آنچه در پي مي خوانيد، متن کامل گفتگوي مشرق در سال گذشته با دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري است که در آن به ريشه هاي فتنه 88 و حماسه 9 دي پرداخته شده است.
*پس از گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، تحليل شما از مشارکت 85 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري چيست؟
مشارکت
85 درصدي مردم آگاه ايران در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري نشانه
پويايي و شادابي انقلاب و اهميت دادن مردم به سرنوشت سياسي خود و کشور
اسلامي است.
عمق و ژرفاي مردمسالاري ديني در ايران قابل مقايسه با هيچ
کشوري در منطقه خاورميانه و جهان نيست. در همين انتخابات اخير مصر کمتر از
30 درصد شرکت کردند. در بسياري از کشورها از دموکراسي يک استخواني بيش
نمانده است. انقلاب اسلامي به خاطر دعوت هميشگي مردم براي حضور در صحنه
هميشه رکوردهاي خوب و بالا در مشارکت سياسي باقي گذاشته و در انتخابات اخير
هم به دلايل گوناگون مشارکت بالا بوده است آزاد بودن انتخابات، جدي بودن
رقابتها و طرح مسائلي که به سرنوشت مردم ارتباط داشت شمار مشارکت را بالا
برد.
* پيام انتخابات دهم رياست جمهوري را چه ميدانيد؟
مهمترين
پيام انتخابات دهم رياست جمهوري به بيگانگان اين بود که مردم هر نامزدي را
که مورد حمايت بيگانگان ببينند با ترديد در صلاحيت او مينگرند و عليرغم
صلاحيتهايي که ممکن است داشته باشد رأي خود را از او دريغ مينمايند.
پيام
ديگر انتخابات دهم در درون اين بود که دولت احمدينژاد را چهار سال تجربه
کردند و صداقت و اصالت حرکتهاي او را منطبق بر خط امام و انقلاب و رهبري
ديدند و براي تکميل خدمات دولت چهار سال ديگر به او رأي اعتماد دادند. اين
تقريباً در دولتهاي پيشين هم سنت شده بود، مردم به رئيس جمهور فرصت
ميدهند، دور دوم هم انتخاب شود و خدمت خود را در حد امکان تمام کند و پيام
سوم انتخابات دهم اين بود که مشروعيت مردم نظام به واسطه وسعت مشارکت در
اوج قرار دارد.
* نقش رهبر انقلاب در خلق مشارکت حداکثري و تقويت فضاي رقابتي در انتخابات دهم را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
برخي معتقد بودند که انتخابات رياست جمهوري را با يک رقابت صوري برگزار کنيم که تنشي در داخل پديد نيايد. دريافت اينجانب اين است که مقام معظم رهبري با اين نظر مخالف بودند و تصور ميکنم ايشان معتقد بودند رقابت بايد جدي و آزاد باشد و مردم به هرکس خواستند رأي بدهند منتها رقابت در چارچوب اخلاق و شرع انجام شود که متأسفانه برخي نامزدهاي دور دهم از چارچوبهاي قانوني و پذيرفته شده خارج شدند.
* علت ترديدافکنيهاي قبل انتخابات و تشکيل کميته صيانت از آراء چه بود؟
برخي
از اصلاحطلبان در استراتژي تبليغاتي خود در همه ادوار رقابت، يک منطقي
داشته و دارند و آن اينکه از قبل صحت انتخابات را زير سؤال ببريم و در مورد
صداقت نهادهاي برگزار کننده تشکيک وارد کنيم. اين دو فايده دارد: فايده
اول اينکه اگر رأي نياورديم بگوييم طرف تقلب کرده است. فايده دوم اينکه اگر
رأي آورديم بگوييم عليرغم تقلب گسترده، اما بقدري نامزد ما طرفدار و رأي
داشتند که آنها نتوانستند از تقلب نتيجه بگيرند. اين يک رويکرد ضداخلاقي و
بر خلاف مروت و انصاف است.
عدالت حکم ميکند ما تابع رأي مردم باشيم و
نام هرکس را که از صندوق بيرون آمد به ديده احترام بنگريم ولو او را قبول
نداشته باشيم. آنها که رأي نياوردند محترم هستند، ما هم بايد به اقليت
احترام بگذاريم و هم اکثريت ممکن است همين اقليت تلاش کنند روزي به اکثريت
برسند. آنها که کميته صيانت از آراء را تشکيل دادند بيمهري بزرگي به نظام
کردند چون نظام خود صيانت آراء را در نهادها و قوانين مربوط تنظيم کرده
است. بيش از 600 هزار نفر در سراسر کشور از مسئولان ناظر و مجري صندوقها
از همين مردم هستند.
شوراي نگهبان با 6 فقيه و 6 حقوقدان عاليترين نهاد
نظارتي است و اينها دين خود را براي دنياي ديگران نميفروشند. از آن
بالاتر رهبري ناظر بر همه تحرکات است نميگذارد حقي از کسي ضايع شود. يکي
از مفروضات طراحان کميته صيانت از آراء عدم اعتماد به نظام يا به تعبير
درستتر عدم التزام به نظام داشتند و اين طراحي بعداً معلوم شد از اتاق فکر
دشمنان نظام در لندن و واشنگتن بيرون آمده بود.
* به نظر شما چرا موسوي انتخابات را شعبدهبازي خواند و زير بار آن نرفت؟
يکي
از نامزدها در همان دور اول مناظره اعتبار خود را در نزد افکار عمومي از
دست داد. او در دور دوم مناظره با عصباني شدن و پرخاش کردن عملاً خود را از
توفيق محروم کرد. در غرب معروف است و نوعي اعتقاد است که ميگويند کسي که
در مناظره عصباني بشود رأي خود را از دست ميدهد که همينطور هم شد.
همين
نامزد دمکراسي را به شرط چاقو ميخواست نه به شرط رأي، اين را در عرصه
رقابت دهمين دوره رياست جمهوري نشان داد. او قبل از شمارش آراء خود را
پيروز انتخابات خواند. مفهوم اين رويکرد آن است که هيچکس و هيچ نهاد و هيچ
قانوني جز اراده و تصميم خود را قبول ندارد. مردم به اين اخلاق ميگويند
ديکتاتوري! او انتخابات را شعبدهبازي خواند براي اينکه اعتقادي به جمهوريت
نظام نداشت و متأسفانه در حوادث بعد از انتخابات نشان داد التزامي هم به
اسلاميت نظام ندارد.
* به نظر شما آيا حوادث پس از انتخابات، ادامه رقابت انتخاباتي کانديداها بود؟
اگر حوادث انتخابات را از دريچه نبرد نرم نگاه کنيم حوادث پس از انتخابات ادامه حوادث قبل از انتخابات بود. اين واقعيت را از روي نوع اردوکشي خياباني خوب ميشد فهميد.
* علت پديد آمدن حادثه روز عاشوراء و اهانت به مقدسات ديني مردم را چه ميدانيد؟
حوادث
تلخ رويدادهاي عاشوراي 88 اوج همگرايي ضدانقلاب اعم از منافقين،
سلطنتطلبها و مارکسيستها با حرکتهاي جديد بود. بعد از شرارت اهل فتنه
در روز 13 آبان، 16 آذر، روز قدس و عبور از همه شعارها و آرمانهاي انقلاب،
نوبت به اهانت به مقدسات ديني مردم رسيد.
مردم انصافاً خونشان از اين همه تبهکاري به جوش آمد و در 9 دي ماه در يک راهپيمايي پرشور تبري خود را از فتنهگران اعلام کردند.
* اتاق فکر و فرمان جريان فتنه را در کجا ميدانيد؟
براي ما روشن شد در لندن و واشنگتن دو اتاق فرمان وجود دارد که توسط روزنامهنگاران فراري و برخي عناصر سياسي مدعي اصلاحطلبي مديريت ميشود اينها توليدات خود را در بيبيسي و راديو آمريکا توزيع ميکنند و از طريق شبکه مجازي با عناصر توطئه و فتنه در داخل هم تماس دارند. مبادله توليد دوطرفه است گاهي سخنرانيها و بيانيههاي اهل فتنه توليد داخل است که به طور محدود در رسانههاي دشمن بازتاب پيدا ميکند. همين بيانيهها و سخنرانيها در آنجا بازپروري ميشود، برميگردد در داخل و از آن استراتژي و تاکتيک درميآورند براي تداوم خصومت با نظام!
* بسترهاي شکلگيري حماسه 9 دي را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
مردم
در 9 دي ماه بغض فروخفتهاي را ترکاندند و نفرت خود را از اهل فتنه اعلام
کردند. مردم با صداي بلند به سران فتنه اعتراض کردند که چرا رأي ملت را
ميزان نميدانيد و ميخواهيد جمهوريت نظام را برچينيد و ديکتاتوري جانشين
آن کنيد.
مردم با صداي بلند اعتراض کردند که چرا حرمت قانون اساسي و
ولايت فقيه و نهادهاي قانوني نظام را رعايت نميکنيد. مردم با صداي بلند
سران فتنه را مورد خطاب قرار دادند که ديگر آنها را داخل نظام نميدانند و
تبري خود را از آنان اعلام ميکنند. 9 دي يک نقطه عطف در تاريخ سياسي ايران
است. انقلاب در اين روز يک پوستاندازي براي خلوص بيشتر از خود نشان داد.
در روز 9 دي 88 مردم از برخي نخبگان که ساکت بودند گله داشتند چرا بر اهل فتنه نميشورند و مردم را همراهي نميکنيد.
*
بسترهاي شکلگيري حماسه 9 دي را چگونه ارزيابي ميکنيد؟ ويژگيهاي حماسه 9
دي را چه ميدانيد؟ عبرتها، درسها، فرصتها و تهديدهاي فتنه سال 88 را
چه ميدانيد؟
مردم در روز 9 دي اوج بصيرت و آگاهي و همراهي با
نظام و رهبري مظلوم آن را نشان دادند. روز 9 دي را بايد روز بصيرت، آگاهي و
اقدام به هنگام مردم ناميد.
به نظر من براي راهپيمايي روز 9 دي هم به
لحاظ کمي و هم به لحاظ کيفي نظيري در تاريخ 30 ساله سراغ نداريم. مردم در
اين روز پيوند ناگسستني خود را با ارزشهاي ديني و ولايتپذيري و آرمانهاي
انقلاب نشان دادند.
9 دي يکي از خودجوشترين و مردميترين
راهپيماييهاي پس از انقلاب بود. 9 دي به فاصله 3 روز از هتک حرمت ارزشهاي
عاشورايي و کربلايي در روز عاشورا رخ داد اين واکنش سريع مردم واقعاً قابل
تقدير و ستايش است.
9 دي يک روز غيرتعطيل و داخل هفته صورت گرفت بدون هيچ تبليغات براي گردهمايي اين حماسه پديد آمد واقعاً اعجابانگيز بود.
پيام
ماندگار راهپيمايي روز 9 دي اين است که اين انقلاب تا ظهور حضرت مهدي(عج)
ماندني است انشاءالله. مردم تا پرچم قيام امام خميني(ره) را به حضرت
وليعصر(عج) تحويل ندهند از پاي نمينشيند.
به نظر من نامگذاري اين روز تحت عنوان «ميثاق امت با ولايت» يا ميثاق «امت و امامت» نامگذاري دقيق و شايستهاي است.
با
مدد خداوند پيوند امام و امت گسستني نيست. اين يک پيوند قرآني و الهي است
تا موقعي که صداي اذان و ارزش توحيد در اين مملکت مقدس شمرده ميشود اين
پيوند به يمن فداکاري مردم، روحانيت و مراجع جاويدان است.
9 دي 88 يک
روز عبرتآموز براي مردم ما حتي براي دشمنان ما است. دشمن بايد بداند با چه
ملتي روبروست. درسي که از 9 دي ميتوانيم بگيريم اين است که دشمن هميشه در
کمين است. هدف نهايي دشمنان هدم اسلام و قرآن و ارزشهاي عاشورايي و
کربلايي است، در اين شک نکنيم. اگر غفلت کنيم آنها همه چيز را به باد فنا
ميدهند. تهديدهاي خارجي فتنه هنوز دفع نشده است. اهل فتنه از شيطان دستور
ميگيرند هر وقت شيطان نابود شد فتنه هم از بين ميرود ما بايد يک مراقبت
دائمي از انقلاب و نظام را در دستور کار داشته باشيم.