به گزارش مشرق، «راضیه همایونی» معاون فرهنگی مدرسه علمیه آمنه (س) فریدونکنار؛ دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد متولد شد و تحصیلات خود را در مدرسه «انتصاریه» نزدیک پامنار آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد.
پیشینه سازندگی و مبارزه
چمران از مبارزان سخت و پایدار نهضت مقاومت ملی ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود و در مقابله با نظام شاهنشاهی، مسئولیتهای خطیری را بر عهده داشت. پس از مهاجرت به آمریکا و تحصیل در فیزیک و علوم مهندسی، به لبنان رفت و در کنار امام موسی صدر، جنبش امل را پایهگذاری و سازماندهی کرد تا علیه اشغالگران صهیونیست مقاومت کنند. با بازگشت به ایران، وزارت دفاع را بر عهده گرفت و ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد تا جبهههای جنگ را به شکلی کاملاً نوین و چریکی سامان دهد.
مدرس و استراتژیست جنگ نامتقارن
با مهارت تخصصی در فیزیک پلاسما، چمران نقش برجستهای در آموزش و تربیت رزمندگان چریکی داشت و تا پایان جنگ، روشهای نوآورانهای در دفاع و عملیات نامتقارن ارائه کرد. او در جنگهای لبنان و همچنین خوزستان، استراتژیست کلیدی جبههها محسوب میشد که موجب پیروزیهای مهمی در مناطق حساس شد.
سبک رهبری و انتقال دانش
وی نوعی رهبری عارفانه داشت که با حضور مستمر در خط مقدم همراه بود و به جهت ارتباط معنوی و انقلابی با رزمندگان، محبوبیت و تأثیرگذاری زیادی داشت. چمران علاوه بر آموزش نظامی، انتقالدهنده تجربیات جنگی و فرهنگی خود از چند کشور بود و به تربیت نیروی انسانی جهادی کمک شایانی کرد.
شهادت و میراث فکری
شهید چمران در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در جبهه دهلاویه خوزستان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و به وصال معبودش رسید. میراث فکری او مفهوم «جهاد عارفانه» است؛ اعتقادی که جهاد را فراتر از محدودیتهای نظامی میداند و بر پایه ایمان عمیق و روحانیت استوار است. این تفکر، نماد مبارزه جامع و معنوی در انقلاب اسلامی ایران شده است.
شخصیت چند بعدی شهید چمران
فیزیکدان و دانشمند سیاستمدار انقلابی. فرمانده میدانی و استراتژیست نظامی. عارف و مربی معنوی این تلفیق ویژگیها باعث شد او بهعنوان یکی از نمادهای بارز دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شناخته شود.




