کد خبر 17343
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۵

 

تعدادي از نمايندگان مجلس نسبت به سرعت بالاي رسيدگي به لايحه برنامه پنجم توسعه در صحن علني انتقاد کردند و خواستار توجه هيئت رئيسه به اين موضوع شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، احمد توکلي نماينده تهران و رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس در تذکري آئين‌نامه‌اي اظهار داشت: اکثر مشکلاتي که در طول رسيدگي به لايحه برنامه پنجم پيش آمد، ناشي از عجله‌اي است که رئيس جلسه در کار بررسي اعمال مي کند و اين موجب شده در برخي موارد، آئين‌نامه نقض شود.

وي در خصوص حذف عبارت "ساير قوانين مربوط از جمله... " در ماده 198 لايحه برنامه پنجم، گفت: اين کلمه در حالي حذف شد که اصلاً معلوم نبود چه کسي پيشنهاد حذف را داده و اصلاً اجازه صحبت به موافق و مخالف داده نشد و متأسفانه دوستان با برداشت اشتباهي که از معناي اين عبارت داشتند، با حذف آن موافقت کردند.

وي مواد پاياني لايحه برنامه پنجم را مواد حاکم بر لايحه برنامه دانست و خواستار آن شد که با زمان و دقت بيشتري اين مواد مورد بررسي قرار گيرد و اجازه صحبت به موافق و مخالف داده شود.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذکر احمد توکلي گفت: پيشنهاد حذف اين عبارت توسط آقاي سيد کاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا داده شد و کسي به عنوان موافق و مخالف هم ثبت‌نام نکرده بود.

وي تصريح کرد: شما مطمئن باشيد که ما هر گونه پيشنهادي مطرح شود، گوش مي دهيم و دوستان هم دقت کنند که پيشنهادات را به موقع مطرح کنند؛ نه در زمان راي گيري که کار را با مشکل روبه‌رو کند.

رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس همچنين در اخطاري بر اساس قانون اساسي، ماده 199 برنامه پنجم توسعه را خلاف مقررات قانون نويسي دانست و اظهار داشت: در هر يک از بندهاي اين ماده به موضوعاتي پرداخته شده که هيچ‌گونه ارتباطي باهم ندارند و چند قانون را طي يک ماده آورده‌اند.

وي افزود: اين ماده به تنهايي مي توانست به صورت يک لايحه به مجلس بيايد و از شما مي خواهم که به دليل مغايرت با قانون گذاري، دستور حذف آن را بدهيد؛ چرا که اگر حذف نشود اصلاح آن نيازمند دوسوم راي است.

رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار توکلي هم گفت: اصل تذکر شما درست است و يک ماده بايد محتواي يکساني داشته باشد اما اين همان چيزي است که در کميسيون تلفيق که خود شما نيز در آن حضور داريد، تصويب شده است.

لاريجاني در عين حال تصريح کرد: با اين وجود، موضوع مغاير قانون اساسي يا آئين‌نامه داخلي مجلس نيست.

* نظر خباز درباره وضع قوانين خلاف شرع

محمدرضا خباز نماينده کاشمر نيز در تذکري با استناد به بند 11 ماده 23 آئين‌نامه داخلي مجلس اظهار داشت: در جلسه روز يکشنبه و ديروز بعد از ظهر، سرعت رسيدگي به لايحه آنقدر بالا بود که موجب شده بود ما بارها در قالب تذکر اين مسئله را به هيئت رئيسه گوشزد کنيم ولي متأسفانه دوستان هر بار با گفتن "2-2 " مانع توجه به اين مسئله مي شدند.

وي افزود: تصور ما اين است که تصميم هيئت رئيسه اين بود که به سخنان تذکر دهندگان گوش ندهند و اين خلاف آئين‌نامه داخلي است.

نماينده کاشمر در خانه ملت همچنين با بيان اينکه سرعت زياد و عجله موجب تصويب مواد خلاف شرع و قانون شده است، گفت: براي اينکه صحت سخنان من به شما اثبات شود، مي خواهم 6 ماده اخير برنامه را مورد بررسي قرار دهيد و مطمئن شويد که اين مواد بعد از اين که به شوراي نگهبان برود، به دليل مغايرت با قانون اساسي و شرع بازگشت داده خواهند شد.

خباز بر همين اساس ادامه داد: در جلسه ديروز بعد از ظهر کار به جايي رسيد که من و دو نماينده ديگر براي اينکه راي گيري نشود، تصميم گرفتيم از جلسه بيرون برويم تا مجلس از اکثريت بيافتد و راي گيري انجام نشود اما متأسفانه با وجود اينکه ما کارت خروج را زديم و عدد 191 شد ولي به سرعت عدد را 194 کردند تا اين روش خلاف قانون را ادامه دهند و اين دوستان بايد فردا جوابگوي اين گونه اعمال خلاف شرع‌شان باشند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذکر نماينده کاشمر گفت: شما ترديد نداشته باشيد که ما هرگونه اخطار و تذکر يا پيشنهادي را در مورد مواد گوش مي دهيم.

لاريجاني افزود: اظهارات شما در مورد کارت‌ها و عدد جلسه امکان‌پذير نيست؛ ممکن است در همان حين که شما از دري خارج مي شديد از در ديگري چند نماينده وارد شده باشند؛ لذا از شما مي خواهم که با اينگونه اظهارات خودتان را تضعيف نکنيد.

* تذکر نادران درباره ماده 199

الياس نادران نماينده تهران هم در جلسه علني امروز در زمان بررسي ماده 199 لايحه برنامه پنجم توسعه در تذکري آئين‌نامه‌اي گفت: در اين ماده 25 بند در 4 صفحه يکجا آورده شده که برخي از بندهاي آن اختيارات وزارت اقتصاد را مي گيرد.

وي با اشاره به توضيحات نماينده دولت و سخنگوي کميسيون تلفيق در موافقت يا مخالفت با پيشنهادات نمايندگان در بررسي مواد لايحه برنامه پنجم توسعه، خاطرنشان کرد: توضيحاتي که نماينده دولت و سخنگوي کميسيون تلفيق در موافقت و يا مخالفت با پيشنهادات نمايندگان ارائه مي دهند، کامل نيست؛ در حالي که آنها بايد توضيحاتي ارائه دهند که کامل باشد تا نمايندگان با آگاهي تصميم بگيرند.

* تاکيد عثماني بر دقت در قانونگذاري

همچنين محمدقسيم عثماني نماينده بوکان در تذکري با استناد به ماده 23 آئين‌نامه داخلي اظهار داشت: در حين بررسي مواد در بخش بودجه و نظارت، من بيش از 11 پيشنهاد دادم که تنها اجازه طرح يکي از اين پيشنهادات داده شد و بقيه پيشنهادات تحت‌الشعاع "2-2 " گفتن نمايندگان قرارگرفت.

وي افزود: بخش بودجه و نظارت ناظر به موادي است که بيش از 4 ماده در کميسيون تلفيق بر روي آنها بحث و بررسي شده است و اينگونه با سرعت و با عجله برخورد کردن با اين مواد باعث تصويب قوانين مي شود که سرانجام آنها از همين اکنون مشخص است.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات تأکيد کرد: متأسفانه اين بي دقتي و سرعت بالا موجب شده که تمام موادي که در فصل‌ها و بخش‌هاي قبلي با حذف آنها موافقت کرده‌ايم يا به آنها راي نداده‌ايم، در ماده 195 مکرر يکجا به آن راي دهيم.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذکر عثماني گفت: شما و ساير نمايندگان ترديدي نداشته باشيد که ما هرگونه پيشنهادي در خصوص مواد داده شود را گوش خواهيم داد.

* تذکر کواکبيان براي دفاع از حق مجلس

مصطفي کواکبيان نماينده سمنان طي تذکري آ‌ئين‌نامه‌اي با تشکر از نطق پيش از دستور لاريجاني در خصوص روز مجلس و شهيد مدرس اظهار داشت: بر اساس آئين‌نامه، رئيس مجلس بايد درباره مسائل روز نيز سخن بگويد و انتظار ما هم از شما همين است.

وي با اشاره به کنفرانس خبري روز گذشته رئيس جمهوري با رسانه‌هاي داخلي و خارجي گفت: رئيس جمهور در اين کنفرانس سخناني را در خصوص روابط مجلس و دولت و روابط بين قوا مطرح کرد که از شما به عنوان رئيس مجلس و سخنگوي نمايندگان ملت انتظار مي رفت مطالبي را در اين مورد بيان مي‌ کرديد.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذکر مصطفي کواکبيان گفت: ما قبلاً نظرات خود را در اين خصوص اعلام کرده‌ايم و مجلس نبايد وارد اينگونه مناقشات شود.

وي خاطرنشان کرد: هر کس مي تواند نظر خودش را بدهد؛ مجلس قبلاً نظر خود را در اين خصوص اعلام کرده و دولت هم مي تواند نظر خود را اعلام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس