کد خبر 171782
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴

میرزامحمد تقی حجه الاسلام متخلص به نیّر در سال 1248 قمری بدنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را تا 1269 به مدت 5 سال ادامه داد و پس از فوت پدر در سن 22 سالگی عازم عتبات عالیات شد. وی پس از کسب درجه اجتهاد عازم وطن شد. مرحوم نیّر پس از 64 سال حیات در ماه رمضان 1312 دار فانی را وداع گفت و بنا بر وصیتش در وادی السلام نجف ما بین مقام حضرت مهدی (عج) و دیوار شهر نجف به خاک سپرده شد. آن بزرگوار فقیه، محدث، حکیم و در فنون شعر وادب نیز استاد و صاحب نظر بود.

به گزارش مشرق، فرارسیدن محرم همواره با این دغدغه برای عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین همراه بوده است که چگونه می توان به معرفتی بهتر از این حادثه عظیم نایل آمد. خاصه آنکه در سال های اخیر بحث های احساسی بر بحث های معرفتی سبقت گرفته و این امر بعضا تا جایی پیش می رود که مجال برای تفکر و تعقل به فراموشی سپرده می شود.

حال آنکه آنچه هماره مورد تاکید ائمه معصومین و همچنین به تبع آن بزرگوران، علمای شیعه  بوده بیشتر تاکید و تکیه بر بحث های معرفتی و نه احساسی بوده است. البته کم نبوده اندد افرادی  که کوشیده اند این نوع نگاه را بسط دهند و جنبه های معرفتی حادثه کربلا را برجسته کنند. یکی از این افراد میرزا محمد تقی حجه الاسلام است که اثری بی نظیر در این زمینه را به یادگار از خود بجای نهاده است.

میرزامحمد تقی حجه الاسلام متخلص به نیّر در سال 1248 قمری بدنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را تا 1269 به مدت 5 سال ادامه داد و پس از فوت پدر در سن 22 سالگی عازم عتبات عالیات شد. وی پس از کسب درجه اجتهاد عازم وطن شد. مرحوم نیّر پس از 64 سال حیات در ماه رمضان 1312 دار فانی را وداع گفت و بنا بر وصیتش در وادی السلام نجف ما بین مقام حضرت مهدی (عج) و دیوار شهر نجف به خاک سپرده شد. آن بزرگوار فقیه، محدث، حکیم و در فنون شعر  وادب نیز استاد و صاحب نظر بود.

یکی از مهمترین تالیفات وی «مثنوی آتشکده» است که در رثای سید الشهدا است و در قالب شعر سروده شده است.می توان گفت که استفاده از قالب های شعری مختلف و متداول و به کار گیری آرایه های ادبی و صنایع بدیع شعری، آشنایی با آیات و روایت در کنار ذوق معنوی و عرفانی توانسته اثری بی نظیر خلق کند. خاصه که وی دراین اشعار با رویکردی عرفانی و ولائی صحنه های کربلا را به تصویر کشیده است .

لذا موسسه فرهنگي – مطالعاتي شمس الشموس در راستای ترویج فرهنگ  ادبیات معرفتی حماسه کربلا، دیوان ایشان را به دو صورت  وزیری و جیبی  منتشر کرده است که در قطع وزیری آن  سعی شده تمام منابع تاریخی  و روایی  اشعار مستند شده و ابیات مشکل شرح داده شود و در قطع جیبی فقط قسمت آتشکده و مراثی آن در دو نوع گالینگور و شومیز  جهت استفاده آسان در مجالس و اماکن تهیه شده است.   مطالعه و انس با اشعار این کتاب  می تواند نگاه عاشقانه و عارفانه به حادثه عظیم کربلا را عمق بخشیده و افقهای معرفتی  جدیدی از حرکت امام (ع) را به تصویر بکشد. علاقه مندان برای تهیه این كتاب ها می توانند با آقای علی فیض مدیر فروش موسسه مطالعاتی شمس الشموس با تلفن 09125356917 و یا 88454748 تماس حاصل فرمایند.


شامل مثنوی، غزلیات، قصاید و ... مرحوم میرزا محمدتقی حجت‌الاسلام «نیّر» به همراه توضیحات قرآنی، روایی، ادبی و تاریخی.

«و انه هو اضحک و ابکی»
انگار آدمی را مشتاق خنده و گریه آفریده‌اند. گاهی از خنده ریسه می‌رود و بیخود می‌شود و لحظاتی به آه و گریه صفا می‌کند و سبک می‌شود. و میان این همه دقایقی که به گریه بر حسین(ع) می‌گذرد، ماندنی‌ترین دقایق‌اند و دوست‌داشتنی‌ترین لحظات. شعرهایی که برای حسین(ع) سروده شده‌اند هم چندگونه‌اند، برخی تنها عاطفه و احساس را برمی‌انگیزند و چشم را شست‌وشو می‌دهند، اما گونه‌ای والاترند. از یک سو آتشی در نیستان دل برمی‌فروزند، از سویی نوح چشم را در سیلاب اشک غرق می‌کنند و از سوی دیگر پرستوی عقل را در آسمان معرفت پرواز می‌دهند. و حجت‌الاسلام نیر تبریزی که هم دانشمند است و هم ادیب، با سرودن ابیاتی ناب از این‌گونه، حیرت و جنون خود را در برابر کربلای حسین(ع) به تماشا گذاشته است. با توجه به غنای آتشکده نیر، مؤسسه فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس در قالب طرحی به تصحیح و مقابله این گنجینه اشک و ادب و معرفت با آیات و روایات معصومین همت گماشت و اینک حاصل این تلاش به محضر تشنگان دریای حسین(ع) عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس