به گزارش مشرق به نقل از ايسنا ، موضوع فقط حجم بالاي خودروهاي موجود در پايتخت نيست، بلکه آنچه همه را نگران کرده، مصرف بالاي سوخت اين خودروها و آلايندگي شديد آنهاست.
به گفته سردار محسن انصاري، معابر تهران حداکثر براي تردد دو ميليون دستگاه خودرو گنجايش دارند و اين در حاليست که همزمان با رشد توليد خودروسازان داخلي، تعداد خودروهاي در حال تردد در پايتخت به رقم بيسابقه 3.5 ميليون دستگاه رسيده است.
اما در حالي که آلودگي شديد هواي تهران موضوع چندان تازهاي نيست، تعطيلي چندي پيش تهران به دليل شدت گرفتن آلودگي هوا بار ديگر موضوع مربوط به سهم خودروها از آلودگي هواي پايتخت را بيش از پيش مطرح کرد.
کارشناسان، خودروها و موتورسيکلتهاي تهران را يکي از عوامل اصلي آلودگي بالاي اين شهر ميدانند.
نگاهي به مصرف سوخت خودروهاي مختلف در کشور نشان ميدهد که مصرف سوخت اغلب خودروهاي داخلي دو تا سه برابر خودروهاي خارجي است.
بر اساس آخرين آمار شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، ام.وي.ام چيني کممصرفترين خودرو سواري کشور در حال حاضر محسوب ميشود. البته تيراژ توليد اين خودرو در کشور بسيار پايين است.
بر اين اساس ام.وي.ام در مسير شهري 7.85 و در مسير اتوبان 4.57 و به صورت ترکيبي 5.78 ليتر بنزين در هر 100 کيلومتر ميسوزاند که در هر سه بخش، اين خودرو کممصرفترين محصول داخلي محسوب ميشود.
اما در مورد ساير خودروهاي سواري کشور، در مسير شهري تندر90 ايران خودرو و سمند مجهز به TU5 بعد از ام.وي.ام کممصرفترين خودروهاي سواري هستند.
در مسير اتوبان نيز سايپا 141 و پرايد صبا در ردههاي دوم و سوم قرار دارند و همين دو خودرو نيز در مسير ترکيبي بعد از ام.وي.ام رتبههاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند.
از محصولات ايرانخودرو، کممصرفترين خودرو در مسيرهاي ترکيبي، تندر90 اين شرکت بوده و بعد از آن نيز سمند مجهز به TU5 و پژو206 هاچبک قرار دارند.
همچنين در آخرين بررسي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، مشخص شد که نيسان رونيز و ماکسيما همچنان پرمصرفترين خودروهاي سواري کشور محسوب ميشوند. البته بايد در نظر داشت تيراژ توليد اين دو خودرو بسيار پايين است.
در زير ميزان مصرف سوخت هريک از خودروهاي سواري کشور در مسيرهاي سهگانه مشخص شده است.
مسير شهري:
ام.وي.ام (7.85)، تندر 90 ايران خودرو (8.98)، سمند مجهز به تي.يو.5 (9.07)، پرايد صبا (9.15)، تندر90 پارس خودرو (9.20)، سايپا 141 (9.22)، مگان 1600 سيسي (9.22)، پژو 206 صندوقدار (9.63)، پژو 206 هاچبک (9.68)، مزدا3 (9.85)، جي.ان.تو اتوماتيک (11.57)، پژو روآ (11.67)، پژو پارس (12.15)، سمند معمولي (12.36)، سورن (12.53)، پژو405 (12.88)، زانتيا (13)، نيسان رونيز (13.97) و ماکسيما (14.41).
مسير اتوبان:
ام.وي.ام (4.57)، سايپا 141 (4.85)، پرايد صبا (5)، مگان 1600 سيسي (5.36)، پژو 206 هاچبک (5.43)، تندر90 ايران خودرو (5.51)، سمند مجهز به تي.يو.5 (5.57)، پژو 206 صندوقدار (5.64)، تندر 90 پارس خودرو (5.66)، مگان 2000 سيسي (5.84)، پژو پارس (6.16)، پژو روآ (6.23)، مزدا 3 (6.37)، سمند معمولي (6.51)، سورن (6.63)، زانتيا (6.66)، جي.ان.تو اتوماتيک (6.74)، پژو 405 (6.88)، ماکسيما (7.95) و نيسان رونيز (9.39).
مسير ترکيبي:
ام.وي.ام (5.78)، سايپا 141 (6.46)، پرايد صبا (6.52)، مگان 1600سيسي (6.78)، تندر90 ايران خودرو (6.79)، سمند مجهز به تي.يو.5 (6.86)، تندر 90 پارس خودرو (6.96)، پژو 206 هاچبک (6.99)، پژو 206 صندوقدار (7.11)، مگان 2000سيسي (7.54)، مزدا 3 (7.65)، پژو روآ (8.23)، پژو پارس (8.37)، جي.ان.تو اتوماتيک (8.52)، سمند معمولي (8.66)، سورن (8.75)، زانتيا (8.99)، پژو 405 (9.09)، ماکسيما (10.33) و نيسان رونيز (11.08).
اما بد نيست که بدانيم کممصرفترين خودروها در جهان 2.3 ليتر در هر 100 کيلومتر مصرف سوخت دارند و در حالي که نزديک به چهار سال از فراخوان بنياد ايکس پرايز براي توليد خودروهايي با مصرف حداکثر 2.35 ليتر بنزين در هر 100 کيلومتر ميگذرد، هفت گروه موفق شدهاند حتي بهتر از استانداردهاي تعيين شده خودروهايي را توليد کنند.