مراسم گل گیران مردم بیجار در روز عاشورای حسینی در فهرست آثار معنوی استان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از شبستان، مردم متدین کردستان همواره در عرصه‌های مختلف فرهنگی و دینی آداب و رسوم والایی داشته و در تعالی فرهنگ ایران اسلامی سهم بسزایی داشته‌اند و ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) انکارناپذیر است به طوری که منابع و کتاب‌های نویسندگان و شعرای این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است.

ایام محرم و صفر نیز بین مردم اهل سنت و تشیع کردستان از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده به گونه ای که در طول این دو ماه هیچگونه مراسم شادی همچون عروسی و جشن های سرور و شادی برگزار نمی شود.

یکی از این مراسم تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان کردستان است و هر ساله در روز عاشورای حسینی برگزار می شود مراسم گل گیرانی است که به گفته افراد محلی از گذشته های دور تاکنون و هر سال باشکوه خاصی در شهر بیجار برگزار می شود و عزاداران حسینی در این روز با گل گیران غرب اهل بیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرای کربلا روایت می کند.

 



مردم شهرستان بیجار با برگزاری مراسم تاریخی و باستانی گل گیران که برگرفته از عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی در این خطه از ایران اسلامی است در سوگ شهادت سومین امام شیعیان جهان و یاران با وفایش می نشینند.

گل گیران یکی از این مراسم‌ تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان کردستان است و هر ساله در روز عاشورای حسینی برگزار در بیجار برگزار می شود و مردم این شهرستان با برگزاری این مراسم تاریخی و باستانی که برگرفته از عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی است در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش می‌نشینند.

مراسم گل گیران مردم بیجار در روز عاشورا علاوه بر آنکه نمادی از غم و اندوه مردمان این دیار در شهادت سید و سالار شهیدان است، نمادی از غربت شهدای واقعه عاشوراست و شاید هم بیش از آنکه نماد غربت شهدای کربلا و امام حسین(ع) باشد، نمادی از خاک آلودگی کودکان یتیم و اسیر کربلا باشد و مردمان این دیار غم خود را در عزای سالار شهیدان با گل‌هایی که بر سر و روی خود می‌مالند، نشان می‌‌دهند.


آیین گل گیران در روز عاشورای حسینی از صبح و با حضور مردم در خیابان های اصلی شهر بیجار آغاز می شود که تمامی هیئت های مذهبی و دسته های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هر چه باشکوهتر آن با هم متحد و یکدل هستند.

مقدمات برگزاری این مراسم دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز می شود و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف های مختلف تهیه و عزاداران با گل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) می نشینند.


هر کدام از هیئت های مذهبی شهر بیجار نیز به صورت جداگانه در خیابان های شهر گل های آماده شده را در مسیر قرار داده و اقشار مختلف مردم و زنجیرزنان با گل به سر کردن بار دیگر اوج علاقه و عشق خود به امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به نمایش می گذارد.

اقشار حاضر در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و طی مسیر عزاداری در خیابان های اصلی راهی حسینیه بیجار می شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین در سوگ شهادت سرو و سالار شهیدان اشک می ریزند.

 

مراسم گل گیران علاوه بر شهر بیجار در شهرهای کوچک و بعضی از دهستان های این شهرستان نیز با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می شود و علی رغم گذشت سال های بسیار ولی حتی در روستاها اطراف بیجار نیز این آیین فراموش نشده و هر سال برگزار می شود.

این مراسم از گذشته‌‌های دور و تا امروز در شهر بیجار باشکوه و عظمت خاصی برگزار می‌‌شده، امسال نیز به‌ رغم گذشت سال‌های سال با حضور همه اقشار مختلف مردم در روز عاشورای حسینی در معابر عمومی و میادین اصلی این شهر برگزار می‌‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان اظهار کرد: براساس باورها و داستان‌هایی که از گذشتگان و نیاکان مردم بیجار باقی مانده است، آنها معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه‌ راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است. به همین دلیل، آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدن‌شان شروع به عزاداری می‌کنند و این رسم از آن زمان باقی مانده است.

سعید نظری با بیان اینکه مراسم «گل‌گیران» شهرستان بیجار آذرماه سال گذشته در چهارمین همایش ثبت ملی آثار،‌ در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید،‌ افزود: از نظر گستردگی و شرکت همه‌ مردم این شهرستان در مراسم و برگزاری آن در یکی از استان‌های سنی‌نشین، این مراسم اهمیت ویژه‌ای دارد.

آیین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون طشت‌گذاری، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌ها، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.

آیین سنتی طشت‌گذاری نیز که در کشور خاص منطقه سریش‌آباد در استان کردستان بوده همه ساله در آخرین شب‌های ماه ذیحجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیات‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسین‌گویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند.

 


عاشقان امام حسین(ع) گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند و آب متبرک این طشت در روز عاشورای حسینی در بین حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) توزیع می‌شود.

پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش‌آباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود. پس از سپری شدن زمانی از حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا به یاد واپسین تکبیرهای کاروانیان کربلا و ندای «هل من ناصر ینصرنی» قافله‌سالار دشت کربلا مؤذنان اذان می‌گویند و به طرف میادین شهرها می‌روند.

حرکت علم‌ها و بیرق‌های عزاداری که بزرگ‌ترین آن علم بلندی منصوب به قمر بنی‌هاشم حضرت ابالفضل (ع) بوده که نشان دهنده در زمین نمانده علم آن امام همام است در شهرهایی همچون بیجار،سنندج، سریش‌آباد و قروه انجام می‌شود.

پخش نزورات نیز که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم از هیئت‌ها انجام می‌شود، از شب هفتم ماه محرم آغاز شده و حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت (ع) به قصد تبرک به این مجالس می‌روند.

در ایام محرم شیعه و سنی در کنار یکدیگر برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و ارادات خود را به آن امام بزرگوار نشان می‌دهند زنان اهل سنت کردستان در غم مصیبت‌های وارده به امام حسین اشک می‌ریزند و به فرزندان خود توصیه می‌کنند تا راه ایشان را ادامه دهند و برای امام حسین(ع) سینه بزنند.

مردمان اهالی بانه، سقز، مریوان و کامیاران در استان کردستان اهل سنت هستند اما با این وجود هنگامی که در ایام ماه محرم در خیابان‌های این شهرها راه می‌رویم در و دیوار در ماتم حسینی سیاه‌پوش شده‌ است.

 

عشق به حسین (ع) در اشعار شعرای کُرد اهل سنت

شیخ رضا طالبانی از شاعران کرد اهل سنت است که به زبان‌های کردی، فارسی، عربی و ترکی اشعاری را سروده است و در اشعارش ارادت خود را نسبت به امام حسین (ع) بارها نشان داده است.

اشعار نغز شعرای کرد اهل سنت به زبان‌های فارسی، کردی و عربی گویای ارادت زایدالوصف مردم کرد مذهب به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه حضرت امام حسین(ع) است.

محرم چهره شهر ماتم زده می شود آنگاه که پارچه های سیاه و مشکین جامه ها بر تن شهر و مردم آن خودنمایی کند، کوی و برزن پر می شود از پرچم و کتیبه هایی که هنوز بوی اسفند سال های قبل از آن به مشام می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مجتبی ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 2
    من خودم از اهالی شهر بیجارم و اهل تشیع هستم ولی با این جور مراسمات خرافی که هیچ ریشه تاریخی ندارد کاملا مخالفم و هیچ معنی ندارد که یک انسان عاقل و بالغ و منطقی این جور مراسم من دراوردی را عزاداری برای امام حسین علیه السلام بخواند
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    آقا مجتبی شیعه: ما خیلی کارها می کنیم که نه ریشه ی عقلانی داره و نه ریشه مذهبی مگر هر کاری که بکنیم باید برای ان دلیل آورد؟ مثل مراسم شب چهارشنبه سوری که متعلق به زرتشتیان است هیچ ارزشی ندارد مگر بابت سر گرم کردن. این مراسم حاکی از ابراز احساسات ا به بهترین خلق عالم است . شما ندیده اید که کسی در مرگ عزیزش خاک بر سر بریزد و بگوید خاک بر سرم شد ؟این هم به شکل قوی تر ان که هر چه کنیم در نوحه برای ان جناب کم است .
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    گل گیری مراسمی نیست که کسی با دیدنش اذیت بشه و مراسم خشنی نیست ، نمی دونم چرا بعضیا از خودشون نظر منفی میدن در موردش ، قمه زنی رو بگی یه چیزی ولی گل گیری به نظر من مراسم خیلی زیبایه و اصلا بدی توش نمیبینم ، اتفاقا خیلی هم خالصانه هستش ، بعدشم خدا خودس می دونه که از کی باید قبول کنه
  • احمد ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    مجتبي جان عزيزم اگه توي مراسم بيجار باشي بجز مراسم گل گيرام مراسم هاي ديگه ايي هم برات هست لطف كن برو سينه بزن،الم بچرخان ، زنجير بزن ، وسايل رو هل بده بالاخره يه عزاداري غيرخرافي هم برات پيدا ميشه مگه مجبوري گل بگيري--- تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي-گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش.
  • محسن ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    مجتبی خودشوشیعه میدونه درصورتیکه ازخوارج اخه نفهم مگه توریشه داری که دنبال ریشه تاریخی میگردی -ریشش اینه که دوتا مثل تو روپیداکنه وعقدتوازاین جور مراسما بگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس