کد خبر 1716360
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۷

به گزارش مشرق، قاسم حلاجیان، فعال رسانه در تلگرام نوشت:

«بچه‌هامون دارن یکی‌یکی میرن»

امروز ظهر، مادرم وسط یک گفت‌وگوی معمولی تلفنی، ناگهان و بی‌مقدمه، پربغض گفت: «بچه‌هامون دارن یکی‌یکی می‌رن». منظورش کودکانی است که سال‌ها به‌عنوان مددکار اجتماعی با آن‌ها در حاشیه‌ تهران کار کرده است؛ کودکان افغانستانیِ بازمانده از تحصیل، کودکانی که در ایران متولد شده‌اند و بیشتر از افغانستان، کوچه‌های تهران را بلدند.

آن‌چه امروز در جریان است، صرفاً یک تصمیم اجرایی یا اداری در حوزه‌ مهاجرت نیست؛ بلکه تصمیمی با پیامدهای عمیق انسانی، روانی و اجتماعی‌ست؛ به‌ویژه برای کودکانی که هیچ‌گاه انتخاب‌گر وضعیت خود نبوده‌اند.

در جهانی که خانه، مدرسه، زبان و دوستی، عناصر هویت‌اند، این کودکان، در دل همین سرزمین قد کشیده‌اند، با زبان و فرهنگ آن آشنا شده‌اند، در کوچه‌های آن بازی کرده‌اند و مدرسه را در همین شهرها آغاز کرده‌اند. برای بسیاری از آن‌ها، این‌جا نه صرفاً محل اقامت، بلکه تنها خانه‌ای‌ست که می‌شناسند.

نادیده‌گرفتن سال‌ها تلاش برای آموزش و ترمیم

سال‌هاست که مادر من و بسیاری از همکارانش برای این تلاش کرده‌اند که کودکان بازمانده از تحصیل، چه ایرانی و چه افغانستان، وارد چرخه‌ آموزش رسمی کشور شوند. در بسیاری از کلاس‌هایی که برگزار می‌شد، این کودکان، در کنار یکدیگر، بدون مرز و تبعیض، یاد گرفتند، رشد کردند و آرام‌آرام به مدرسه برگشتند. آن‌ها در کنار هم، نه فقط سواد، که حس تعلق، هم‌دلی و زیستن مشترک را تمرین کردند.

سازمان‌های مردم‌نهاد، داوطلبان، آموزگاران و مددکارانی که با دست‌های خالی اما دلی پرامید، مسیر یادگیری را برای این کودکان هموار کرده‌اند، حالا با تصمیم‌هایی مواجه‌اند که همه‌ آن تلاش‌ها را به باد می‌دهد. اخراج کودکی که تازه وارد کلاس اول شده یا با کلاس‌های جبرانی توانسته خودش را به مقطع سنی خودش برساند، یعنی شکستن خط باریک امیدی که بعد از سال‌ها شکل گرفته است.

نادیده‌گرفتن یک زیست مشترک، یک امید جمعی

کودکی که در هفت‌سالگی از خانه‌ و دوستانش در تهران جدا شده و به کشوری فرستاده می‌شود که نه آن را می‌شناسد و نه برای او امنیت اجتماعی دارد، با چه ذهن و روانی باید به زندگی ادامه دهد؟

در برخی موارد، خانواده‌ها نیز توان اقتصادی و اجتماعی بازسازی زندگی‌شان در افغانستان را ندارند؛ چراکه سال‌ها توش و توان خود را صرف ساختن زندگی در ایران کرده‌اند. بنابراین آن‌چه باقی می‌ماند، فقر، در حاشیه ماندن و زخم‌هایی‌ست که تا سال‌ها در کودکان باقی می‌ماند.

نباید این را فراموش کنیم که طبق کنوانسیون حقوق کودک (که ایران هم به آن پیوسته) هیچ کودکی نباید صرفاً به‌دلیل وضعیت مهاجرتی خود، از حق آموزش، امنیت و زیستن در محیطی باثبات محروم شود.

نادیده‌گرفتن ظرفیت‌های انسانی هم‌سرنوشتی

نه از دریچه‌ محاسبه‌گرانه و اقتصادی، بلکه از منظر انسانی و اخلاقی، می‌توان گفت که این کودکان، با تمام آشنایی‌شان به زبان، فرهنگ و زندگی در اینجا، می‌توانستند در آینده به یکی از پیوندهای معنادار میان دو ملت بدل شوند. می‌توانستند راویان صلح، ارتباط و درک متقابل باشند؛ نه به‌عنوان «دیگری»، بلکه به‌عنوان بخشی از «ما».

حالا اما با سیاست‌هایی مواجهیم که حتی به این امکانِ انسانی هم مجال بروز نمی‌دهد. اخراج این کودکان و خانواده‌های آنان، پاک کردن بخشی از حافظه‌ اجتماعی ماست؛ حافظه‌ای که با هم بودن، یاد گرفتن و زیستنِ مشترک را ثبت کرده است.

کاش برای یک‌بار هم که شده، آن‌هایی که تصمیم می‌گیرند، از پشت میز فاصله می‌گرفتند و از نزدیک می‌دیدند که وقتی کودکی از تنها مدرسه‌ عمرش جدا می‌شود، فقط یک پرونده مهاجرتی بسته نمی‌شود؛ یک جهانِ کودکانه، یک رویا و شاید حتی یک آینده، در هم می‌شکند.

و در پایان، تنها می‌توان امیدوار بود که ما را ببخشند. ما تا پایانِ عمر، از این شرم و احساس فقدان، دلتنگی برای آن‌ها و کم‌کاری‌های خودمان، لحظه‌ای آسوده نخواهیم بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    66 25
    اخراج افغانی
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      21 40
      لطقا تابعیت ، شغل ، حقوق ، میزان تحصیلاتتان را اعلام نمایید تا بدانیم ریشه نظر ناموجه تان از کجاست ؟
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      46 6
      نوزادان ایرانی هم بخاطر گرانی و نبود شیر خشک یکی یکی از دست میرن . حضور نکبت بارتان مسبب تشدید تورم شده . پنجاه سال است کنگر خورده لنگر انداختید . کی از شرتان راحت میشویم .
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      38 5
      برای ثبت نام فرزندم به مدرسه ای نزدیک خانه مان مراجعه کردم مدیر گفت جا نداریم برو مدرسه ای دورتر . افغانها کلاس را پر کرده اند .
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      9 1
      حلاج نشانی تو بده خدمت برسم . وطن فروش
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      14 3
      به درک اسفل السافلین
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      26 0
      ... چرا دلت برای بچه های سیستان و بلوچستان نمیسوزه که افغانها آب هیرمند را بسته اند دریاچه هامون خشک شده اونوقت افغان های بی چشم و رو در ایران بنزین میفروشند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      21 4
      مسئولان محترم دولتی اگر میخواهید ایران را به بیگانگان هدیه دهید لااقل به اتباع سوئیس دهید که مردمانی متمدن هستند نه .... افغانی که به خودشان رحم نمیکنند چه رسد ایرانی ها
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      18 4
      چیزی به نام رحم و شفقت در میان افاغنه وجود ندارد . کفتار هار پیششان بره است.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      24 3
      زن ایرانی یک بچه . زن افغانی بیست بچه . چند سال بعد که جمعیت افغانها بیشتر از ایرانی ها شد انوقت کاسه چه کنم دستتان میگیرید .
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      2 1
      کاری نداره که به قاسم بگین یه خونواده افغان طالبانیرو ببره خونشون نگه داره اونم یه هفته فقط . ببینم نگه میداره .
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      2 1
      خداروشکر افراطیای دو جناح عاشق افغانان دیروز عباس عبدی هم گفته بود افغانهارونندازید بیرون و جمعیت کشورو باافغانها زیاد کنین . یکی دوست داره زودتر ایران از دست بره . یکی هم مثل حلاجیان ، عینکشو رو چشماش نزده فکر کرده از طالبان براش چند تا نیروی مخلص وخالص به ارمانهاش در میاد .
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      6 1
      طبق امار دولتی یک میلیون کودک ایرانی از تحصیل باز موندن بعد تو نگران افغانیای که نمیتونن برن مدرسه؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      3 1
      افراطی ممنوع در ضمن 30 سال قبل هم مدارس دو شیفت بودن با غیر قانونی مدرسه نمی روند!
    • عباسی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      2 1
      فقط اخراج.آقای حلاجیان نمی دونم ایرانی هستی یا افغانی ولی به شعور ایرانی ها توهین نکن . خودتی
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      1 0
      ۱۵:۰۱ دروغگو دشمن خداست البته امثال شما که اعتقاد ب این حرفا ندارید راحت باشید
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    46 4
    این حرف درستی نیست ...تقریبا همه کودکان افغانی رو خانواده هاشون و برای کسب درآمد بیشتر میفرستند سرکار که جدیدا اکثرا تو کار ضایعات هستند...حتی حاضر نیستند پادویی کارگاه صنعتی بکنند چون میگویند درآمدش کمتر از ضایعات . بچه هم بهمین خاطر زیاد تولید می‌کنند چون پدر خانواده زودتر می‌تونه خودش بازنشسته کنه و بچه هایش بجای پدر کار میکنه..چیزهایی که خودم به چشم دیدم نوشتم
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      21 2
      کاملا درست می فرمایید من از زبان خودشون چند بار شنیدم
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      16 3
      این مسیولان نقشه کشیدن مملکت رو تقدیم افاغنه کنن مگه ایرانی مسئول زاد و ولد افاغنه است مالیاتش رو فقط از ایرانی مبگیرید که خرج میلیون میلیون افغانی کنید؟ ما که راضی نیستیم کوفتتون بشه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    41 4
    ماها خودمون تو این مملکت داریم از دست میریم بعد شماها به فکر کودکان افغانی هستید.
    • عبدالله IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      6 22
      دوست عزیز. این بچه های چه گناهی کردند که در آیران متولد شده اند؟ آیا خودشان خواسته اند؟ آیا درست است که یک کودک با والدین ایرانی مثلا در اروپا و آمریکا یا استرالیا به دنیا بیاید بعد مردم آن سرزمین بگویند باید این کودک اخراج شود و به ایران برگردد چون والدینش ایرانی و مسلمان هستند؟ اگر این طوراست نه از انسانیت بویی برده ایم و نه از آدمیت.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      17 2
      عبدالله افغانی ، هر کشوری حق دارد مهاجرینی که دارند به کشورش و مردمش ضرر می زنند را اخراج کنه . مفید باشید تا نگهتان دارند . انواع و اقسام جرم و جنایات و بیماری های مسری و بی فرهنگی ها و بلا و مصیبت به کشور ما آورده اید ، طلبکار هم هستید .
  • جواد IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    35 17
    اتباععععععععع پیجرن ماموریت اتباععععععععع درایران تغییر بافت جمعیتی فرهنگی و خلق ابر تورمه سالی بالا صد میلیارد دلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده است اکثرشون هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس روزی سی تا چهل میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند حدود هفت میلیون وسیله نقلیه اتباع در کشور تردد میکنند هر کدوم روزی پنج لیتر بنزین مصرف کنند میشه روزی سی و پنج میلیون لیتر یعنی سالی بالا دوازده میلیارد لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز وووووووو مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی چهل درصد نون کشور را اتباععععععععع مصرف میکنند علت ناترازی ها اتباعن آتشفشان تولید تورمن یهود پشت کوچ اتباع وهابی به ایرانه هدف سقیفه نشین کردن ایران است اجازه ندیم ایران فلسطین دوم بشه توسط پیجر زادوولد اتباععععععععع عمدتا وهابی اتباععععععععع پیجرن ماموریت اتباععععععععع منفجر کردن ایران است وووووووو اجازه ندیم ایران فلسطین دوم بشه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    39 12
    ننه من غریبم بازی در نیار. عاقبت گرگ زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود. اینا افغانن ذاتا مهاجم و وحشی و نمک ناشناسن. فردا جنگ بشه همینا که سنی مذهب و پشتون هستن رو ایرانی شیعه اسلحه میکشن. باید برن همه شون تا نفر آخرر...والسلام نامه شد تمام... خدایی ای کاش میدونستم کی هستی که این مطلب رو نوشتی حضورا خدمتت میرسیدم
    • US ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۱
      1 1
      کاملا موافقم. اینها برای آینده مملکت مفید نخواهند بود. دشمن میتونه با چند صد دلار اینارو بخره و بندازه به جون ما.اینا هیجوقت ایرانی نمیشن. حواستون باشه.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    10 33
    اخراج فله ای افغانها اشتباه بزرگ دولت ایران است همچنانکه راه دادن فله ای آنها!!!
    • . IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      22 3
      این عقیدهٔ یک ایرانی نیست فقط یکی از اتباع میتونه چنین عقیده ایی داشته باشه خلاصه که خودتی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      12 1
      عزیزم فله هستند ! مگه دانه ای و انگشت شمارند که دانه ای اخراج کنی؟! مثل این می مونه یه انبار برنج داری ، بخواهی اینها را در مغازه ها توزیع کنی ، بعد بگی توزیع گونی گونی غلطه ! برنج را باید دونه دونه بشمری پخش کنی! 👊 افغانی برو ....✊
  • جواد IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    26 3
    زمانی با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر ایران را تو تله پیری انداختن امروز با شعار ما مهاجر ستیز نیستیم و زنده باد انسانیت ایران را تو تله اتباععععععععع عمدتا وهابی میندازن. دستی داره ترکیب جمعیتی ایران را تغییر میدهد. تهران را افاغنه محاصره کردن. در آینده نزدیک در اکثر شهرها اتباععععععععع اکثریت میشن متاسفانه دولت و مجلس هیچ اقدامی برای اخراج اتباععععععععع نمی کنند. کف خیابانها پراز افغانه درحال گدایی وزباله گردی خروجی زایشگاه ها اتباعن چطور کودکی که از افغانستان میاد ایران مهم نیست اصلا ایران را ندیده باشد ولی از ایران بره افغانستان مهمه. مردم را خر فرض کردید هدف شما اینه ایران سقیفه نشین بشه
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      13 2
      دقیقا . گل گفتی.
  • حسن IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    24 5
    تحلیلگر محترم خوب بود شما هم تمام مسائلی که اتباع برای کشور بوجود آوردند را می دیدید و بعد قضاوت می کردید
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      7 9
      موضوع کودکان هستند نه بزرگسالان مهاجر غیر قانونی . یعنی داره درباره یک مشت بچه مانده از تحصیل صحبت میکنه که اگر توی هر کشوری بمونن بدلیل محرومیت از تحصیل معضل اون جامعه میشن .
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      14 2
      به درک که معضل میشن برن گم شن
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    27 9
    اقای حلاجیان شما چقد کج فهم و کوته فکری!!!!!!!!!!!! بچه های افغانیا دارن از میرن؟؟؟؟ حب برن!!!! فدای سر مردم رنج کشبده و بدبختی کشیده ایران!!!!! افغانی افغانیه و هیچ وقت همخون ما نمیشه!!!!!!! بزار برن کشور خودشون رو بسازن بزار برن تا توی ایران به علت بی سوادی و فرهنگ پایین عقده ای بار نیان که بخوان بعدا انتقام بگیرن یا انتحاری کنن!!!!! من نمیدونم بعضیا چه علاقه ای به نژاد زرد و چشم بادومیا دارن!!!! خیلی دلت میخواد با خانواده پاسشو برو تحت لوای طالبان زندگی کن اینجا چیکار میکنی!!!!! اب نداریم برق نداریم هوا نداریم بعد طرف اومده واسه افغانیا مرثیه نوشته!!!!!!!!!! واقعا از ماست که بر ماست!!!!!! اقا به مشکلات خودمون رشسیدگی کنیم به بدختی های خودمون!!!!! طبق امار دولتی یک میلیون کودک ایرانی از تحصیل باز موندن بعد تو نگران افغانیای که نمیتونن برن مدرسه؟؟؟؟ مگه دعوت نامه فرستادیم براشون؟؟؟؟ 30 40 سال مهمون ما بودن بس نبود؟؟؟؟ تو این 30 40 سال این همه قتل و غارت و تجاوز کردن بد نبود؟؟؟؟؟؟؟ حرفای وزیر اطلاعات رو شنیدی که گفت نا امنی توی بلوچستان وارداتیه؟؟؟ میفهمی این حرف یعنی چی؟؟؟؟ جون مردم به لبشون رسیده.... با این حرفا داغشون رو تازه تر نکنید.... خدا یه عقل و شعوری به این بنده خدا بده جاهل از دنیا نره
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    23 26
    اگر به جای برخوردهای تحقیرآمیز و توهین آمیز،کودکان افغانی مقیم ایران را ایرانی می کردیم یعنی مذهب تشیع ، فرهنگ و زبان فارسی را به خصوص در بین آن گروهی که ازبک، پشتون و حتا تاجیک هستند ترویج می نمودیم یعنی همان کاری که کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و .... با مهاجران و فرزندان ایشان می کنند این بهترین راهکار برای یک پیوستن دوباره افغانسان به ایران بود که البته زمانبر خواهد بود !!
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      14 11
      درود کاملا موافقم
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      14 6
      شما به فکر بچه های شبعه ایرانی باش که دارن از دست میرن. از بس به فکر شیعه کردن این و ان بودید مردم خود ایران را از دین زده کردید!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
      9 3
      شما رو کجای دلم بزارم ؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۱
      0 1
      در شرایط موجود اینکار ممکن نیست و نتیجه عکس می دهد چون خود ایران امروز دارای ثبات فرهنگی واقتصادی نیست پس نمی تواند نقش یک معلم را ایفا کند
  • جواد IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    23 7
    مادر شما بجای اسم تمساح ریختن بلند بشه دنبال اینها بره افغانستان. وپاکستان. احمق اتباععععععععع دارن ایران را تغییر بافت جمعیتی میدن. یهود پشت کوچ اتباع وهابی به ایرانه هدف سقیفه نشین کردن ایران است اجازه ندیم ایران فلسطین دوم بشه توسط پیجر زادوولد اتباععععععععع عمدتا وهابی
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    25 7
    مشرق مثل اینکه خیلی طرفدار افاغنه وهابی هستی.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    20 6
    کاش نویسنده یک ذره شور داشت و حال کودکان ایرانی را هم درک میکرد که پدرشان بخاطر تصاحب اکثر شغلهای ایران شرمنده زن وبچه های خودش هست ما مسئول تمام مهاجرین دنیا نیستیم .
  • جواد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 15
    چرا فقط کودکان افغان مهمند. کودکان آفریقایی هم مشکل دارن. بنگلادشی وووووووو همه جهان مشکل دارن. حدود هشتاد سال پیش دو اتفاق در جهان افتاد. بمباران اتمی ژاپن وتغییر بافت جمعیتی فلسطین فلسطین هنوز داره کشته میده. ولی ژاپن نه. پس تغییر بافت جمعیتی بدتراز بمباران اتمیه
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    17 4
    مردم خود ایران شدن شهروند درجه 2
  • وحید DE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 5
    از تجربه کشور آلمان استفاده شود
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    21 1
    این تقصیر مسئولین و اونا باید جوابگو بشن که چرا این همه افغانی وارد ایران شدن و زاد و ولد کردن و الان جا ندارن؟؟؟؟؟؟ مردم چه گناهی دارن که بزه این افراد رو هم باید تحمل کنن؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    24 19
    چرا بعضی از مردم ایران اینقدر که به فکر آینده دیگران و بیگانه ها هستند به فکر آینده مردم ایران نیستند؟؟؟ اسمش را چی باید بگذاریم؟؟!! نتیجه کوچ یهودیان آواره و سرگردان به فلسطین را امروز فلسطینیها با گوشت و پوست و استخوان و با تمام وجود حس می کنند.
  • رضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 14
    از همه مهمتر کلی جنایت می کردند و الان دارند میروند و دیگر کسی نمی تواند جای آنها را پرکند!! واقعا خجالت آور است
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    19 14
    مردک چنان دلسوزی میکنه وحرف از کنوانسیون حق کودک مهاجر میزنه ولی اینو نمیگه که ما مردم ایران قیم میلیونها افغانی وکشور افغانستان نیستیم که همه چیزمونو پیشکش اونا کنیمآب و برق وبنزین،گاز،نان،تحصیل ،شغل و...
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    12 2
    کودکی که در هفت‌سالگی از خانه‌ و دوستانش در «افغانستان» جدا شده و به کشوری فرستاده می‌شود که نه آن را می‌شناسد و نه برای او امنیت اجتماعی دارد، با چه ذهن و روانی باید به زندگی ادامه دهد؟............... این تکه از مقاله ی بالات فقط در عبارت درون گیومه نوشته بود تهران، من تغییرش دادن نوشتم افغانستان، خب بفرمایید اون افغانی که مهاجرت می کنه به ایران هم خودش یه معضل اجتماعی است، چرا جلوی اون رو نمی گیرید که بعدا بخواهید با هزینه ای بیشتر برش گردونید
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    19 17
    لعنت به روح هرکسی که از افغانی جماعت حمایت کنه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
      2 0
      ... به رو ح کسی که از هر خارجی در کشور دفاع میکنه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    15 20
    حلاجیان نمیدونم کی ولی خدا ازت نگذره...امیدوارم گوشیتو افغانیا بزنن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 16
    افغانیا یه طرف این به اصطلاح هموطنان احمقی که از افغانیا حمایت میکنن هم یه طرف
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 15
    واقعا کورین نمیبینین مملکت تتا گردن توی لجن فرو رفته و یه علتش هم همین افغانیای از همه طلب کار و چشم سفیدن؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 8
    حس میکنم این کسی که این متن رو نوشته یه پولی از مافیای پول و تجارت گرفته.... همونا که خودشون و زن و بچشون خارج از ایران زندگی میکنن ولی توی ایران کارخونه دارن و اینجا دنبال نیروی مفت و بدون بیمه و همه چی میگردن
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    19 16
    شک نکنید اینطور نوشته ها توسط یک فرد معمولی نوشته نمیشه حلاجیان رو بگیرید کتکش بزنید حتما مغور میاد با چه اهدافی همچین متنی نوشته
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 5
    ما مردم ایران حق نداریم؟؟؟ بچه هامون حق ندارن؟؟؟؟ دیگه چقد باید به افغانیا کمک میکردیم؟؟؟؟ 20 میلیون ریختن تو ایران کم نبود؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    19 13
    شک نکنید نویسنده این متن اصالت افغانی داره.... حتی اگر شناسنامه و کارت ملی ایران داشته باشه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 10
    .... افغانی جایی توی ایران نداره...شما با نگه داشتنشون توی ایران دارین به اونها شلم میکنید در واقع.... چون در نهایت و تحت هر شرایطی (مثل استفاده از قوه قهریه) باید ایران رو ترک کنند. همین الان برن و زودتر با کشور خودشون اخت بگیرن بهتره تا چن سال بعد برن
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 0
    عجب گرفتاری شدیم
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    18 0
    کی دلش به حال مردم ایران که روزی 4 ساعت برقشون میره و شهرهاش با مشکل کم ابی که نه بی ابی مواجهن میسوزه؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    15 4
    حاضرم شرط ببندم نویسنده کم شعور این متن نهایتا سالی یک ماه اونم تو بالاشهر تهران توی ایران زندگی میکنه
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    16 13
    لعنت به افغان و افغان مال!!!!!!!!!!! بابا برید گم شید دیگه مگه شما غرور و شرف ندارید!!!!!! چرا انگار سر و بی حس شدید
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    16 9
    چی کنیم حالا چطوره مالیاتمون رو بدیم به افغانها. سربازی که میریم برای تامین امنیتشون. مالیاتمونم میدیم بهشون مفتی تحصیل کنن. خرج بیمارستانشونم مفتیه. اونوقت آب هیرمند رو میبندن به رومون.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    15 21
    افغانی که جلوی طالبان نجنگید و کشور رو تسلیم کرد (بی رگ و بی غیریت) چرا الان اومده اینجاو زندگی مارو تنگ کرده؟؟؟؟ جنبش اصیل منطقه همین بود؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 2
    دوباره شروع شد . ایران بهترین خدمات دهنده به مهاجران در سطح جهان بوده منتهی بی برنامگی و سردرگمی سالهای اخیر باعث رشد بی رویه مهاجران در ایران شده
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 10
    از دست میرن دقیقا یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به ما چه اصن که از دست میرن؟؟!!!!!! چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! سعی کن اینو بفهمی نفهم
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    12 15
    از دست میرن؟ دارن برمیگردن کشور خو.دشون جنگ که نمیرن :)))))))))))))))) چرا هیشکی اوقانستان لندکروزسوار رو گردن نمیگیره؟ چرا رفتن به یه کشوری باید به معنای از دست رفتن باشه :))))))))))) جوکه قضیه
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    12 12
    خودت افغانی هسی .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 3
    میخوای یه کاری کنیم بگیم اونایی که توی افغانستان هستند بیان ایران اینجوری راحت تره چون قطعا افغانیای توی ایران از افغانیای توی افغانستان بیشتره. افغانستان هم بمونه توش تریاک کشت کنن
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 1
    جایی که پای منافع شخصی در میان است روی رضایت نیست.
  • کشاورز IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    16 10
    بچه های افغانستانی در ممکلت ما چکار میکنند که دارند تلف میشوندعامل ناترازی برق .آب ومدرسه همین افغانه هستند
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 13
    خب به ما چه؟؟؟
  • قلی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 14
    گمشو افغانی پرست
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    21 3
    باید افغانی های غیرقانونی اخراج بشن و برای افغان هایی که قانونی به ایران آمدن شرایط اعطای تابعیت فراهم بشه
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    8 8
    متاسفانه مردم و مسئولین در قضیه مهاجران زحمت کش افغانی گول اینترنشنال را خوردند و می خورند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 3
    همون افغانستان بمونن از دست نرن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 4
    کمتر فیلم بازی کنید زاد ولد بالا هر خانواده افغانی میانگین 7 یا 8 بچه دارند یا بیشتر برید افغاستان به اونها درس بدید
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    19 3
    من فرزند این آب و خاکم از دست رفتم ، بدون اینکه کسی به فکر ما باشه نه شغلی نه ازدواجی ای کاش فرزندان وطن در کشور خودشون غریب نبودن ای کاش به اندازه افغانی ها کسی دلش به حال فرزندان این آب و خاک میسوخت و می تپید ، غریب ایران غریب فرزندان ایران مظلوم دختران و پسران ایران
  • صدرا IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    24 3
    یک سوم جمعیت افغانستان وارد ایران شدند اگر می‌خواهد در ایران بمانند باید یک سوم خاک افغانستان را هم به ایران بدهند
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    14 2
    به نظرم افاغنه برگردن کشورشون را بسازند بهتره . از روی تحقیر نمی گم ۸ سال جنگیدیم این حجم آواره پر رو نداشتیم خدا کمکشون بکنه . خدا وکیلی با این روش هم اونها سامان می گیرند هم زیر ساختهای ما الکی تخریب نمیشه
  • جواد IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    10 13
    این خبر یعنی دستی داره ایران را فلسطین دوم میکنه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    10 2
    ما خیلی هنر کنیم واسه کودکان ایرانی کیفیت آموزش رو بالا ببریم.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 2
    برن کشور خودشونو آباد کنن
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    12 3
    این ها الان بچه هستند و مظلوم. دو روز دیگر که به سن تشخیص رسیدند عرق افغانستانیشان پدر ایران را درخواهد آورد. اون هم با این نرخ زاد و ولد. 30-40 سال دیگر خواهید فهمید.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    12 3
    این اقای حلاجیان وقتی افغانستان آب را به روی سیستان و بلوچستان بست یک دفعه رفت جلوی سفارت افغانستان اعتراض کند. که حالا این جور سینه چاک کرده برای اینها اتفاقا من فکر میکنم ایشون فقط پشت میز میشینه و از هیچ چیزی خبر نداره. نه از امکاناتی که اینها میبلعند و نه از کثافتکاریهایی که انجام میدهند
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 2
    اینها مطالب احساسی است. چند سال دیگر که خدایی ناکرده با افغانستان درگیر شدیم- حالا بگو احتمال یک درصد- اینها مثل اسب تروا خواهند شد. مگر کم از قرابت زبانی بخشی از ایرانیان با بیگانگان کشیدیم؟ استقبال از سربازان بعثی در ابتدای جنگ را فراموش نمی کنیم. اهتزاز پرچم بیگانه در استادیوم را فراموش نکردیم.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 2
    مگر شما نمی گی کل افاغنه بمونن و مشکلاتشون همه رفع بشه ؟ باشه . بیا سه استان کشور رو 6 دانگ بنامشون بزن ، از ایرانی تخلیه کن و کل سکنه شون رو بکن افغانی . امکانات و اقلیم و همه چی از ایران اما مالکیت و زمامداری و حالشو بردن از افاغنه . اونجوری کامل مشکلاتشون حل میشه . ما هم دلمون خوشه که سه استان رو بردن نه کل کشور رو
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 6
    ما می توانیم دوباره وسعت جغرافیایی ایران را بر وسعت فرهنگی آن منطبق کنیم اگر بتوانیم تمام ملل ایرانی را در کنار هم وزیرپرچم ایران دوباره جمع کنیم
  • میلاد IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 4
    به جهنم
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    11 3
    متاسفانه درصد بزرگی از دانش آموزان در مدارس پایین شهر تهران و چند شهر دیگر را کودکان افغانی تشکیل می دهند و باعث سرایت شپش به دیگر کودکان شده اند.فرزندان ما در مدرسه امنیت کافی ندارند.پول مدارس خصوصی را هم نداریم .آخه چه خاکی به سرمون کنیم.فریادددددد
  • میلاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    13 3
    ما مسئول هیچ کودکی در دنیا نیستیم . کشور ما داره نابود میشه . میلیون میلیون افغان وارد ایران شده اند و هروز در حال زایمان و افزایش جمعیتشون هستند . وقتی پدرو مادر افغانی دلشون برای کودکشان نمیسوزه و همش کودک جدید به دنیا می اورند ، من ایرانی چرا باید کشورم و منابع کشورم رو صرف بیگانه کنم . یک سر به گروههای افغانی بزنید ، همگی افغانی ها شعارشان اینه تا می توانید در ایران بچه بدنیا بیاورید تا نسل اینده ایران برای ما باشد . تورو خدا دلسوزی زیادی نکنید و دلتون برای ملت و کشور ایران بسوزه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    5 0
    برگردونیدشون به دامان طالبان تا از دست نرن .چرا دلتون برای بچه های خاک ایران نمیسوزه ؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 1
    میخوای مصلحت کشور را فدای احساسات شخصی شما کنند؟ اون بچه ها هم اینقدر زرنگ هستند که همه جا میتونن گلیم خودشون رو از آب بیرون بکشند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 0
    بروید آلمان و فرانسه و ایتالیا.....دروازه های اروپا وازه!!!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 0
    باید برگردن و افغانستان رو بسازن
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 1
    خدا نسل امثال این نگارنده را از زمین ایران پاک کند
  • موسوی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    8 1
    خدا نشناس ها صحبت از ده هزار بیست هزار پنجاه هزار نیست که سقفِ پناهنده های افغانستانی در هر کشور اروپاییه ثروتمند است ! صحبت از ده میلیون نفر هست ده میلیون !!! مگر در این چهار سال دو سه میلیون میلیون مسکن ساختیم که 10 میلیون مهمان دعوت کردیم؟ ورود اتباع میلیونی بسیار بیشتر از تحریم در معیشت و کیفیت زندگی امروز مردم تأثیر گذاشته افسوس که فایده ایی نداره و این نظر دادن ها فقط ناله برای تسکین درده
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    2 0
    ای حلاجیان...
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    5 1
    افغانی ها باید از ایران اخراج شوند حضور بیشمار افغانی ها آینده ایران را جدا تهدید می‌کند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 0
    به فکر کودکان ایرانی باشید نه افغانی
  • بوسجین IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 0
    اگر افغانها مسلمان واقعی هستند باید بدانند هر کشوری ظرفیت های خاص خود را دارد و تا کنون بیشتر از ظرفیت وارد ایران شدندهیچ جای دنیا این همه مهاجر افغان جمع نشده لذا آن افغانها که مدعی هستند اگر حال و روز ایران را درک نمی کنند بخاطر هموطنان خود در ایران بدون مجوز قانونی وارد ایران نشوند خودشان به خودشان رحم نمی کنند و در کنار آن سبک زندگی افغانها با ایرانیها تفاوت دارد آنها به کودکان خود به صورت یک نیروی اقتصادی نگاه می کنند به شغل های رو آورده آند مانند پسماند در آمده بیشتر از شغال های حقوق بگیری است لذا آنها به به کار می گمارند تا تحصیل حتی برخی از آنها مدرسه رفتن فرزندانشان را قبول ندارند در کنار آن به خاطر شرایط اقتصادی الان برخی از خانواده های ایرانی نیز از مدرسه رفتن فرزندان جلو گیری می کنند چه رسد به افغانها آمار ترک تحصیل در ایران را نگاه کنید بعد شما تک بعدی بر اساس منافع افغانها به آن نگاه می کنید کاش دلتان برای فرزندان ایران هم می سوخت که حتی نخبه های کشورمان از کشورمان خارج می شوند
  • من IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    8 1
    نویسنده مقاله خودمون مشکلاتمون کم نیست هر یت فارغ ش یم به داداشای افغانت نوبت میرسه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    8 2
    مگه نامه ...براشون فرستادیم که حالا شرمنده شون بشیم .میتونن برگردن و باید برگردن مردم ایران بدون آب بدون برق باید جور ۱۰ میلیون افغان رو هم بکشن ،مگه سر گنج نشتیم که اگر هم نشسته باشیم مال مردم ایرانه گرچه آقا زاده ها تمام ثروت مملوت رو به تاراج می برن .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 2
    بجای دلسوزی پرت شون کشور خراب شده خودشون
  • US ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    9 2
    خداروشکر، بروند کشورشان را آباد کنند! افغانستانی آزاد و دموکراتیک!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 2
    شرم بر نویسنده این مقاله
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    5 2
    تنها خواسته مردم ایران اخراج افغانیها
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    0 3
    اولا فقط بخشی از مهاجران غیر قانونی سال 1400 اخراج میشن نه اونها که 40 ساله اینجا موندند.
  • حسین US ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    0 6
    افغانی خوب
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    8 2
    نصف شهر ما افغانی است تا سال 99 شاید یک پنجم بود...دلسوزی هم حدی داره....
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    9 1
    وقتی ترامپ میگه مردم غزه که حدود 1/5 میلیون کوچ کنند هزینه هم با من .. مردم باغیرت غزه قبول نمی کنند.. سایت های انقلابی میگن مردم غزه باید جنگ کنید کشور را رها نکنید.. اما وقتی از افغانستان بحث میشه که نصف کشورشون فرار کردند اومدند ایران یه عده انقلابی و بسیحی میگن دولت نباید اینها را اخراج کنه همه برادر هستیم ... برگردند کشورشون را بسازند برق نداریم آب نداریم
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 1
    یک میلیلیون کودک ایران از تحصیل بازمانده هستند اون وقت دلت به چارتا افغونی می سوزه..... خیلی از کشورهای دنیا مردم بدبختی دارند اما کشورشون را رها نمی کنند... تنها مردمی در جهان که از کشورشون فراری هستند افغانی ها هستند.....
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 0
    روزی که پدرشان غیر قانونی وارد ایران شد هم کوچه های ایران را نمیشناخت ما مسوول غریبگی اونها نیستیم..
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 1
    20 میلیون افغانی وارد ایران شده 5 تا 40 ساله هستند 15 میلیون ازسال 1400...از این 15 میلیون 5 میلیون غیر قانونی هستند.. از این 5 میلیون 2 میلیون قراره اخرج بشن... از 20 میلیون افغونی قراره 2 میلیون افغانی اخراج بشه...
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 1
    بیشتر ناترازی ها به خاطر وجود دهها میلیون افغان در ایران است ناترازی آب و برق وگاز و مسکن و وووووووووو فقط اخراج اخراج اخراج
    • US ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۲
      0 0
      این همسایه ها که اومدن مهمونی تو ایران خیلی بی غیرت و بی رگ و ریشه تشریف دارن. این همه بهشون میگن پاشین برین خونه خودتون به روشون نمیارن . بهشون بر نمیخوره همچنان نشستن میخورن و می دزدن. اَه حالم بهم خورد.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    3 0
    عنوان مطلب اشتباه است
  • سید IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 2
    به لطف سرمایه گذاری عظیم دولت های ایران برای پرورش افغانستانی ها داره نسلمونا منقرض میشه بدست افغانستانی ها میشیم مثل نژاد جنوب شرقی آسیا ممنون از دولت خدمتگزار افغانستانی ها
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 1
    ب درک برن خونشون برن وطنشون زندگی رو واسه ما زهر کردن یعنی کم غم و غصه داریم بیاییم غم بچه افغان رو هم بخوریم؟؟؟
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 2
    کودک افغانی امروز=تبهکار فردا
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    6 1
    همان پیجرهایی که نتانیاهو بین حزب الله پخش کرد ، افغانی های ایران هم همان هستند .
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    7 2
    احساسات جایی اینجا نداره ؛ اینا بچه های ما نیستن اینا عیرفانونی اومدن خاک ایران، اینا به هیچ قانونی پایبند نیستن، ایران رو دشمن خودشون میدونن، اکثرا بیسواد و پر از ناهنجاری های رفتاری و آموزشی و تربیتی هستن. به درک که تو خاک ایران بدنیا اومدن برن سرزمین پدری شون ...
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    3 1
    برو مردک افغانی پرست
  • دانیال US ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    1 7
    افغانستانی ها را به حق باید هموطن دانست. تنها نادانان کم سوادی که هیچ از تاریخ و ادبیات ایران زمین نمی دانند آنها را بیگانه قلمداد می کنند.
  • حسين DE ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۰
    0 3
    اخراج افغانى ها از ايران يك اشتباه بسيار بزرگ است ،
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
    2 0
    میلیونها کودک ایرانی از تحصیل باز مانده اند و هرسال به این تعداد اضافه میشود ، این یک فاجعه ملی برای نسل آینده است . حکومت طالبان مسؤل کودکان افغان نه ایران . هروقت فضاهای آموزشی کافی و مناسب و امکان تحصیل رایگان برای کودکان خودمان فراهم شد برای افغانها دلسوزی بکنید . کسی برای آنها کارت دعوت نفرستاده ..ما فاشیست نیستیم اما برای مردمی که از صبح تا شب ، خودشان درگیر دهها مشکل و بحران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی هستند ، وجودافغانها به کمبودها و میزان جرم دامن زده و برای آنها قوز بالا قوز شده.... اروپا هم درهایش را به روی افغانها و سوری ها و فلسطینی ها و شهروندان سایر کشورهای گرسنه باز کرد و امروز فهمیده که چه غلطی کرده اما چه دیر !..
  • US ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۱
    0 0
    ایران جای بیگانه و اجنبی نیست. ایرانیان در طول تاریخ نشان داده اند که اجازه نمی دهند اجانب کشورشان را اشغال کنند. چه اجانب روس چه اجانب انگلیسی و یا پرتقالی و چه اجانب افغانی - جایی در ایران ندارند. مسئولین نالایق ایرانی که در اخراج افاغنه اهمال کاری کنند - بدانند که صبر ملت ایران حدی دارد و اگر ملت ایران اراده کند اشغالگران افغانی را از ایران اخراج می کند.
  • Abbas IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
    0 0
    کامنتا رو میخونم میخوام عوق بزنم از این همه نژاد پرستی یعنی نژاد پرست ترین انسان های روی زمین شدیم خجالت بکشید حضرت محمد ص میفرماید تو همه چی یکسانیم و فقط تقوا که فرق بین انسان هاس ذره ای درک و شعور درونتون نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس