کد خبر 176592
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۳

اگر آدم تحصیلکرده، آگاه و متخصص در فدراسیون فوتبال داشتیم چه ایرادی داشت که از وی استفاده کنیم. فوتبال ما راه را اشتباه می‌رود. سؤالم از منتقدان این است امروز اگر کفاشیان را کنار گذاشتید از چه فردی می‌خواهید استفاده کنید؟ ما مشکل ساختاری و همه‌جانبه در فوتبال داریم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیررضا واعظ‌آشتیانی، قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی و مدیرعامل سابق استقلال از معدود مدیرانی است که به صراحت از شرایط و وضعیت ورزش کشور انتقاد می‌کند و البته راهکارهایی را برای بهبود نیز ارائه می‌کند. ورزش کشور طی ماه‌های گذشته دچار فراز و نشیب‌هایی شده است؛ از اخبار مربوط به تعلیق برخی فدراسیون‌ها از جمله دوچرخه‌سواری، قایقرانی، شنا، تیراندازی با کمان، کشتی و همچنین تعلیق انتخابات کمیته ملی المپیک گرفته تا تغییر متعدد برخی رؤسای فدراسیون‌ها و عدم نتیجه‌گیری تیم ملی فوتبال در رده‌های مختلف سنی. اینها بهانه‌ای شد تا سراغ واعظ آشتیانی برویم و گفت‌و‌گوی مفصلی را با وی ترتیب دهیم.

* در صورت تعلیق مقصر شماره یک، وزارت ورزش است

واعظ آشتیانی در خصوص موضوع تعلیق ورزش ایران و به تبع آن فدراسیون دوچرخه‌سواری اظهار داشت: انتخابات کمیته ملی المپیک را معلق کردند؛ یعنی اینکه باید اساسنامه‌های خود را اصلاح کنیم. کمیته بین‌المللی المپیک روی رشته‌هایی که انگشت گذاشته، باید اساسنامه خود را اصلاح کنند و این اصلاحات پیچیده هم نیست. بنده معتقدم در صورتی که تعلیق شویم مقصر شماره یک وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت ورزش بارها اعلام کرده تعلیقی در کار نیست و این مسائل گمانه‌زنی رسانه‌ای است، ادامه داد: امیدوارم حرف آقایان درست از آب دربیاید. رشته‌های شنا، دوچرخه‌سواری، تیراندازی با کمان و قایقرانی در معرض تعلیق هستند. اصلاح اساسنامه صرفاً در این راستاست که دولت در عزل و نصب‌ها نقشی نداشته باشد و این چیز پیچیده‌ای نیست و بارها گفتم که در دنیا، کشورها به رشته‌هایی که جنبه بین‌المللی دارند، اهمیت قائل می‌شوند و به صورت غیر مستقیم دخالت می‌کنند.

مدیرعامل سابق استقلال خاطرنشان کرد: اما ما به صورت ناآگاهانه و غیرحرفه‌ای کار می‌کنیم و شکل کار را نیز حفظ نمی‌کنیم؛ هیچ کشوری به سرنوشت رشته ورزشی خودشان بی‌اهمیت نیست و رشته‌ها برایشان مهم است؛ حتی اروپایی‌ها و آسیایی‌ها هم همین‌گونه هستند و دخالت دولت‌ها به صورت غیر مستقیم وجود دارد.

* حضورم به عنوان وزیر بعدی ورزش بستگی به تفکرات دولتی‌ها دارد 

واعظ آشتیانی در پاسخ به سؤالی که عملکرد وزارت ورزش در مدت 6 ماه مانده به پایان وزارت محمد عباسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و اینکه آیا تمایل دارید در دوره بعد به عنوان وزیر ورزش کار کنید؟ تصریح کرد: در دولت دهم که هنوز تحت عنوان سازمان تربیت بدنی کار می‌کرد، از من به صورت مکتوب برای ریاست سازمان سابق تربیت بدنی برنامه خواستند و من نیز ضمن تشکر انصراف خود را اعلام کردم. حضور من در دولت بعدی هم بستگی به تفکرات مسئولان آن دارد.

* مشکل اساسی ورزش کشور بحران مدیریتی است

وی با بیان اینکه متأسفانه در موضوع تولید و ورزش فقط شعاری دادیم تا عمل کنیم، افزود: هر رئیس سازمانی که آمد در رأس ورزش قرار گرفت فکر کرد درد ورزش بی‌پولی است؛ بحث ما در ورزش فراتر از این حرف‌هاست؛ امروز مشکل اساسی ورزش کشور بحران مدیریتی است، در صورتی که با بحران مدیریتی مواجه نباشیم، مسائل مالی، مدیریت خواهد شد. از سوی دیگر در صورتی که شما پول داشته باشی و مدیریت نداشته باشی، آن پول زایل می‌شود.

* تنها سیاست عباسی فعالیت بی سروصدا و واگذاری وزارتخانه به وزیر بعدی است

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به مدیریت نخستین وزیر ورزش عنوان کرد: در طی یک سال و نیم گذشته که عباسی در رأس ورزش کشور قرار گرفته است، موضوع خاص و قابل توجه که بتوانم اظهار نظر کنم، ندیدم. فکر می‌کنم، تنها سیاست عباسی این بود که این مدت در بی‌سر و صدایی بگذرد تا وزیر بعدی ورزش معرفی شود. متأسفانه افراد آگاه به مسائل ورزشی، فرهنگی و اجتماعی که بتوانند به وزیر مشاوره بدهند نه در دوران عباسی و نه در دوران سعیدلو ندیدم.

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه تفکرات در وزارت ورزش بیشتر جنبه فردی داشته است، نه جمعی، اضافه کرد: در مورد این موضوع باید بحث‌های کلانی صورت بگیرد و شاید نظر من مورد نقد هم باشد. چقدر خوب بود که عباسی آدم‌هایی که صاحب فکر بودند و حتی آدم‌هایی که با تفکر وی مشکل داشتند، جمع می‌کرد و نقطه نظرات آنها را گوش می‌کرد، هرچند عمل نمی‌کرد و در خلوت این صحبت‌ها را مورد تحلیل قرار می‌داد.

* تکلیف خودمان را در ورزش نمی‌دانیم

وی با بیان اینکه انتقادها باید سازنده، کارشناسی و بدون حب و بغض باشد، یادآور شد: من همواره سعی داشتم مطالب خود را صادقانه بیان کنم. ورزش کشور اکنون فاقد چشم‌انداز، هدف و آرمان است و حتی تکلیف خودمان را نیز نمی‌دانیم و اینکه ورزش را برای چه می‌خواهیم. برخی کشورها اصلاً دنبال مدال‌آوری در دنیا نیستند و سلامت و شادابی جامعه را می‌خواهند تا در کنار این سلامت و شادابی مردم، هزینه‌های درمانی و هزینه‌های سبد خانواده‌ها برای درمان کم شود و این موضوع در اقتصاد ملی این کشورها تأثیر مثبت می‌گذارد و این یعنی به وسیله ورزش از بیماری‌های متعدد پیشگیری می‌کنند.

مدیرعامل سابق استقلال ادامه داد: برخی کشورها نیز این مراحل را پشت‌سر گذاشته‌اند و به سمت کارهای تیمی، انفرادی و ورزش قهرمانی در رشته‌های مختلف رفته‌اند و جالب این است که برخی کشورها نیز از مراحل قهرمانی عبور کرده‌اند و به سمت قهرمانی بین‌المللی رفته‌اند؛ برخی کشورها از مرحله بین‌المللی هم عبور کرده و حرفه‌ای شده‌اند. این مراحل پله به پله طی شده است؛ حالا من سئوالم این است که ما در کدام یک از این مراحل قرار داریم؟ چه استراتژی در این زمینه داشته‌ایم و با هزینه‌های کلان انجام شده چه برداشتی داشته‌ایم؟

* متولیان ورزش هنوز تفاوت پیاده‌روی خانوادگی و ورزش همگانی را نمی‌دانند

واعظ آشتیانی بیان کرد: من واقعاً تأسف می‌خورم که مسئولان کشور ما هنوز تفاوت پیاده‌روی خانوادگی با ورزش همگانی را نمی‌دانند و اسم پیاده‌روی را ورزش همگانی می‌گذارند. برخی رسانه‌ها نیز از این موضوع الگوبرداری می‌کنند که جای تأسف دارد. نه متولیان ورزش این موضوع را می‌دانند و نه برخی رسانه‌ها. ورزش همگانی یعنی اینکه زیرساخت‌های ورزش کشور از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهیا باشد تا آحاد ملت بتوانند در این محیط‌ها، فعالیت ورزشی در راستای سلامتی خود انجام دهند. 

* به بیراهه می‌رویم چون تفاوت‌ها را نمی‌دانیم

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، استعدادیاب‌ها این ورزشکاران را زیر نظر می‌گیرند و برای رشته‌های مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین چون این تفاوت‌ها را نمی‌دانیم و نگاه کارشناسی وجود ندارد، به بیراهه می‌رویم. در عین حال از گذشته‌های دور نیز کارشناسان سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت فعلی ورزش اهمیتی به این موضوعات قائل نشدند و کارشناسان نیز دچار سرخوردگی شدند و احساس کردند کسی از دانش آنها استفاده نمی‌کند و به نقطه نظرات کارشناسی آنها احترام قائل نمی‌شوند و تنها افرادی خاص برای ورزش تعیین و تکلیف می‌کنند.

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: افرادی را در سطوح مدیریتی کلان و میانه می‌گمارند که با ورزش نه اینکه بیگانه هستند، متأسفانه نگاه مدیریتی ندارند. این بدنه کارشناسی که دانش فنی این تشکیلات است، منفعل می‌شود، این دانش فنی هم روز به روز فرسوده می‌شود، چراکه وقتی شما دانش فنی کارشناسان خودتان را به کار نگیرید، منفعل می‌شوند و در این صورت این افراد در انتقال دانش فنی دچار یأس خواهند شد؛ اینجاست که دانش فنی آن مجموعه حتی دچار بحران هویتی می‌شود.

* نمی‌دانم اعداد را از کجا می‌آورد

واعظ آشتیانی در خصوص اینکه رئیس جمهور اعلام کرده که در بازی‌های آسیایی بعدی باید به مقام دوم دست پیدا کنیم، گفت: نمی‌دانم این اعداد را از کجا می‌آورند؛ جالب اینجاست وقتی کشوری رتبه‌ای به دست می‌آورد دو دوره باید تلاش کند آن رتبه را حفظ کند و در این دو دوره تلاش شود تا در دوره سوم رتبه ارتقا یابد. اینها صحبت‌های احساسی است و بحث کارشناسی پشت این حرف‌ها نیست. شاید من در اشتباهم. اینکه اعلام می‌شود ما می‌توانیم، درست است، اما باید تلاش کنیم تا بتوانیم.

* تنها موضوعی که به آن فکر نمی‌کنم نامزدی ریاست جمهوری است

وی در پاسخ به این سئوال که در صورت برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک تمایلی به عضویت در این کمیته و حتی ریاست دارد؟ اظهار داشت: من مدت دو سالی است که از ورزش کناره‌گیری کرده‌ام و این کنار بودن خودم را همچنان حفظ خواهم کرد. بیشتر دوست دارم بحث‌های کارشناسی داشته باشم و خوشحال می‌شوم با افرادی که مدعی بحث‌های کارشناسی در سطوح مدیریتی هستند، بحث کنم تا معلوم شود واقعاً چه کسی حرف جدیدی برای گفتن دارد. هیچ علاقه‌ای برای حضور در کمیته ملی المپیک ندارم. دوره گذشته هم پیشنهاد شد و من نپذیرفتم. شایعاتی نیز در خصوص کاندیداتوری‌ام در ریاست جمهوری مطرح شده که باید بگویم تنها چیزی که در مخیره‌ام نمی‌گنجد همین یک قلم است.

* لابی بد نیست، باندبازی مشکل دارد

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص اینکه لابی رؤسای فدراسیون‌ها برای حضور در کمیته ملی المپیک و احیاناً ریاست این کمیته را تا چه اندازه قانونی و درست می‌داند؟ عنوان کرد: لابی کردن در تمامی عرصه‌ها از جمله سیاسی، ورزشی و اقتصادی وجود دارد؛ لابی کردن منطقی و کارشناسی چیز بدی هم نیست، اما تشکیل باند و باندبازی کار درستی نیست، چراکه در کنار باند، کار موفقیت‌آمیزی به وجود نخواهد آمد.

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه تشکیل باند اثرگذاری لازم را نخواهد داشت، اضافه کرد: با توجه به اینکه منافع شخصی و گروهی در این باند است، موفقیتی حاصل نخواهد شد؛ لابی باید سازنده باشد و عده‌ای با تفکر نو، حرفه‌ای و فارغ از تحجر و لمپنیسم به لابی بپردازند تا موفقیت حاصل شود. تضارب افکار خودش نشانه توسعه است.

* حتما پول نداشته‌اند که به فدراسیون‌ها پرداخت کنند!

وی با اشاره به قطع بودجه فدراسیون‌ها توسط کمیته نظارت تخصصی کمیته ملی المپیک و اینکه این بودجه کم است و قول داده بودند 40 درصد بودجه را بپردازند، ارزیابی شما چیست؟ اظهار داشت: حتماً نداشتند که بدهند، در صورتی که داشته باشند و ندهند، مسئله دیگری است، اما اگر نداشته باشند و ندهند، نمی‌شود کمیته را زیر سؤال برد. این کمیته باید از کجا تأمین اعتبار کند؟

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با درآمد درآمدزایی فدراسیون‌ها و اینکه این موضوع تبدیل به یک شوخی شده است، چون کار خاصی برای فدراسیون‌ها نشده است تا انتظار خاصی داشته باشیم، افزود: مثل این می‌ماند که شما بگویید در فوتبال حرفه‌ای ما چرا درآمدزایی وجود ندارد. همه اینها در شاخه اقتصاد کلان کشور بازمی‌گردد و اینطوری نیست که فکر کنید که چالش‌های اقتصادی در کشور است، اما فقط یک بخشی موفق باشد. چون اینها به هم مرتبط هستند. دلیل اینکه فدراسیون‌ها نمی‌توانند کاری را انجام دهند، بخش قابل توجهی از این موضوع به اقتصاد کشور بازمی‌گردد.

* رؤسای برخی فدراسیون‌ها مجبورند با التماس دنبال جذب اسپانسر باشند

واعظ آشتیانی ادامه داد: در صورتی که اقتصاد پویایی داشته باشیم و اقتصاد کشور از چالش کمتری برخوردار باشد، فدراسیون‌ها نیز می‌توانند در رقابت‌ها وارد شده و اسپانسر جذب کنند، اما وقتی نباشد رئیس فدراسیونی مجبور است با التماس اسپانسری را جذب کند. بحث دیگر به سوء مدیریت و عدم شناخت نسبت به مسائل اقتصادی، بازرگانی و تجاری برمی‌گردد. برخی از رؤسای فدراسیون‌ها واقعاً از لحاظ مدیریتی ضعیف‌اند، به طوری که نگاه اقتصادی هم ندارند و این ضعف در شاخه‌های دیگر هم دیده می‌شود. کمبود بودجه هم در این ضعف نقش دارد.

* استفاده برخی مدیران از پول بیت‌المال در راستای کسب وجهه خودشان است 

وی با اشاره به مدیریت منابع و هزینه در فدراسیون‌ها نیز گفت: متأسفانه در ورزش ما باب شده که سفره‌ای پهن است و همه این سفره تناول می‌کنند. خوردن محتویات این سفره موجب می‌شود تا رؤسای فدراسیون‌ها نتوانند هزینه‌های خود را به خوبی مدیریت کنند؛ برای اینکه برخی رؤسا نزد این و آن بد نشوند، حاضر می‌شوند مدیریت هزینه را به خوبی انجام ندهند و خودشان را در کنار دیگران موجه جلوه دهند و متأسفانه برخی رؤسای فدراسیون‌ها و برخی مدیران عامل باشگاه‌ها پول بیت‌المال را در راستای کسب وجهه خودشان هزینه می‌کنند و هیچ نظارتی هم نمی‌شود. متأسفانه نظارت درون سازمانی و برون‌سازمانی هم وجود ندارد.

* راهکار استفاده از دانش فنی را نداریم          ‌

مدیرعامل سابق استقلال در ادامه گفت‌و‌گو با فارس در خصوص صدور مربیان و بازیکنان برخی رشته‌ها به خارج و اینکه در برخی رشته‌ها هم نیاز به جذب مربی تراز اول دنیا داریم، ادامه داد: بحث دانش فنی که می‌گویم همین است؛ اشکال ما این است که راهکار استفاده از دانش فنی را نداریم؛ به عنوان نمونه کره‌جنوبی گاس هیدینگ را با گروهش برای هدایت تیم ملی فوتبال کشورش آورد، این مربی 8 سال در کره بود و لیگ حرفه‌ای درست کردند و باشگاه‌های خود را نیز سازماندهی کردند و روزی هم که گاس هیدینگ از این کشور رفت، گروهی کره‌ای مستعد را گذاشتند تا کارهای هیدینگ رصد شود و در قرارداد این مربیان آوردند که باید دانش فنی به فوتبالیست‌های کره‌ای انتقاد داده شود.

* کره را شانسی بردیم و این دلیل بر بی‌کفایتی آنها نیست 

واعظ آشتیانی بیان کرد: پس از رفتن هیدینگ تمامی دوران این کشور در فوتبال از مربیان کره‌ای استفاده می‌کند؛ فدراسیون کره هزینه‌ای متقبل شد و در کنار آن دانش فنی را منتقل کرد. مربیان کره‌ای هرروز در حال به روز کردن خود هستند و با فوتبال روز دنیا پیش می‌روند و با ما متفاوتند. حالا ما بر حسب اتفاق و حادثه این تیم را می‌بریم، دلیل بر بی‌کفایتی کره‌ای‌ها نیست. تیم‌های بزرگ دنیا هم در عین ناباوری می‌بازند. 

* همواره زیرآب زن خارجی‌ها بوده‌ایم

وی اضافه کرد: ما حتی راهکار چگونه استفاده کردن از دانش فنی و انتقال آن را نداریم. ما در حال حاضر چه کسب دانشی را به واسطه کی‌روش داشتیه‌ایم؟ آیا افرادی را به این مربی پرتغالی معرفی کردیم تا کسب دانش کنند؟ البته این عارضه هست که ما ایرانی‌ها همواره زیر آب زن مربیان خارجی بودیم. مربیان خارجی هم می‌دانند که اگر ایرانی‌ کنارشان باشند، مشکلاتی را به وجود خواهند آورد. بنابراین چرا باید مسائلی را برای خودمان به وجود بیاوریم تا خارجی اینگونه با ما برخورد کند؟

مدیرعامل سابق استقلال بیان کرد: مربی خارجی که می‌آید باید در بند قراردادش آورده شود که پس از پایان قراردادت باید این تعداد مربی را تحویل کشور بدهی، حالا در هررشته‌ای که می‌خواهد باشد. کره‌ای‌ها سازماندهی فوتبال خود را از هیدینگ گرفتند، یعنی فوتبال حرفه‌ای در کره از آن زمان نظام‌مند شد. 

* بعید است چهارم بازی‌های آسیایی شویم

واعظ آشتیانی با بیان اینکه با این وضعیت بعید است در بازی‌های آسیایی چهارم شویم، افزود: حداقل باید در دو دوره برای حفظ جایگاه چهارمی تلاش شود و در این دو دوره باید تلاش کنیم برای دوره سوم جایگاه خودمان را ارتقا دهیم، اگر نتوانستیم جایگاه خود را ارتقا دهیم به این نتیجه می‌رسیم که ورزش ما گلخانه‌ای است و قهرمانی‌ها بر حسب اتفاق به وجود می‌آیند. کیفیت فرایندی است که در یک پروسه زمانی خاص ایجاد می‌شود، بنابراین برای رسیدن به استعدادهای جدید در رشته‌های مختلف، نیازمند فرایند و تعریف است. فوتبال باشگاه‌های ما شکل هم است و تفاوتی دیده نمی‌شود. پس این نشان می‌دهد فوتبال ما بدون دانش است، البته خطاب من به مربیانی که تمایل به افزایش دانش خود هستند، نیست. با فیلم دیدن و بازی دیدن دانش فنی مربیان فوتبال افزایش نمی‌یابد. اگر امروز می‌بینیم فوتبال ما یکنواخت و بی‌برنامه است، مقصر فقط کفاشیان نیست، ریشه خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.

* مشکل فوتبال ما نظامی‌ها و سیاسی‌ها نیستند، بحران دانش فنی است

وی در ادامه گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به شرایط فوتبال کشور بیان کرد: بنده همواره منتقد کفاشیان بودم و دلالت براین نیست که از وی حمایت و دفاع کردم، امیدوارم ورزش کشور به رشد و پیشرفت برسد. امروز اگر فوتبال ما به این روز افتاده است، ربطی به نظامی‌ها، اقتصادی‌ها، سیاسی‌ها ندارد، فوتبال ما دچار بحران دانش فنی است، یعنی برخی‌ها که این مسائل را مطرح می‌کنند، برای رد‌گم کنی است. این سیاسی‌ها و نظامی‌ها در فوتبال جهان هم در رأس کار هستند. ببینید بحران ما دانش فنی است و عده‌ای مأموریت دارند تا این دانش فنی وارد کشور نشود.

* برخی از بی‌دانشی فوتبال ارتزاق می‌کنند

مدیر عامل سابق استقلال ادامه داد: این افراد به دلیل اینکه از بی‌دانشی ارتزاق می‌کنند، فوتبال به این روز افتاده است؛ اگر قرار باشد دانش منتقل شود و افراد فهیم، تحصیل‌کرده و باسواد وارد عرصه فوتبال شوند، افراد بی‌دانش دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت، بنابراین باید عامل بازدارنده برای جلوگیری از دانش باشند.

* فوتبال ما فاصله عمیقی با فوتبال روز جهان دارد

واعظ آشتیانی با طرح این سؤال که چرا استادیوم‌ها ما اکنون خالی است و تماشاگران استقبال چندانی از بازی‌های ملی و باشگاهی نمی‌کنند، بیان کرد: اگر از زاویه فنی و مدیریتی مسائل را ارزیابی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که فوتبال ما فاصله عمیق با فوتبال روز جهان و مدرن دارد و حتی در آسیا هم این فاصله احساس می‌شود. آسیا تلاش می‌کند در انتقال دانش، اما ما درجا می‌زنیم و دانش را سرکوب می‌کنیم و نتیجه‌اش این می‌شود که 5 هزار تماشاگر هم به ورزشگاه‌ها نروند.

* آیا فوتبال نیازمند اقتصاد و فرهنگ و جامعه‌شناسی نیست؟

وی اضافه کرد: وقتی مردم فوتبال روز دنیا را مشاهده می‌کنند، دیگر رغبت نمی‌کنند بازی‌های باشگاهی را ببینند، اینها تفاوت قضیه است. نکته مهم‌تر اینکه مگر مدعی نیستیم فوتبال تبدیل به اقتصاد شده است و دم از اقتصاد ورزش و اقتصاد فوتبال می‌زنیم؛ آیا باید برگردیم به 30 سال پیش که می‌گفتیم فوتبال را باید دست فوتبالی‌ها بدهیم؟ آیا این فوتبال نیازمند به اقتصاد ندارد یا نیازمند به کار جامعه‌شناسی، فرهنگی، روانشناسی ندارد؟

* عده‌ای یادشان رفته چگونه از سیاسی‌ها و نظامی‌ها منتفع می‌شدند

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی با طرح سؤال دیگری که چه فرد فوتبالی و اقتصادی در رأس تیم از مربی غیر فنی استفاده کرده است؟ گفت: این فوتبال دست خود فوتبالی‌هاست؛ زمانی می‌توانیم بگوئیم فوتبال باید دست فوتبالی‌ها باشد که این آدم‌هایی را که متهم می‌کنیم فوتبال را به این روز انداخته‌اند، مربی تیم را جزو افراد جامعه‌شناس بگذارند. فکر می‌کنم برخی سیاست فرار به جلو را انتخاب کرده‌اند و یادشان رفته است عده‌ای چگونه از سیاسی‌ها، نظامی‌ها و اقتصادی‌ها منتفع شده‌اند.

واعظ آشتیانی ادامه داد: امروز باید به برخی از سیاسی‌ها گلایه کنیم که چرا به عده‌ای رانت دادید یا گلایه‌ از اقتصادی‌ها و نظامی‌ها این است که چرا شما به آدم‌هایی که دانش فنی نداشتند رانت دادید و خوردند تا امروز عده‌ای متوقع شوند و بر بی‌دانشی خود سرپوش بگذارند و دیگران را متهم کنند؛ این غیرمنصفانه است. انسان باید با انصاف برخورد کند. هرکسی باید در جای خودش باشد و عرق مدیریتی داشته باشد، هرچند غیر ورزشی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بکن‌بائر اسطوره باشگاه آلمان بوده است، اما الان مشاور یک باشگاه است و تمایلی به مدیرعاملی نداشته است و امثال اینها در دنیا بسیارند. شخصی مانند پله که اسطوره برزیل بوده است به سمت ورزشی می‌گمارند، اما بعدها پشیمان می‌شوند یا پلاتینی، رئیس یوفا با اینکه در جای تخصصی خودش نشسته است از آدم‌های اقتصادی و متفکر مشاوره می‌گیرد. 

* مشکل فوتبال برکناری کفاشیان نیست، فراتر از آن است

مدیر عامل سابق استقلال بیان کرد: اگر آدم تحصیلکرده، آگاه و متخصص در فدراسیون فوتبال داشتیم چه ایرادی داشت که از وی استفاده کنیم. فوتبال ما راه را اشتباه می‌رود. سؤالم از منتقدان این است امروز اگر کفاشیان را کنار گذاشتید از چه فردی می‌خواهید استفاده کنید؟ ما مشکل ساختاری و همه‌جانبه در فوتبال داریم. مثل این است که اقتصاد ما اشکال دارد و ما برای رفع این مشکل، صرفاً به موضوع واردات و یا موضوع خاص صادرات بپردازیم.

* آرزوی کره و ژاپن صعود به جام جهانی نیست، رسیدن به جمع 8 تیم برتر دنیاست

واعظ آشتیانی ادامه داد: مشکل فوتبال شخص کفاشیان نیست، بلکه مشکل کلی همه جانبه از جمله دانش فنی، عدم تعریف درست و استراتژیک است. در سال 1978 به جام جهانی رفتیم و پس از گذشت 34 سال هنوز افق دید فوتبال ما و آرزوی ما رسیدن به جام جهانی است. در این فاصله 34 سال کره جنوبی و ژاپن چندین جام جهانی رفتند و کره چهارم شد. رفتن به جام جهانی دیگر برای کره و ژاپن آرزو نیست، انگیزه‌شان صعود از گروه و رسیدن به 8 تیم نهایی است. بینید افق دید ما چقدر محدود است، چرا که آرمانگرا نیستیم و برنامه نداریم. ژاپنی‌ها برنامه‌ریزی کردند در سال 2050 باید قهرمان جهان شوند، کاری ندارند چه کسی هست و چه کسی نیست و برنامه خود را پیش می‌برند.

 

* برنامه‌ریزی ما تا زمان حیات خودمان است

وی گفت: برنامه‌ریزی ما تا زمان حیات خودمان است و برنامه بلندمدت نداریم، بنابراین مدیری که می‌رود برنامه‌ها صفر می‌شود و مدیر جدید بعدی باید از صفر شروع کند. افرادی که مسائل مربوط به حضور غیر فوتبالی‌ها را مطرح می‌کنند، می‌خواهند نان به نرخ روز بخورند و حرف‌های گذشته خود را فراموش کردند  از غیرفوتبالی‌ها و نظامی‌ها چه تمجیداتی می‌کردند و امروز فضا را به گونه‌ای دیدند که ادبیاتشان را تغییر دادند و این برای اهل رسانه و مردم جای تعجب دارد.

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی بیان کرد: آن زمانی که عده‌ای از نردبان نظامی‌ها، صنعتی‌ها و سیاسی‌ها بالا می‌رفتند، آن موقع این گروه‌ها خوب بودند، اما امروز متوجه شدند که باید نان را به نرخ روز بخورند و من فکر می‌کنم این کار موجب تطهیر گذشته برخی افراد نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس