رکود عمیق در بازار خودرو؛ افزایش قیمت، نبود مشتری

بازار خودرو در حالی با رکود سنگین مواجه است که افزایش اخیر قیمت‌ها نیز نتوانسته تقاضا را تحریک کند. فعالان بازار می‌گویند نوسان ارز، کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده معاملات در حداقل ممکن باقی بماند.

به گزارش مشرق، بازار خودرو ایران ماه‌هاست در شرایطی از رکود و بی‌اعتمادی به سر می‌برد؛ رکودی که برخلاف رشد قیمت‌ها، هنوز نشانه‌ای از بهبود ندارد. نوسانات ارزی، افت قدرت خرید خانوارها و کندی واردات خودرو، سه عامل اصلی‌ای هستند که سبب شده بازار از رونق بیفتد و خرید و فروش‌ها به حداقل برسد.

در حالی که خودروسازان داخلی در هفته های اخیر افزایش قیمت محدودی را اعمال کرده‌اند، اما این تغییرات نه به رونق بازار منجر شده و نه به بهبود کیفیت محصولات. بسیاری از نمایشگاه‌داران می‌گویند مشتریان منتظر ثبات قیمت و کاهش نرخ ارز هستند و فعلاً خرید را متوقف کرده‌اند.

از سوی دیگر، وعده‌های مربوط به عرضه خودروهای اقتصادی و تسریع واردات هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است. کارشناسان می‌گویند تا زمانی که عرضه در بازار افزایش نیابد، رکود و نوسان قیمتی ادامه خواهد داشت.

رکود و بی‌اعتمادی؛ خریدار نیست

فعالان بازار معتقدند که رکود فعلی از نوع «رکود همراه با بی‌اعتمادی» است؛ یعنی حتی افرادی که توان مالی دارند نیز نسبت به آینده بازار تردید دارند. افزایش هزینه‌های تولید، سیاست‌های ناپایدار قیمت‌گذاری و نبود تنوع محصول، باعث شده نه خریدار تمایلی برای ورود به بازار داشته باشد و نه فروشنده انگیزه‌ای برای عرضه خودرو.

در بازار آزاد، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته گذشته بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته، اما تقاضا همچنان بسیار پایین است. این در حالی است که کیفیت خودروها نسبت به گذشته تغییری نکرده و خریداران از خدمات پس از فروش نیز رضایت ندارند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: افزایش قیمت بدون بهبود کیفیت

اسد کرمی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با اشاره به وضعیت فعلی بازار گفت: بازار خودرو از چند ماه گذشته تاکنون همچنان در رکود است. شاهد افزایش قیمت خودروها، به‌ویژه داخلی‌ها هستیم، بدون اینکه کیفیت ارتقا یافته یا اعتماد خریداران جلب شده باشد.

وی افزود: شرایط اقتصادی از یک سو، نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر و افزایش قیمت خودروها باعث شده مردم رغبتی برای خرید نداشته باشند. حتی بسیاری از خریداران خودروهای چینی که از سال گذشته ثبت‌نام کرده بودند، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند.

کرمی با اشاره به کندی واردات خودرو اظهار کرد: واردات به کندی انجام می‌شود و خودروهای واردشده بر اساس نیاز واقعی مردم نیستند. این روند موجب شده عرضه کافی در بازار شکل نگیرد و رکود عمیق‌تر شود.

وی همچنین تأکید کرد: خودروسازان و مونتاژکاران در تحویل خودروها خلف وعده می‌کنند. در حالی که افزایش قیمت‌ها اعلام شده، اما تعهدات به‌موقع اجرا نمی‌شود و همین مسئله اعتماد عمومی را کاهش داده است.

بازار خودرو در شرایطی قرار گرفته که افزایش قیمت‌ها نتوانسته به رونق معاملات یا ارتقای کیفیت منجر شود. در نبود سیاست‌های پایدار ارزی و ضعف در عرضه خودروهای اقتصادی، رکود ادامه‌دار خواهد بود.

کارشناسان تأکید می‌کنند برای خروج از این وضعیت باید شفافیت در قیمت‌گذاری، ثبات اقتصادی و افزایش عرضه واقعی در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    0 0
    افزایش قیمت باید به رونق بازار منتهی شود؟ خیلی عجیب است. البته در ایران عجیب نیست. هر چه گرانی در کالاهای سرمایه ای که متأسفانه خودرو هم به یکی از این نوع کالاها تبدیل شده است بیشتر باشد رونق بیشتر است. ولی با گرانی های دلبخواهی اینقدر گندش در آمده که حتی گرانی هم به بازار رونق نمی دهد.
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    1 0
    آخه کدوم احمقی گفته افزایش قیمت باعث تحریک تقاضا میشه،اونم افزایش چندین چند باره و بی قاعده.قیمت این لگن ها رو که مردم به اجبار خریداری میکنن رو پایین بیارید اونوقت می بینید خریدار هم زیاد میشه.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    0 0
    تو فضای جنگ و تهدیدات هر لحظه جنگ میشه مردم فقط دنبال طلا و ارز اند و هیچ نمیخورند و پس انداز و میشه رکود عدم رونق و گردش پول موقع رونق هم که فقط دنبال دلالی اند از یه یکی مفت بخرند به یکی گران بدند
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    1 0
    اصلا مردم‌ نبايد ماشين ازشون بخرند تا ماشين ها رودستشون باد بکند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    2 0
    درسته بازار رکود است اما هنوز جا برای افزایش قیمتها هست بخصوص برخی خودروهای سایپا. کسانی هم که شاکی هستند یادشان بیاد که اینجا ایران است.
    • مشعوف IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
      0 0
      با نظر شما موافقم. حداقل قیمت ماشین های تولید داخل باید بشه 3 میلیارد تومن که هم سازنده راضی باشه هم خریدار!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس