صادق زیباکلام با بیان اینکه باید برای توسعه اقتصادی از تجربیات دیگر کشورها استفاده شود، گفت: برای توسعه اقتصادی تنها یک راه وجود دارد و آن نیز راهی است که دیگر کشورها مانند ژاپن، ترکیه، مالزی و کره رفتند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی افراد بنده را منافق میدانند، بیان کرد: به ما میگویند از دانشگاهها بروید تا ما بتوانیم علوم انسانی اسلامی را به دانشگاهها بیاوریم.
وی اصلیترین هدف از اسلامی کردن دانشگاهها را اسلامی کردن دروس نامید و افزود: سالها گذشت و ما هنوز چیزی ندیدهایم.
زیباکلام با بیان اینکه قدرت در دست حکومت است و معلوم نیست چرا علوم انسانی اسلامی نمیشود، افزود: آیا برخی از افراد مطمئن هستند که علوم انسانی اسلامی وجود دارد.
*زیباکلام: برخی به دنبال اختلاف بین حوزه و دانشگاه هستند
وی فعالیت حوزههای علمیه و دانشگاهها را دارای دو کارکرد و هدف متفاوت دانست و تصریح کرد: برخی به دنبال این هستند تا بگویند دشمن به دنبال اختلاف بین حوزه و دانشگاه است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اساس و بر پایه مبانی ضرورتی برای وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد، افزود: حوزه و دانشگاه کارکردهای متفاوت دارند و دانشگاه متولی هدایت و سعادت جامعه نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وظیفه دانشگاهها را افزایش سطح علمی در جامعه خواند و گفت: وظیفه حوزههای علمیه هدایت جامعه است و از نظر هستیشناسی بین حوزه و دانشگاه تفاوت زیادی وجود دارد.
وی با بیان اینکه نگاه دانشگاه به هستی نگاه شک و تردید است، ابراز کرد: اساس کار حوزههای علمیه بر پایه یقین است اما در دانشگاه یقینی وجود ندارد.
زیباکلام، با اشاره به اینکه حقیقت مطلق در دانشگاه معنا ندارد، تصریح کرد: در علوم انسانی، هر مکتب فکری به صورت نقد مورد مطالعه قرار میگیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی میشود.
وی به حضور برخی روحانیون در دانشگاهها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پس از انقلاب برخی روحانیون به دانشگاهها آمدند و در علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی حضور پیدا کردند و مدرکهایی گرفتند که چیز عجیب و پیچیدهای نیست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ممکن است در دورهای مانند دوران انقلاب وحدتی بین حوزه و دانشگاه به دلیل اهداف سیاسی و برای مبارزه با رژیم شاه پیش آمده باشد، اذعان کرد: دلیل عدم وحدت بین حوزه و دانشگاه در شرایط کنونی وجود دو نوع جهانبینی در این دو نهاد است.
*تفاوت وظیفه بین حوزه و دانشگاه
وی وظیفه دانشگاه را فهم طبیعت و هستی نامید و خاطرنشان کرد: کار حوزهها هدایت و نجات انسانها است و تفاوت زیادی با هدف دانشگاه دارد.
زیباکلام، افزود: دانشگاه با کوهی از مجهولات مواجه است و میخواهد اینها را در حوزههایی مانند طبیعت، بیماریها، رفتار انسان و در پیشرفتهای علمی مورد بررسی قرار دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه ادعایی برای تغییر و تحول در حوزهها ندارد، گفت: حوزه با نگاهی از بالا به پایین به دنبال تغییر و تحول، اصلاح و تربیت دانشگاه است.
این فعال سیاسی، انتظار حوزه از دانشگاه را پذیرش تمام سخنان و نظریات مورد قبول آنها دانست و اذعان کرد: دانشگاهی که در برابر حکومت سر خم کند دانشگاه نیست.
وی به رشته تحصیلیاش در شیمی اشاره کرد و گفت: به دلیل علاقه به مسایل سیاسی به علوم سیاسی آمدم، اما به دنبال هدایت جامعه نیستم.
زیباکلام با اشاره به اینکه حوزه برای خود رسالت هدایتگری قائل است، ابراز کرد: دانشگاه مانند حوزه برای خود رسالت هدایتگری قائل نیست.
وی اصل موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را بیموضوع دانست و گفت: در سالهای اخیر به لحاظ سیاسی و اجتماعی فاصله حوزه و دانشگاه بیشتر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، افزود: تا جایی که دانشگاه در خط حوزه است تایید میشود و اگر دانشگاه در خط حوزه نباشد میخواهند آن را هدایت کنند.
وی هدف دانشگاه را فهم جهان برای بهبود زندگی بشر خواند و تصریح کرد: بخشی از وظیفه دانشگاه بهبود بخشیدن به رفتارها و روابط اجتماعی است و در جهت هدایت بشر نیست.
زیباکلام، با تصریح بر اینکه از سال 57 تاکنون شکاف طبقاتی و افراد معتاد افزایش یافته است، اذعان کرد: 33 سال است که میگویند میخواهند در دانشگاهها علوم انسانی اسلامی داشته باشیم اما هنوز سه خط علوم انسانی اسلامی تولید نشده است.
*برخی به دنبال اصلاح دانشگاه و سپس ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه هستند
وی با بیان اینکه برخی به دنبال اصلاح دانشگاه و سپس ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه هستند، خاطرنشان کرد: آقایان مدل را تعریف میکنند سپس میگویند در جهت آن حرکت کنید.
این استاد دانشگاه، نخستین فرماندهان سپاه را دانشجویان دانشگاههای تهران دانست و ابراز کرد: بسیاری از شهدای دوران انقلاب و جنگ تحمیلی دانشجو بودند و باید از برخی پرسید چرا دانشجویانی که در زمان شاه تربیت شدند اسلامگرا بودند اما دانشجویان نسل امروز که در دوران جمهوری اسلامی تربیت شدهاند دچار مشکلاتی هستند.
وی خواستار انجام تحقیقی روی دانشجویان در سالهای نخست و پایانی تحصیل درباره مسائلی مانند اخلاق، دروغ، تهمت، حجاب و ... شد و افزود: اگر این تحقیق انجام شود بسیاری از مسائل مشخص میشود.
زیباکلام، اضافه کرد: زمانی در گذشته در دانشگاه تهران کمتر دختر و پسری با یکدیگر صحبت میکردند و اکنون وقتی وارد دانشگاه میشویم باورمان نمیشود وارد دانشگاه شدهایم و تصور میکنیم وارد پارتی شدهایم.
وی افزود: در سالهای گذشته از هر 100 دانشجو حدود 60 نفر درسخوان بودند، اما اکنون از هر 100 نفر ممکن است 3 یا 4 نفر به صورت جدی اهل درسخواندن باشند و بقیه دنبال کارهای دیگر هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه مشکلات عمیق اجتماعی در جامعه وجود دارد، متذکر شد: در سال 55 صف نماز جماعت مسجد دانشگاه تهران از داخل مسجد خارج میشد اما امروز نماز جماعت مسجد دانشگاه بسیار کم جمعیت شده است.
وی افزود: برخی درباره مشکلات عمیق نگاه نمیکنند و مشکلات را به دیگری پاس میدهند و ضعف خود را نمیبینند.
*ذوالنور: دانشگاه در هدایت جامعه اثرگذار است
دبیر کنگره شهدای روحانی نیز در پاسخ به سخنان زیباکلام، با بیان اینکه اساس هستی بر پایه وحدت و تعامل است، گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه ادغام این دو نهاد نیست و اگر هدف و آرمان یکی باشد، اجزا نیز در مسیری واحد حرکت میکنند.
حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، با اشاره به اینکه به موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه نباید به صورت سطحی نگاه شود، گفت: یکی از مبانی وحدت در نوع نگاه به هستی است و اگر نگاه ما به دنیا مادی باشد از وجه شرک و یا عناد به دنیا نگاه میکنیم و اگر نگاه دینی و الهی باشد در فیزیک و شیمی نیز خدا را میبینیم.
وی افزود: اگر نگاه یک محقق خدامحور باشد در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ نیز خدا را میبیند در غیر این صورت هستی را بیهدف مییابد.
این مسئول، با بیان اینکه امام خمینی (ع) وجه نخست وحدت بین حوزه و دانشگاه را وحدت در جهانبینی و ایدئولوژی اسلامی میدانستند، تصریح کرد: انسان در ابتدا باید منشا هستی و خداوند را بشناسد تا بتواند مسیر حرکت خود را مشخص کند.
وی، راه رسیدن به خدا را یک مسیر دانست و ابراز کرد: اگر مقصد مشخص باشد نمیتوان گفت حوزه و دانشگاه جدا از یکدیگر هستند.
*وحدت حوزه و دانشگاه باید بر پایه خداشناسی و توحید باشد
ذوالنور با بیان اینکه وحدت باید بر پایه خداشناسی و توحید باشد، بیان کرد: برای مثال در یک کاروان زیارتی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارد چند اتوبوس جدا از یکدیگر وجود دارد اما از آنجا که هدف آنها یکی است با یکدیگر دعوا نمیگیرند و حتی یکدیگر را کمک و همپوشانی میکنند.
دبیر کنگره شهدای روحانی با اشاره به اینکه حوزه در تمام مسائل به یقین نرسیده است، اذعان کرد: یک مرجع تقلید نمیتواند بدون شناخت درست از موضوعی حکم و فتوایی را صادر کند و به کمک و مشاوره اساتید و محققان دانشگاهی نیاز دارد.
وی، حوزه را مانند دانشگاه دارای مجهولات و پرسشهای بیجواب بسیاری دانست و خاطرنشان کرد: حوزه از دید خدا به دنبال حل مجهولات و کشف حقایق است اما دانشگاه از دید انسانی که خود را نشناخته میخواهد به پاسخ مجهولات برسد.
ذوالنور با اشاره به اینکه در علوم تجربی هر روز با کشفهای جدید، علوم گذشته نقض و نفی میشوند، افزود: از کجا معلوم سخنان امروز در عرصه علوم انسانی غربی اشتباه نباشد.
وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی تنها با توجه به دیدگاه الهی میتوان به خیر و شر انسان رسید، ابراز کرد: مشکل علوم انسانی دانشگاهها در منابع و برخی اساتید است که اگر منابع و اهداف یکی شود وحدت نیز به وجود میآید.
وی با اشاره به سخنان صادق زیباکلام درباره هدف از تولید علم، گفت: نوع نگاه باید یکی باشد و اگر نگاه عوض شد، جهت فعالیت علمی و اهداف نیز عوض میشود.
این مسئول رابطه حوزه و دانشگاه را حاکم و محکوم ندانست و افزود: دین مسایل علمی را کم اهمیت نمیداند و حتی مرجع تقلید نیز برای معالجه ممکن است به انگلستان سفر کند.
وی با اشاره به اینکه فردی که بر قرآن تسلط ندارد نمیتواند حکم قرآنی دهد، گفت: اگر فردی میخواهد کسی را درمان کند باید بر آن علم تسلط کامل داشته باشد.
ذوالنور با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند هدفمداری و دینمداری است، افزود: اگر با تفکر غربی به جلو حرکت کنیم در مسیر نابودی و هلاکت قرار میگیریم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی غربی نوع حکومت مورد نظر خود را تعیین میکند، ابراز کرد: پیشنهاد و اعمال مدل حکومتی یعنی هدایت جامعه و نمیتوان این موضوع را نفی کرد.
*وضعیت خروجی دانشگاهها مناسب نیست
این مسئول وضعیت خروجی دانشگاهها را مناسب ندانست و تصریح کرد: دانشجویی که وارد دانشگاه میشود تا پایان تحصیل از نظر عقاید و اهداف دچار تغییر و تحولات خوبی نمیشود.
وی مشکلات دانشگاهها را ناشی از وجود مشکل در محتوا، مفاهیم و برخی اساتید دانست و اذعان کرد: دانشگاه در هدایت و ضلالت جامعه موثر است و اگر مبنا غربگرایی باشد دانشگاه بیهدف میشود.
ذوالنور با اشاره به اینکه برخی اساتید در مواجهه با انتقاد و مخالفت دانشجویان، آنها را در درس خود مشروط میکنند، متذکر شد: آزادی حوزهها باید به دانشگاهها منتقل شود.
وی شناخت خدا از دید انسان را مهم دانست و بیان کرد: 33 سال پیش از نظر سیاسی انقلاب کردیم اما هنوز متون علوم انسانی ما دچار تحول نشده است.
دبیر کنگره شهدای روحانی، راه برخی علوم دانشگاهی را متفاوت با مسیر انسانشناسی دانست و ابراز کرد: برخی آسیبهای موجود در حوزه و دانشگاه را قبول داریم و باید عیبها را پذیرفت و به فکر درمان آنها بود.
وی با تصریح بر اینکه پیش از انقلاب اسلامی وحدت کامل در دانشگاهها نبود، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی همان دانشجویان مذهبی به جبهه رفتند و افرادی که درگیر ایسمها بودند با یک دعوتنامه به خارج از کشور گریختند و یا به زندگی خود پرداختند.
ذوالنور به تهاجم فرهنگی دشمنان به ویژه در بین دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: اگر جنگی شود، هجوم دانشجویان به جبههها بیشتر از ابتدای انقلاب خواهد بود.
وی ابزار تهاجم فرهنگی دشمنان را بسیار متفاوت با گذشته عنوان کرد و گفت: دیروز فردی برای دیدن یک فیلم ویدیویی باید مشکلات بسیاری را تحمل میکرد اما امروز هر فردی به راحتی میتواند به ماهواره و اینترنت دسترسی داشته باشد.
این مسئول افزود: در سال 73 تنها دو ماهواره روی شهر تهران تمرکز داشت اما در جدیدترین آمار تنها 126 شبکه ماهوارهای ترویج فساد و فحشا میکنند.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه، ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و ... نیز وظایف خود را به خوبی انجام ندادهاند، خاطرنشان کرد: اگر تفکر دینباوری و ولایی در بین دانشمندان ما نبود بسیاری از این موفقیتها در هوا و فضا، سلولهای بنیادی و انرژی هستهای به دست نمیآمد.
ذوالنور با بیان اینکه مسیر رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی راهی طولانی است، افزود: دشمن با تمام تلاشها هنوز به نتیجه مورد نظر خود نرسیده است.
وی با بیان اینکه در طول سالهای پس از انقلاب حدود 17 هزار نفر توسط منافقان به شهادت رسیدند، اذعان کرد: جنگ تحمیلی، گروهکهای تجزیهطلب و تحریمهای اقتصادی، وقتی برای تولید فکر در زمینه علوم انسانی برای کشور نگذاشت.
*رشد اقتصادی کشور در سالهای اخیر
دبیر کنگره شهدای روحانی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور نسبت به چندین سال پیش بسیار رشد کرده است، یادآور شد: دشمن با تمام تلاشها هنوز به نتیجه مورد نظر خود نرسیده است.
وی درباره افق 1404، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینهها گوی سبقت را از دیگر کشورها گرفته و در بسیاری از رویدادها حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
ذوالنور، مسیر رسیدن به آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی را طولانی دانست و گفت: اگر از اصول و آرمانهای انقلاب کوتاه بیاییم آمریکا ما را تحریم نمیکند و ما را میپذیرد و همچنین اگر روی اصول و ارزشهای خود بمانیم، علیه ما فتنهانگیزی میکند.
وی با اشاره به اینکه در سال 57 حدود 5 هزار پزشک بنگلادشی و هندی در ایران فعالیت میکردند، افزود: اکنون یکی از مشکلات کشور تعداد زیاد فارغالتحصیلان بیکار پزشکی هستند.
این مسئول به توسعه و پیشرفت کشور در علم پزشکی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از منابع ارزی کشور، پذیرش بیمار از دیگر کشورها برای مداوا و عملهای جراحی است.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی نیروهای نظامی کشور کاملا به آمریکا وابسته بودند، تصریح کرد: در گذشته اگر تانکی خراب میشد باید برای تعمیر آن را تا آمریکا میبردند اما اکنون بهترین تانکها، هواپیما و زیردریاییهای بسیار قدرتمندی در داخل کشور ساخته میشود.
ذوالنور با اشاره به ساخت موشکهای قارهپیما توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: موشکهای فجر 5 که برای ما مانند فشفشه هستند در جنگ هشت روزه اخیر صهیونیسم را از پا درآورد.
وی سهم ایران در تولید علم جهان را حدود 3.5 درصد عنوان کرد و متذکر شد: نباید سیاهنمایی کرد و درست نیست با حرفهای نیشدار به دنبال سوت و کف مستمعین باشیم.
این مسئول اذعان کرد: سخن از وحدت حوزه و دانشگاه میزنیم اما برخی سخن از الگو قرار دادن ترکیه و مالزی برای اقتصاد کشور میزنند و مشخص میشود هدف برخی چیز دیگری است.