جامعه جهانی رو به افزایش است، گفت: این بیماری شایع‌ترین علت کوری، نارسایی کلیه است، زیرا عروق ریز را گرفتار و همه دستگاه‌های حیاتی بدن را مبتلا می‌کند و در نتیجه هیچ قسمتی از بدن در این بیماری در امان نیست.

وی افزود: سالانه حدود 10 میلیارد دلار هزینه دیابت در ایران می‌شود و بیماران دچار عوارض کلیوی هزینه‌ای 10 برابر می‌پردازند که با عوارض قلب و پیوند 20 برابر می‌شود.

رئیس هیئت مدیر خیریه دیابت استان اصفهان ادامه داد: بیماری دیابت پس از تصادف بالاترین رتبه قطع پا را در ایران به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران آمارگیری دقیقی از مرگ بیماران دیابتی در دسترس نیست، ادامه داد: در هر 10 ثانیه یک نفر بیمار دیابتی در دنیا فوت می‌کند.

عطاری افزود: 95 درصد افراد دیابت یک بیماری خود را کنترل نکرده و برای ادامه روند بهبودی، ابراز بی میلی کرده و در اثر آن به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند.

وی تاکید کرد: افرادی که بیماری دیابت دارند 13 سال زودتر از افراد سالم در معرض آسیب و خطر جسمانی هستند.

رئیس هیئت مدیر خیریه دیابت استان اصفهان با اشاره به اینکه 10 تا 25 درصد افراد جامعه دچار کبد چرب هستند، اضافه کرد: چاقی مهم‌ترین علل ایجاد کبد چرب است.

وی گفت: در حال حاضر شیوع دیابت نوع دوم در کودکان، تغییر الگوی سبک زندگی، فرصت نداشتن افراد برای ورزش، گسترش فست فودها و میل افراد برای خوردن غذاهای سریع زنگ‌های خطر را برای توجه به در معرض ابتلا به بیماری دیابت به صدا در آورده است.

عطاری گفت: استرس از عوامل ایجاد بیماری دیابت است و باید از عوامل استرس زا دور شویم.

وی تاکید کرد: از آنجا که دیابت بیماری خاموش، بی صدا و با پیشرفت آهسته است، افراد به ظاهر سالم ولی با مشخصات وزن بالا، افراد کم تحرک، افرادی که خویشاوند درجه یک دیابتی دارند، زنانی که کودکان بالای 4.5 کیلو به دنیا آوردند و افرادی که فشار خون 140 روی 90 یا بالاتر دارند، افرادی که سابقه بیماری عروق مغزی دارند و مردانی با دور شکم بیش از 102 سانتی متر و زنان بیش از 88 سانتی متر و تمام افراد بالای 45 سال باید تست قند خون بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    عزیزان بزرگوار سایت مشرق لطفا با جناب دکتر روازاده یک مصاحبه اختصاصی انجام دهید تا ایشان فاجعه بزرگ اهدا شده غرب در مورد تغذیه و دارو را واکاوی و تشریح کند . تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس