کد خبر 1719554
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۴۰
چرا خودروسازان چینی تخفیف بالا می‌دهند؟

افزایش رقابت در بازار خودروهای برقی چین، خودروسازان این کشور را به ارائه تخفیف‌های چشمگیر واداشته است؛ اقدامی که برای اقتصاد داخلی این کشور و حتی بازار جهانی خودرو، پیامدهایی داشته است.

به گزارش مشرق، شرکت خودروسازی بی وای‌دی، هفته گذشته تخفیف‌های زیادی که برخی نزدیک به ۳۰ درصد یا بیشتر بود را برای چندین مدل ارزان‌قیمت کاملا برقی و هیبریدی‌اش اعلام کرد. قیمت خودروی جمع‌ و جور «سیگال» ( Seagull) که از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه است، به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۷۷۵۰ دلار) کاهش یافت. خودروسازان بزرگ چینی دیگر، نیز این اقدام را دنبال کردند.

«ژونگ شی»، تحلیلگر انجمن فروشندگان خودرو چین، گفت: اقدام این غول خودروسازی، این بار، صنعت خودرو را آشفته کرده است. او با اشاره به اینکه خودروسازان کوچک‌تر، اکنون بیشتر نگران توانایی خود در رقابت هستند، گفت: صنعت خودروسازی در شوک نسبتا بزرگی قرار دارد.

«رابین شینگ»، اقتصاددان ارشد بانک مورگان استنلی در امور چین، چهارشنبه گذشته در گزارشی گفت: رقابت اخیر قیمت خودرو نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل عرضه و تقاضا همچنان به کاهش قیمت دامن می‌زند.

بازار خودروهای برقی چین در دو سال گذشته، درگیر جنگ قیمتی بوده که بخشی از آن توسط «تسلا» دامن زده شده است، اما این بار، خودروسازان سنتی، احساس فشار قابل‌توجهی می‌کنند.

طبق گزارش هفته گذشته موسسه نومورا، با استناد به داده‌های صنعتی موسسه تحقیقاتی «اتوهوم»، میانگین قیمت خرده‌فروشی خودرو در چین، طی دو سال گذشته، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته و به حدود ۱۶۵ هزار یوان (۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار) رسیده است.

در این گزارش آمده است: کاهش قیمت برای خودروهای هیبریدی یا خودروهایی با برد بیشتر، در دو سال گذشته، ۲۷ درصد بوده است، در حالی که خودروهای کاملا برقی ۲۱ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین، خودروهای سنتی با سوخت فسیلی، کاهش قیمت ۱۸ درصدی کمتر از حد متوسط ‌را تجربه کرده‌اند.

در مقابل، طبق محاسبات شبکه سی‌ان‌بی‌سی بر مبنای داده‌های کاکس اتوموتیو، میانگین قیمت یک خودروی جدید در آمریکا در آوریل، ۴۸ هزار و ۶۹۹ دلار بود که تقریبا یک درصد نسبت به دو سال قبل، افزایش یافته است. میانگین قیمت خودروهای برقی در ماه گذشته، حتی بالاتر از ۵۹ هزار و ۲۵۵ دلار بوده است.

جنگ قیمت ادامه خواهد داشت. «یینگ وانگ»، مدیر عامل فیچ در رتبه‌بندی‌های شرکتی منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC)، سه‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفت: رشد دو رقمی فروش خودروهای انرژی نو در چین، به جای اینکه نشان‌دهنده گسترش بازار باشد، فقط سهم خودروهای احتراق داخلی را از بازار کاهش خواهد داد.

او اظهار کرد: بازار خودروی این کشور از سال ۲۰۱۸ رشد چندانی نداشته است و انتظار دارد که فروش خرده‌فروشی خودرو در سال میلادی جاری تنها با افزایش اندک تک رقمی مواجه شود. خودروسازان سال میلادی جاری نیز به استفاده از کاهش قیمت‌ها برای به دست آوردن سهم بازار در چین ادامه خواهند داد.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اتحادیه اروپا پس از بررسی شرکت‌ها در مورد استفاده از یارانه‌های دولتی در تولید آنها، تعرفه‌هایی را بر واردات خودروهای برقی تولید چین اعمال کرد.

آمریکا همچنین تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی را بر خودروهای برقی تولید چین اعمال کرد و امیدها را برای ورود این خودروها به دومین بازار بزرگ خودروی جهان از بین برد، اما در اتحادیه اروپا، تعرفه‌ها تاثیر محدودی داشته‌اند. طبق گزارش شرکت «جیتو داینامیک»، شرکت خودروسازی بی‌وای‌دی در آوریل، برای اولین‌ بار از «تسلا» در اروپا پرفروش‌تر شد. طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش «تسلا» در اروپا در آوریل، ۴۹ درصد کاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
    1 0
    خودرو برقی ۷۷۵۰دلار؟
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
    5 2
    زمانی که ایران خودرو ساز بود چین فرقون میساخت الان ایران واردکننده خودروهای چینی شده
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
      4 1
      الان ایران فرقون می سازه چین ایرانو.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
      2 3
      نمیخای برو چین
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
      6 0
      چین از اولش هم صنعتش قوی تر از ایران بوده... یه عده مفیوز خیلی اغراق میکنن اون موقع که ما نان نداشتیم بخوریم چینیها میگ۲۱ و تی ۵۵ تحت لیسانس میساختن
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
      2 0
      سال 64 یادم می آید که یک هلی کوپتر بود که روی پایه قرار می گرفت و با فشار شاسی جدا می شد و به هوا می رفت . آرپی جی هفت اسباب بازی و فرفره نورانی شارژی فنری هم بود . چینی ها خیلی جلوتر از ایران و اروپا بودند و هستند .
    • سروش IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
      1 0
      جناب 11:55 حرف درستی می زنه اون موقع ما تازه از شر حکومتی دست آموز و ویژه خوار غرب خلاص شده بودیم و درگیر جنگی چند ملیتی شده بودیم که چین هم یکی از بزرگترین تأمین کننده ای تسلیحات دشمن ما بود و داشت تسلیحات تحت لیسانسش رو امتحان میکرد و بهترین میدان جنگ تحملی عراق علیه ایران بود!!! بله این درسته اون موقع ما موشک رو هم نداشتیم پهپاد هم نداشتیم ما به خاطر داشتن دولتی وابسته در گذشته که امروزه اقدام به سفید شویی آن میکنند و از اقدامات گذشته و وابستگی شدید آن اصلا حرفی نمی زنن بله ما نان نداشتیم بخوریم و این دولت وابسته و نوکر غربی فقط فقط در حال کشتار جوانان لر و بختیاری بذل و بخشش آب و خاک ایران و غارت کشور به نفع غرب بود و بس!!! بله زمانی که برخی از مردم ما آرد بلوط به جای آرد نان میخوردند چین میگ 21 و تانک تحت لیسانس تولید میکرد و ما سیم خاردار هم نمی توانستیم وارد کنیم.
    • ۹ IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
      1 0
      بدبخت زمان شاه ایران یک پیکان بنجول می‌ساخت که اونم تازه ایرانی نبود کپی هیلمن هانتر انگلستان بود اکثر مردم اونم نمیتونستن بخرن سالیانه تنها ۳۰۰۰ دستگاه پیکان تولید میشد ولی الان همه مردم میتونن یک ساینا یا کوئیک داشته باشن الانم سایپا و ایران خودرو تارا و شاهین و ریرا و آریا میسازن که با ماشینای چینی برابری میکنه نمیدونم چرا یک عده متوهم فکر میکنن زمان شاه ایران پیشرفته تر بود خود شاه. گفته بود ایران یک آفتابه گلی نمیتونه بسازه منظورش این بود که در دوران حکومت من اعلیحضرت ایران اینقدر پسرفت کرده که نمیتونه یک آفتابه بسازه
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
    0 2
    درشرق چین تمام نمایندگیهای byd ورشکست شده اند و جمع کردند
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۳
      0 1
      قدرت اقتصادی چین بدجور به سرازیری افتاده است
    • US ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
      1 0
      چین داره بازار داخلی یک و نیم میلیاردی خودشو برا خودش نگه میداره و به رقبا نمیده
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
    0 1
    خواهید دید چند سال اینده چطور اکثر خودروسازهای چینی ورشکست میشن همین الانم اوضاع خیلیهاشون خوب نیست بهرحال حقه و کلک و کپی تاوان دارد مخصوصا که فقط فکر سود باشی نمونش چری و جک در ایران که سالها میفروشند خدمات ضعیف دارند و فقط مدیران ایرانی سود میبرند چین استراتژیش چه خودرو چه موبایل اینه قیمت خود خودرو ارزانتر قطعات یدکی گران الان صفحه نمایش یک گوشی شیامی هم قیمت سامسونگ شده است گوشی ۱۰ میلیون صفحه ۶ میلیون
    • US ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
      0 0
      تریلی دانگ فنگ زمانی اومد تو ایران با گمرکی دویست درصد ۵ میلیون میشد اما ایران‌خودرو ۱۷ میلیون میفروخت
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۳
    1 0
    گول تخفیف ماشینهای چین را نخورید. چون بعد از اینکه خریدید در خدمات بعد از فروش و گرانی قطعات یدکی تلافی آنرا در می آوردند.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۳
    0 1
    یک جایی غربیها ترمز چینیها رو خواهند کشید مگر اینکه چینیها بر عکس ترمز غربیها رو بکشن وبسن ابرقدرت اول دنیا .سالهای پیش رو سالهای تعیین تکلیف قدرت اول دنیا هست .بعیده آمریکاییها واروپاییها بگذارند چینیها سر سلامت از گردنه عبور کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس