کد خبر 174335
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲

به گفته معاون شرکت زیرساخت، امروز که تمام دستگاه‌ها مرکز داده اختصاصی ایجاد کرده‌ و چندین مرکز داده خوب خصوصی نیز ساخته شده‌، مرکز داده ملی در بهار 92 برای اشترا‌گذاری اطلاعات دولتی‌ها به بهره‌بردای می‌رسد.

به گزارش مشرق، مهدی کریمی نیسیانی در گفت‌وگو با فارس در تشریح پروژه مرکز داده ملی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته قرارداد مرکز داده ملی منعقد شده است.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: هم‌اکنون عملیات عمرانی ساختمانی پیشرفت خوبی داشته‌اند که عملیات عمرانی شامل مباحث‌ مربوط به مقاوم‌سازی، ایجاد مرکز اداری و ایجاد سالن‌ها است.

*آخرین وضعیت 3 مرحله عمرانی، IT و امنیتی مرکز داده ملی

وی ادامه داد: هم‌اکنون ساخت مرکز اداری و سالن‌ها کاملاً به پایان رسیده و در مراحل آخر، مرحله شیلدینگ (حفاظت الکترومغناطیسی) قرار دارند و در مجموع مراحل عمرانی و ایمن‌سازی دیتاسنتر ملی به زودی به پایان می‌رسد.

کریمی نیسیانی همچنین با اشاره به مباحث IT مرکز داده ملی، تصریح کرد: تجهیزات IT مرکز داده ملی در ایران قرار دارند و به زودی تحویل خواهند شد.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت همچنین در خصوص مباحث حفاظت امنیتی مرکز داده ملی، توضیح داد: طرح‌های مربوط به امنیت مرکز داده ملی نهایی شده و در مرحله اجرا قرار دارند.

* زعیم، بخش‌ عمرانی و آریا همراه بخش‌ IT مرکز داده ملی را می‌سازند

وی در خصوص پیمانکار پروژه مرکز داده ملی، گفت: پیمانکار پروژه شرکت ایزایران است و این شرکت دو پیمانکار همکار دارد؛ بخش‌های مربوط به عملیات عمرانی را شرکت زعیم و بخش‌های مربوط به IT را شرکت آریا همراه انجام می‌دهد.

کریمی نیسیانی در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در انجام این پروژه، گفت: تغییرات نرخ‌ ارز در تمام پروژه‌های جاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود؛ اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی کرده‌ایم مشکلی نداشته باشیم.

*اختلاف ابتدای پروژه برای استفاده از آخرین فناوری روز بود نه قیمت

*اختلافی که در شروع پروژه بین پیمانکار و کارفرما (شرکت ارتباطات زیرساخت) بود و باعث به تاخیر افتادن آغاز پروژه شد، بر سر چه موضوعی بود؟ آیا درست است که این اختلاف بر سر قیمت بوده است؟

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت توضیح داد: هیچ‌گاه صحبت بر سر قیمت نبوده است؛ بلکه همواره صحبت از این بود که بتوانیم از تجهیزاتی استفاده کنیم که با لبه تکنولوژی روز دنیا منطبق باشد؛ ضمن اینکه این تجهیزات ایمنی کافی را نیز برای به‌کارگیری در مرکز داده ملی کشور داشته باشند.

* مرکز داده ملی رقیب تجاری مراکز داده خصوصی نیست

کریمی نیسیانی در خصوص فعالیت مرکز داده ملی در کنار مراکز داده خصوصی، گفت: بر اساس آیین‌نامه ابلاغی هیئت دولت، مراکز داده به 3 گروه مراکز داده خصوصی، دولتی و دستگاهی، تقسیم‌بندی‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مراکز داده خصوصی در کشور در حال فعالیت هستند و چند مرکز داده خصوصی بسیار خوب نیز در کشور داریم که سرویس‌های میزبانی‌ ارائه می‌کنند.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون دستگاه‌ها نیز در حال فراهم‌کردن مراکز داده اختصاصی برای خود هستند که مرتب اخبار افتتاح آنها به گوش می‌رسد؛ اما نکته مورد اهمیت در این بین این است که مرکز داده ملی رقیب تجاری مراکز داده خصوصی محسوب نمی‌شود و شرح وظایف و مآموریت آن کاملاً با مراکز داده خصوصی متفاوت است.

کریمی نیسیانی افزود: حتی در این رابطه طرح جامعی نیز دیده شده و در این طرح مرزها به طور مشخص، جدا شده‌اند؛ بنابراین به هیچ‌وجه مرکز داده ملی با مراکز داده خصوصی رقابت تجاری ندارد.

*وعده بهره‌برداری از مرکز داده ملی در 3 ماهه نخست سال 92

کریمی نیسیانی در پاسخ به این سوال که "طبق برنامه‌ریزی‌ها پروژه مرکز داده ملی چه زمانی به پایان خواهد رسید" گفت: نهایت تلاش ما بر این است که بتوانیم در سال جاری پروژه را به اتمام برسانیم؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تغییرات به وجود آمده، شاید یک تا دو ماه پروژه تاخیر داشته باشد.

وی توضیح داد: این تغییرات شامل تغییر برخی تکنولوژی‌های اقلام IT و نوسانات نرخ ارز است که تامین برخی تجهیزات را با تاخیر مواجه کرد؛ در مجموع امیدواریم در 3 ماهه نخست سال آینده پروژه مرکز داده ملی به بهره‌برداری برسد.

وی در پاسخ به این سوال که پرسید: "آیا به صورت دقیق مشخص شده که قرار است مرکز داده ملی چه اطلاعاتی را نگه‌داری کند" گفت: در طرح جامع بسیار مفصل و بیش از هزار صفحه‌ای مرکز داده ملی، به طور دقیق حوزه‌هایی که قرار است مرکز داده ملی آنها را ساپورت کند و اطلاعات‌شان در آنجا نگه‌داری شود، مشخص شده‌اند.

کریمی نیسیانی ادامه داد: این حوزه‌ها بیشتر بخش‌های دولتی هستند که قرار است اطلاعات‌شان را در مرکز داده ملی به اشتراک‌گذاری کنند؛ این اقدام به این دلیل است که کشور بتواند یک مرکز داده واحد و ایمن داشته باشد که دستگاه‌ها بتوانند منطبق بر پروتکل‌های ارتباطی، نوع ارتباط‌شان با یکدیگر و متناسب با سطوح دسترسی‌شان، از این بانک‌ اطلاعاتی به صورت اشتراکی استفاده کنند.

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت تصریح کرد: در واقع مرکز داده ملی زیرساختی است برای دولت‌الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات.

  وقتی تمام دستگاه‌های دولتی برای خود دیتاسنتر ایجاد کرده‌اند، تجمیع اطلاعات این دستگاه‌ها، در جای دیگر دوباره‌کاری نیست؟

کریمی نیسیانی در پاسخ به این سوال، گفت: در طراحی شبکه‌های نوین، مباحث جدیدی به عنوان " نقاطی که تبادل ترافیک صورت می‌گیرد" و "تقسیم توزیع‌شده محتوای بین حوزه‌ها" وارد شده است؛ با این برنامه‌ریزی و طرح جامع مرکز داده ملی، مرز ماموریتی بین مراکز داده ملی و مراکز داده دستگاهی تعیین شده است.

وی ادامه داد: به این وسیله از مرکز داده ملی به عنوان نقطه به اشتراک‌گذاری خدمات بین دستگاه‌ها استفاده خواهیم کرد و مراکز داده توزیع‌‌شده کشور نیز سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس