محمدرضا سرشار در نشست تخصصی پیامبر اکرم(ص) در ادبیات داستانی گفت: نوشتن درباره آن حضرت جایگاه مشق کردن نویسندگی نیست.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شب گذشته نشست تخصصی پیامبر اکرم (ص) در ادبیات داستانی با حضور محمود کریمی، محمدرضا سرشار و محمد میرکیانی در دفتر بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست، حکیمی با اشاره به روند رو به رشد گرایش به تشیع علوی در شصت سال گذشته، گفت: این روند با انتشار کتاب الغدیر در دانشگاه‌های عربی آغاز شد.

* حکیمی: امروز وحدت همه مسلمانان مهم است

وی با اشاره به کتاب‌های سیدمحسن امین، استاد محمد تیجانی سماوی و دیگران از جمله کتاب‌های مهموم ابوالرایه، المراجعات و آنگاه که هدایت شدم، افزود: این گرایش وهابی‌ها را نگران کرد و امروز ما از چند گروه مورد حمله قرار گرفته‌ایم.

حکیمی یهودیان و مسیحیان را یکی از طرف‌های حمله به مسلمانان خواند و تاکید کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای این روزها مدام تبلیغ مسیحیت می‌کنند و بدون نام بردن از اسلام آن را مورد حمله قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه وهابی‌ها خطر دیگری هستند که شیعیان را رافضی می‌خوانند، افزود: سکولارها و گروه‌های لائیک بخش دیگری از این حملات را انجام می‌دهند.

حکیمی با طرح این مسئله که اینک نویسندگان و داستان‌نویسان چه می‌توانند بکنند، تصریح کرد: امروز وحدت همه مسلمانان مهم است و نباید مذاهب به همدیگر حمله کنند و توهین و لعن و فحاشی داشته باشند که این گونه رفتار تفرقه افکن است.

وی با اشاره به افزایش شبکه‌های فارسی‌زبان تبشیری، با بیان اینکه توهین‌های اخیر به حضرت محمد(ص) حدیث جاعلان عصر اموی است، افزود: سلمان رشدی و سازندگان این فیلم اعلام کرده‌اند که ما از کتاب خود مسلمانان استفاده کرده‌ایم.

* سرشار: در عرصه داستان نویسی درباره پیامبر اعظم(ص)، در ایران کم کار شده است

در ادامه این نشست، محمدرضا سرشار با بیان اینکه نباید با عبارت «رحمة للعالمین» از پیامبر اعظم(ص)، مسیح جدیدی ساخت، گفت: پیامبر اکرم(ص) هم جلوه جمالی داشت و هم جلوه جلالی و جنگ و قصاص او نیز رحمت بود.

وی با اشاره به نوشتن داستان «آخرین فرستاده» درباره پیامبر اعظم(ص)، افزود: این کتاب را زمانی نوشتم که بحث تساهل و تسامح و نفی خشونت مطرح بود و سفارش ناشر دولتی هم این بود که به مهرورزی پیامبر اسلام(ص) اشاره کنم اما هنگامی که کتاب را خدمت مقام معظم رهبری بردم ایشان گفتند پس جنگ‌ها و نبردهای پیامبر اسلام(ص) کو؟ گفتم اینگونه سفارش داده‌اند، ایشان گفتند یعنی چه پیامبر جنگش هم رحمت بود؛ انسان کامل جاذبه و دافعه دارد.

سرشار ادامه داد: نباید پیامبر اسلام(ص) را امروز با مد نفی خشونت و فردا با فلان مد معرفی کنیم بلکه باید ایشان را آنگونه که بودند معرفی کنیم.

این نویسنده کشورمان در ادامه سخنان خود درباره داستان‌نویسی درباره حضرت محمد(ص) با بیان اینکه هیچکس درباره آن حضرت(ص) خالی الذهن نیست، گفت: رمانی بود درباره پیامبر اسلام(ص) در زمان قدیم که از نظر برخی اسناد مشکل داشت و مورد تایید علما نبود اما من در همان نوجوانی و جوانی آن را خواندم و خیلی بر من تاثیر گذاشت.

وی افزود: برای همین معتقدم نوشتن داستان درباره پیامبر اسلام(ص) با اسناد محکم تاریخی و با اصول داستان نویسی با جان انسان کار می‌کند.

سرشار با بیان اینکه انسان‌ها از الگو بیشتر تاثیر می‌پذیرند تا ایده، تاکید کرد: انسان‌ها ایدئولوژی را نمی‌خوانند بلکه از الگو بهره می‌برند و حضرت محمد (ص) بهترین الگوهاست و اگر کسی از نزدیک و واقعا با سیره پیامبر(ص) آشنا شود دیگر از اسلام دوری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جزئیات موجود از زندگی پیامبر اعظم(ص) موجود است، افزود: از لحاظ ماده نویسنده کمبودی ندارد اما باید بلد باشد اینها را در ساختار آکادمیک بگنجاند و عناصر داستان‌نویسی را رعایت کند چراکه کار داستان تبدیل ایده عقلانی به الگوی احساسی و ادراکی و عینی قابل فهم برای دیگران است.

سرشار در ادامه با بیان اینکه در عرصه داستان نویسی درباره پیامبر اعظم(ص)، در ایران کم کار شده است، گفت: ما چون شیعه‌ایم و به ائمه(ع) ارادت داشته‌ایم بیشتر اهتمام ما به ائمه(ع) بوده تا پیامبر اسلام(ص) اما مهمترین ضعف ما در جهان ترجمه است.

وی افزود: ما نتوانستیم همین آثار را به جهانیان عرضه کنیم و چهره پیامبر اسلام(ص) را معرفی کنیم و برای همین غرب بیشتر از هر چیز آنچه از حضرت محمد(ص) می‌داند از مستشرقان است.

سرشار با اشاره به برخی آمار نوشتن کتاب درباره پیامبر اعظم(ص) ادامه داد: دریای سیره پیامبر اکرم(ص) پر از گوهر است که غواصان در آن بی‌نصیب نخواهند ماند و باید همه بنویسند اما نوشتن درباره آن حضرت جایگاه مشق کردن نویسندگی نیست.

سرشار همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ناشر حرفه‌ای که بازار هدف را بشناسد کم داریم و نیازمند آن هستیم.

* میرکیانی: نوشتن داستان درباره پیامبر اعظم(ص) نیاز باورمندی و هنرمندی دارد


محمد میرکیانی نیز در ادامه این نشست با تقسیم نویسندگان کتاب درباره پیامبر اکرم(ص)، گفت: دسته اول مورخان هستند که بیشتر به دنبال بیان تاریخ هستند تا بیان احساسات که البته نوشته دکتر شهیدی با مرحوم دوانی متفاوت است.

وی افزود: دومین دسته کسانی هستند که به عشق و ارادت به پیامبر اسلام(ص) داستان نوشتند اما آشنا به داستان نویسی نبودند و این گونه آثار یک سویه و یک طرف است.

میرکیانی دسته سوم را آشنا به داستان نویسی خواند و گفت: آنان کسانی هستند که تعهد دارند و برای مخاطب عام می‌نویسند و کتاب آقای سرشار که در رادیو اجرا شد اثر ناب داستانی است که از این تعهد برخاسته است و به نظرم می‌تواند با توجه به محدودیت‌های تصویری تلویزیون در آنجا نیز اجرا شود.

وی افزود: خلوت کردن عمیق و باورمندانه و دریافت‌های ویژه می‌تواند یک اثر را ماندگار کند و تاکید می‌کنم که باورمندانه، باورمندانه، باورمندانه و هنرمندانه، هنرمندانه، هنرمندانه کار کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس