دکتر مجيد شهرياري عضو هيات علمي دانشکده مهندسي هسته‌اي دانشگاه شهيد بهشتي که صبح امروز بر اثر يک انفجار مشکوک به شهادت رسيد، همراه با دکتر مسعود علي محمدي دکتراي فيزيک ذرات بنيادي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران، از مشاورين ايران در پروژه سزامي بودند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، طرح سزامي (مرکز تابش سينکروترون براي تحقيقات و علوم کاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يک دستگاه سينکروترون در منطقه است. سينکروترون دستگاهي است که داراي کاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشکي است.
يکي از طرح هاي مهم دکتر شهرياري، طراحي‌هاي تئوريک مربوط به ساخت نسل جديد راکتورهاي هسته‌اي است که بازتاب زيادي نيز در مراکز علمي جهان داشت.
  طرح استفاده از تابش سينکروترون براي علوم و کاربردهاي تجربي در خاورميانه يا همان "سزامي" ايده اي بين المللي است که براي نخستين بار در سال 1997 و از سوي "هرمان وينيک" از مرکز شتابده خطى الکترون در دانشگاه استنفورد آمريکا و گوستاف آدولف ووس از مرکز سينکروترون آلمان با هدف استفاده از تحقيقات علمي و پژوهشي براي همگرايي بيشتر ملتها و گسترش صلح ارايه شد.

اين طرح با مشارکت چندين کشور خاورميانه در نهايت به راه اندازي مرکزي بين المللي موسوم به تابش "سينکروترون" در منطقه خاورميانه ختم مي‌ شود که از چندين سال پيش و تحت نظارت دقيق يونسکو آغاز شده است. کشور ما علاوه بر اينکه چند سالي است عضو شوراي سزامي شده در تلاش براي رسيدن به خودکفايي در اين فناوري است از اين رو محققان کشور براي ساخت شتابگر ملي کوشش مي کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس