کد خبر 175298
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۲:۲۵

تفاوت میزان امید به زندگی در میان ۲۲۲ کشور مختلف جهان تفاوت شگفت‌انگیزی با یکدیگر دارند که این تفاوت در نقشه‌ای رنگارنگ از کشورها به نمایش گذاشته شده‌است.

به گزارش مشرق به نقل از میل آنلاین، نقشه‌ای که بر اساس اطلاعات CIA Factbook تنظیم شده میزان امید‌ به‌ زندگی را در میان 222 کشور جهان نمایش داده و رتبه‌بندی کرده است. در این نقشه مشخص شده‌است که ساکنان کشورهای توسعه یافته‌ای که از سیستم‌های درمانی دولتی برخوردارند، از قبیل ژاپن،‌کانادا و بریتانیا از عمر طولانی‌تری برخوردارند و میانگین طول عمر در این کشورها 80 سال است.

با این‌همه بالاترین میزان امید به زندگی به کشور کوچک موناکو که اکثریت ساکنان آن ثروتمند بوده و از سیستم درمانی دولتی برخوردار است اختصاص داشته و میانگین طول عمر در این کشور 89٫68 سال است، که به گفته CIA Factbook این میزان پنج سال بیشتر از میزان طول عمر در هر کشور دیگری در جهان است. وخیم‌ترین و بهت‌آورترین میزان امید به زندگی به کشور آفریقایی چاد اختصاص دارد که در آن میانگین طول عمر 48٫69 سال است.

میزان امید به زندگی در آمریکا رتبه 51 جهان را به دست آورده و میانگین طول عمر در این کشور 78٫49 عنوان شده است که این میانگین از کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن،بریتانیا و بیشتر بخشهای اروپا کمتر است.

از میان پنج کشور جهان با بالاترین میزان امید به زندگی، ژاپن بزرگترین کشور به شمار می‌رود . همچنین میزان امید به زندگی در آمریکای جنوبی تقریبا 10 سال کمتر از آمریکای شمالی است.

از سویی دیگر به نظر می‌آید ساکنان کشورهای جنوب صحرای آفریقا از کمترین میزان طول عمر برخوردار باشند زیرا در این منطقه هیچ کشوری وجود ندارد که در آن میانگین طول عمر بالاتر از 60 سال باشد. تنها چند کشور آسیایی از قبیل افغانستان با میانگین طول عمر 49٫72 و چند کشور کارائیبی هستند که نسبت به آفریقا از میزان امید به زندگی کمتری برخوردارند.

 

بدترین کشورهای جهان برای زندگی کردن بر اساس این لیست کشورهای افغانستان با میانگین طول عمر 49٫72 سال، سوازیلند با میانگین طول عمر 49٫42 سال، آفریقای جنوبی با میانگین 49٫41 سال، گینه بیسائو با میانگین 49٫11 سال و چاد با میانگین 48٫69 سال هستند، کشورهایی که انتظار می‌رود ساکنان آن پیش از میانسالی جان خود را از دست بدهند.

 

این نقشه که با استفاده از اطلاعات CIA Factbook  ساخته شده میانگین امید به زندگی در میان زنان و مردان را نشان می‌دهد اما بررسی جزئی‌تر این اطلاعات نشان می‌دهد که طول عمر زنان جهان بیشتر از مردان است به شکلی که میانگین طول عمر زنان در موناکو 93٫77 سال است در حالی که طول عمر مردان 85٫74 سال محاسبه شده است.

همچنین در کشور چاد طول عمر مردان 47٫61 سال برآورد شده درحالی‌که انتظار می‌رود زنان به صورت میانگین 49٫82 سال عمر کنند. کشور ایران در این رتبه‌بندی جهانی پس از کشورهایی مانند ترینیداد و توباگو، بلاروس، آذربایجان، گواتمالا، عراق و هندوراس در رتبه 147 قرار گرفته و میانگین طول عمر در این کشور 70٫35 سال برآورد شده‌است.

10 کشور برتر جهان از نظر میزان امید به زندگی و میانگین طول عمر کشورهای موناکو، ماکائو، ژاپن، سنگاپور، سن‌مارینو، آندورا، گرنزی، هنگ‌کنگ، استرالیا و ایتالیا هستند و در مقابل پایین‌ترین میزان امید به زندگی به ترتیب به کشورهای چاد، گینه بیسائو، آفریقای جنوبی، سوازیلند، افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، سومالی، زیمبابوه، لسوتو و موزامبیک اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رسول ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    معلوم میشه که زنان رس مردهای بیچاره را در کل جهان میکشند و به دیار باقی میفرستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس