يک کارشناس مسائل اجتماعي و رسانه گفت: آشفتگي، تراکم بيش از اندازه و بمباران اطلاعات ناشي از تبليغات شهري از جمله دلايل افزايش استرس در شهروندان پايتخت است به طوري که اين حجم از تبليغات قدرت اثرگذاري پيام را نيز از بين برده است.

به گزارش مشرق، عبدالکريم  خيامي در گفتگو با مهر با اشاره به عواقب ناشي از تراکم تبليغات شهري در پايتخت اظهار داشت: تبليغات شهري در دو بخش پرداخت محتواي پيامها ونحوه کد گذاري و ارائه محتوا قابل ارزيابي و بررسي است.

وي در ادامه افزود: در بخش کدگذاري هرچه شهرها بزرگتر، صنعتي و مدرن تر باشند معمولا با عوارضي نظير استرس، آلودگي و ترافيک بيشتري مواجه هستند و در تهران نيز به عنوان يک شهر صنعتي و پيشرفته ميزان آلايندگي و ترافيک و استرس هاي شهروندان به مراتب بيشتر است.

خيامي اضافه کرد: در اين شيوه ارائه تبليغات که با آشفتگي و تراکم بيش از اندازه تابلوها و بيلبردهاي شهري همراه است افزايش استرس در شهروندان را به دنبال دارد.

وي با اشاره به اينکه تراکم بالاي تبليغات شهري باعث از بين رفتن اثر پيام گذاري شده و به نوعي سانسور محسوب مي شود تاکيد کرد: در گذشته سانسور به معناي حذف بخشي از پيام بود اما امروز معني سانسور تغيير يافته و در شيوه هاي جديد سانسور شما با بمباران اطلاعاتي مواجه هستيد.

وي اضافه کرد: اين نوع بمباران باعث مي شود که اطلاعات در لابلاي ديگر اطلاعات گمشده و فرد قدرت پردازش، تفکيک و تمايز اطلاعات را از دست دهد و وقتي تراکم اطلاعات از يک حدي بالاتر مي رود قدرت اثرگذاري اش را از دست مي دهد.

اين مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: نکته ديگر در تبليغات شهري سطحي نگري و کاهش فرايند تدبر و تفکراست به اين شکل که با افزايش تنوع و حجم تبليغات شهري فرصت پردازش، تدبر، تفکر و خلوت از فرد گرفته مي شود که اين موضوع برخلاف فرهنگ ملي و ديني ماست.

وي اضافه کرد: ما در ساعاتي از زندگي فرد او را به خلوت و تفکر دعوت مي کنيم اما رسانه باعث شده افراد پيوسته در معرض رسانه باشند به طوري که در شهر با استفاده از تبليغات شهري، در منزل تلويزيون، در ماشين سي دي و راديو، در مترو در داخل واگن ها تبليغات متعدد حتي در اتاق شخصي اش با موبايل انواع پيغام هاي تبليغي را دريافت مي کند و پيوستگي اين رسانه ها کار يکديگر را تکميل مي کنند.

خيامي با اشاره به اينکه ترکيبهاي رنگ، ساختمانها، خيابانها و مهندسي تبليغات شهري باعث برهم پوشاني منظرها شده تاکيد کرد: عدم تطابق رنگها و منظرها که تاثير روانشناختي دارد خصوصا براي شهرونداني که در شهرهاي پراسترس زندگي مي کنند باعث افزايش استرس شده است.

اين کارشناس مسائل شهري و رسانه اضافه کرد: از سويي ديگر يک وجه ديگر تبليغات شهري تجارت است در حالي که تبليغات شهري بايد به گونه اي طراحي شود که مهارت گروهها، افراد و اصناف گوناگون نمود داشته باشد.

خيامي تصريح کرد: ما سالها با تبليغات شهري با محتواهاي گوناگون مواجه بوديم و صنوف مختلف با شيوه هاي يکسان تبليغ مي کردند. مثلا روايتي از امام علي (ع) عينا به همان شيوه تبليغ مي شد که يک ظرف، يک کالاي خانگي، فيلم سينمايي و امثال آن تبليغ مي شد.

وي تاکيد کرد: محتواهايي با سطوح بسيار مختلف وقتي در غالبهاي يکساني در شهر تبليغ مي شوند منجر به همسان پنداري مي شود و به موضوع بسيار مهمي بنام سکولاريسم تبليغاتي دامن مي زنند.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينکه در کمتر شهري در ميان کشورهاي پيشرفته دنيا نوع و حجم تبليغات شهري مانند شهرهاي ايران است اظهار داشت: در جوامع پيشرفته به تناسب محتواي تبليغات با محيط، فضاي سبز، طبقه، محله بسيار توجه مي شود.

خيامي افزود: در سنگاپور که يکي از پيشرفته ترين کشورهاي دنياست و به آن آمريکاي دوم گفته مي شود با وجود اينکه حجم تبليغات بالاست اين تبلغيات در شهر به صورت طبقه بندي و آمايش منطقه اي صورت گرفته است.

کارشناس مسايل اجتماعي و رسانه با اشاره به اينکه اين موضوع در قانون نيز پيش بيني شده که بخشي از بودجه شهرداري ها در غالب مشارکتهاي تبليغي ديده شود، اظهار داشت: در اين صورت است که مي بينيم دقت هاي فرهنگي کم مي شود اما با تمام اين اوصاف در يکسال اخير در پايتخت شاهد هستيم انوع پيام هايي که در بخش اخلاقي طراحي شده در انتخاب محتوا و شيوه تبليغ نسبت به گذشته وضعيت بسيار بهتري پيدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس