هنوز یکسال از حادثه غرق شدن یک فروند کشتی حامل تجهیزات فازهای پارس جنوبی در نزدیکی خلیج «نایبند» که در جریان آن 13نفر از خدمه مفقود شدند نگذشته که دومین کشتی حامل این لوله های وارداتی نیز غرق شد، آیا آه کارگران ایرانی تولید کننده لوله این روزها دامن شرکت تاسیسات دریایی را گرفته است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،اوایل مهرماه سال گذشته یک فروند کشتی حامل تجهیزات پارس جنوبی که بخشی از آن لوله های واردتی بودند با 73 نفر خدمه غرق شد که تنها 60 نفر از این تعداد نجات یافتند. این در حالی که بود اوایل سال جاری گزارش های متعددی از واردات گسترده لوله های بی کیفیت آلمانی توسط شرکت تاسیسات دریایی در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد مدیران این شرکت با وجود توان ساخت داخل این لوله ها اقدام به واردات حدود 1000 کیلومتر لوله به ارزش بیش از  1000 میلیارد تومان کرده اند.

در پی این اقدام که به اعتقاد مدیران سه شرکت سازنده لوله تولید سه سال این کارخانه ها به صورت تمام شیفت بود و موجب اشتغال صدها کارگر ایرانی می شد، تعدادی از نمایندگان مجلس مسئولان وزارت نفت و بازرگانی را به مجلس فراخواندند تا جوابگوی این اقدام ضد تولید ملی در سال حمایت از تولید ملی باشند. با پی گیری های رسانه ها و نمایندگان مجلس در نهایت مسئولان شرکت تاسیسات دریایی مجبور شدند موضوع خرید از شرکت های داخلی را در دستور کار قرار دادند و واردات این لوله ها ممنوع شد، اما چندی پیش بالاخره نفرین کارگران ایرانی یکی از محموله های لوله های وارد شده را غرق کرد.



اگرچه این بارج 12 هزار تنی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با حضور به موقع شناورهای امداد و عملیاتی غرق نشد اما بخشی از لوله‌‌های گاز فاز 19 پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس غرق شدند.این بارج در نزدیکی جزیره خارگ در آب‌های خلیج فارس به دلیل برخورد با تپه‌های مرجانی و وقوع طوفان دچار حادثه شد. گفته می شود تاکنون  بیش از 11 هزار شاخه لوله به منطقه پارس جنوبی حمل و توسط شناور لوله‏ گذار نصب شده است.

 تولید کننده داخلی در آستانه تعطیل شدن

امیر حسین کاوه مشاور ارشد گروه صنعتی سدید اردیبهشت ماه امسال  با گلایه از عدم توجه مسئولان به واردات لوله های گاز ترش و به تبع آن تعطیلی کارخانه های تولید کننده به خبرنگار ما گفته بود: «شروع به واردات 500کیلومتر لوله گاز32 اینچ توسط شرکت تاسیسات دریائی در سال حمایت از تولید ملی علی رغم توان تولید داخل با کیفیت و قیمت و زمان تحویل ،مشابه خارجی را به هیچ عنوان نمی توان توجیه کرد ،مسئولان پاسخگو باشند .»



بعد از انتشار این گزارش بود که علیرضا کاظمی مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز با انتقاد از روند واردات لوله از کشورهای چین ، آلمان و هند گفت : «بارها به مسئولین گفته ایم که علیرغم  امتیازات ویژه خارجی ها از قبیل برخورداری معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و ... حاضریم با قیمتی ارزانتر از آنها لوله های گاز ترش را تحویل دهیم .

مهندس کاظمی با اشاره به تولیدات این شرکت و استفاده از آنها در فازهای 1 تا 5 پارس جنوبی افزود : تولید لوله های گاز ترش با اینچ های بالا در این شرکت از سال 1372 آغاز شد و تا به امروز 1051 کیلومتر از تولیدات این شرکت در پروژه های ملی کشور مورد استفاده قرار گرفته که جدول این تولیدات را در اختیار شما قرار می دهیم .

 بی توجهی به دستور رئیس جمهور

این اتفاق در حالی بود که ریاست محترم جمهوری با توجه به سیاست های حمایتی خود از تولیدات داخلی در سال 88 به وزارت نفت دستور دادند تا«شخصاً مراقبت نمایند ،حداکثر استفاده از توان داخلی بعمل آید و فقط در موارد نادری که به هیچ عنوان امکان تهیه از داخل نیست از خارج تهیه گردد».

اما شرکت تاسیسات دریایی ایران نه تنها در سال 90 به این دستور رئیس جمهور توجهی نکرد و 1000 کیلومتر وارد کرد، بلکه اخیرا در جلسه ای از واردات 500 کیلومتر دیگر در سال تولید ملی خبر داده است که،مجموعا 1500 کیلومتر لوله وارد می شود که بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش این قرارداد وسوسه انگیز می باشد .



بعد از دستور رئیس جمهور محترم مقام محترم وزارت نفت در هامش نامه ریاست محترم جمهوری به کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت دستور دادند.«طبق دستور ریاست محترم جمهوری عمل واجازه ندهید به تولید داخلی لطمه ای وارد شود و در مورد خرید خارج کالاهای مشابه ایرانی شخصاً بایستی نظر بدهم و خرید خارجی مشابه ممنوع اعلام می گردد».

و متعاقب دستور وزیر محترم نفت معاونت محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران طی بخشنامه شماره 193184مورخ 13/6/89خرید خارجی کلیه  لوله های SAWوERW به منظوراستفاده در عملیات جاری پروژه ها را ممنوع نموده و موارد استثناء را فقط با امضای خودشان مجاز شمردند.

 اما این روزها و با غرق شدن دومین کشتی حامل لوله های وارداتی به نظر می رسد ،مدیران شرکت تاسیسات دریایی که یکی از ارشد ترین آنها با استفاده از یک شرکت وابسته به خود در هلند اقدام به واردات لوله از آلمان و بیکاری صدها کارگر ایرانی کرده است، باید فکری به حال این اقدام خود کند که با واردات این لوله ها چه عواقبی برای خانواده های این کارگران بیکار شده رقم خواهد خورد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حميد ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    پشت پرده چه خبره كه حتي براي دستور رئيس جمهور و وزيرش تره خورد نمي كنن . پس كي تو اين مملكت جوابگو هست.
  • ذره بین ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    اینجوری که بوش میایدبعضی از مدیران میانی بخودکامگی مشغول پرکردن حسابهای بانکی می باشند . از پرسانت هم بدشان نمی آید.
  • نادر ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    باید برای پشت پرده مدیران میانی فکری کرد
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام این آقایون که واردات لوله را تکذیب کرده بودند!!! . سازمان بازرسی برای تبیه این آقایون باید علاوه بر هزینه لوله های غرق شده که بالغ بر میلیون ها دلار می باشد مدیران بی کفایت مسول واردات این لوله را وادار کنند تا خودشان به دریا بروند و لوله ها را در بیاورند تا بفهمند زشتی کارشان را ...
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط یک احمق از غرق شدن منافع ملیش خوشحال میشه با غرق شدن این دردی از مشکلات اون کارگر دوا نمیشه فقط مشکل پار جنوبی بیشتر میشه شرکت های لوله ساز غلط کردند اگر راست بگن که می تونن لوله نیکل کرم بدن بیرون اینها همش جو سازیه
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    تولید لوله قطور در ایران سابقه 50 ساله داره و لوله گاز ترش هم بیش از 10 سال که داره تولید میشه که یا مدیران شرکت تاسیسات دریایی واقعا بدلیل مشغله زیاد کاری (????????) از این موضوع بیخبرند یا اینکه به صلاحشون نیست که خبر دار بشن!!!!
  • میرزا رضا ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی کارگر و کارمند پیمانکاری بدبخت تو هوای شرجی و آلوده به دهها نوع گاز سمی عسلویه داره کار میکنه برای معیشت خانواده اش و پیمانکار از خدا بیخبر داره حقشو مثل آب خوردن میخوره و هیچکس هم یقه شو نمیگیره نتیجه ش این میشه و آهش اینجوری دامنگیر میشه! گرچه آخرش باز این وسط همه چی به ضرر قشر کارگر بدبخت بینواست.
  • علی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    لوله سازان ایرانی را دریابید و خانواده کارگران امیدوار به تصمیماتی است که دولتی ها قول داده اند
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    منافع ملی کشور را در نظر بگیرید و فکر کارگرها باشید
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس عزیز من خودم کارمند شرکت نورد و لوله صفا هستم شرکتی که 6 ماهه نتونسته حقوق کارمند و کارگرشو پرداخت کنه همین شرکت امکان تهیه بهترین لوله های گاز رو داره اما حیف چون خصوصی باید بسوزه؟
  • ناظر ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    از امریکا چه آمار کارخانه های مارا میدهد . ولی این طور نیست این ناشناسها در وضعیت کنونی هم باخرید لوله عرض را بی مورد مصرف می کنند که به فرمان ارباب عمل کرده وهم با پرسانت جیب خود را پر کرده .وهم کارخانه تولید لوله را تحطیل می کنند.حالا اگر جلویشان را بگیری می آیند پشت بام ازان می گن.؟
  • ناظر ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    تو رضا هستی با دلارها . وامریکا هم رضا هست که کارگران تو هوای آلوده و سمی کار نکنن و همه چیز را آماده وارد کنید وراحت باشیم چقدر خوب ودلسوزانه من که خوشم آمد چقدر کارگران ما را دوست دارد . فقط یک چیز می ماند وقتی که بحرین انقلاب کرد سرباز بفرست و سرکوبش کن مثل 45 سال پیش که در انقلاب زفار شاه سرباز فرستاد و سرکوب کرد . حالا اگر مخالفت کنی با این سیاستها با بمبهای سمی وفسفوری می کشنت و دیگه از آقا میرزا خبری نیست که دل سوزی کند مثل در جنگ 8 روزه فلسطین که از بمب های فسفری وگازهای خفه کننده استفاده کرد . و خبری از آمیرزا و حقمق بشر نبود.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط یک احمق بی اطلاع از توان تولید داخلی و وابسته به دلار های بیگانه ضرر می کنه نه منافع ملی بلکه منافع ملی با بعضی از خسارت ها جبران میشه
  • عباس ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    به جای همه اینها استفاده از بارجهای غیر استاندارد را چرا نمی گید. این اولین بار که نیست.
  • اسمت چیه نوکرم ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی پرتو پلا نگو
  • صالح ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    انشاالله ما امیدواریم که این بیگانه پرستان به سزای کارشان برسند .
  • مردم ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس