کد خبر 174324
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۲

ابراهیم مالک اشتر از فرمانده‌هان قیام مختار بود که به علت اختلافات بوجود آمده از مختار جدا شد و او را در مقابله با حمله زبیریان یاری نکرد.




به گزارش مشرق به نقل از نامه، مختارنامه از سریال های فاخری که توسط میرباقری کارگردان سریال امام علی(ع) ساخته شده است. در این فیلم یکی از شخصیت‌ها تاثیر گذار در قیام مختار، پسر مالک اشتر نخعی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) بود که در به عاقبت وی بعد از شهادت مختار اشاره نمی‌شود و  جنبه‌هایی از ابراهیم مالک اشتر برای مخاطبان  پنهان باقی می‌ماند.

بعد از قیام مختار و تسلط بر کوفه و در میان راه قیام، دشمن میان مختار و ابراهیم اختلاف افکنده وبه تفرقه افکنی پرداخت.این حیله دشمن موجب شد که میان ابراهیم ومختار جدایی وفاصله ایجاد شده و گویا ابراهیم در ادامه کار از نهضت مختار کناره گرفته بود، از این رو در پی حادثه حمله مصعب بن زبیر در پیوستن به مختار تعلل و سستی می ورزید و حتی گفته شده به نامه های مکرر و پشت سر هم مختار پس از شکست اولیه اش از قوای مصعب ، توجهی نکرده، نزد او باز نگشت .

همین کناره گیری او از مختار باعث شده بود که بعد از شهادت مختار، مصعب بن زبیر از یک سو و عبدالملک مروان از سوی دیگر در او طمع ببندند تا ابراهیم را که مردی پر نفوذ و مدیر بود، را با خود همراه سازند؛ از این رو مصعب نامه ای به ابراهیم نوشته به او وعده داد که در صورتی که حکومت ابن زبیر را بپذیرد، امارت مناطق شمالی عراق را به او می سپارد .نامه ی مشابهی نیز از سوی عبدالملک مروان «خلیفه اموی شام »به دست ابراهیم رسید. ابراهیم با یاران و مشاورانش در این باب به مشورت پرداخت و سرانجام تصمیم گرفت با مصعب بن زبیر همراه شود، پس نامه ای به مصعب نوشت و با گروهی از یاران خود از موصل یا نصیبین - مقر حکومت خود - حرکت کرد و به کوفه آمد و با مصعب ملاقات کرد .

سرانجام ابراهیم در سال 72 هجری در پی شکست لشکر عراق از سپاهیان عبدالملک مروان که برای تصرف عراق به جنگ مصعب بن عمیر فرستاده شده بودند، در 13 جمادی الاولی در سن چهل سالگی کشته شد و نزدیک سامراء به خاک سپرده شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 66
  • ناهید ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    34 1
    کاش با مختار می ماند.
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    31 4
    اينكه ميگن خدا كنه عاقبت بخير بشيم به همين دليله
  • حسین ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    28 4
    ابراهیم مالک اشتر دنبال حکومت بود کلا..اگرنه نمیرفت با مصعبی که 70 هزار ایرانی و عجم شیعه روگردن زد پیمان ببنده!کلا در شیعه بودن ابراهیم انقلت زیاده!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      هفت هزار
  • توفیر ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    24 13
    مشابه ابراهیم درکشورماهم کم نیستند، که درنیمه راه ،انفلاب رارها کردند وحتی آب توآسیاب دشمن ریختند.
  • یه پسر 17 ساله ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    17 3
    خدا عاقبت همه ما رو ختم به خیر کنه
  • SMAH1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    11 1
    این هم نکته ای برای چشم اندرز بین: چگونه پسر شیر مردی مثل مالک اشتر با «فرزند نحس زبیر» همراه می شود. آیا او عاقبت بخیر شده است؟
  • رضا ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    13 0
    7هزار نفر درسته نه 70 هزار نفر
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    8 16
    تلنگری به خیلی ها که قدر احمدی نزاد را ندانستند.
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    4 10
    فرزندان شهداي عاليقدري كه در فتنه 88 آب به آسياب دشمن ريختند وبلندگوي زبيريان وامويان زمان شدند عبرت بگيرند. تاريخ كلاس عبرت آموزي وآينه ديدن خود در وقايع آن است كه هريك از ما كدام طرف فتنه هاي زمانه خودمانيم.
  • منتظر ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    5 5
    همه اين فرجامهاي بد وشوم نتيجه يك چيز است وآنهم بي بصيرتي ودنياطلبي خواص كه متأسفانه در روزگار ماهم كم نيستند خواصي كه به همين دليل فرجامهاي شوم وبدعاقبتي درانتظارشان بوده وهست.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    4 1
    7000
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    1 5
    beeeeeee rabt
  • مختار ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    5 2
    کاش من دوستی مثل ابراهیم نئاشته باشم
  • عارف ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    17 2
    واقعا ابروی مالک اشتر برده شد اصلا نمی دونستم ابراهیم پس از شهادت مختار به شرط حکومت با زبیریان که از امویان مخالف تر ال علی بودند بیعت کنه ای وای........
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    9 6
    لطفا کسانی که از ابراهیم مالک اشتر چیزی نمیدونن نظر ندن
  • محمد ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    7 4
    تورو خدا دم از علم نزنید چه میدونید اون زمان چه جوی بوده ابراهیم فریب فرزندان زبیر رو خورد به خاطر حکومت هم با زبیر بیعت نکرد بخاطر حفظ جان خودش و قبیله اش بوده خدا لعنت کنه اهل کوفه رو که اول به امام علی ع بعد امام حسن ع بعد امام حسین ع بعد سلمان ثرد خزایی بعد هم به مختار خیانت کردند و شهر رو بدون مقاومت تسلیم مصعب کردند الهم العنهم جمیعا
  • عقیل ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    9 5
    ما که دقیقا از حال وروز اونموقع نمیدونیم مختارم بازبیریا بیعت کرد شاید ابراهیمم یه نیت داشته نتونسته مثه مختار به اخربرسونش
  • داریوش ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    6 1
    [جالب بود وای بر دنیا طلبان
  • ALI ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    4 3
    شاید ایراهیم چون حکومت اموی بود قبول نکرد...اما واای به 7هزاز نفری که همراه مختار نجنگیدن....اجرشونو که طی چند سال به دست اوردن تو چند دقیقه از دست دادن....
  • ترانه ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    4 1
    اولا که وقتی اطلاعات کافی نداری ؛ لااقل ادعای داشتنش رو نکن ... اتفاقا ابراهیم با شرط حکومت مناطق شمالی عراق با مصعب ابن زبیر بیعت کرد ... ثانیا اگر به فکر جان خویش و قبیله اش بوده پس چرا در راه جنگ با امویان ؛ و برای دفاع از زبیریان به میدان جنگ رفت و همراه مصعب لعنت ا... کشته شد ؟!؟! شهید راه مختار ( که همان راه علی و تشکیل حکومت علوی بود ) میشد بهتر بود یا شهید راه زبیر ؟! ( حال بگذریم که اگه به کمک مختار می اومد اصلا کشته نمی شد و یه حکومت قدرتمند علوی شکل می گرفت ) ثالثا در زمان حمله مصعب مردم کوفه دقیقا چه کار باید می کردند ؟! مگه اونها نظامی ان که جلوی سپاه مصعب ایستادگی کنند ؟! خود مختار با نظامیان به داخل قلعه عقب نشینی کردند ؛ چه توقعاتی از مردم داری !!!؟! حالا درسته که کوفیان به بی وفایی معروف اند ؛ و بزرگترین خیانتشون هم ابا عبدلله بوده ولی در این مورد کار خاصی ازشون بر نمی اومد ... یا حق
  • ترانه ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    4 0
    اونوقت در مدد ندادن مختار ؛ و سپردن اون به تیغ مصعب دقیقا چه نیتی داشته؟!
  • فائزه ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    8 0
    آبروی پدر را که برد هیچ چگونه دل آمد با کسانی که دوستش مختار و همراهان وی در قیام مثل صائب را کشته بودند همراه شود و به آنها حتی وفادار هم بماند و در راه آنها کشته شده بود.
  • عبدالله ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    2 4
    قدرت فتنه انگیزی دشمن را نادیده نگیرید دشمن توانست بین ابراهیم و مختار جدایی بندازه .به هر حال در قران امده که تاریخ را خوب بخوانید وعبرت بگیرید چرا که تاریخ دایم در حال تکرار شدن است
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      1 1
      خواش میکنم بعداز هزار ان سال یک صرفه به قاضی نروید عقیده کسی هیچ کس نمیداند جزز خداوند
  • سپهر ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    7 1
    چرت نگین ابراهیم مختار تنها گذاشت همون طور که امام حسین تنها گذاشت بعدش هم فقط پشیمون میشد
    • عبدالرحیم مشهد ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      سلام بجمع دوستان قضاوت خیلی دشوار حالا ابراهیم خیلی دور از مختار بود بماندایا دشمن حیله کردوابر اهیم بطمع حکومت بکمک مختار نیامد آن 7هزار نفری که باجناب مختار بودن چه کردن مگه مگه مختار ازحیله وتزویر دشمن نگفت امان از بی بصیرتی وعدم آگاهی خدا همه ماراعاقبت بخیر کند وازبیوفایی کوفیان هم ساده نگذریم ا خدایا بهمن ی چشم عبرت بین وبصیر ت عنایت بفرما
  • seyd ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    2 9
    در اینکه جناب ابراهیم شیعه بوده شک نکنید .زیرا در آنزمان پیروی تام از آل علی علیه السلام خیلی مهم بوده تا نامهمحمد حنفیه نیامد ابراهیم با مختار هم پیمان نشد .در ضمن ابراهیم زمان واقعه کربلا از نظر بدنی فلج شده بود . مثل محمد حنفیه که نابینا بود . اما ابراهیم باقبیله خود قصد توبه داشت که به عنایت حضرت ابالفضل شفا گرفت تا در انتقام شرکت کامل داشته باشد . اما در همراهی نکردن با حضرت مختار اول چیزی که ایشان را از اتهام بریء میکند معصوم نبودن حضرت مختار است . حضرت مختار که امام معصوم نبوده که ابراهیم موظف به اطاعت محض از او باشد . میتوان با غیر معصوم در عمل خیر همراهی کرد وهم میتوان همراهی نکرد. امر واجب نیست .در ضمن مشیت الهی بر ناقص بودن افعال حتی بزرگان دین است .مثل سلمان فارسی که رحمت خدا براو باد اما در قضیه غصب خلافت وشهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله و جناب حذیفه وابوذر ومقداد وجناب عمار و.......همه ناقص هستند وهستیم جز اصحاب خاص ائمه معصومین که خود اهل بیت از آنها تمجید کرده اند وتمجید اهل بیت برای ما کافیست نه همراهی با یکی از کسانیکه اهل بیت از او تمجید کرده اند . ما اطاعت خاص ازمحمد وآل محمد مینمائیم و این کاری بوده که ابراهیم ابن مالک اشتر انجام میداده .
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    11 1
    دوست عزیز واقع بین باش مقایسه احمدی نژادبامختار کار خوبی نیست به جای رفتن دنبال اشخاص مثل احمدی نژاد دنبال خدا برو که قضاوتش روی عمل انسان هاست نه نام آنان فقط ائمه اطهار انسان های خواص هستند احمدی نژادی که مملکت را به این روز انداخته باید در این دنیا و در آن دنیا جواب بدهد چون محکمه خدا محکمه عدالت هست
  • دانیال ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    8 0
    در کل شیعه همیشه مظلوم بوده.یا صاحب الزمان
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    5 0
    ابراهیم اشتباه کرد مثل هشت هزارنفریارمختار. که بی مقاومت. تسلیم مصعب شد
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 4
    علامه مجلسی درباره ابراهیم گفته‌است: ابراهیم شخصی نبود که در دین خودش شک کند. او در اعتقادش گمراه نشد و هیچ گاه یقینش را از دست نداد. او در انتقام گرفتن از خون امام حسین علیه السلام مشارکت کرد... او محب و دوست دار اهل بیت پیامبر و پرچمدار و دلباخته آنان بود. علامه سید محسن امین: ابراهیم، مردی شجاع، سلحشور و با شهامت بود. او رئیس و مدافع قبیله اش بوده او طبعی والا و همتی بلند داشت و حامی حق و حقیقت بود. او دارای زبانی فصیح و شاعری شیرین زبان و هوادار و دوستدار اهل بیت بود. ابراهیم همانند پدرش دارای همه این ویژگی ها بود و چنین فرزندی باید شبیه پدرش باشد. ذهبی از عالمان اهل سنّت: ابراهیم همانند پدرش از قهرمانان و بزرگان بود. او شیعه فاضلی بود. ابن جوزی از عالمان اهل سنّت: ابراهیم بن الاشتر دارای صدایی پر هیبت، گیرا و پر جذبه بود. بلاذری از عالمان اهل سنّت: ابراهیم در حالی که جوانی نوسال بود، شجاع نیز بود.
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    الله اعلم که اون زمان جه جور جوی حاکم بوده. ما که نبودیم... ولی حالا که هستیم همچین بلایی سر امام زمونمون نیاریم...مهدی جان به پات جونمو میدم خونمو میدم...بی خیانت...
  • Sohrab ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 4
    خدا ميداند ابراهيم چه نيتى داسته كه با زبير بيعت كرده شايد مجبور شده و يا خواسته با حضورش كسى درباره على و پيروانش كذب نگويند به هر حال او رفيق ابو الفضل بود
  • بهار امیریان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    5 0
    ابراهیم مالک اشتر یک خیانت بزرگ به مختار کرد ابراهیم از اولش هم به مختار شک داشت و دلش میخواست حکومت کند .نه اینکه با قاتلین امام حسین بجنگد انشالله ما مثل اون نشیم.
  • امیر ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 5
    ابراهیم در مورد بیعت با پسر زبیر و مروانیان از بد و بدتر بد را انتخاب کرد ولی اینکه چرا در راه رفتن به کوفه سستی کرد را خدا میداند.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 0
    كسيكه شهادت امام حسين را درك كرده نبايد اينگونه رفتار كندامير
  • امىرزارعى ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    3 0
    كسيكه شهادت امام حسين را درك كرده نبايد اينگونه رفتار كندامير
  • سعید ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 0
    از اونجایی که تاریخ در این مورد یکم مبهم بنظر میاد نمیشه نظر قطعی داد اما دل من از این کارش شکست
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 4
    کنتور که نمیندازه. همین جور نظریه پردازی کنید. کسی که دلیل حرفاش رو از فیلم میاره و یه برگ تاریخ نخونده چقدر باید اعتماد به نفس داشته باشه که راحت نظریه بده و نتیجه گیری کنه.
  • محسن ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    3 2
    اگر مهدی زمان ظهور کند همه مردم فکر می کنید امکان دارد به خاطر دنیا و مقام مقابل صاحب زمان خواهید ایستاد ؟ 90 درصد مردم ایران در مقابل او خوااااااهند ایستاد.
  • محسن ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 4
    و هیچکس از ابراهیم خبر ندارد چون دنیای ما دروغ شده است اگر فکر می کنید که همراه صاحب زمان خواهید بود پس چرا ظهور نمی کند؟ به خدا قسم همراه مهدی در حال نادر است مردم برای حسین فاطمه انکار کردن که ما با تو هستیم اما چرا با او همراه نشدند.امروزه اگر ما گوییم که با مهدی هستیم داریم دروغ می گویم نمونه آن...
  • حسین ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    2 1
    محسن خان حتماخودت مقابل امام زمان(عج) بایمیستی که به ایرانیاتهمت می زنی
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 2
    اقا محسن خدا نکنه انشا الله هیچ کسی ازشیعه مثل مردم کوفه نیستن. ولی ما جوانان باید کاری کنیم که دشمنان لعنتی اسلام که اینقدر رو برخی جوونای ما مسلت شدن ولی در باطن غلطی نمیتونن بکنن اجازه ندیم رو ماها اثر بزاره حتما در جریان داعش. هستید که غلط اضافی کرده که مقصد بعدی ما تهرانه
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    5 2
    اقا محسن خدا نکنه انشا الله هیچ کسی ازشیعه مثل مردم کوفه نیستن. ولی ما جوانان باید کاری کنیم که دشمنان لعنتی اسلام که اینقدر رو برخی جوونای ما مسلت شدن ولی در باطن غلطی نمیتونن بکنن اجازه ندیم رو ماها اثر بزاره حتما در جریان داعش. هستید که غلط اضافی کرده که مقصد بعدی ما تهرانه
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    1 1
    آخه چه ربطی به احمدی نژاد داشت خودشیرین
  • عرفان ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    16 6
    با سلام ابراهیم بن مالک اشتر نخعی مرد خوبی بود ولی در واقعه ی کربلا فقط یاران مخلص به شهادت رسیدند.که حتی مختار نیز در بین انان نبود.ابراهیم از هر لحاظ از مختار سر بود هم از لحاظ قوم و قبیله و هم از لحاظ جنگاوری و دلاوری.تازه اگر ابراهیم نبود مختار نمیتوانست قیام کند زیرا در جین قیام توسط بن حجاج زبیدی کاملا محاصره شد و این ابرهیم بود که حصار را شکست.زمانی هم که شمر و شبث و... بر علیه مختار شورش کردند کار مختار تمام بود ولی باز ابراهیم سر رسید.در مورد کمک نکردنش به مختار در ان جنگ هم احتمالا این بوده که نامه رسان ها به ابرهیم اخبار دروغ میدادند و میگفتند عبدالملک مروان نزدیک موصل است که ابراهیم با مختار هم عقیده نبود ابراهیم اعتقاد داشت که باید در موصل بماند و با مروانیان بجنگد ولی مختار گفت باید به کوفه بیایی که ابراهیم قبول نکرد چون خود را از مختار برتر میدانست.در اخرین نامه که مختار پیاز داغ نامه را زیاد کرد و ابراهیم را خواهان حکومت دانست و گفت که ما باید حکومت علوی ها را بسازیم ابراهیم با لشکرش حمله کرد ولی دیگر دیر شده بود زیرا منجلیق های مصعب از راه رسیده بود.و بعد که ابراهیم با مصعب بیعت کرد فقط برای مقابله با عبدالملک مروان بود که با خیانت یکی از فرماندهان مصعب نتوانست این امر را تحقق ببخشد.شاید اگر در ان جنگ پیروز میشدند به زبیر خیانت میکرد دقیقا عین مختار که در جنگ با شامیان با زبیر بیعت ولی بعد جدا شد.خیانت واقعی را ان کسانی به مختار کردند که از قصر بیرون نیامدند.من بعد از دیدن سریال مختار نامه به شدت از ابراهیم متنفر شدم ولی بعد که خوب تحقیق کردم به این نتایج رسیدم.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    4 3
    ازآغاز اسلام بعدازرحلت پیامبرودودسته شدن مسلمانان دربین شیعه همیشه اختلاف بوده وهست ماباید ریشه تفرقه راازبین ببریم به نظر من نژادپرستی اعراب جاهل دلیل شکست در لشکر بن شمیط شد اگر اوبه ایرانیان شک نمیکرد شکست نمیخورد درهر صورت مختار تا آخرین لحظه مقاومت کرد ومثل یک شیرمرد به شهادت رسید خوشابه حالش.وبدا به حال شکاکانی مثل ابراهیم واسماعیل.
  • هاشم كريمي ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 3
    باسلام سرمنشاء همه شكستها بين مسلمين اختلافات وتفرقه مي باشد .مادرنماز ميگوييم السلا م عليكم وعلا عبادلله صالحين .يعني سلام برهربنده صالحي كه درهركجاي دنيا وجود دارد ولي درعمل به آن بي اطلاعيم وبين عرب وعجم و نژادهاي ديگر تبعيض قائل مي شويم.ان اكرمكم عندالله-خدارحمت كند مختارثقفي و يارانش را.
  • اکبر ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    16 3
    ابراهیم از نامه های جعلی که محلب ساخته بود فریب خورد و بعد به مصلحت بود تا یارانش کشته نشوند با مصعب بیعت کرد چه ربطی داره به احمدی نزاد ابله کیج
  • zaman ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 3
    مختار. در جنگ بامصعب زبیر. در کوفه شکست خورد نامه به ابراهیم فرستاد. تا هم کاری کند اما متاسفانه نام را. مصعب جعلی کرد تا ابراهیم از مختار دل سرد شود. در فیلم دی دید. که آخرش نامه مختار به دستی. ابراهیم رسید. ابراهیم حرکت بسوی کوفه اما ه متاسفانه نشود دیر رسید. مختار قیام کرد شهید شود.
  • حسین ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 4
    ابراهیم مجبور بود
  • فرج اله زاده ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 4
    ابراهیم مجبور بود و بس
  • عبدالسلام ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 14
    عالی بود
  • آفتاب ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    16 5
    قضاوت نکنید درباره ابراهیم او سرداری قوی بود که دشمن از اسمش لرزه به اندامش میفتاد مشخص نیست واقعا چه گذشته قضاوت را با خدا بگذارید خدایش بیامرزد. لطفا او را با افراد ضد انقلابی و مریض و فاسد مقایسه نکنید پسر مالک شخصیتی کم نبود
  • حسنا ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    4 6
    طبق چیزی ک توسریال بود؛نامه های مختار دستکاری شده به ابراهیم میرسید؛ازطرفی اگه ابراهیم قصدکمک نداشتومیخواست خیانت کنه؛چه دلیلی داشت راه بیفته سمت کوفه‏!فیلم رو که از رو هواو دروغ نمیسازن ک
  • مجتبی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    11 4
    عزیزانی که درمورد ابراهیم نظر ميدين و ميگین متاسفیم اخه کدمتون اطلا عات کافی دارین هر چی نباشه اون در راه حق جنگید شما نگران خودتون باشید اگه ما شیعه بودیم چرا امام نمییاد
  • علی ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    2 2
    فقط خدا کنه که ابراهیم عاقبت بخیر شده باشه چون برای قیام خیلی زحمت کشید
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    5 1
    اون چاهی که میثم تمار مختار را ازش ترساند زیر پای ابراهیم سر درآورد
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 2
    واقعا چه ربطی داشتتتت؟
  • mahsa ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 4
    من فکرنمی کنم ابراهیم خیانت کرده باشه و بشه درموردش قضاوت کرد انچه من ازفیلم دیدم اینکه ابراهیم مرد باخدا شجاع باتدبیر وعاقل بود فقط اینکه سیاست و تفرقه دشمن باعث شد ابراهیم به کمک مختارنره والبته ابراهیم وقتی متوجه فریب دشمن شد به سمت کوفه حرکت کرد اما دیررسید ..بعدشم ابراهیم هرچقد هم بد بوده باشه که من شک دارم اوضاعش از ما بهتره تو اون دنیا بهتره قضاوت نکنیم چون ابراهیم ادم خوبی بوده واین قضیه رو خودمونم میدونیم
  • علی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 4
    ابراهیم بعداز شکسته شدن قیام چاره اینداشت بین بد وبدتر یکی رو انتخاب کنه ال زیبر قاتلین مختار بودن درست ولی یه اب پاک تربودن ازامویان ک قاتل امام حسین بودن ابراهیم بدرو انتخاب کرد جون چاره نداشت
  • مهدی ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    2 2
    سلام به جای نظر دادن نا آگاهانه در مورد بزرگان تاریخ شیعه بیاییم خودمونو درست کنیم و بیشتر به آقامون ضربه نزنیم
  • حامد ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    4 0
    به نظر من مختارزمانی شکست خورد که ایرانی از اسب پیاده شد زمانی نابود شد که ابراهیم در کمک کردن به مختار تهلل کرد خدا میدونه مطالبتون جذاب بود اجرتون با مولایم علی
  • حسین ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    2 2
    معمای ابراهیم ومختار باید درسی برای ما، باشه که از توتعه های دشمن باخبرباشیم ودرس بزرگی بگیریم، عراق هرچه میکشه از جور خیانت ملت شه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    2 2
    ابراهیم نتونست راهه مستقیم رو تشخیص بده وگرنه هم بیعت با آل زبیر و بنی امیه هر دو بااطل است اما شاید به خار کشتن ابن زیاد مورد مشیت الهی قرار بگیرد.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 3
    چرت پرت نگین
  • عباس ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 4
    ب هر حال ابراهیم فرد بزرگی بود خدایش رحمت کند
  • عباس ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 3
    ب هر حال ابراهیم فرد بزرگی بود خدایش رحمت کند
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    1 2
    خدا بهتر میداند
  • سجاد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    2 3
    ابراهیم بازیچه دست نامردان شد
  • محمد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 2
    به نظر میرسد که بیعت ابراهیم با زبیریان انتخابی بین بد و بدتر بود چراکه قاتلین یا مسببین قتل خاندان علی بن ابی طالب تا فرزندش حسین از بنی امیه بودند و زبیریان از این بابت نقشی نداشتند و به نوعی انتقام از قاتلین خاندان علی(قیام مختار) در الویت بود و ادامه پیدا می کرد و دست آخر نیز بدست شامیان کشته یا شهید شد.
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 2
    به نظر میرسد که بیعت ابراهیم با زبیریان انتخابی بین بد و بدتر بود چراکه قاتلین یا مسببین قتل خاندان علی بن ابی طالب تا فرزندش حسین از بنی امیه بودند و زبیریان از این بابت نقشی نداشتند و به نوعی انتقام از قاتلین خاندان علی(قیام مختار) در الویت بود و ادامه پیدا می کرد و دست آخر نیز بدست شامیان کشته یا شهید شد.
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 2
    به نظر میرسد که بیعت ابراهیم با زبیریان انتخابی بین بد و بدتر بود چراکه قاتلین یا مسببین قتل خاندان علی بن ابی طالب تا فرزندش حسین از بنی امیه بودند و زبیریان از این بابت نقشی نداشتند و به نوعی انتقام از قاتلین خاندان علی(قیام مختار) در الویت بود و ادامه پیدا می کرد و دست آخر نیز بدست شامیان کشته یا شهید شد.
  • شمس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 3
    ابراهیم اولین نامه مختار را بدون کن کاست دریافت کرد .ولی در حرکت برا ی کمک در جنگ زبیر تعلل کرد انشاله نیتش دنیاطلبی نباشد اعمال ب نیت است اگر نیتش چه بیعت با زبیریان و..مصلحت مسلمانان بوده که انشاله خدایش بیامرزد. همچنان که امام حسن ع بامعاویه بیعت ولی امام حسین قیام کردو کار هر کمک ب امت اسلام بود
  • سینا ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    2 7
    بچه ها دارین اشتباه میکنید.برین تاریخ رو مطالعه کنید.ابراهیم مردی بوده که دشمنان از شنیدن نامش به خود میلرزیدن.بین حکومتش که موصل بود و کوفه که مختار بود فاصله زیاد بوده که بوسیله نامه در ارتباط بودن.متاسفانه با نامه های جعلی و اخبار غلط مانع رسیدنش به کمک مختار شدن.بعد از اون هم به نظرتون چکار میکرد؟خواست با زبیریان هم پیمان بشه و علویان رو نابود کنه و بعد با قیامی دوباره زبیریان رو پایان بده اما نشد و به هدفش نرسید.تاریخ شیعه به داشتن چنین مردی به خود میبالد..التماس دعا
  • سینا ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 2
    با سلام.در مورد نظر خودم یه اشتباه تایپی صورت گرفت پوزش میخوام .اونجا که گفتم ابراهیم با زبیریان بیعت کرد منظورم اول نابودی مروانیان بود که اشتباهی علویان نوشته شد.
  • عاشق شیعه ی علی علیه السلام ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    4 2
    دوستان عزیز سلام متاسفانه تو یک سایته دیگه فحش های بسیار زشتی دیدم به ابراهیم داده شده... بیاید به حرمت حضرت عباس _(ع)که با ابرهیم دوست بودن به ایراهیم فحش ندیم... آیا شخصی مثل ماه بنی هاشم تو انتخاب دوست،اشتباه میکنن؟؟درضمن انسان جایز الخطاست و ابراهیم معصوم نبوده که...کشتن حیوان پستی مثله ابن زیاد دربین لشکر انبوهی که همه میگفتن یا لثارات الحسین(ع) وخونخواه امام مظلوم بودن نصیب ابراهیم ابن مالک اشتر شد...کم فضیلتی نیست... ما هنوز تاریخ دقیق شهادت بانو و سیده مون فاطمه زهرا(س) رو نمیدونیم ،اونوقت ادعا میکنیم از سرانجام ابرهیم اشتر خبر داریم! یا ایها الذین آمنو اجتنبو کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم...ای کسانی که ایمان آورده این اجتناب کنید از بسیاری از گمان هاکه بسیاری ازگمان ها ظن است...بیاین به جای گمان برای ابراهیم دعاکنیم که عاقبت به خیرشده باشه...چیزی ازمون کم نمیشه... اینا همش توطئه یهود ملعونه که اشخاص بزرگ دین رو خراب کنه...اگه مختارنامه پخش نمیشد وما کتابی راجع به مختار میخوندیم براساس نوشته های باطل گمان میکردیم مختار(رحمه الله علیه)داعیه ی نبوت داشته وکذاب بوده...از خدا پناه بگیرین. خود من که اینونوشتم هم ادعای دانایی ندارم ولی به چیزی که تواینترنت توشته شده مثقالی اطمینان ندارم.یا الله خودت به مختار رحمت بفرست وروح کیان وسائب وبن کامل وعبدالرحمن رو شادکن واز سرتقصیرات ابراهیم اشتر(علیه المغفره) وبن شمیط بگذر
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 0
    به هر حال اگر ابراهيم مرد آزاده اي بود در درجه اول به ياري امام مظلوم ميشتافت شكي نيست كه اگر مالك اشتر زنده بود حتي اگه كل قبيله اش هم بهش پشت ميكردند به ياري امام حسين ميرفت اما در مورد ياري قيام مختار هم ابراهيم به محض تسلط بر موصل دست از حمايت مختار برداشت و اين نشون ميده كه ابراهيم بر خلاف پدرش با تمام جوونمردي و بزرگمنشي كه از مالك به ارث برده بود مرد آزاده اي نبود و در قيد و بند قدرت بود ولي با هر نيتي كه حداقل بخشي از قاتلان امام حسين رو كشت كارش درخور ستايش و تحسينه. راجع سستي در حمايت از قيام مختار و بيعت با آل زبير قضاوت كردن راحت نيست خدا عالمه ولي به هر حال نميشه ازش به عنوان يه قهرمان در ركاب اهل بيت ياد كرد.
  • عاشق شیعه ی علی علیه السلام ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 2
    بله البته واقعا آدم نمیدونه راجع به ابراهیم چی بگه...آدم میترسه یه چیزبدی بگه ابراهیم بی گناه باشه وما روزقیامت روی نگاه کردن توچشم سیدالشهداء(صلوات ا... علیه)رو نداشته باشیم،یاابراهیم گناه کارباشه وباطرفداری ازش موردغضب خداواقع بشیم...بازم مابهتره به اون چیزی که توسریال اومده اعتمادکنیم.اگرابراهیم به کمک مختار میومدمختاربا این مظلومیت شهید نمیشدواین قطعیه...بعضیامیگن ابراهیم بامختاربه هم زدوکمکش نکرد،بعضیام(که البته تعدادشون واقعا کمه)میگن وقتی به کوفه رسیدبه خونخواهی مختارجنگیدوکشته شد...این همه اختلاف نظربین شیعه تاسف آوره واقعا...یارسول ا...(ص)!اگرغاصبین خلافت حق حکومتو ازامیر مظلوممون علی مرتضی(ع)نمیگرفتن این اتفاقات جگرخراش هرگزنمی افتاد... خدا لعنت کنه کسانی روکه هنوزیک ساعتم ازرحلت پیامبر(ص)نگذشته حرفشو زیرپا گذاشتن...خداعالمه به وقایع زمان مختار(ره)امیده که اتفاق بدی نیافتاده باشه
  • رضا ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 1
    پسر مختار بعد از مرگ پدرش چی کار کرد؟؟؟
  • شیعه علی علیه السلام ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 1
    شیر مادر حلال
  • مومن ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 3
    علامه مجلسی درباره ابراهیم گفته‌است: ابراهیم شخصی نبود که در دین خودش شک کند. او در اعتقادش گمراه نشد و هیچ گاه یقینش را از دست نداد. او در انتقام گرفتن از خون حسین مشارکت کرد... او محب و دوست دار اهل بیت پیامبر و پرچمدار و دلباخته آنان بود. علامه سید محسن امین: ابراهیم، مردی شجاع، سلحشور و با شهامت بود. او رئیس و مدافع قبیله اش بوده او طبعی والا و همتی بلند داشت و حامی حق و حقیقت بود. او دارای زبانی فصیح و شاعری شیرین زبان و هوادار و دوستدار اهل بیت بود. ابراهیم همانند پدرش دارای همه این ویژگی ها بود و چنین فرزندی باید شبیه پدرش باشد. ذهبی از عالمان اهل سنّت: ابراهیم همانند پدرش از قهرمانان و بزرگان بود. او شیعه فاضلی بود. ابن جوزی از عالمان اهل سنّت: ابراهیم بن الاشتر دارای صدایی پر هیبت، گیرا و پر جذبه بود. بلاذری از عالمان اهل سنّت: ابراهیم در حالی که جوانی نوسال بود، شجاع نیز بود
  • محمدناصري ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 4
    ابراهيم مالك اشتر با مصعب بيعت نكرد بعد از شهادت مختار با مروانيان روبروشد پس از جنگ كه پيروز نشد فرار كرد عبدلملك مروان با تعدادي از افرادش به دنبال ابراهيم رفتن ابراهيم به قبرستاني رسيد كه مردي راداشتن دفن ميكردن ابراهيم به همراهان فردي كه مرده بود اسب وشمشير زره را داد كه جاي ان مرد دفنش كن كه اين كار انجام شد هنگامي كه عبدلملك مروان رسيد پرسيد سواري را نديديد گفتن سوار مرد ماهم دفنش كرديم هرچه قبر را كندن ابراهيم پيدا نشد كه طبق روايت با امام زمان ظهور ميكند سند تاريخ طبري
  • عاشق شیعه ی علی علیه السلام ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 4
    سبحان ا...!یعنی ابراهیم عمرجاویدان داشته....؟فکرنکنم...الله اعلم...اینم یه مدرک دیگه که نشون میده ازسرنوشت ابراهیم کسی خبرنداره
  • محمد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    2 2
    آقای محمد ناصری... ابراهیم اشتر چندصد سال قبل از بدنیا اومدن مهدی(ع) غایب شد تا چند هزار سال بعد از غیبتش با ایشان ظهور کنند!!!
  • سلطان ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    2 2
    باسلام به همه دوستان.لطفابحس بیخودی رو بزارید کنار.بنده چندکتاب قدیمی چاب شده بیروت روخوندم.اگه دو قسمت دیگه ازمختارساخته میشدبه همه شعبات مهرباطل میزد.ابراهیم اشتر.ازنیرنگ محلب شکستن مختاررو رقم زد.هیچ عمدی درکار نبوده.زمانی نامه واقعی بهش میرسه که خودش درحال عضیمت به کوفه بهش الهام میشه که قیام درهم شکسته.انشالله که به جواب سوالتون رسیده باشید
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    3 4
    ابراهیم در قیام کم کاری نکرد فقط حیله محلب بود که بین ابی ومختار نفاق ایجاد کرد
  • جواد ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 3
    ابراهیم واقعا برای قیام کم نداشت مهم قاتلین. امام حسین بودن که به کمک ابراهیم توسط مختار به درک واصل شدن حیف نامه های مختار درست به دست ابراهیم نرسیدن. بازم دم مختار گرم خیلی مرد بود
  • شروین ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    3 7
    وقتی که مختار به شهادت رسید ابراهیم ابن مالک دو سال بعدش گردن همه ی زبیری هارو زد زبیری ها دو بیشتر حکومت نکردنند
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 1
    ابراهیم هم مثل احمربن شمیط به حرف مشاوران گوش داد و تصمیم صحیح را تشخیص نداد و اشتباه کرد
  • امیر IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 2
    اقا اگر اوایل فیلم مختار رو نگاه کنید می بینید که او قبل قیام با زبیریان بیعت کرد تا مقابل یزید بجنگد و وقتی دید زبیریان صلح کردند جدا شد و خود این کار را به عهده گرفت ابراهیم نمی تونست هم با زبیریان و هم با ام‌وی‌ام بجنگد پس تصمیم گرفت با زبیریان که لااقل خون امام شهیدان را نریختند و فقط پناه دادند به قاتلانش بیعت کند شاید هم اینکار باهدف استفاده از زبیریان برای مقابله باشام باشد مثل مختار اما شکست خورد
  • رضا TW ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 3
    ابراهیم دنبال حکومت بود
  • رضا TW ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 0
    ابراهیم در اول راه با مختار بود ولی بعد ها به دلیل طمع غنیمت و حکومت مختار را تنها گذاشت بعد کشتن ابن زیاد در موصل ماند و نیامد ولی صائب به نزد مختار برگشت و تا آخر با او بود و شهید شد ابراهیم دنبال حکومت بود و رهبرش که مختار بود رو یاری نکرد و بعد با مصعب پیمان بست اگر خوب و درست کار‌بود چرا با قاتل مختار پیمان بست میرفت انتقام میگرفت رفت با کسانی که به قاتلین اهل بیت پیامبر امان داده بودند بیعت کرد و بعد ها در دام افتاد و جسد او رو سوزاندند و گردن زدن سربازان مروانیان فکر کنم تماما درسته و گرد آوری شده از سایت و کتاب خدا مختار رو رحمت کنه
  • کوثر IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    تمام رویدادهای کنونی رو گفته
  • عادل IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    راست گفتن بهترین دعا دعابرای عاقبت بخیری است. خدایا بحق الحسین علیه‌السلام عاقبت مارو ختم بخیر کن.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    من ابراهیمم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس