به گزارش مشرق به نقل از فارس، سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی شب گذشته طی سخنانی در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا اظهار داشت: وجه اشتراک تمام مجالس در دنیا دفاع از نظام و قانون اساسی است لذا مخالفین نظام در هیچ مجلسی جای ندارند بر همین اساس ممکن است در مجلس مخالف دولت وجود داشته باشد ولی مخالف نظام وجود ندارد.
وی افزود: احساس مسئولیت، استقلال، شجاعت، علم و ادب از ویژگیهای مجلس در ایران است که این مسائل وجه تمایز مجالس اسلامی ما با دیگر مجالس در دیگر ممالک محسوب میشود.
به گزارش فارس در ادامه این برنامه حجتالاسلام حمید رسایی نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مجلس نیاز به سنجش دارد و تفاوت مجلس ما با دیگر مجالس در قید دینی آن است.
وی ادامه داد: مجلس تراز انقلاب دارای دو شاخصه ولایت فقیه و مردم است لذا مجلس همتراز با انقلاب مجلسی است که همسو با نظام ولایت فقیه و خواستههای مردم باشد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مجلس باید دارای شاخصههایی نظیر ضداستکباری، سادهزیستی، خدمتگزار،سالم و دارای بصیرت و فهم درست از مسائل روز باشد.
رسایی با بیان اینکه مجلس بعد از انقلاب با دورههای قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: باید گفت همه مجالس بعد از انقلاب در یک تراز نبودند و مجلسی که به شاخصههای انقلاب نزدیک بوده مردم خدمات آنرا بیشتر درک کردند و این شاخصهها مختص مجلس نیست بلکه شامل دولت هم میشود.
در ادامه شجاعی کیاسری گفت: مردم رئیسجمهور را برای کار اجرایی و نمایندگان را برای قانونگذاری و نظارت انتخاب میکنند بنابراین اگر ما بحث تعامل را مطرح میکنیم، به این معنا نیست که مجلس و دولت یکی شوند چرا که ابزار قانونی مجلس براساس اصل 88 و 89 قانون اساسی سوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص از مسئولین است.
وی ادامه داد: مفهوم استقلال مجلس این است که براساس قانون و اصل تفکیک قوا از دستگاههایی که از حسن قانون تخطی کردهاند، سوال بپرسد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مقتدرترین مجلس دنیا از آن ایران است، عنوان کرد: یکی دیگر از وجوح تمایز مجلس ما با دیگر مجالس در این است که در هیچ جای قانون پیشبینی نشده که نهادهای بالادست بتوانند آنرا منحل کنند.
در ادامه این برنامه رسایی با بیان اینکه بنده منتقد هیئت رئیسه مجلس هستم، گفت: قدرت مجلس یک جریان سیال بوده و بستگی دارد این قدرت را چه جریانی کنترل کند.
وی با تاکید بر اینکه برخی مطالبات نمایندگان از مسئولین نهادهای اجرایی قانونی نیست، افزود: به عنوان مثال در همین مجلس نهم یکی از نمایندگان نامهای به یکی از وزرا نوشت و در آن درخواست غیرمعقولی را مطرح کرد و این کار نمایندگان مانع قانونگذاری و نظارت خواهد بود چرا که اگر این وزیر با این درخواست موافقت کند یقینا نماینده هم از نظارت بر آن چشمپوشی خواهد کرد.
در ادامه برنامه شجاعی کیاسری در پاسخ به سخنان رسایی گفت: طبق قانون نماینده برای طرح سوال از وزیر میتواند آنرا به مجلس فرا بخواند و بنده و آقای رسایی حق نداریم برای آن نماینده تعیین تکلیف کنیم.
رسایی هم در پاسخ به شجاعی کیاسری اظهار داشت: نماینده مجلس قسم خورده که منافع ملی را بر منافع شخصی و حزبی ارجح قرار دهد؛ بنده آن نماینده را که به وزیر نامه داده است را به کل نمایندگان تسری نمیدهم.
شجاعی کیاسری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینگه چگونه است که 70 نماینده مجلس طرح سوال را امضا میکنند و طی مدت کمی تعدادی از آنها امضاهای خود را پس میگیرند، گفت: در این رابطه هنگام طرح سوال از طرف معاون پارلمانی دولت و وزرا لابیهای سنگینی تشکیل میشود و برخیها را از طریق تطمیع و تهدید مجبور به پس گرفتن امضاها میکنند.
در ادامه رسایی گفت: زمانی که طرحی در مجلس ارائه میشود ممکن است در مسیر بررسی آن نمایندگان مسائلی را حذف یا اضافه کنند؛ به هر حال خروجی باید از صحن علنی بیاید یعنی بعد از رای گیری 290 نفر از نمایندگان تصویب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در مورد قانون اصلاح انتخابات کمی عجله شد و در صحن علنی مجلس شاهد تاکید رئیس مجلس بر این موضوع بودیم و وی به گونهای صحبت کرد که نمایندگان به آن رای دهند و این در حالی است که طبق آئیننامه مجلس هیئت رئیسه نمیتواند از یک طرح جانبداری کند.
این نماینده با اشاره به تاکید شورای نگهبان مبنی بر عدم تصویب طرح اصلاح انتخابات بیان داشت: به دلیل تضاد طرح اصلاح انتخابات با قانون اساسی و مسئلهدار بودن از لحاظ سیاسی، شورای نگهبان بارها تاکید داشت که در صورت تصویب در مجلس این طرح را رد خواهد کرد.
رسایی افزود: بعد از انتخابات بک عده طرحی را مبنی بر لزوم داشتن کمیسیون عالی انتخابات مطرح کردند که به اعتقاد من تصویب آن به نوعی خواسته فتنهگران بود و در معنای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تفسیر میشد و اکنون عدهای با زرق و برق جدیدتری طرح کنونی را در مجلس با وجود انتقادات ما نسبت به این طرح مطرح کردند.
وی با اشاره به تلاشهای مجلس ششم در تصویب قانون انتخابات یادآور شد: در آن زمان طی 7 جلسه سه ساعته این طرح را تهیه کردند، این در حالیست که در مجلس هشتم به عنوان مثال در قانون نظام جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی نمایندگان بیش از 2 هزار ساعت روی این قانون کار کردند.
نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه کارویژههای فراکسیون موجود در مجلس نهم چیست، تصریح کرد: اکنون با وجود بیش از 45 فراکسیون مختلف در مجلس، 2 مورد فراکسیون که مختص امور سیاسی است، بدلیل جریان فکری و نگاههای متفاوت به امور از اصلیترین فراکسیونهای موجود در مجلس به شمار میآید.
این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: وجود دیدگاهها و نگاههای متفاوت در موضوعات مختلفی همچون طرح سوال از رئیسجمهور که از موضوعات داخلی کشور است، در این 2 فراکسیون سیاسی کاملا مشهود است.
رسایی به نقش دیگر فراکسیونهای موجود در مجلس نهم اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من دیگر فراکسیونها گاها مفید و در برخی مواقع بیشتر برای لابیزنی دستگاههای اجرایی است و حتی گاهی برای بیتاثیرکردن کمیسیونها در مجلس ایفای نقش میکنند و زمانی که یک وزیر یا مدیر اجرایی میبیند، میتواند مشکل خود را از طریق یک فراکسیون در صحن علنی حل کند در نتیجه خودش را ملزم به پاسخگویی به کمیسیون نمیداند.
شجاعی کیاسری در ادامه اظهار داشت: پایبندی به قانون اساسی و نظام از خصوصیات اصلی مجلس است و برای اینکه بحثها پختهتر باشد نیاز به تضارب آرا داریم.
وی در مورد نقش و کارویژه فراکسیونهای مختلف بیان داشت: شکلگیری فراکسیون بر اساس دیدگاه و افکار متفاوت است و در موضوع مهمی مثل اصلاح قانون انتخابات مسلما نیاز به بحث بیشتری داریم.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه به شاخصههای مهم فراکسیون رهروان ولایت اشاره کرد و افزود: پرهیز از افراط و تفریط، پایبندی به نظام، خون شهدا، منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توجه به مسائل اساسی مردم و گفتار و ادبیات درست از شاخصههای مهم این فراکسیون است.
شجاعی کیاسری به تعامل میان مردم و دولت اشاره کرد و گفت: در تعامل میان این دو قوه باید به دو عنصر تفکیکناپذیر همچون نظارت و همکاری توجه داشته باشیم، همانطور که حضرت آقا در منویاتشان بر تعامل میان این دو قوه تاکید داشتند و در عین حال فرمودند که مجلس نباید از کار نقد و نظارت غافل شود.
وی در مورد طرح سوال از رئیس جمهور گفت: به دلیل مشکلات اشتغال، افزایش بیکاری و صدور مجوز برای کالاهای لوکس، سوِالهایی برای ما پیش آمد که میخواستیم آنها را از رئیس جمهور بپرسیم.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس نهم در ادامه اضافه کرد: اعتقاد فراکسیون رهروان ولایت رسیدگی به مسائل اساسی مردم است و سوال از رئیس جمهور مبنی بر خواستهای اقتصادی مردم کشور بودکه بعد از مدتی مقام معظم رهبری ادامه آن را به مصلحت ندانستند.
شجاعی کیاسری همچنین خاطرنشان کرد: اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت امری مهم است و نیاز به تعامل دارد، وقتی که ما شاهد اجرای قانون از سوی دولت در مورد موضوع هدفمندی یارانهها هستیم آیا نباید سوال کنیم و یا در مورد تصویب وزارتخانههای جدید زمانی که دستورالعمل آن باید بعد از 6 ماه ابلاغ شود که متاسفانه اینگونه نشد و یا حتی 10 درصد درآمد بخش سلامت که در قانون از محل هدفمندی یارانهها پیشبینی کردیم و باید تاکنون مبلغ 6 میلیارد تومان پرداخت میشد که تاکنون چنین امری محقق نشده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل میان دو قوه، ادبیات و ساز و کار خود را دارد و بدین معنا نیست که هرچه دولت میخواهد ما در مجلس اجرا کنیم، در واقع مجلس باید با توجه به استقلال خود دیدگاههای خود را مطرح و در مورد آنها پرسشگری کند.
رسایی در واکنش به سخنان شجاعی کیاسری، در مورد شاخصههای فراکسیون رهروان ولایت گفت: امیدواریم که این شاخصهها ادامه داشته باشد و با استمرار هم پایان یابد اما سوالی که من دارم این است که اگر دوستان میخواهند از افراط و تفریط پرهیز کنند چرا در برخی موارد اینگونه عمل نکردند؛ بارها شاهد تاکیدات رهبری مبنی بر علنی نکردن اختلافات میان قوا در بین مردم بودیم و حتی در جمع بسیجیان فرمودند"اینگونه افراد قطعا خائن به کشورند" و معنای این جمله این بود که هر شخصی این کار را انجام دهد هزینه سنگینی باید پرداخت کند.
این نماینده مجلس افزود: سوال از رئیس جمهور بعد از کشمکشهای زیادی مطرح شد و در این مورد دوستان رهروان ولایت از دولت خواستار تشکیل جلسهای با هم را داشتند که دو نفر آنها هم بیشتر حضور نداشتند و حتی خود آقای شجاعی کیاسری هم گفت که جلسه نباید برگزار میشد، آیا این افراط نیست؟ و هفته گذشته هم دولت با اینکه از تمام نمایندگان دعوت کرد اما عدهای در این میان خط و نشان کشیدند؛ این درحالیست که ما هم به توصیه رهبری عمل کردیم چرا که توقع مردم هم حل کارشناسی مشکلات از سوی دولت و مجلس است، نه دعوا کردن میان این دو قوه.
وی ادامه داد: هفته گذشته یکی از روسای کمیسیونها گزارشی را در صحن علنی مجلس خواند که اگر کسی در بیرون میشنید میگفت این دولت از دولت کفر هم بدتر است، سپس نماینده دولت در تریبون درباره این موضوع توضیح داد که اگر قرار بود 10 درصد از یارانهها را بیاوریم باید مرحله دوم هدفمندی یارانهها اجرا میشد و این در حالی بود که مجلس آنرا تصویب نکرد.
رسایی در واکنش به این مسئله که یکی از شاخصههای فراکسیون راهروان ولایت پایبندی به منویات رهبری است، گفت: اکثریت سوالکنندهها به دلیل دغدغه فکری برحسب منافع مردم حق داشتند که سوال از رئیسجمهور کنند ولی بعد از مدتی رهبری مجبور شدند به صراحت مبنی بر لغو طرح سوال از رئیس جمهور بیاناتی را بفرمایند.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: سوال من این است که چرا رهبری به مجلس پیغام ندادند و چرا در دیدار با بسیجیان حرفش را زد، این برای من نماینده درد است.
نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس نهم در امور مختلف گفت: اگر بخواهم به عملکرد مجلس در سیاست خارجی نمره بدهم با عزت و افتخار نمره 20 را میدهم و به اعتقاد من در مسائل داخلی مجلس نهم بهتر از مجلس ششم عمل کرد و با استناد به بیانات رهبری میگویم؛ عملکرد مجلس هفتم از دورههای هشتم و نهم بهتر بود.
شجاعی کیاسری در واکنش به سخنان حمید رسایی گفت: من در اینجا به نمایندگی از فراکسیون رهروان ولایت حرف نمیزنم و در مورد دعوت دولت از نمایندگان باید بگویم که این فراکسیون خدمت رئیسجمهور دعوت نشده بودند و آن دو نفر از دوستان خودشان شخصا در آن جلسه حضور داشتند، در بحث دعوت رئیس جمهور از نمایندگان با توجه به ساز و کاری که دارد، این دعوت در هیئترئیسه انجام نشد و طبیعتا زمانی که دعوت رسمی نباشد، بعضیها میروند و بعضیها خیر، و در مورد این مسئله که شما گفتید رهبری مجبور شدند که حکم حکومتی خود را در میان بسیجیان مطرح کنند باید بگویم مقام معظم رهبری در دنیا با صلابت صحبت میکنند و اصلا جای بحث نیست که ایشان مجبور شدند یا خیر.
وی در ادامه به مشکلات اقتصادی مردم اشاره و افزود: وقتی به حوزه انتخابیه میروم مردم از عدم ثبات در قیمت ارز، افزایش 100 برابری قیمتها و دیگر مشکلات از ما سوال میپرسند و ما باید به مردم جواب بدهیم.
رسایی در پاسخ به شجاعی کیاسری گفت: در پاسخ به مردم بگو مجلس تاکنون قانونی برای اقتصاد مقاومتی تصویب نکرده است.
شجاعی کیاسری در ادامه بیان داشت: وقتی در قانون سوال از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی پیشبینی نشده و ما نمیتوانیم از آنها سوال کنیم طبیعتا باید در مورد بروز مشکلات اقتصادی از شخص رئیسجمهور سوال کنیم که چرا با وجود اینکه بیش از 30 سال کشور در تحریم قرار دارد و این بهانهای برای بروز مشکلات اقتصادی در کشور نیست، با این وجود شاهد افزایش صد برابر سکه در طول سه ماه هستیم و باید به این مسئله اذعان داشتهباشیم که زندگی برای سطح متوسط و ضعیف جامعه بسیار سخت شده است.
وی افزود: ما باید بنشینیم و بگوییم هر چه دولت میگوید همان است؟ ما قانون تصویب میکنیم و شما با آن مخالفت میکنید.
رسایی در پاسخ به سخنان شجاعی کیاسری گفت: آیا با سوال از رئیسجمهور مشکلات حل میشد؟ کدام قانون را میگویید، قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری؟
شجاعی کیاسری در پاسخ به رسایی گفت: شما میتوانید در صورت مخالفت با این طرح پیشنهاد حذف آن را در مجلس بدهید و این دعوا ندارد؛ با توجه به نزدیکبودن انتخابات ریاست جمهوری و وجود نقایصی در قانون انتخابات میخواهیم آنرا اصلاح کنیم.
عضو کمیسیون شوراها در ادامه تصمیم نمایندگان حاضر در مجلس را به 4 گروه تقسیم و تشریح کرد: تصمیمات بر حسب منافع ملی، بر حسب منافع محلی منطقهای، بر حسب منافع ملی و منطقهای و در نهایت منافع حزبی است که این مورد کاری را برای مردم پیش نمیبرد و مجلس باید به صورت قانونمند عمل کند، چرا که مجلس اسلامی مجلسی است که نماینده حرف مردمش را تبدیل به قانون میکند.
رسایی در ادامه گفت: همانطور که در سیاست خارجی منافع ملی بر هر مسئلهای ارجحیت دارد در سطح داخلی هم اینگونه است و اگر نمایندهای همسو با دشمن باشد مردم سیلی محکمی به او میزنند که 6 دور، دور خودش بچرخد.
وی افزود: احساس مسئولیت، استقلال، شجاعت، علم و ادب از ویژگیهای مجلس در ایران است که این مسائل وجه تمایز مجالس اسلامی ما با دیگر مجالس در دیگر ممالک محسوب میشود.
به گزارش فارس در ادامه این برنامه حجتالاسلام حمید رسایی نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مجلس نیاز به سنجش دارد و تفاوت مجلس ما با دیگر مجالس در قید دینی آن است.
وی ادامه داد: مجلس تراز انقلاب دارای دو شاخصه ولایت فقیه و مردم است لذا مجلس همتراز با انقلاب مجلسی است که همسو با نظام ولایت فقیه و خواستههای مردم باشد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مجلس باید دارای شاخصههایی نظیر ضداستکباری، سادهزیستی، خدمتگزار،سالم و دارای بصیرت و فهم درست از مسائل روز باشد.
رسایی با بیان اینکه مجلس بعد از انقلاب با دورههای قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: باید گفت همه مجالس بعد از انقلاب در یک تراز نبودند و مجلسی که به شاخصههای انقلاب نزدیک بوده مردم خدمات آنرا بیشتر درک کردند و این شاخصهها مختص مجلس نیست بلکه شامل دولت هم میشود.
در ادامه شجاعی کیاسری گفت: مردم رئیسجمهور را برای کار اجرایی و نمایندگان را برای قانونگذاری و نظارت انتخاب میکنند بنابراین اگر ما بحث تعامل را مطرح میکنیم، به این معنا نیست که مجلس و دولت یکی شوند چرا که ابزار قانونی مجلس براساس اصل 88 و 89 قانون اساسی سوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص از مسئولین است.
وی ادامه داد: مفهوم استقلال مجلس این است که براساس قانون و اصل تفکیک قوا از دستگاههایی که از حسن قانون تخطی کردهاند، سوال بپرسد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مقتدرترین مجلس دنیا از آن ایران است، عنوان کرد: یکی دیگر از وجوح تمایز مجلس ما با دیگر مجالس در این است که در هیچ جای قانون پیشبینی نشده که نهادهای بالادست بتوانند آنرا منحل کنند.
در ادامه این برنامه رسایی با بیان اینکه بنده منتقد هیئت رئیسه مجلس هستم، گفت: قدرت مجلس یک جریان سیال بوده و بستگی دارد این قدرت را چه جریانی کنترل کند.
وی با تاکید بر اینکه برخی مطالبات نمایندگان از مسئولین نهادهای اجرایی قانونی نیست، افزود: به عنوان مثال در همین مجلس نهم یکی از نمایندگان نامهای به یکی از وزرا نوشت و در آن درخواست غیرمعقولی را مطرح کرد و این کار نمایندگان مانع قانونگذاری و نظارت خواهد بود چرا که اگر این وزیر با این درخواست موافقت کند یقینا نماینده هم از نظارت بر آن چشمپوشی خواهد کرد.
در ادامه برنامه شجاعی کیاسری در پاسخ به سخنان رسایی گفت: طبق قانون نماینده برای طرح سوال از وزیر میتواند آنرا به مجلس فرا بخواند و بنده و آقای رسایی حق نداریم برای آن نماینده تعیین تکلیف کنیم.
رسایی هم در پاسخ به شجاعی کیاسری اظهار داشت: نماینده مجلس قسم خورده که منافع ملی را بر منافع شخصی و حزبی ارجح قرار دهد؛ بنده آن نماینده را که به وزیر نامه داده است را به کل نمایندگان تسری نمیدهم.
شجاعی کیاسری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینگه چگونه است که 70 نماینده مجلس طرح سوال را امضا میکنند و طی مدت کمی تعدادی از آنها امضاهای خود را پس میگیرند، گفت: در این رابطه هنگام طرح سوال از طرف معاون پارلمانی دولت و وزرا لابیهای سنگینی تشکیل میشود و برخیها را از طریق تطمیع و تهدید مجبور به پس گرفتن امضاها میکنند.
در ادامه رسایی گفت: زمانی که طرحی در مجلس ارائه میشود ممکن است در مسیر بررسی آن نمایندگان مسائلی را حذف یا اضافه کنند؛ به هر حال خروجی باید از صحن علنی بیاید یعنی بعد از رای گیری 290 نفر از نمایندگان تصویب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در مورد قانون اصلاح انتخابات کمی عجله شد و در صحن علنی مجلس شاهد تاکید رئیس مجلس بر این موضوع بودیم و وی به گونهای صحبت کرد که نمایندگان به آن رای دهند و این در حالی است که طبق آئیننامه مجلس هیئت رئیسه نمیتواند از یک طرح جانبداری کند.
این نماینده با اشاره به تاکید شورای نگهبان مبنی بر عدم تصویب طرح اصلاح انتخابات بیان داشت: به دلیل تضاد طرح اصلاح انتخابات با قانون اساسی و مسئلهدار بودن از لحاظ سیاسی، شورای نگهبان بارها تاکید داشت که در صورت تصویب در مجلس این طرح را رد خواهد کرد.
رسایی افزود: بعد از انتخابات بک عده طرحی را مبنی بر لزوم داشتن کمیسیون عالی انتخابات مطرح کردند که به اعتقاد من تصویب آن به نوعی خواسته فتنهگران بود و در معنای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تفسیر میشد و اکنون عدهای با زرق و برق جدیدتری طرح کنونی را در مجلس با وجود انتقادات ما نسبت به این طرح مطرح کردند.
وی با اشاره به تلاشهای مجلس ششم در تصویب قانون انتخابات یادآور شد: در آن زمان طی 7 جلسه سه ساعته این طرح را تهیه کردند، این در حالیست که در مجلس هشتم به عنوان مثال در قانون نظام جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی نمایندگان بیش از 2 هزار ساعت روی این قانون کار کردند.
نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه کارویژههای فراکسیون موجود در مجلس نهم چیست، تصریح کرد: اکنون با وجود بیش از 45 فراکسیون مختلف در مجلس، 2 مورد فراکسیون که مختص امور سیاسی است، بدلیل جریان فکری و نگاههای متفاوت به امور از اصلیترین فراکسیونهای موجود در مجلس به شمار میآید.
این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: وجود دیدگاهها و نگاههای متفاوت در موضوعات مختلفی همچون طرح سوال از رئیسجمهور که از موضوعات داخلی کشور است، در این 2 فراکسیون سیاسی کاملا مشهود است.
رسایی به نقش دیگر فراکسیونهای موجود در مجلس نهم اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من دیگر فراکسیونها گاها مفید و در برخی مواقع بیشتر برای لابیزنی دستگاههای اجرایی است و حتی گاهی برای بیتاثیرکردن کمیسیونها در مجلس ایفای نقش میکنند و زمانی که یک وزیر یا مدیر اجرایی میبیند، میتواند مشکل خود را از طریق یک فراکسیون در صحن علنی حل کند در نتیجه خودش را ملزم به پاسخگویی به کمیسیون نمیداند.
شجاعی کیاسری در ادامه اظهار داشت: پایبندی به قانون اساسی و نظام از خصوصیات اصلی مجلس است و برای اینکه بحثها پختهتر باشد نیاز به تضارب آرا داریم.
وی در مورد نقش و کارویژه فراکسیونهای مختلف بیان داشت: شکلگیری فراکسیون بر اساس دیدگاه و افکار متفاوت است و در موضوع مهمی مثل اصلاح قانون انتخابات مسلما نیاز به بحث بیشتری داریم.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه به شاخصههای مهم فراکسیون رهروان ولایت اشاره کرد و افزود: پرهیز از افراط و تفریط، پایبندی به نظام، خون شهدا، منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توجه به مسائل اساسی مردم و گفتار و ادبیات درست از شاخصههای مهم این فراکسیون است.
شجاعی کیاسری به تعامل میان مردم و دولت اشاره کرد و گفت: در تعامل میان این دو قوه باید به دو عنصر تفکیکناپذیر همچون نظارت و همکاری توجه داشته باشیم، همانطور که حضرت آقا در منویاتشان بر تعامل میان این دو قوه تاکید داشتند و در عین حال فرمودند که مجلس نباید از کار نقد و نظارت غافل شود.
وی در مورد طرح سوال از رئیس جمهور گفت: به دلیل مشکلات اشتغال، افزایش بیکاری و صدور مجوز برای کالاهای لوکس، سوِالهایی برای ما پیش آمد که میخواستیم آنها را از رئیس جمهور بپرسیم.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس نهم در ادامه اضافه کرد: اعتقاد فراکسیون رهروان ولایت رسیدگی به مسائل اساسی مردم است و سوال از رئیس جمهور مبنی بر خواستهای اقتصادی مردم کشور بودکه بعد از مدتی مقام معظم رهبری ادامه آن را به مصلحت ندانستند.
شجاعی کیاسری همچنین خاطرنشان کرد: اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت امری مهم است و نیاز به تعامل دارد، وقتی که ما شاهد اجرای قانون از سوی دولت در مورد موضوع هدفمندی یارانهها هستیم آیا نباید سوال کنیم و یا در مورد تصویب وزارتخانههای جدید زمانی که دستورالعمل آن باید بعد از 6 ماه ابلاغ شود که متاسفانه اینگونه نشد و یا حتی 10 درصد درآمد بخش سلامت که در قانون از محل هدفمندی یارانهها پیشبینی کردیم و باید تاکنون مبلغ 6 میلیارد تومان پرداخت میشد که تاکنون چنین امری محقق نشده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل میان دو قوه، ادبیات و ساز و کار خود را دارد و بدین معنا نیست که هرچه دولت میخواهد ما در مجلس اجرا کنیم، در واقع مجلس باید با توجه به استقلال خود دیدگاههای خود را مطرح و در مورد آنها پرسشگری کند.
رسایی در واکنش به سخنان شجاعی کیاسری، در مورد شاخصههای فراکسیون رهروان ولایت گفت: امیدواریم که این شاخصهها ادامه داشته باشد و با استمرار هم پایان یابد اما سوالی که من دارم این است که اگر دوستان میخواهند از افراط و تفریط پرهیز کنند چرا در برخی موارد اینگونه عمل نکردند؛ بارها شاهد تاکیدات رهبری مبنی بر علنی نکردن اختلافات میان قوا در بین مردم بودیم و حتی در جمع بسیجیان فرمودند"اینگونه افراد قطعا خائن به کشورند" و معنای این جمله این بود که هر شخصی این کار را انجام دهد هزینه سنگینی باید پرداخت کند.
این نماینده مجلس افزود: سوال از رئیس جمهور بعد از کشمکشهای زیادی مطرح شد و در این مورد دوستان رهروان ولایت از دولت خواستار تشکیل جلسهای با هم را داشتند که دو نفر آنها هم بیشتر حضور نداشتند و حتی خود آقای شجاعی کیاسری هم گفت که جلسه نباید برگزار میشد، آیا این افراط نیست؟ و هفته گذشته هم دولت با اینکه از تمام نمایندگان دعوت کرد اما عدهای در این میان خط و نشان کشیدند؛ این درحالیست که ما هم به توصیه رهبری عمل کردیم چرا که توقع مردم هم حل کارشناسی مشکلات از سوی دولت و مجلس است، نه دعوا کردن میان این دو قوه.
وی ادامه داد: هفته گذشته یکی از روسای کمیسیونها گزارشی را در صحن علنی مجلس خواند که اگر کسی در بیرون میشنید میگفت این دولت از دولت کفر هم بدتر است، سپس نماینده دولت در تریبون درباره این موضوع توضیح داد که اگر قرار بود 10 درصد از یارانهها را بیاوریم باید مرحله دوم هدفمندی یارانهها اجرا میشد و این در حالی بود که مجلس آنرا تصویب نکرد.
رسایی در واکنش به این مسئله که یکی از شاخصههای فراکسیون راهروان ولایت پایبندی به منویات رهبری است، گفت: اکثریت سوالکنندهها به دلیل دغدغه فکری برحسب منافع مردم حق داشتند که سوال از رئیسجمهور کنند ولی بعد از مدتی رهبری مجبور شدند به صراحت مبنی بر لغو طرح سوال از رئیس جمهور بیاناتی را بفرمایند.
این نماینده مجلس در ادامه افزود: سوال من این است که چرا رهبری به مجلس پیغام ندادند و چرا در دیدار با بسیجیان حرفش را زد، این برای من نماینده درد است.
نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس نهم در امور مختلف گفت: اگر بخواهم به عملکرد مجلس در سیاست خارجی نمره بدهم با عزت و افتخار نمره 20 را میدهم و به اعتقاد من در مسائل داخلی مجلس نهم بهتر از مجلس ششم عمل کرد و با استناد به بیانات رهبری میگویم؛ عملکرد مجلس هفتم از دورههای هشتم و نهم بهتر بود.
شجاعی کیاسری در واکنش به سخنان حمید رسایی گفت: من در اینجا به نمایندگی از فراکسیون رهروان ولایت حرف نمیزنم و در مورد دعوت دولت از نمایندگان باید بگویم که این فراکسیون خدمت رئیسجمهور دعوت نشده بودند و آن دو نفر از دوستان خودشان شخصا در آن جلسه حضور داشتند، در بحث دعوت رئیس جمهور از نمایندگان با توجه به ساز و کاری که دارد، این دعوت در هیئترئیسه انجام نشد و طبیعتا زمانی که دعوت رسمی نباشد، بعضیها میروند و بعضیها خیر، و در مورد این مسئله که شما گفتید رهبری مجبور شدند که حکم حکومتی خود را در میان بسیجیان مطرح کنند باید بگویم مقام معظم رهبری در دنیا با صلابت صحبت میکنند و اصلا جای بحث نیست که ایشان مجبور شدند یا خیر.
وی در ادامه به مشکلات اقتصادی مردم اشاره و افزود: وقتی به حوزه انتخابیه میروم مردم از عدم ثبات در قیمت ارز، افزایش 100 برابری قیمتها و دیگر مشکلات از ما سوال میپرسند و ما باید به مردم جواب بدهیم.
رسایی در پاسخ به شجاعی کیاسری گفت: در پاسخ به مردم بگو مجلس تاکنون قانونی برای اقتصاد مقاومتی تصویب نکرده است.
شجاعی کیاسری در ادامه بیان داشت: وقتی در قانون سوال از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی پیشبینی نشده و ما نمیتوانیم از آنها سوال کنیم طبیعتا باید در مورد بروز مشکلات اقتصادی از شخص رئیسجمهور سوال کنیم که چرا با وجود اینکه بیش از 30 سال کشور در تحریم قرار دارد و این بهانهای برای بروز مشکلات اقتصادی در کشور نیست، با این وجود شاهد افزایش صد برابر سکه در طول سه ماه هستیم و باید به این مسئله اذعان داشتهباشیم که زندگی برای سطح متوسط و ضعیف جامعه بسیار سخت شده است.
وی افزود: ما باید بنشینیم و بگوییم هر چه دولت میگوید همان است؟ ما قانون تصویب میکنیم و شما با آن مخالفت میکنید.
رسایی در پاسخ به سخنان شجاعی کیاسری گفت: آیا با سوال از رئیسجمهور مشکلات حل میشد؟ کدام قانون را میگویید، قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری؟
شجاعی کیاسری در پاسخ به رسایی گفت: شما میتوانید در صورت مخالفت با این طرح پیشنهاد حذف آن را در مجلس بدهید و این دعوا ندارد؛ با توجه به نزدیکبودن انتخابات ریاست جمهوری و وجود نقایصی در قانون انتخابات میخواهیم آنرا اصلاح کنیم.
عضو کمیسیون شوراها در ادامه تصمیم نمایندگان حاضر در مجلس را به 4 گروه تقسیم و تشریح کرد: تصمیمات بر حسب منافع ملی، بر حسب منافع محلی منطقهای، بر حسب منافع ملی و منطقهای و در نهایت منافع حزبی است که این مورد کاری را برای مردم پیش نمیبرد و مجلس باید به صورت قانونمند عمل کند، چرا که مجلس اسلامی مجلسی است که نماینده حرف مردمش را تبدیل به قانون میکند.
رسایی در ادامه گفت: همانطور که در سیاست خارجی منافع ملی بر هر مسئلهای ارجحیت دارد در سطح داخلی هم اینگونه است و اگر نمایندهای همسو با دشمن باشد مردم سیلی محکمی به او میزنند که 6 دور، دور خودش بچرخد.