کد خبر 1707377
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۰
۳ عامل بهبود ترافیک در تهران چیست؟

مدیر عامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت: بهبود ترافیک نیازمند اقدامات زیر بنایی به خصوص اصلاحات اقتصادی مانند اصلاح قیمت سوخت و افزایش مبالغ جرایم رانندگی است.

به گزارش مشرق، یوسف حجت مدیر عامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافیک در مورد اینکه عملکرد سازمان حمل و نقل و ترافیک را در این ۵۰ سال چطور ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: از نظر اصولی ترافیک شهر تهران اصلاً مطلوب نیست و سازمان حمل و نقل و ترافیک نمی‌تواند نسبت به مسئولیت خود در این باره بی تفاوت باشد؛ اما بهبود ترافیک نیازمند اقدامات زیر بنایی به خصوص اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح قیمت سوخت و مبالغ جرایم رانندگی است و از طرف دیگر نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی است.

البته بسیاری از اقدامات از عهده سازمان خارج است؛ لذا اگر به طور نسبی و در محدوده اختیارات به موضوع نگاه کنیم عملکرد سازمان را مناسب ارزیابی می‌کنم به خصوص روحیه نوآوری که بخشی از ویژگی‌های این سازمان است.

حجت درباره ارزیابی عملکرد سازمان حمل و نقل در این ۵۰ سال اظهار کرد: از نظر اصولی ترافیک شهر تهران اصلاً مطلوب نیست و سازمان حمل و نقل و ترافیک نمی‌تواند نسبت به مسئولیت خود در این باره بی تفاوت باشد؛ اما بهبود ترافیک نیازمند اقدامات زیربنایی، به خصوص اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح قیمت سوخت و مبالغ جرایم رانندگی است و از طرف دیگر نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی است.

البته بسیاری از اقدامات از عهده سازمان خارج است؛ لذا اگر به طور نسبی و در محدوده اختیارات به موضوع نگاه کنیم عملکرد سازمان را مناسب ارزیابی می‌کنم به خصوص روحیه نوآوری که بخشی از ویژگی‌های این سازمان است.

وی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این سازمان گفت: یکی از مهمترین چالش‌های حمل و نقل و ترافیک توجه بیش از حد مسئولان به خودروست تولید خودرو امسال نسبت به سال ۹۸ ۶۰ درصد افزایش یافته و سالانه نزدیک به ۱۴ میلیون خودروی تولید داخل به ناوگان کشور اضافه می‌شود.

مجلس اصرار زیادی برای واردات خودروهای نو و دست دوم دارد. با تورم سالانه ۴۰ درصد، قیمت بنزین ثابت نگه داشته شده است؛ یعنی در سال‌های اخیر قدرت خرید بنزین حتی برای کسانی که حداقل حقوق را می‌گیرند ۵ برابر شده است. مصرف بنزین روزانه به ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده که ۱۰ برابر ترکیه است.

مدیر عامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافیک افزود: ترکیه با یک دهم مصرف بنزین رفاه بیشتری را ایجاد کرده که نشان می‌دهد. آنچه باعث رفاه مردم می‌شود مصرف بیش از حد بنزین نیست، بلکه اداره صحیح حمل و نقل است. از طرف دیگر ظرفیت نیافته است.

این روند خطرناک باعث شده که سهم خیابان‌ها متناسب با افزایش خودرو و تردد افزایش حمل و نقل عمومی در تهران که در سال ۱۳۸۶ برابر با ۲۵ درصد بود و طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت قرار بود به ۵۰ درصد برسد.

در حال حاضر به ۱۳ درصد کاهش یافته است. البته وضع در جاده‌های برون شهری بدتر است. در بیرون شهر قرار بود سهم حمل و نقل عمومی از ۶۰ درصد به ۷۵ درصد برسد که متأسفانه به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است و برخی جاده‌ها از خیابان‌های شهر شلوغ تر شده‌اند.

سوق دادن کشور به سمت خودروی سواری از مهمترین چالش‌های سازمان است ای کاش نمایندگان مجلس بیشتر به جای تاکید بر واردات خودرو کمی هم به واردات واگن مترو و اتوبوس و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی اهمیت می‌دادند.

وی گفت: چالش بعد باز هم اقتصادی است. جرایم چند ۱۰ هزار تومانی و یا چند ۱۰۰ هزار تومانی دیگر بازدارندگی خود را از دست داده‌اند.

حجت در پایان مطرح کرد: سومین چالش عدم مدیریت یکپارچه ترافیک است. بخشی از وظایف ترافیک به عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک و بخشی به عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است و این دوگانه بودن مدیریت یکی از چالش‌های اصلی ترافیک در کشور است. حتی در صورت هماهنگی کامل بین این دو دستگاه باز هم آشپز که دو تا شود آش یا شور می‌شود یا بی نمک نه پلیس می‌تواند مدیریت کامل داشته باشد و نه سازمان این مشکل باید به هر شکل حل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سبکسازی تهران!! IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    1 0
    سبکسازی تهران و خارج کردن قاطع شرکتهای مزاحم از تهران ، یک راهکار عالی برای حل مشکلات تهران و کشور میباشد ..... حل مشکل مسکن تهران .... کاهش آلودگی و ترافیک .... کاهش مخاطرات زلزله های احتمالی و .... ::::: .... بازگشت یا رفتن این شرکتها به محیط عملیاتی.، مطابق تکلیف از سالها قبل .... تبدیل صدها برج و ساختمان آنها به مسکونی یا هتل :::::: فولاد مبارکه ، شرکتهای حفاری. // ایمیدرو // پتروشیمیها // شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران. // پالایشگاهها // کل شرکتهای فولادی // شرکتهای معدنی // ::::::: این قارچهای سمی باید از تهران خارج شوند !! ::::::: بودجه کشور توسط تشکیلات ستادی بی خاصیت در تهران ، بلعیده میشود !! :::::: خانه تکانی پایتخت بسیار ضروریست !! ::::: تا دیرتر نشده اقدام شود !!
  • نتایج طلایی... IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    1 0
    نتایج طلایی جمع آوری و فروش صدها برج و ساختمان دولتی اضافی شرکتها در تهران :‌ >>>>> کاهش تورم قیمت در بخش مسکن ** - کاهش ترافیک و تلفات جاده ای ** - کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا ** - کاهش کسری بودجه دولت ( کاهش تورم ) ** - افزایش نقدینگی در گردش شرکتها و دولت ** - افزایش بهره وری ملی ** - کاهش فجایع ، هزینه ها و خطرات زلزله های احتمالی ** و ...
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    راه حل همه مشکلات تو این مملکت فقط اینه که گرونش کن و دیگر هیچ...عقلشون به راه حل دیگه ای قددنمیده فقط از جیب مردم مایه میذارن..ترافیک سوخت و جریمه گرون کن.خونه و اجاره بالاست همه صاحبخانه ها رو جریمه کن.نانرازی داریم آب و برق و گاز و اکسیژن و خاک و...گرون کن حل میشه.ماشین ها بی کیفیت هستند و باعث مرگ و میر بالا میشن خب گرونش کن مردم نتونن دیگه بخرن که برن تصادف کن
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    میگویند سالی صد وپنجا میلیارد دلار یارانه سوخت اضافه میدیدم.خب اما نمی‌گویند که بجای ساعتی 14 دلار فقط روزی 5 دلار حقوق می‌دیم. یعنی از کارگروه کارمند در روز چیزی در حدود 110 دلار از حقوقش بهش داده نمیشه ضربدر جمعیت کارگر و کارمند دولتی و خصوصی و بازنشسته و روزهای کاری کن مبلغی خیلی بیشتر. از 150 میلیارد دلاری مسئولین میشه...
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    1 1
    گذشته از موانع بسیارِ بالا بردن قیمت سوخت، نکته اساسی این است که با کم بودن قیمت سوخت صرفه استفاده از خودرو شخصی بیشتر از خودرو عمومی میشود. برای یک باک ۵۰ لیتری ۱۵۰ تومن پرداخت میشه و بسته به مصرف،بالای ۵۰۰ کیلومتر پیمایش بشدت بصرفه است. سال ۹۸ بنزین به نسبت ارزش دلار ۲۵ سنت قیمت داشت و امروز حدودا ۳ سنت.
  • توزیع امکانات !! IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    1 0
    تجمع امکانات و ثروت در تهران ، بلای جان تهران و تهرانیها شده است !! .... بسیاری افراد بازاری و اداری برای انتقال به تهران هر کاری میکنند !! ... پارتی ... رشوه .... و .... چون امکانات و درامدهای کشور در تهران جمع شده و آنجا افراد بهتر میتوانند بهره مند شده و استفاده کنند !! .... رشد مداوم جمعیت تهران گواهی بر این موضوع است !! .... راه حل : افزایش امکانات و تسهیلات در شهرهای دیگر ایران !! .....
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۹
    0 0
    چون در ترکیه عقلانیت حاکم است نه فاشیسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس