محمدابراهیم جعفری هنرمند نقاش گفت: مقوله اقتصاد هنر و حراجی‌های هنری مثل همه بازارها سالم یا ناسالم دارد اما وجودشان لازم است.

به گزارش مشرق، محمدابراهیم جعفری هنرمند نقاش و استاد دانشگاه در گفت‌ و گو با فارس درباره تأثیر حراج‌ها و بازارهای بین‌المللی هنر بر هنر ایران گفت: حراجی‌ها و بازارهای هنری هم مثل هر بازار و اقتصاد دیگری سالم و ناسالم دارد اما وجودشان لازم است.

* دلایلی که برای فروش آثار عنوان می‌شود

جعفری با اشاره به تعابیری که به دنبال فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراجی‌ها به گوش می‌رسد گفت: گاهی می‌شنویم که برخی دلایل خاصی برای فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراجی‌های دنیا عنوان می کنند مثلاً تکیه بر خط  در آثار هنری را دلیل فروش خوب آن‌ها تصور می‌کنند، اگر چنین است پس چرا با وجود این همه آثار خط و خط نقاشی باز هم آثار هنرمندانی چون استاد احصایی همچنان پرفروش می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: من معتقدم کسانی که هنرمندان جوان را راهنمایی می‌کنند که چگونه آثارشان را تولید کنند تا پر فروش باشد،‌ به هنر این جوانان صدمه وارد می‌کنند چون هنری که با سفارش و راهنمایی دیگری باشد که هنر خود هنرمند نیست.

 

* هنرمندان خلاق، زمان خلق آثارشان به فروش فکر نمی‌کنند

گاهی اوقات دانشجویان از من سؤال می‌کنند که چه کنیم تا مشهور شویم و آثارمان فروش خوبی داشته باشد، در حالی که تمام هنرمندانی که فروش خوبی در آثارشان داشته‌اند و مشهور شده‌اند هیچ وقت زمان خلق آثارشان به این‌ موارد فکر نمی‌کردند.

وی با اشاره به نقاشان هم‌نسل خود که امروز هنرمندان مطرحی شده‌اند گفت: هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی، مرتضی ممیز، فرشید مثقالی، غلامحسین نامی و دیگر هم‌ نسلان من که امروز بسیار مطرح و شناخته شده هستند، زمانی که کار هنری می‌کردند، به این فکر نمی‌کردند که چطور کار کنند تا فروش بیشتری داشته باشد.  هنر هر چه درونی‌تر باشد جهانی‌تر است و اثر هنری هم به اعتقاد من نتیجه هنرمندانه زیستن است.

 

* اقتصاد هنر هم سالم و ناسالم دارد

این استاد دانشکده‌های هنری با اشاره به اهمیت مقوله اقتصاد هنر گفت: اقتصاد هنر هم درست مثل اقتصاد سالم و ناسالم دارد، بازار هنر هم مثل هر بازار دیگری ممکن است سالم یا ناسالم باشد اما مهم این است که هنرمندان کار خلاقه خودشان را انجام دهند و ما معلمان هنر هم باید باغبانی کنیم هنر این جوانان را که در مسیر درستی رشد کند.

جعفری گفت: هیجان فروش آثار هنری در حراجی‌ها،‌خیلی از هنرمندان را به سمت هنر سوق داد و برخی را هم به سمت کسب ثروت سوق داد ولی هنرمندی که صرفاً به کسب درآمد و فروش آثارش فکر کند، شاید موقتاً به ثروتی برسد اما تا آخر ادامه نخواهد یافت.

وی تأکید کرد: هنرمندان همیشه آرزو داشته‌اند تا از فروش آثارشان زندگی کنند ولی این آرزو نباید به گونه‌ای باشد که صرفاً به فروش آثار فکر کنیم و از پرداختن به خلاقیت در هنر غافل شویم.

 

* بازارهای هنری باید وجود داشته باشند

جعفری درباره برگزاری حراج‌ها هم گفت: اقتصاد هنر مهم است و حراج‌ها و بازارهای هنری هم باید وجود داشته باشند اما به نظر من تلاشی که برای فروش آثار هنری صورت می‌گیرد، برای خلق آثار خلاقه نمی‌شود.

این هنرمند نقاش تصریح کرد:  هنر علم نیست، علم هنر علم است ولی هنر نیست.

وی افزود: هم نسلان من حتی به خواب هم نمی‌دیدند که بشود از راه فروش آثار هنری زندگی کرد، اما آثارشان را خلاقه آفریدند و حالا هنرمندان مطرحی هستند.

 

* فروش آثار هنری مردم را متوجه ارزش این آثار کرد

جعفری گفت: داستان فروش آثار هنرمندان در بازارهای هنری، مردم را متوجه ارزش و اهمیت آثار هنری کرده است و حالا نه تنها آثار هنری را مردم می‌خرند و بر دیوار خانه خود آویزان می‌کنند، بلکه به ارزش افزوده آن هم فکر می‌کنند.

او در خاتمه به هنرمندان جوان توصیه کرد که هر چیزی که برای کار کردن به شما انرژی می‌دهد بهره بگیرید اما هنگام کار کردن باید خودتان باشید چرا که آثار نشان می‌دهد که آیا از سر خلاقیت و الهام درونی شکل گرفته و یا برای فروش در حراجی‌ها و بازارهای هنری.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس