طالبان هم محصول ما را رد کرد! / ادعای عجیب طالبان درباره کیفیت سوخت ایران

به تازگی خبر رسید که رانندگان تانکرهای حامل سوخت دیزل روزها و بلکه ماه‌هاست در مرز میلک شهرستان زابل ایران با افغانستان معطل مانده‌اند، نه راه پیش دارند و نه راه پس، علت به گفته طالبان کیفیت پایین سوخت ایرانی است.

به گزارش مشرق، تغییر ناگهانی استاندارد سوخت توسط دولت طالبان، صدها تانکر حامل سوخت دیزل از ایران و عراق را در مرز افغانستان زمین‌گیر کرده است مشکلی که به نظر می‌رسد راهکار موقت آن رایزنی برای ترخیص محموله فعلی و ره حل بلندمدت آن سرمایه گذاری در تولید کم سولفور در پالایشگاه‌ها را دنبال کرد تا بازار افغاستان حفظ شود.

به تازگی خبر رسید که رانندگان تانکرهای حامل سوخت دیزل روزها و بلکه ماه‌هاست در مرز میلک شهرستان زابل ایران با افغانستان معطل مانده‌اند، نه راه پیش دارند و نه راه پس، علت به گفته طالبان کیفیت پایین سوخت ایرانی؛ این ادعای طالبان در حالیست که سخنی از تغییر شبانه استانداردهای خود نمی‌گویند و قبول نمی‌کنند که بی خبر و یک شبه استانداردهای مربوط به کیفیت سوخت وارداتی را تغییر داده‌اند و به تجار ایرانی و افغانستانی هم اطلاعی نداده‌اند.

در اقدامی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، وزارت مالیه دولت طالبان استاندارد پذیرش سولفور گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی وارداتی را به‌طور چشمگیر کاهش داد. این تغییر یک‌شبه باعث شد گازوئیلی که پیش‌تر با محتوای سولفور بالاتر در افغانستان پذیرفته می‌شد، ناگهان از ورود به خاک این کشور منع شود.

رانندگان تانکرهای ایرانی می‌گویند که در پی این تصمیم، صدها تانکر حامل دیزل و دیگر مواد نفتی که در مسیر افغانستان بودند، در گمرک نیمروز، همجوار مرز میلک در شهرستان زابل، متوقف شده‌اند. این توقف اکنون وارد ماه چهارم شده و کامیون‌ها نه اجازه تخلیه بار دارند و نه امکان بازگشت به ایران.

به گفته رانندگان، طالبان علت این رد محموله‌ها را «بی‌کیفیت بودن» و «عدم تطابق با استانداردهای داخلی» عنوان کرده است.

پیگیری‌ها نشان داد که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نقشی و مسئولیتی در این زمینه ندارند بلکه محموله‌ها مربوط به تجار بخش خصوصی است که صادرات آنها نیز تا چندی پیش با همین استانداردها انجام می‌شده است.

موضوع از طریق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی پیگیری شد که سخنگوی این اتحادیه ضمن تایید مشکل، در خصوص چند و، چون آن نیز توضیح داد.

تغییر استاندارد سوخت و تصمیم طالبان، صدها تانکر گازوئیل ایرانی را در مرز افغانستان معطل کرده است

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (اوپکس)، توقف گسترده تانکرهای حامل گازوئیل ایرانی در مرز افغانستان را تایید کرد و دلیل آن را تغییر استانداردهای سوخت واردات و محدودیت‌های تازه طالبان دانست.

حسینی توضیح داد که عمده این محصولات متوقف شده، گازوئیل یا هیدروکربن سنگین است؛ در گذشته افغانستان تا ۷ هزار پی پی‌ام (PPM) سولفور در محموله را می‌پذیرفت، اما اکنون یکباره عدد آن را به ۲ هزار PPM کاهش داده و اجرایی کرده است؛ این موضوع سبب شده تا محموله‌هایی که میزان سولفور آنها ۵، ۶ و ۷ هزار بوده، بلاتکلیف بمانند و وارد افغانستان نشوند.

وی در عین حال تاکید کرد که بخشی از این محموله‌ها مربوط به شرکت‌های عراقی است که از مرز ایران عبور کرده، اما طرف افغان حاضر به صدور مجوز ورود برای آنها نیست.

سخنگوی اوپکس تاکید کرد: این اتفاق تنها مربوط به مرز میلک نیست بلکه مرز دوغارون نیز اتفاق مشابهی رخ داده و بیش از سه هزار تانکر از چهار ماه پیش در این مرز متوقف شده‌اند.

این فعال صادرات نفت و مشتقات نفتی بر این نکته تاکید کرد که سوخت‌های ارسالی که در مرزها متوقف شده‌اند، سوخت بی کیفیت نیست بلکه طالبان یک شبه استاندارد خود را تغییر داده بدون آنکه به کشورهای مبداء و صادرکنندگان اطلاع داده باشد.

وی افزود: در کنار این تغییر استاندارد، وزارت مالیه طالبان در سه ماه گذشته بیش از ۴۲۴ تانکر مواد نفتی، اغلب دیزل را از بندر نیمروز به‌دلیل بی‌کیفیت بودن و انطباق نداشتن با استانداردهای داخلی، رد کرده و به ایران بازگردانده است.

ممکن است محموله‌ها در فصل زمستان مجوز ورود بگیرند

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (اوپکس) با یادآوری اینکه تولید گازوئیل با استاندارد ۲ هزار پی‌پی‌ام سولفور به آسانی امکان پذیر نیست، زیرا تولیدات داخلی اغلب بالای پنج هزار پی‌پی‌ام سولفور هستند، گفت: بنابراین تنها زمانی که افغانستان با کمبود شدید سوخت مواجه شود به‌ویژه در فصل سرد، ممکن است مجوز ورود این محموله‌ها را صادر کند.

حسینی همچنین کاهش صادرات گازوئیل و بنزین از روسیه به‌دلیل حملات پهپادی اوکراین را عامل دیگر فشار بر بازار افغانستان دانست و گفت: این کمبود، افغانستان را با بحران سوخت مواجه می‌کند و زمینه‌ای برای تغییر تصمیم طالبان فراهم می‌سازد.

طبق گفته وی تجار به طور معمول از راه‌های خود برای حل مشکلات استفاده می‌کنند، اما بعضی وقت‌ها قیمت‌ها آن‌قدر بالا می‌رود که حتی توقف ۲ تا سه‌ماهه خودروهای حامل سوخت برایشان از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌شود.

سخت گیری طالبان منحصر به گازوئیل نیست

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اضافه کرد: سخت‌گیری‌های استانداردی جدید در حوزه سوخت، فقط منحصر به گازوئیل نیست و حتی بنزین ایرانی را نیز دچار مشکل کرده است.

حسینی با اشاره به نمونه‌ای در تولید بنزین در پالایشگاه شازند اراک افزود: پیش‌تر با استفاده از نفتای وارداتی یا داخلی، بنزین با اکتان ۸۲ و حتی۹۲ تولید می‌شد، اما به دلیل آروماتیک بالا، سطح بنزن را یکباره به زیر ۲ رساندند. این موضوع باعث شده پالایشگاه شازند به سختی قادر به تولید بنزین با بنزن زیر ۲ باشد و در عمل به بهانه استانداردهای جدید، ورود فرآورده‌های ما محدود شود.

احتمال رقابت تجار افغان و ممانعت از ورود محموله از ایران و عراق

سخنگوی اوپکس راهکار مقابله با این محدودیت‌ها را مجموعه‌ای از اقدامات همزمان دانست و اظهارداشت: مذاکره با مقامات افغانستان برای کاهش سخت‌گیری‌ها، استفاده از ظرفیت دیپلماسی، فعال‌سازی بخش خصوصی در بازار افغانستان و بررسی رقابت‌های داخلی این کشور، به‌ویژه نقش واردکنندگان ترکمنستانی و روسی که با هزینه و لابی مسیرهای ورود را مدیریت می‌کنند.

حسینی اعلام کرد: در کنار رایزنی‌ها، باید مینی‌فاینری‌های ما (پالایشگاه‌های کوچک) هم تلاش کنند کیفیت تولیدات خود را بهتر کنند. نمی‌توان به یک کشور فشار آورد که کالای غیر استاندارد بگیرد فقط، چون ما قادر به تولید استاندارد نیستیم. مجموعه این کارها را باید انجام داد تا این اتفاقات نیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بار همواره در راه و در شرایط جابجایی است، لازم است دولت افغانستان حداقل ۲ ماه پیش از هر تغییر استاندارد یا محدودیت، اطلاع‌رسانی کند تا هم ایران و هم عراق فرصت لازم را برای تطبیق استانداردها داشته باشند.

حسینی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط، برای حفظ بازار افغانستان، باید همزمان توافق موقت برای ترخیص فعلی و سرمایه‌گذاری در تولید دیزل کم سولفور را در پالایشگاه‌ها دنبال کرد و از سوی دیگر متوجه بود که برای جلوگیری از تکرار این چالش، دیپلماسی مستقیم با کابل، انعطاف قیمتی برای ترخیص محموله‌ها، استفاده از مسیرهای جایگزین صادرات و فشار رسانه‌ای نیز می‌تواند کارساز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    15 3
    (طالبان علت این رد محموله‌ها را «بی‌کیفیت بودن» و «عدم تطابق با استانداردهای داخلی» عنوان کرده است.) حق هم دارند کسانیکه هیزم و پهن را بعنوان سوخت استفاده میکنند استاندارد سوختشان باید مشابه هیزم و پهن باشد تا اجازه ورود به کشورشان را بدهند
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      1 6
      هر وقت تو و رفقای منافقت در کمپ آلبانی رو بار زدیم و سوزوندیم طالبان میتونه سوخت پهن و پشکل رو ممنوع کنه
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      0 1
      معلومه افعانی هستی بسیجیا بدشون میاد از طالبان
  • NL ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    4 3
    طالبان جنس اعلا می‌خواد که اونهم ما نداریم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    5 7
    حق با اونهاست . کیفیت در ایران بی معنی هست
  • CA ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    6 3
    جنبش اصیل منطقه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      3 3
      کانادا که مثل برده استان ۵۱ آمریکا شده رو ول کردی و جنبش‌های منطقه ما رو تحلیل می‌کنی؟!! جنبش اصیل منطقه، انقلاب اسلامی است که مستکبران عالم رو به وحشت و تکاپو انداخت. طالبان چه وحشتی به دل استکبار جهانی انداخته؟!!
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      2 2
      هزاره است عقده ای هسنتد
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    6 1
    سوختهایی که روزانه قاچاق میشه (حدود تخمینی ۳۰ میلیون لیتر در روز) درصد سولفورشون چنده ؟ حتی جیش الظلم ازش داره پول در میاره
  • US ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    8 1
    الاغ سواران را چه به کیفیت!!
  • AT ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    13 5
    گروه تروریستی و ضد ایرانی طالبان💀
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      5 1
      سوخت تو افغانستان از چوب و ذغال سنگ استفاده می کنند . گازوئیل کشورهای دیگر بدتر از ایران است .
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    6 1
    وقتی گازوئیل را قاچاق می‌کنند استاندارد یورو 20 را دارد و اگر ازطریق راههای رسمی صادر شود غیر استاندارداست. گربه دستش به گوشت نمی رسید گفت بیف بو می دهد.
  • حسن IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    3 2
    اقایون خداوکیلی وقتی طالبان غارنشین هم محصولات شما رد کنه چه کاری میتونید بکنید؟
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    4 3
    دستور آمریکا یا عربستان است که این مسئله را بوجود آورده است. شاید هم سیاست وفاق ملی موجب این قضیه شده.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      3 2
      دقیقا
  • DE ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    7 1
    همین مون کم بود طالبان به کیفیت سوخت ما ایراد بگیرن ملخ خورهای وهابی.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
    2 4
    دم افغانستان گرم. استانداردشان از این ها بیشتر است. چقدر قاطع!
  • کوشکی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    7 6
    وقتی همه چی تقلبی تولید میکنید آخرش این میشه.....
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      5 3
      از سرشونم زیاده همین سوخت پاکستان چین هم میره یه مش همسایه نادون داریم
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    1 3
    مشکل ما این اسن بدنه این دولت تفکر حدودا غرب گرا دارند و این تفکر خودبخود ادم مادی پرست و بی توجهه به مردم و خدمت میکند ( همشون نه کلی ولی چرا ) اون تفکر مقابل هم شاید تفکر غربگرا نداشته باشند تو ایدئولوژی غرق شدند و برداشت اشتباه از دین دارند همش دنبال اهداف قدرت و ظهور و... چیزها هستند بدون توجه به مادیات مردم و عوض هم نمیشوند و این برا کشور مملکت داستان درست کرده است ما احتیاج به تفکر متعادل خداترس داریم که ایدئولوژی باعث نشه رحمانیت دین یادش بره یا فک کنه با فقر و زهد میشه همه مردم جلو برد کی خدا کسانی میده پر انگیزه ( البته سیستم هم ساختارش انگیزه میگیره و شل میکنه و خودخواه بار میاره ) شاد و خندان و عاشق خدمت به کشور و پیشرفت که خوره پول و رانت و قدرت نباشن زیادم دنیا جدی نگیرن فک کنن ۵۰۰ سال عمر دارن باید برا هفت نسل جمع کنند و اونورم از دین نزنن بیرون افراطی بشن من و قبیله من باید از بالا به ما منفعت جمعی منجر شه تا در جامعه پخش بشود
  • ناشناس IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    3 3
    هیچ توطئه ای در کار نیست. توطئه، توهم توسعه ای هست که ما رو متورم کرده. ای کاش بخاطر افغانستان هم که شده مجبور بشیم، کیفیت رو بالا ببریم. راستی دانشگاه هامون پر از استاد پر ادعا هست که خیلی ادعاشون میشه. چرا نمیتونن راهکار به این اوضاع بدهند.
  • US ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    5 4
    کیفیت سوخت ایران واقعا بده
  • CA ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    7 3
    خب برن سوختشون رو از آلسعود که بوجودشون آورد بگیرن.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    8 3
    اقتدار که توخالی باشد طالبان هم تحقیر ات می کند.
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    3 1
    گازوییل با سولفور بالا. طالبان و رعایت استانداردهای سلامت در مقابل سرطان روز افزون مردم ایران بدلیل بی عرضگی مسئولین
    • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۸
      0 0
      😂😂ببین چه بدبختی طالبان تررویست هم برای ما شاخ درآوردند!!
  • خزری IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    5 1
    کاری به طالبان ندارییم ولی واقعاتوایران هم بعضی جایگاها بنزین بی کیفیت دارن که انگارآب ریختی توماشین
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    4 2
    افغانستان هم استاندارد دارد؟بروید خشخاش بکارید و سوار تایر هواپیما بشوید و با پره هلی کوپتر تاب تاب بازی کنید
  • رضا IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    6 1
    عمق فاجعه اینجاست که طالبان واداره استاندارد زیر نظر طالب هم کیفیت سوخت ایرانی رو تایید نمیکنه به گفته استاد رائفی خدایا بسه دیگه چقدر تحقیر بشیم
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    4 2
    دمش گرم
  • DE ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    4 1
    وقتی یک گروه وحشی را با دبدبه وکبکبه به کشور راه میدین همینه موندم چرا در کشور را به روی هرچی در پیتی هست باز گذاشتید
  • حمید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    4 3
    چرا قبول نمیکنید بنزین ما آشغاله
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    1 1
    طالبان تغیر کرده و در حال تحول بیشتره .افغانهای عزیز که در ایران مهمان بودند احتمالا این سیگنالها رو دریافت کرده و تصمیم به بازگشت گرفتند .انسانهای فوقالعاده با هوشی هستند.به امید آبادانی در اون سرزمین .
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      2 4
      افغان خاموش باش
    • DE ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
      1 0
      باهوش؟؟ البته در كارهاي خلاف و نادرست
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    0 1
    استاندارد سوخت رو وزارت مالیه طالبان تدوین می‌کنه؟!!! از همین جا معلومه چه قدر علمیه
  • نادر شاه IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    2 0
    وزارت خارجه پس کارش چیه؟الان باید سریع وارد بشه و مشکلات تجار و راننده را حل کند
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۸
    1 0
    سوخت مجانی = نابودی اقتصاد ایران + قاچاق گسترده !! ....... افغانستان و طالبان میدانند که با بستن دروازه های رسمی ، گازوییل ارزان و قاچاق بیشتری به افغانستان سرازیر میشود !! .... به همین سادگی !!
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۸
    1 0
    مجانی بودن گازوییل و بنزین در ایران ارتباطی به این دولت و آن دولت ندارد !! .... ناشی از فهم ناقص در جامعه است !! .... جامعه عقب مانده ای که تصور میکند سوخت ارزان به نفعشان است !! .... و درکشان از این مسایل ویرانگر مانند اثر مخرب سوخت مجانی ، نزدیک صفر است !! ...... جامعه ای که هنوز مهندس و اقتصاددانش هم بسیاری مسایل ساده را متوجه نیست یا میترسد ابراز کند !! ... و فقط به سه باک بنزین مجانی در ماه فکر میکند ! .... تورم چیزی نیست جز نفهمی جامعه !! ... در ابعاد مختلف !! ... عذر میخوام ... واقعیت تلخ و دردناکیه !! .... کمتر کسی هم جرات گفتنش رو داره .... نکنه آرامش یا منافعش به خطر بیفته ... به ویژه اقتصاددانان ، نمایندگان و مسنولان ریاکاری که میفهمند و دم بر نمیآورند !!
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۸
    1 0
    بخش زیادی از مشکلات و سرطانها در ایران ناشی از همین سوخت بی کیفیت ارزان و فرسودگی خودروها و بی خیالی رانندگان و کامیونداران است ! ... چون سوخت مجانی است ! .... کامیونش میخواد صدی چهل تا گازوییل بسوزونه یا پنجاه تا .... وقتی مجانیه ، مهم نیست !! ...
  • ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    0 0
    کیفیت افغانی هایی که قاچاق وارد میشوند چگونه است لابد یورو چند دارند خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس