جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: امروز آمریکا هزینه‌های سنگین می‌کند و جمهوری اسلامی منافع آن را می‌برد.

به گزارش مشرق، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نخستین همایش ملی "نقش راهبردی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی" که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، ‌گفت: تاریخ نشان داده که تغییر در ساختمان و شاکله قدرت جهانی و ترسیم نقشه سیاسی جهان همواره بر بستر یک جهان‌بینی و منظومه فکری استوار بوده است.

وی افزود: همه تحولات عمیق دارای ریشه‌ای عمیق و فلسفی و ایدئولوژی‌های پیش‌ران هستند؛ همچنان که در صدر اسلام نیز این اتفاق افتاد و اندیشه وحی با سرعت فضای آن زمان را در هم شکست.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همه قدرت‌های بزرگ و امپراطوری‌ها دارای چرخه‌های معینی هستند که در یک زمان بالاخره فرو خواهند پاشید که در گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد‌ البته این موضوع استثنا هم دارد و آن اعتقاد جاودانه به یک باور است.

‌سلامی با اشاره به چرخه عمر دولت‌های سلطه‌گر‌ مانند اسپانیا، هلند، بریتانیا، شوروی و ‌آمریکا گفت: چرخه عمر این دولت‌ها بیش از 50 سال در اوج نبوده است که در دو بخش دوره انبساط یعنی زمان توسعه قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی و دوره دیگر یعنی انقباض خلاصه می‌شود.

وی دوره انقباض را برای دولت‌ها دارای ویژگی تهاجمی دانست و اظهار داشت: هر‌چه دولت‌ها بزرگ‌تر و مقتدرتر باشند، با شیب بیشتر افول می‌کنند و نمودار قدرت آنها سهمی شکل است که یک نقطه اوج نیز دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه به یکی از مهمترین علل سقوط امپراطوری‌های بزرگ اشاره کرد و در این زمینه گفت: بی‌اخلاقی، سقوط مدنیت خانواده و پدید بسیار خطرناک گسترش بیش از حد قدرت از‌ جمله این موارد است که هزینه ابرقدرتی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: همواره وقتی قدرتی جدید ظهور می‌کند، نظم نوین با آن درگیر می‌شود و اسلام نیز هم در زمان بعثت پیامبر (ص) و هم در زمان انقلاب اسلامی با این موضوع در‌گیر بود.

*در حال تعیین هندسه قدرت جدید جهانی هستیم

سلامی تأکید کرد: اگر نگاهی به نقشه ژئوپولتیک منطقه بیندازیم، درمی‌یابیم که تمام ویژگی‌های عمده جهانی در این منطقه رخ داده و در واقع در حال تعیین هندسه قدرت جدید جهانی هستیم‌..

وی خاطرنشان کرد: پدید‌ه نظم جدید جهانی ناشی از ظهور انقلاب اسلامی در قالب یک شوک ژئوپولتیک برای آمریکاست که در واقع نظام دو ‌قطبی را دچار چالش کرده و موازنه قوا را تغییر داده است.

*انقلاب اسلامی مولد قدرت است

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: انقلاب اسلامی توانست اندیشه آسمانی را با واقعیات زمینی پیوند بزند و در واقع هنر انقلاب اسلامی تولید یک اندیشه نو و جهان پسند بود و به همین دلیل این انقلاب مولد قدرت شد که این موضوع برعکس بسیاری از ایدئولوژی‌هایی است که از قدرت متولد شدند.

وی خاطرنشان کرد: تمام استراتژی‌های نظام غرب پس از ظهور انقلاب اسلامی، از مواجهه با شوروی به سمت جمهوری اسلامی تغییر موقعیت داد زیرا شوروی از صحنه جغرافیایی حذف و انقلاب اسلامی به عنوان اندیشه‌ای نو ظهور کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه، جدال غرب با انقلاب اسلامی را بر سر دو موضوع خواند و گفت که جلوگیری از توسعه انقلاب اسلامی و جلوگیری از ایجاد مدلی مانند این نظام از مواردی است که غرب همواره نسبت به این دو موضوع با نظام جمهوری اسلامی در مبارزه بوده است.

سلامی واقعه یازدهم سپتامبر را نقطه پیش ران به سمت استراتژی نظامی توسط آمریکا عنوان کرد و اظهار داشت: آمریکا از نقطه اوج خود عبور کرده و آثار این زوال نیز در حال رخ نمودن است. زیرا آمریکا به عنوان قدرت اقتصادی برتر جهان پس از جنگ جهانی دوم، با در اختیار داشتن 45 درصد جی دی پی(تولید ناخالص داخلی) جهان، ابر قدرت اقتصادی بود  اما در حال حاضر شاهدیم که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد.

*علت افول اقتصادی آمریکا، کاپیتالیسم است

وی تأکید کرد: علت افول اقتصادی امریکا ایدئولوژی کاپیتالیسم و عدم اعتماد مصرف‌کنندگان است.

"25 درصد از جمعیت جوان آمریکا و 10 درصد از جمعیت کل این کشور با معضل بیکاری روبرو هستند؛ در این کشور 40 میلیون نفر نیز از فقر رنج می برند؛ امروزه آمریکا استراتژی خود را تغییر داده و به رویارویی نزدیک روی آورده است."

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد:شکست اندیشه لیبرال دموکراسی باعث شده تا ارکان مختلف جامعه آمریکایی فرو بپاشد و این یکی از علل اصلی رکود اقتصادی آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا همواره رکود اقتصادی خود را با به راه انداختن یک جنگ جهانی جبران می‌کرد، اظهار داشت: امروز نکته مهم این است که رکود حاصل جنگ است. زیرا آمریکایی‌ها امروز جنگ‌های زیادی را تجربه کرده‌اند که هر یک از آنها هزینه هنگفتی را به این کشور تحمیل کرده است.

سلامی تصریح کرد: هزینه یک ربع ساعت جنگ آمریکا در عراق، بالغ بر 8.2 میلیون دلار بود و این در حالی است که کوچکترین سودی نیز عاید آمریکا نشد. و این وضعیتی است که 10 سال است که ادامه دارد.

وی افزود: امروز آمریکاییها در حالی هزینه‌های سنگین می‌کنند که منافع آن را جمهوری اسلامی می‌برد، یعنی آمریکا با 3 هزار میلیارد دلار هزینه در عراق و بالای 50 درصد از توان نظامی کل دنیا کاری را انجام داد که به سود جمهوری اسلامی بود.

*آمریکا هر روز شاهد تشییع جنازه سیاسی یکی از وابستگان خود در کشورهای مختلف است

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: آمریکا در شرایط فعلی در حال از دست دادن نقش سیاسی خود است و هر روز شاهد تشییع جنازه سیاسی یکی از وابستگان خود در کشورهای مختلف از جمله مصر، تونس و بحرین است.

سردار سلامی به ذخایر انرژی موجود در جهان و آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌‌ها روزانه 19 میلیون بشکه نفت مصرف می کنند که این میزان در سال های آینده به 25 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت در حالی که آنها امروز 8.5 میلیون بشکه در وز تولید داشته و این میزان در آینده فقط به یک و نیم میلیون بشکه خواهد رسید.

وی در پایان اظهار داشت: در طول این 33 سال و پس از انقلاب اسلامی آمریکایی ها در هیچ جنگ مستقیم یا غیر مستقیمی بر جمهوری اسلامی به برتری نرسیده‌اند و این موارد دارای شاخص‌ها و تحلیل‌هایی است که نشان می‌دهد که در فصل بیداری نمی‌توان ظالمانه حکومت کرد.

سردار حسین سلامی همچنین در حاشیه همایش ملی «نقش راهبردی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی» با حضور در جمع خبرنگاران درباره لزوم برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: ترسیم هندسه قدرت جهانی به عنوان یکی از سؤال‌های اساسی تحول در صحنه سیاسی جهان است.

وی با بیان اینکه ما در نقطه مرکزی تحول قرار داریم، گفت: تحول، راهبردی است و نیازمند شناخت محیط بین‌المللی و قدرت‌های حاضر در صحنه است.

به گفته سلامی این که حرکت‌های ما منطبق بر شناخت باشد به شناخت شاکله‌های حاکم بر جهان نیاز است.

*ما به دنبال ساخت آینده هستیم

وی ادامه داد: ما به دنبال ساخت آینده هستیم که یا باید آن را ساخت و یا دنباله روی آنان که این آینده را می‌سازند باشیم. چون ملت ما اراده کرده است که آینده‌اش را بسازد، شناخت روند تحولات آینده برای ما حیاتی است.

سلامی در پایان گفت: بنابراین لازم است چنین همایش‌هایی برگزار شود و به بررسی تحولات پرداخته شود.

منابع : تسنیم ، فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس