دومین نشست خبری جشنواره فیلم مردمی عمار دیروز برگزار شد. جلیلی و طالب زاده در این نشست انتقادات تندی را روانه مدیریت فرهنگی کشور کردند.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، برنامه‌‌ی دومین نشست خبری سومین جشنواره عمار با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری، حامد بامروت‌نژاد دبیر اجرایی جشنواره ساعت 10صبح امروز برگزار شد. نشست خبری در حالی شروع شد که قرآن ابتدای برنامه توسط وحید جلیلی تلاوت شد.

طالب‌زاده: رسانه ملی به موضوعات فیلم‌های جشنواره عمار عادت ندارد

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره با ابراز خوشحالی نسبت به نتایج فیلم هایی که به جشنواره رسیده است، گفت: بخش‌هایی از این فیلم‌ها را دیده‌ام. ارتقای کیفی فیلم‌ها نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است. او در ادامه توضیح داد جشنواره عمار برای انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌ی جشنواره‌ها و فیلمسازی قدم جدیدی برداشته است.

طالب‌زاده با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره خلوص است، ادامه داد: فیلم‌های موجود، باکیفیت، خوش‌مضمون، خوش کارگردان و بعضاً غیر‌قابل پخش در رسانه ملی است. افراد متعهد به انقلاب به موضوعاتی پرداخته‌اند که رسانه ملی به پخش آن عادت ندارد و باید برای نقد بر تحمل رسانه اثر بگذارد. پخش و بحث فیلم‌های جشنواره عمار اعتماد ملی را بالا می‌برد.

در نشست قبلی این جشنواره برخی مسئولین آن ضمن انتقاد از رویکرد سال‌های قبل صداو سیما با جشنواره عمار از یک سری رایزنی‌ها با شبکه مستند سیما برای پخش آثار برگزیده جشنواره عمار خبر داده بود. جشنواره عمار مطالبات مردمی خصوصاً طبقه‌های اجتماعی ضعیف جامعه به لحاظ اقتصادی، حوزه‌های بین‌الملل و بیداری اسلامی و ... را دنبال می‌کند.

جلیلی: سینمای شمال تهران، شناسنامه‌ای به نام سینمای ایران برای خود جعل کرده است

در ادامه نشست وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری، جشنواره عمار، را یکی از برکات فتنه‌ی 88 به شمار آورد و گفت: این جشنواره برآمده از آسیب‌شناسی‌های بعد از ایام فتنه است. جنبش 9دی از جنس جنبش 22بهمن و جنبش دفاع از جمهوریت در برابر اشرافیت است. در 9 دی مردم گواهی دادند که بهترین ضامن برای جمهوریت نظام، اسلامیت آن است در حالیکه تمام مدعیان دموکراسی از تل‌آویو تا تهران کمر به درهم شکستن این جمهوری بسته بودند و روشنفکرترین‌ها از تریبون دولت فخیمه‌ انگلیس می‌گفتند ملت نباید معیار انتخابش تحلیل واقع‌گرایانه بلکه داماد و فرزند قبیله بودن باشد.

او با اشاره به اینکه جنبش 9 دی جنبش ملت بزرگی بود و نمی‌خواست موکول به تایید غربی‌ها باشد، ادامه داد: جنبش دفاع از استقلال یک ملت بزرگ بر مسیر حرکت تاریخی انقلابش بود.

جلیلی جنبش 9 دی را جنبش جمهوری خواهی در برابر استبداد نخبگانی معرفی کرد و بیان کرد: در 9 دی کسانی در کنار هم قرار گرفتند که در انتخابات هم یکسان رای نداده بودند ولی می‌دانستند در هر انتخابات دو رای داده می‌شود. یکی رای به ثوابت نظام و دیگری رای برای تعیین متغیرهای نظام. جنبش 9 دی جنبش دفاع از ثوابت جمهوریت است. ثوابتی که امکان انتخابات متعدد در طول زمان را فراهم می‌کند.

او ادامه حرف‌هایش درباره حوادث سال 88 را این‌گونه‌ بیان کرد: فتنه‌ی 88 پیش از آنکه متغیرهای جمهوری و رئیس جمهور منتخب را هدف گرفته باشد، جمهوریت و ساختار نظام انتخابات را هدف قرار داده بود. در 9 دی حتی کسانی که به منتخب رای نداده بودند برای دفاع از حق رای‌شان وارد میدان شدند. چون می‌دیدند غرب و غرب زده‌ها می‌خواهند ساز و کاری غیر از انتخابات برای به دست گرفتن قدرت جایگزین کنند. درحالیکه همه‌ی ایرانی‌هایی که در انتخابات شرکت کرده بودند قدرت انتخابشان، مهمتر از فردی که انتخاب می‌شود یا نمی‌شود، بود.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تصریح کرد: 22بهمن این قدرت انتخاب را به آن‌ها داده بود. آن‌ها در 9 دی دوباره تثبیتش کردند در غیر این صورت غرب، در طی زمان چه در جنگ افروزی و چه در تهدید و تحریم‌های بعد از انقلاب نشان داده است که برای ایران و ایرانی حق رای و انتخاب قائل نیست. همه می‌دانند که در خاورمیانه رابطه‌ی غرب با دولت‌ها براساس دوری و نزدیکی آن‌ها به دموکراسی تنظیم می‌شود. هر کشوری که از دموکراسی دورتر باشد به میزان این فاصله ارتباط عمیق‌تری با غرب و امریکا  دارد.

جلیلی افزود: امروز آمریکا بالاترین روابط را با سعودی و قطر دارد. چرا که مردم این کشور فرق صندوق رای را با کندو و قلک نمی‌دانند و در طول تاریخشان حتی یک بار انتخابات را به یاد نمی‌آورند.

او در رابطه با جشنواره مردمی عمار خاطرنشان کرد: جشنواره عمار هم ذیل جنبش مردمی 9 دی قابل فهم و تحلیل است. جنبش دفاع از جمهوری که اسلام در برابر منافع نامشروعش از آن پاسداری می‌کند. عمار یک نوع جمهوری خواهی در عرصه‌ی هنر، سینما و رسانه است. جنبش دفاع از حقوق عامه در برابر منافع خاصه است که حقوق مساوی برای شهری و روستایی و تهرانی و غیر تهرانی قائل است. متاسفانه سینمایی که سالانه صد فیلم می سازد که 70،80 درصدشان در شمال تهران ساخته می‌شود؛ نام خود را سینمای ایران گذاشته است. سینمای شمال تهران، شناسنامه‌ای به نام سینمای ایران برای خود جعل کرده است.

جلیلی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما معتقد هستیم سینمای امروز ایران مصنوعی و غیر طبیعی است یک سینمای طبیعی در ایرانِ امروز قاعدتاً باید بهره‌ای از قهرمانان ملت پیدا کند. شعار ما سینمای طبیعی و ملی در برابر سینمای مصنوعی و روشن فکری است.

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی عمار بیان کرد: جشنواره عمار جشنواره دفاع از سینمای اصیل در برابر سینمای سیاسی و ایدئولوژیک روشن فکری است. این جشنواره متعلق به سینمای خودجوش و مردمی در برابر سینمای سفارشی و غرب‌زدگی و مورد حمایت ملت ایران ِ بزرگ و نه ایران ِ ایالات متحده تهران شمالی، مورد حمایت ملت و نه مورد حمایت دولت‌های آمریکا و فرانسه، است.

اکران فیلم‌های جشنواره عمار در 250 نقطه کشور

وحید جلیلی در توضیحاتی پیرامون جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار از طالب زاده، میرباقری، بحرانی، طالبی و ده‌ها چهره پیشکسوت سینما ایران استفاده می‌کند و بسیاری از جوانان نوخاسته و نوآمده فیلم‌ساز کشور را گرد هم می‌آورد تا در برابر هژمونی رسانه‌ای جریان غرب زده قد برافرازد. البته سینمای عمار قدر و قد خود را می‌شناسد و یک آب باریکه‌ای است که حاصل قنات ریشه داری است. این قنات اگر لای‌روبی شود معلوم می‌شود که چه چشمه جوشانی است. جشنواره عمار گام در راه لای‌روبی قنات سینمای بزرگِ ایران، ایران ِ تاریخی، فرهنگی، انقلابی و اسلامی گذاشته است.

جلیلی با اشاره به اینکه طالب زاده امسال هم دبیری جشنواره را پذیرفت، اظهار داشت: جشنواره سوم در مقایسه با جشنواره دوم یک گام بلند به پیش است تا جایی که فیلم‌های ملاحظه شده نشان دهنده ارتقا سطح در جریان جدید فیلم‌سازی ِ انقلاب ِ اسلامی است. اگر از لحاظ کمی و کیفی به آثار نگاه کنیم می‌بینیم متوسط آثار ارتقا خوبی داشته است.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار اضافه کرد: نکته‌ای که امسال در این دوره از جشنواره مشاهده می‌کنیم گسترش سطح اکران‌های مردمی جشنواره عمار است که تقریبا تمام استان‌های کشور را در بر می گیرد و بیش از 250 نقطه در سراسر کشور در بسیاری از استانها، شهرستان‌ها و حتی روستاها به شکل خودجوش برای اکران فیلم اعلام آمادگی کرده‌اند که با طراحی هایی که دبیرخانه جشنواره صورت داده است، امیدوار هستیم یک الگوی جدیدی از برگزاری جشنواره های هنری در کشور ارائه دهیم. به مدد اخلاص، همت، شوق و انگیزه‌ای که در نسل تحقیر شده و مورد انکار قرار گرفته در فرهنگ کشور از خود نشان می‌دهند؛ همگی در حال تلاش هستند که این الگو جدید را ثبت کنند و جشنواره مجموعه تجربیاتی در ارائه الگو به دست آورده است که بعدا عرضه خواهد شد.

جلیلی از  روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و خبرنگاران تمام رسانه‌ها خواهش کرد که "در همان حدی که این جشنواره ارزش پرداختن دارد؛ به آن بپردازند. و اگر از جهت ارزش‌های کلاسیک ژورنالیست بخواهیم نگاه کنیم عمار ارزش خبری فراگیری، استثنا و دربرگیری دارد. بعید می‌دانم در ایران جشنواره دیگری با گستره  تنوع و تکثر در مخاطبان وجود داشته باشد."

او با اشاره به اینکه در این جشنواره مضامین و نگاه‌های متفاوتی ارائه خواهد شد که شاید اجازه ظهور و بروز در بسیاری از محافل و تریبون‌ها به آن داده نشود و فرصت بزرگی برای فضای رسانه‌ای و هنری کشور ما در جشنواره عمار به وجود خواهد آمد. البته این موارد به معنای بی‌توجهی به نواقص و کمبودها نیست. جشنواره نوپا است و ما در حد خودش به آن نگاه می‌کنیم. امیدوار هستیم دلسوزان فرهنگی کشور و عناصر صادق سینما این جشنواره را از خود بدانند و ما آماده پذیرش همکاری ها و دوستی‌ها نسبت به این جریان جدید سینمایی، هستیم.

جلیلی در پایان صحبت‌هایش توضیح داد: امسال در کنار نمایش فیلم که از 3 تا 9 دی در سینما فلسطین تهران و بیش از 25نقطه از کشور ارائه خواهد شد؛ نقد و بررسی و تقدیر از شخصیت‌های فرهنگی کشو ر را در برنامه داریم. تقدیر از داوود میرباقری، کارگردان برجسته سینما و تلویزیون، بهزاد بهزادپور چهره پیشکسوت انقلاب اسلامی و رحیم مختومی چهره بارز ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی که تلاش زیادی برای ما به عمل آورده‌اند.

تعداد آثار ارسالی به «جشنواره عمار» به 900 اثر رسید

در ادامه دومین نشست خبری سومین جشنوارۀ مردمی «فیلم عمار» در تالار عمار «حامد بامروت‌نژاد» ضمن اعلام آمار آثار ارسالی به جشنواره گفت: تاکنون 900 اثر به دبیرخانه جشنواره "فیلم عمار" رسیده  که 187 اثر در بخش فیلمنامه، 93 اثر در بخش نقد و مقالات سینمایی و 620 اثر نیز در بخش مستند، داستانی، انیمیشن و نماهنگ قرار گرفته است. تفکیک موضوعی آثار تصویری هم به این صورت است که 140 اثر در بخش بیداری اسلامی، 207 اثر در بخش تاریخ انقلاب اسلامی، 120 اثر در بخش جنگ نرم، 140 اثر در بخش نقد درون‌گفتمانی و 14 اثر نیز در بخش فتنۀ 88 قرار گرفته‌اند. هیئت انتخاب همچنان در حال بررسی آثار هستند، البته حجم بالای آثار رسیده و تمدیدهایی که صورت گرفت، بررسیِ آثار را دشوار کرده است.»

بامروت‌نژاد زمان برگزاری جشنواره را 3 تا نهم دی‌ در سینما فلسطین اعلام کرد و در ادامه به آمار دیگری اشاره کرد و گفت: تاکنون 250 نفر در سراسر کشور برای اکران مردمی فیلم‌های جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. برخی از این افراد مسئولیت اکران فیلم‌ها در چند نقطه از منطقه‌ای را که در آنجا هستند بر عهده دارند. این آمار همچنان در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: در جشنواره سوم «فیلم عمار» هم‌زمان در شهرستان‌ها هم مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود.

جلیلی: شیوه بازاریابی بین‌المللی برای سینمای انقلاب اسلامی فاجعه‌ است

نشست خبری «جشنواره عمار»، با پرسش و پاسخ از سوی خبرنگاران، حاضران و منتقدان ادامه پیدا کرد و جلیلی شیوه بازاریابی بین‌المللی برای سینمای انقلاب اسلامی را فاجعه بار خواند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این بخش، وحید جلیلی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسید "آیا جشنواره عمار برنامه‌ای دارد تا با سینماگران دیگر ارتباط برقرار کند؟" ‌گفت: ‌عمار هویتی دارد که بر اساس یک تحلیل از سینمای ایران و دورنمای مطلوب آن شکل گرفته است. هر سینماگری که بشود در ذیل این نگاه به سراغ او رفت مانعی برای آن نیست.
‌سؤال بعدی این بود که "آیا جشنواره عمار می‌تواند در سطح بین‌المللی هم مطرح شود؟" که طالب‌زاده پاسخ داد: ‌همین امسال هم به عنوان مثال در غزه اکران فیلم داریم. در همین آثاری که من دیدم چند اثر ظرفیت نمایش بین‌المللی را داشت. خیلی از موضوعاتی که در این جشنواره مطرح می‌شوند موضوعات جهان اسلام را دارا هستند. انقلاب اسلامی یک ماهیت بین‌المللی دارد، در انتخابات اخیر آمریکا موضوع اصلی انتخابات «ایران» بود. این به معنی بین‌المللی بودن ماهیت انقلاب اسلامی است.

پس از طالب‌زاده، جلیلی پاسخ این سؤال را اینگونه داد: ‌همین امسال تلاش داریم که فیلم‌ها در بعضی از کشورهای اسلامی نمایش داده شوند. فعلاً غزه تثبیت شده و جاهای دیگر هم در حال پی‌گیری است. اما برای ما فقط بحث تولید مطرح نیست. نوع برگزاری جشنواره برای هیأتی از کارگردانان مصری که به ایران آمده بودند جالب بود و می‌گفتند می‌توان این الگو را در مصر هم پیاده کرد.

متأسفانه در بحث بازاریابی بین‌المللی برای سینمای انقلاب اسلامی با فاجعه مواجه هستیم. مثلاً وزیر فرهنگ فلسطین در تهران بود و در جلسه‌ای که با او داشتیم متوجه شدیم حتی فیلم «بازمانده» را ندیده است. یعنی این فیلم به اصلی‌ترین مخاطبش معرفی نشده است. معلوم نیست این همه سازمان عریض و طویل چه می‌کنند که چنین آثاری به مخاطب اصلی خود معرفی نشده‌اند. در مقابل سخیف‌ترین فیلم‌های ایران که با فحاشی به جمهوری اسلامی ارج و منزلت پیدا می‌کنند در جشنواره‌های مختلف دنیا اکو و به‌عنوان نمایندۀ سینمای ایران معرفی می‌شوند.

یکی دیگر ‌از حاضران در این نشست پرسید: "آقای دارابی، معاون سیما، چند روز پیش گفته است در کل سیستم صداوسیما فقط سه نفر پیدا شدند که حاضر شده‌اند دربارۀ فتنه و 9 دی فیلم بسازند. چطور در جشنواره عمار این همه امکان برای ساخت چنین آثاری هست اما در صداوسیما با آن همه عرض و طول چنین آثاری تولید نمی‌شود؟!"
جلیلی در پاسخ به این اظهار داشت: ‌شنیده بودم ایشان به طنز علاقه دارد اما نمی‌دانستم طنزپرداز خوبی هم هست‌. متاسفانه این‌گونه اظهارات‌ فاجعه است و نشان می‌دهد که مدیریت فرهنگی تا چه اندازه‌ای با واقعیت‌های جامعه بیگانه هستند و در چه برج عاجی نشسته‌اند. 9 دی یک روز ملی است. این روز را روز جمهوری‌خواهی مردم در برابر اشرافیت دانست، اما مدیران فرهنگی ترجیح می‌دهند چشمان خود را ببندند.

طالب‌زاده در ادامۀ اظهارات جلیلی عنوان کرد: به نظر من بخشی از تقصیر به عهدۀ خود فیلم‌سازان است که در آن برهه، و حتی تا دو سال بعد از آن واقعه از پرداختن به آن دوری کردند. در صداوسیما در مقطع انتخابات علی‌رغم فرمایش رهبری «خود به خود» آثار کمی به این موضوع پرداختند. ‌در واقع تشویقی که باید برای پرداختن به این موضوع می‌شد، صورت نگرفت.» او ادامه داد: ‌در خصوص جشنواره عمار و پوشش آن در صداوسیما طبیعی است که این جشنواره باید جا بیفتد و دیده بشود. تلویزیون به‌شدت به‌دنبال مخاطب است و در رقابت با رسانه‌های بیگانه که از بریتانیا و آمریکا بودجه می‌گیرند چاره‌ای نداریم که به این تولیدات داخلی تکیه کنیم.

آخرین سوال این نشست خبری این بود که، "چرا عمار حامیِ مالی ندارد؟ این نکته سؤال‌برانگیز است که چنین جشنواره‌ای حمایت‌کننده‌ای از بین نهادها و سازمان‌ها ندارد. این نکته شاید به این عامل برمی‌گردد که جشنوارۀ عمار یک جشنوارۀ سیاسی به حساب می‌آید، و به این علت که با تفکر شخص خاص شما و انتقادات‌تان مشکل دارند با این جشنواره این‌گونه برخورد می‌شود؟"
جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار پاسخ داد: این‌طور نیست که ما ناگهان پشت تریبون قرار بگیریم و انتقاد کنیم، همۀ سیری که دیگران طی می‌کنند ما هم طی می‌کنیم. به‌عنوان نمونه همۀ نامه‌نگاری‌هایی که با سازمان فرهنگی‌ ـ‌ هنری شهرداری تهران انجام شده، موجود است. بعد از آن همه، قرار شد فقط پنج میلیون تومان بدهند که همان را هم ندادند! در عین حال بودجۀ 50 فیلم کوتاه را به ضدانقلاب‌ترین کارگردان می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    امیدوارم که این کارها و خدمات منشأ خیرات و برکاتی برای تغییرات اساسی در سینما و تلویزیون غیر اسلامی و غیر ایرانی فعلی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس