دوربین های سری " DLTV " نصب شده بر روی پردیتور از لنزهایی با فاصله کانونی 955 میلی متر بهره می برند و دو دوربین فروسرخ این پهپاد نیز با داشتن 6 زاویه دید گوناکون از لنزهایی با فاصله کانونی بین 19 تا 560 میلی متر مجهز هستند. این دوربین ها با زوم بالا، به پرودیتور توان زوم تا حدود 12 کیلومتر را می دهند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، جنگنده های سوخوی 25 نیروی هوایی سپاه با رهگیری یک هواپیمای بی سرنشین آمریکا و شلیک به آن، باز هم رو دستی مهم و ناگهانی به اقتدار نظامی امریکا زدند و دوباره نگاهها به سمت تقابل پهپادهای متجاوز غربی و هوشمندی پدافندی ایران رفت.

اما این مدل پهپاد آمریکایی چگونه متولد و چطور توسط ایران رهگیری شده بود؟

در زمان جنگ ویتنام نیروی هوایی آمریکا پروازهای شناسایی فراوانی را بر فراز ویتنام شمالی به منظور عکس برداری و اطلاع پیدا کردن از وضعیت ارتش این کشور انجام داد. در طی این پروازها آمریکا شمار بسیار زیادی از جنگنده ها و خدمه خود را از دست داد. تلفات گسترده آمریکا در ویتنام در بحث خدمه هواپیماهای شناسایی، طراحان نظامی این کشور را مجبور کرد تا به سمت راهی بروند که حداقل از تلفات انسانی در این بخش بکاهند.

ظهور پرنده های بی سرنشین با قابلیت عکس برداری از مواضع دشمن پاسخی به این نیاز بود. پهپادهای اولیه عمدتا تنها قابلیت تهیه عکس از مناطق مختلف را داشتند. این عکس ها بایستی بعد از برگشت این پرنده ها از ماموریت از بدنه آنها خارج و پس از ظهور مورد استفاده قرار می گرفت. اما با ظهور فناوری هایی همچون دوربین پیشرفته دیجیتال و همچنین بحث ارتباط ماهواره ای و انتقال زنده تصاویر به مرکز، این مشکل نیز حل شد.

در سال 1994 یکی از معروفترین پهپادهای شناسایی جهان یعنی " پرودیتور " اولین پرواز خود را انجام داد. این پهپاد امروزه بیشتر به دلیل قتل عام هزاران زن و کودک به وسیله موشکهای هدایت شونده خود به شهرتی جهانی رسیده است اما باید گفت که این پهپاد در اصل یک مدل شناسایی بوده است.


نمونه رزمی پرودیتور

این پهپاد با طول 8 متر و دهانه بال 20 متر از یک موتور ملخی 4 سیلندر با توان 115 اسب بخار بهره می برد. این پهپاد می تواند با سرعتی در حدود 165 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و به مدت 13 ساعت بر روی یک هدف به پرواز ادامه دهد. برد پردیتور در حدود 1100 کیلومتر است و می تواند تا ارتفاع حدودا 7 کیلومتری از سطح زمین اوج بگیرد. این پرنده توسط خدمه زمینی از فواصلی دور کنترل می شود.

با توجه به صحبتهای فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران که پهپاد متجاوز به آسمان ایران را مدل " MQ-1 " معرفی کرده می توان نگاهی به ویژگی های این پرنده بدون سرنشین داشت. تفاوت این مدل با مدلهای قبلی خانواده پردیتور این است که این پرنده می تواند علاوه بر تجهیزات مربوط به شناسایی، تسلیحاتی را نیز حمل کند. البته با توجه به گزارشهای موجود مشخص شده است که پهپاد آمریکایی متجاوز به حریم ایران غیر مسلح بوده و تنها به قصد عملیات جاسوسی به آسمان ایران نفوذ کرده است.

تجهیزات فوق مدرن جاسوسی روی پهپاد کشف شده

پردیتور از سالهای پایانی دهه 90 میلادی پروازی های شناسایی خود را بر روی مناطقی مثل یوگسلاوی سابق آغاز کرد اما عمده عملیات های آن به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان در سالهای اخیر برمی گردد. این پهپاد اولین بار درسال 2001 میلادی به موشکهای ضد تانک هلفایر مجهز شده و تبدیل به اولین پهپاد مسلح جهان شد.

اما مهم ترین بخش پهپاد پردیتور، سامانه شناسایی و جاسوسی آن است. این پهپاد به دوربین های الکترواپتیک، فروسرخ و رادار روزنه برای شناسایی عوارض سطحی مجهز شده است. این دوربین ها به منظور تصویر برداری در شب و روز و کلیه شرایط مختلف آب و هوایی طراحی شدند. نکته مهم در مورد این دوربین ها این است که می توانند از فاصله ای در حدود 12 کیلومتر بر روی هدفی به اندازه یک اتومبیل کوچک زوم کرده و آن را زیر نظر بگیرند.

دوربین های سری " DLTV " نصب شده بر روی پردیتور از لنزهایی با فاصله کانونی 955 میلی متر بهره می برند و دو دوربین فروسرخ این پهپاد نیز با داشتن 6 زاویه دید گوناکون از لنزهایی با فاصله کانونی بین 19 تا 560 میلی متر بهره می برند. این دوربین ها با توان زوم بالا هستند که به پرودیتور توان زوم تا حدود 12 کیلومتر را می دهند.


نمونه شبیه به پهپاد کشف شده در نزدیک جزیره خارک

این پهپاد می تواند به ارسال تصاویر زنده برای هر نقطه ای از جهان اقدام کند. برای نمونه می توان تصور کرد که همزمانی که این پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران نفوذ کرده بوده است در حال پخش مستقیمی از جزیره خارک ایران برای مقامات آمریکایی بوده است. این قابلیت از آن جهت مهم است که حتی در صورت ساقط شدن پهپاد اطلاعات و تصاویر ضبط شده توسط پهپاد تا لحظه نابودی به مرکز مورد نظر ارسال شده و قابل استفاده است.

رادار روزنه به کار رفته بر روی پردیتور مدل " TESAR " ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توانایی تهیه تصاویری با کیفیت 0.305 متر را از سطح زمین را دارد. بنا بر ادعای شرکت سازنده در صورتی که این رادار اقدام به تهیه تصویر از یک منطقه بیابانی را بکند و روز بعد نیز همان حرکت را در همان نقطه تکرار کند و شخصی از آن منطقه با یک خودرو عبور کرده باشد امکان شناسایی رد وی بر روی زمین به وسیله مقایسه دو تصویر گرفته شده وجود دارد.

به نظر می رسد بر همین اساس است که سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه امروز اعلام کرد که استنباط ما این است که این پرنده علاوه بر اهداف نظامی جمع آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات اقتصادی و مسائل نفتی و تردد نفتکش ها را رصد می کرد.

بر اساس نوع ماموریت می توان "پردیتور" را به تجهیزات دیگری همچون نشانه گذار لیزری برای انجام حملات بعدی با مهمات هدایت شونده، سامانه های جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک و همچنین مسافت یاب های لیزری مجهز کرد.


سامانه مدرن کنترل پهپاد جاسوسی امریکا

نکته مهم دیگر توانایی پردیتور برای باقی ماندن بر روی یک محدوده است. این پهپاد می تواند به مدت 24 ساعت و با سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت بر فزار منطقه مورد نظر خود به پرواز پرداخته و به انجام ماموریت بپردازد. این پایایی بالا نیز از جمله مولفه های مهم در عملیات های شناسایی و جاسوسی می باشد.

نحوه شناسایی پریدیتور؛ یک اتفاق خوب و مهم

اما در این جا باید به دونکته مهم دیگر نیز اشاره کرد. بحث اول هماهنگی عالی بین واحدهای رادار زمینی و جنگنده های سوخوی 25 سپاه است. به طور کلی جنگنده های سوخوی25  بر خلاف هواپیمایی مثل اف 14 ، فاقد توانایی رهگیری و رزم هوایی هستند و برای پشتیبانی زمینی طراحی شدند و البته امکان این که خلبان ایرانی به صورت اتقاقی و به صورت تماس چشمی این پهپاد آمریکایی را شناسایی کرده باشد نیز تقریبا غیر ممکن است.

مهمترین احتمال موجود در این جا شناسایی این پرنده متجاوز توسط واحدهای راداری وسپس هدایت دقیق جنگنده ایرانی به سمت آن بوده است و احتمال ضعیف تر، تجهیز جنگنده های سپاه به رادارهای مدرن و جدید.



نکته قابل توجه دوم بحث محلی است که حادثه اخیر در آن رخ داده است؛ جزیره خارک به عنوان یکی از مهم ترین پایانه های نفتی ایران به نوعی یکی از اصلی ترین شریان های اقتصادی کشور به شمار می رود که روزانه تعداد زیادی از نفتکشهای ایرانی و خارجی در آن پهلو می گیرند.

بنا به شواهد موجود به نظر می رسد که این پرنده متجاوز آمریکایی به منظور کسب اطلاعات از وضعیت حمل نقل دریایی در این منطقه و البته آمادگی دفاع هوایی ایران به این منطقه سرک کشیده بوده که خوشبختانه با پاسخ سریع مدافعان آسمان ایران رو به رو شده است. حال باید منتظر ماند و دید، باز هم جاسوس های نفتی آمریکا برای اطلاع از نحوه شکست خوردن تحریم ها، جرات حضور پهپادی در این منطقه مهم را دارند یا ترجیح می دهند از طریق بازوهای رسانه ای خود کسب اطلاع کنند.

البته ای کاش این خبر ابتدا توسط ایران اعلام می شد تا رسانه های غربی فرصت و جرات ابراز نظر در این باره را نکنند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 151
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    rcs پریدتور چه مقداره ؟
  • SABA AHVAZ ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    لازم بتوضیح است که اولین بار پهباد مهاجر در دوران دفاع مقدس مسلح به موشکهای آر پی جی شد.سپس غربیها الگو برداری کردند.!!!
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    با این اوصاف کشف مخفیگاه های موشک های نظام هم می تواند در ماموریت های این احتمال داده شود.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    هه هه هه هه هه هه هه ه ه ....
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا فقط به تیر اخطار بسنده کردند ؟ چرا سرنگونش نکردند مگه به حریم قانونی ایران تجاوز نکرده بود ؟؟؟
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 1
    خواستن بزننش که نتونستن. هه...
  • سروش ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مدافعان خارک بای مراقب حمله پیشدستانه غرب باشند و یا تجهیز دزدان دریایی برای حمله به خارک و یا نا امن کردن منطقه دریایی خارک
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    گزارش خوبی بود واقعا این سوال برام پیش اومده چرا با وجود رهگیرهای قدرتمندی چون تامکت مستقر در بوشهر یا اف 4 های بندرعباس باید هواپیمای پشتیبانی زمینی همچون سوخوی 25 کار رهگیری هوایی را انجام بده ؟؟؟ کاش این را توضیح میدادید
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    اگه این یکی را هم مثل ارکیو 170 مینشوندنش معرکه عظیمی میشد
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    دمتون گرم گزارش جالبی بود ولی چه حالی میداد این یکی را هم مثل قبلی زمین گیر میکردند
  • reza ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    در اين شرايط بهترين كار همدلي و اجتناب از تفرقه در بين مسئولين و اتحاد آنها براي مقابله با تهديدات است. بويژه كه امريكائيها و صهيونيست ها خيالات خامي در سر دارند.
  • رضا ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    اين برخورد دو روز قبل از انتخابات آمريكابوده و ايران عمداً بر آن سرپوش گذاشت تا اوباما راي بياورد
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا محکم اعلام نکردن که دفعه ی بعد دیگه شلیک هشدار نمی کنیم؟ این جوری گفتن ما باعث میشه روشون زیاد شه.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    سردار جزایری این هشدار را خیلی جدی دادند
  • محمد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا. مرگ بر صهیونیسم.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 1
    جالبه هنوز برخی فکر می کنند RQ170 نشونده شده. و البته رمزگشایی شده. سطح سواد خودتون نشون ندید، مجبور نیستید از چیزایی که نمی دونید حرف بزنید ! اون نشوندن، این هم نتونستن بزنند و نمی تونستند بشونند. منتشر که نمی کنی مشرق جان حداقل خودت برو سوادت تو زمینه مخابرات و cryptography بیشتر کن !
  • حسین ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ایکاش اقتداری که امروز داریم در زمان شاهان سابق هم بود تا کل خلیج همیشه فارس داخل خاک کشورمان می ماند تا این کشور های نقلی و ناچیز شاخ نمی شدند.
  • حسین ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ایکاش اقتداری که امروز داریم در زمان شاهان سابق هم بود تا کل خلیج همیشه فارس داخل خاک کشورمان می ماند تا این کشور های نقلی و ناچیز شاخ نمی شدند.
  • حبیب از کرج ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بچه رو چه بزنی چه بترسونی!!!!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا سرنگونش نکردند؟ مگه به حریم هوایی ایران تجاوز نکرده بود؟
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    شاید می خواستند آن را هم به زمین بنشانند
  • رضا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    به نظر من بايد اجازه مي دادند كه اين عمليات جاسوسي تكميل مي شد تا امريكا به قول شما دقيق مي فهميد كه تحريم ها شكست خورده اصلا اجازه بدن كه امريكا بطور ازادانه كزارشي از زندكي مردم داشته باشه تا اين مورد بهتر براشون ملموس بشه واقعا مديران ما با درايت بالاي خودشون اجازه نميدن تحريمها كارساز باشه
  • علي ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناس كه فكر ميكني خيلي آي كيو هستي خودت هم ميفهمي چي ميگي؟ رمز گشايي كردن ولي ننشوندنش!! خوب آخه آي كيو اگر كسي توانمندي رمز گشايي سيستمهاي به اون پيچيده اي را داره پر واضحه كه ميتونه توي رمزگذاري يا همون cryptography هم حرف براي گفتن داشته باشه. بهتره به جاي اينكه بخواي ادا و اطوارهاي شبه باسواد هاي خود كم بين را در بياري بري از چند تا با سواد واقعي پرس و جو كني كه ديگه گند نزني با اين افاضات خودت!!!!
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بنظرم پهباد بدون سرنشین زرنگتر از سوخوهای ما بوده که تونسته فرار کنه !!
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    برو بابا خدا شفات بده ارزش جواب دادن حرفهای مزخرفت نداره اصلا فکرکنم تب بالا 40 داری چون معلوم نیست چی بلغور کردی !!
  • میثم ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    درد بی درمون ... به بابای آمریکاییت میخندی اجنبی ؟؟!
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    حالش بیشتر بود اگه بجای اخطار کلش میکردند ،تودهنی محکم تری میشد
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    پرفسور مثل اینکه خبرها را نخوندی که نقل شده بود با مسلسل سوخو25 ها به زیر هواپیمای بدون سرنشین یعنی جایی که سیستم دوربین وتصویر هواپیما مستقر هست تیر اخطار شلیک شده که جلوتر نیاد پس هدف ساقط کردنش نبوده حالا چرا میتونه دلایل مختلف سیاسی نظامی و... داشته باشه همین که دم انتخابات امریکا ایران اعلام نکرد این خبر را یک امتیاز بزرگ برای اباما بود
  • رزمنده قدیمی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    تو مثلا با گفتن یک اصطلاح باسوادی؟ به کوری چشم تو هم میتونیم بنشونیم هم میتونیم بزنیم مزدور امریکائی.
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 1
    جالبه که عده ای هنوز خیال می کنند که rq-170 سقوط کرده یا خودش نشسته ! ...اقای مدعی سواد ! ابتدا نگاهی به سقف پروازی این پهپاد بیندازید بعد از خودتون بپرسید چطور ارابه فرود جانور قندهار سالم بود ...! ======== برهان از این ساده تر ؟!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    خیلی کم ! شاید زیر یک متر مربع =============== موضوعی که خیلی مهم هست اشاره سردار به منطقه ممنوعه پروازی بود ...یعنی علاوه بر حریم قانونی سرزمینی ما پرنده هایی که به مرزهای ما نزدیک بشوند ( حتی اگر ورود پیدا نکنند ) رهگیری خواهند شد ...این موضوع بسیار مهمی است و نشان از اقتدار ماست ============= استفاده از سوخو 25 هم بسیار جالب توجه بود ... البته همون طور که در رزمایش اخر سپاه هم دیدیم سوخوها کاملا به روز شدند و قابلیت لینک شدن با بقیه هواپیما ها و پهپاد ها را دارند
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    شلیک اخطار با توپ از هر هواپیمایی بر میاد !اگر میخواستند واقعا ساقطش کنند هواپیماهای رهگیر بهتری هم در نیروهای مسلح بود
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    برای این که قبلا چند تایی از این ها را ساقط کردند دیگه لطفی نداره !( mq-1 , mq- 9 و اسکن ایگل و ....امثالهم !)
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بیخودی خوشحال نباش ! در این چند سال همه رقم از این پرنده ها ساقط شده به اندازه کافی ...! از رپیر و پریداتور ...تا اسکن ایگل و ...حتی شاید هرمس ! ========== در ضمن هندونه !
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مزدور خائن جاسوس اجنبی وطن فروش کثافت بازم بگم یا خفه میشی
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    اقا میثم ادبت تربیت نداره ها ...
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    کی گفتم رمزگشایی شده ؟ اتفاقا رمزگشایی نشده. اگه یه کمی از رمزنگاری سر در بیاری می فهمی که نمی شه خیلی از الگوریتمهای رمزگزاری مثل AES شکوند.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    کسی که فکر می کنه که رمزگشایی شده قطعا سواد نداره، حتی یکبار هم یک رمرگزاری انجام نداده. یه نگاهی به الگوریتم های AES بندازید و ببینید که اثبات می شه راه شکستن نداره مگر امتحان کلیدها که بسیار زمانبره حتی با ابر کامپیوترها.
  • صادق ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناسناس بی وطن تو که همه چیزت را گذاشتی حراج تربیت داری ؟
  • رمز گشا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چندین ساله از زمان اشغال کشور های همسایه ایران در حال بررسی تجهیزات نظامی آمریکاست ، اون رمز گشایی هم که شما داری صحبت می کنی هم وقتش بوده و هست و هم راههای دیگه جز آزمایش و خطا ، فکر می کنم اعتماد به نفست خیلی بیشتر از توان تحلیل و سوادت باشه.
  • آگاه ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا بیا سربازی مبعد اگر لایغ بودی استخدام می شوی واگر کار بلد شدی به درجه های بالارسیدی فرمانده شدی از این موردهای نظامی سر در می آوری .
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    رهگیری این پهپاد نشون میده که سپاه نه تنها در زمین و دریا و قوای موشکی قدرتمنده بلکه در آسمان هم مقتدره. دمه بچه های سپاه گرم.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا حالا گریه می کنی؟ آقا رمز گشایی نشده با تور گرفتنش! گریه نداره که! عزیزم اینقدرم یک بعدی فکر نکن حالا اگه رمز گشایی نشده باشه و سالم گرفته باشنش که برا رفقا آمریکایی بدتره که!!!
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    معمولا با سوخو نمیشه غیر اخطار به پهپاد کاری کرد
  • وطن دوست ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا پرچمتو پاک کردی . زیادی خوشحال نباش دفعه دیگه همکارت را میزنیم جسدش خوراک کوسه های خلیج فارس می شه اونوقت برو سر قبر خالیش گریه کن .به اربابتم بگو اینارو
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    فرار کردنش از زدنش حالش بیشتره
  • سرباز ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    سکرته اینو به اربابت بگو .
  • دانا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ما همیشه از یک روش استفاده نمی کنیم .
  • رادار ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    لازم نبود اگر لازم بود انجام می دادیم .
  • نخود ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    اندازه محکمی شو یاد بده تا ما بگیم .
  • حیا کن ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    عوضش اربابت تورا نشونده وخانواده و وطن را هم فروختی به چه قیمتی بدبخت برو جلو آئینه خودت را نگاه کن چه جونوری می بینی ؟
  • مراد ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    این کشور های تقلبی که عددی نیستند اینو خودشون هم می دونند برای همین از اربابشون خاستن بیایند از ازشون مراقبت کنند .
  • از بندر ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بندم می خاستم همینو بگم .
  • ناهنجار ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    می خواستیم ببینیم فزولمون کیه دیدیم .
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ببخشید شناسایی یک پهپاد غیر پنهان کار و هدایت یک جنگنده به سمت اون چه ارتباطی با مخابرات دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اجنوی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    خر خودتی پیشانیت را پاک کن بعد بیا .
  • دانا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناسناس یکجوری حرف می زنی که انگار خودت پهپادرو ساختی تو فقت یک معموری که اگر لازمت نداشته باشند مرخصی.
  • نادان ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    اربابت زرنگه که یه خری مثل تو را به کار گرفته .
  • سرباز ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    قرار نیست کسی حال کنه باید به وظیفشون عمل کنند .
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    قبول.وای خداییش از کجا فهمیدی من پرفسورم؟! :)
  • مسعود نوری ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا با این کارشون هم آتو دست امریکا ندادن وهم سر جایشان نشاندن
  • Saeed ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    خواهشا یکی بگی چقدر ادعای مقامات امریکایی مینی بر اینکه پهپاد MQ-4Cبه راحتی وارد مرزهای کشورمون میشه وجاسوسی میکنه,صحت داره؟
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    عزیزم پایگاه F14 فقط در تهران و تبریز مستقره
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بابا شما خیلی چیز میفهمین .
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ما؟
  • نوید ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    به دلیل اینکه نزدیک 4 ساله که دیگه تامکتی در بوشهر نیست و همه به اصفهان منتقل شدن و بوشهر فعلا فقط فانتوم داره
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    عجب.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    کی میگه خیلی کم؟ عکسشو کنار نفر ببینید. یه ذره از جنگنده کوچکتره. این حرفا چیه.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مرگ برطالبان
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بله نشونده نشده، خوابونده شده! بخواب بابا بذار باد بیاد!
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ماشااله چیری که تو این مملکت کم نیست کارشناس بی تربیت و بی سواد.
  • احمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناس مدعی سواد و Cryptography؛ برای دور زدن یک سیستم رمز شده لزوما حمله به الگوریتم رمزنگاری استفاده شده بهترین گزینه نیست، بلکه در بسیاری از مواقع حلقه های ضعیف تری در زنجیره استفاده شده وجود دارند که میشه از طریق آنها به داده رمز شده رسید، بدون اینکه نیازی به شکستن الگوریتمش باشه. وقتی یکی با دو کلمه مطلب خواندن ادعای با سوادی بکنه، میشه مثل تو. خدا شفات بده!
  • حجت ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    جناب استاد؛ اگه یک طیاره از اون بالا بیفته تکه بزرگش نوک بالشه. در ثانی وقتی القاعده داره فرت و فرت طیاره های اونارو هک می کنه می خوای ما نتونیم؟
  • حجت ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناس گرامی از اواخر جنگ به این ور F14 ها تو بوشهر مستقر شدند برای پوشش هوایی خارک و خطوط کشتی رانی. فکر کنم شما هنوز تو حالو هوای رجیم سابقی.
  • حجت ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناسی که فرمودید کم نیست می شه راجع به RCS یه توضیح مختصر بفرمایید.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بابا شاید داره به آمریکایی ها که فرار کردند می خنده
  • مجتبی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ببین ناشناس جان یه معما میدم اگه حل کردی میگم شاید چیزایی حالیته. (سه نفر برای خرید ساعتی به یک ساعت فروشی مراجعه میکنند. قیمت ساعت 30 هزار تومان بوده و هر کدام نفری 10 هزار تومن پرداخت میکنند تا آن ساعت را خریداری کنند… بعد از رفتن آنها ، صاحب مغازه به شاگردش میگوید قیمت ساعت 25 هزار تومان بوده. این 5 هزار تومان را بگیر و به آنها برگردان شاگرد 2 هزار تومان را برای خود بر میدارد و 3 هزار تومان باقیمانده را به آنها برمیگرداند. (نفری هزار تومان) حال هر کدام از آنها نفری 9 هزار تومان پرداخت کرده اند . که 3*9 برابر 27 میشود این مبلغ به علاوه آن 2 هزار تومان که پیش شاگرد است می شود 29 تومان هزار تومان باقیمانده کجاست؟ طراح سوال: دکتر حسابی) بابا اینقدر سواد سواد نکن چشماتو باز کن
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    وقتی چند وقت دیگه ایران کپی کردشو نشون داد اون وقت میفهمی.
  • منتقد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    از آنجا که این پرنده توان حمل بعضی از تسلیحات هدایت پذیر مانند انواع هدایت تلویزیونی و هدایت لیزری موشکهای هوا به سطح کای اچ 25 و کای اچ 29 را دارد، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گاهی آن ها را بر فراز آبهای خلیج پارس پرواز می دهد. در ماجرای اخیر به احتمال بسیار زیاد ابتدا رادارهای مراقبت هوایی مستقر در منطقه پهپاد متجاوز آمریکایی را شناسایی کرده و سپس در یک ماموریت فوری (بدون درخواست پرواز اسکرامبل از پایگاه های شکاری نهاجا)، فراری دادن آن را به فراگ فوتهای در حال پرواز واگذار می کنند. همچنین به احتمال بسیار زیاد، هدف، فراری دادن پرنده متجاوز بوده وگرنه ساقط کردن یک پهپاد که موقعیتش لو رفته و توسط خلبان ها رویت شده نمی تواند برای دو جنگنده ایرانی کار مشکلی باشد. گفتنی است سوخوهای 25 فاقد رادار هوابرد هستند اما در عملیات هوایی می توانند از یک قبضه مسلل پر قدرت دو لول 30 میلیمتری و دو تیر موشک حرارت یاب آر 60 آفید بهره ببرند.
  • مهدی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    آقا حجت اولا رژیم نه رجیم دوما F14 اصلا تو تبریز نیست اسکادران های F14 ایران تو بوشهر و اصفهان و تعداد کمی هم در نهران مستقر هستند
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    برادر ناشناس لبنانی! اصولا هواگردهایی که قابلیت رادارگریزی دارند برای عملیات های شناسایی/جاسوسی انتخاب میشن . شما که این قدر دانشمند و آگاه هستید بفرمایید که جنگنده های نسل 5 با آن عظمت و ابعاد چطور سطح مقطعی به اندازه توپ بیسبال دارند؟!
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    احتمالا میخواستن مثل سربازای انگلیسی که گرفته بودن، برای هواپیما کت شلوار هاکوپیان بخرن بعد با سلام و صلوات بفرستن به خونشون. ولی بیچاره هواپیماهه ترسیده زود فرار کرده
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    این قدر فهم دارید که بفهمید زدن پهپاد روی آسمان بین الملی یعنی اعلام جنگ نه؟ RQ-170 بیش از 300 کیلومتر داخل آسمان ایران بود اگر فرصت فرار و رفتن روی آسمان افغانستان رو داشت قطعا ایران رهاش می کرد و اون رو رهگیری و شکار نمی کرد.. پرودیتور زمانی که توسط ایران رهگیری شد سریع رفت روی آسمان بین الملی بود
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    جواب سگ های امریکا و اسرائیل رو ندید..وقتی کپی ایرانی این پهپاد رادارگیز امریکایی پرواز کرد... چیزی برای گفتن نخواهند داشت...همین الآن هم ندارن..
  • دکتر ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    درحین جنگ تحمیلی F14 هابرای ایجادامنیت دریایی نفت کش هابه بوشهررفتندواین ازنبوغ فرماندگانی چون شهیدبابایی است
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    این پهپادها مثلا پنهانکار و رادارگیریز بودن!!!..چی شد که سپاه!!.. با Su-25 که اصلا رهگیر نیست تونسته اینو کشفت کنه!!!!!!!!! طرفداران امریکا برین توی سوراخ موش...که ادعای رادارگیزی پهپادهای مثلا فوق پیشرفته!!!!!...امریکا یکی پس از دیگری داره خودشو نشون می ده!! چقدر دروغ از غرب زده ها شنیدیم...
  • به تو چه ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    ای بابا چقدر بحث پرنده پرنده میکنید.خبر جدیدو نشنیدید ! که پرنده بودن اون شی تکذیب شده و اون شی گنجیشک بوده !!!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    فکر نکنم مقامات امریکایی چنین ادعایی کرده باشند ! تنها شایعاتی مبنی بر حضور این هواپیما در افغانستان بعد از ماجرای rq -170 هست ... البته باید دید امریکایی ها از قضیه سنتینل درس گرفتند یا ...! به هر حال سنتینل در کلاس پنهان کارها برای خودش یلی بود ! شناسایی و به دام افتادنش خیلی چیزها را مشخص کرد ...
  • احمد ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    آقا صادق بی وطن شمایی که به هم وطنت توهین میکنی.
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    شما کپی F-14 رو که سی ساه در اختیارتونه بساز بقیش پیشکش!
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    هیچکس نگفته این رادارگریز هست، از نظر سنسور و رادارها پیشرفته هست. همونطور که می دونی ما توانایی ساخت سنسور نداریم و در رادارها هم قطعاتش ساخت ما نیست.
  • م ش ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    حول نکن بابا اون هم به موقعش
  • علی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    بیچاره آمریکایی ها اگر می دونستند در مرکز سرّی ما در هشترود چه چیزی تولید کردیم همشون تب و لرز می گرفتند به وقتش شوکه خواهند شد .
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    توی خبرها بود که این اتفاق ساعت 4.30 صبح افتاده توی اون ساعت سوخو 25 و ماموریت ! مگه زمان جنگ که 24 ساعت پرواز مراقبتی داشته باشیم الان باوجود سیستم های راداری قدرتمند و پهبادها کمتر عملیات شناسایی توسط جنگنده ها صورت میگیره
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    دم همه ی بچه های سپاه گرم غیرتمندانه پا کار وایستادن ایول
  • روح اله ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    انشاءاله با توکل برخداهمچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هرگونه نگاه چپی به این مرزوبوم مقدس را جواب خواهیم داد.تاسیدعلی هست هیچ ترسی نداشته باشید.
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    آفرین ! مثل اینکه بر و بچ اطلاعاتشان از آمریکاییها هم بیشتره! چون خود آمریکاییها هم اطلاع دقیق از تعداد و محل نگهداری تامکت های ایران ندارن!
  • A-Riot | Yaser ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    jeddan profesori? :D
  • د. بهنام ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا چه غیرتی میکشه روی کدینگش، بابا دکدینگ هم عالمی داره، کاری که توسط انسان کد بشه توسط انسان هم دکد میشه مطمئن باش، تو زمان جنگ بیسیمهای عراقی رمز میکردن پیغام ها رو، تعداد حالات رمزش اون موقع 2 میلیارد میشد، دو هفته ای دکد شد و از اون موقع به بعد کل دیالوگای صدامیان دست مون بود و اونا خیال میکردن غیر قابل شنوده، حالا تو هی بگو نمیشه نمیشه، درضمن حتما نیازی نیست خود رمز رو بشکونن معمولا از گپ های امنیتی استفاده میشه
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    خیلی معذرت میخوام،گویا دوستانمون آمار مکان های هواپیماها و نوعشون را خوب میدونند.اگه گیر دشمن بیفتید فکر کنم خوب اطلاعات بدید.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مرگ بر کمونیسم
  • حجت ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    کپی کاری کار ساده ای نیست. ضمنا دوستمونم که می گه f14 رو بسازین باید بگن چرا هواپیماهایی که سال 58 باید زمینگیر می شدند هنوز دارند می پرند. نکنه آمریکا کمک می کنه خبر نداریم. موشکای فینیکس از کجا میاد؟
  • حجت ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    به نظر شما گنجشک خزنده هستش؟
  • حسین ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    الان خیلی اقتدار داریم ولی بازم سهم ایران از دریا خزر کم شد؟!! تو رو به ماه محرمی تاییدش کن
  • علی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا خوبه برنگشته درگیر بشه خدا به دادمون رسیده
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ناهنجار منظورت فضول بود دیگه؟
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اب بریز تو اونجاکه میسووووووزه
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    طراحی پهپاد و جنس مواد اون کاملا رادارگیزه...شما چشم که دارید؟
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نه تو می دونی سنسور چیه نه من می دونم چند نوع سنسور کریستالی بلور و...در ایران ساخته میشه!
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    پهپادی که حداثر سرعتش 200 کیلومتره مگر دیوانه هست برگرده با جنگنده مافوق صوتی با سرعت 1500 کیلومتر در ساعت درگیر بشه!! این پهپاد فقط رادارگیز یا پنهانکار می گفتند هست!!..... که مثل اینکه نـــیست!
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا فکر کردی F-14A های ایران همان پرنده های 40 سال پیش هستن!!!!!!! اگر همان ها بودند که روشن هم نمی شدن چه رسد به پرواز کردن شما ماشینت رو 1 ماه خاموش کنی روشن نمیشه...چه رصد به هواپیما که قطعاتش باید هر 2 سال یک بار عوض بشه....
  • سید ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    جالبه... من هروقت این خبرها رو میخونم، زیرش یک سری کامنت میبینم که فقط و فقط با توهین به برخی از هموطنان اشاره کرده و بس. این آقایونی که به سایر هموطنان انگ جاسوس و مامور و آمریکایی و ... میزنن، میخوام جواب بدن که در کلام کدام یک از مسئولین این چنین بیانی دیدن؟ از صدر تا ذیل؟؟؟؟ حتی خمینی کبیر هم اینچنین مطمین در مورد دیگران صحبت نمیکرد. دانش آموخته و غنی شده از فرهنگ کدام دانشگاه و کدام مرکز علمی هستید که اینچنین سایرین را خطاب قرار میدهید. درود به ایران و ایرانی. درود به همه سربازان وطن. درود به همه عزیزان میهن عزیزمان.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    داداش جون فیلم نشوندنش این هواپیما موجوده و در رده بندی محرمانه قرار داره شما ندیدی نگو نیست
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نمک ریختی الان؟
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اشداء علی الکفار "رحماء" بینهم باشید
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اولا خمینی کبیر خودتی!!!..و امام خمینی(ره) ..لطفا خواهشآ شما دستور العمل جدید غرب درباره حذف نام امام از امام خمینی رو اجرا نفرماید...که یعنی حذف اصل ولایت و نائب امام معصوم بودن دوما اول دوستان هموطن غرب زده ما بودن که شروع به توهین به سپاه و ارتش و تمسخر ایران کردن... سومآ اگر ناراحت شدن غذر خواهی می کنم...شرمنده زیاده روی کردیم...
  • تقی پور ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • ایرانی مسلمان ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    برای کشور ما اهمیتی نداشت که کی رئیس جمهور بشه چون سگ زرد برادر شغال است تازه انها مگه کاندیدای مستقل هم دارند چون همشون با صهیونیستها رابطه دارند اگر هم کسی مستقل از صهیونیستها باشه نمی گذارن رئیس جمهور بشه
  • محمد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    برادر عزیزم با پرچم آمریکا شما از کجا میدونی که با AES رمزگذاری شده دوست عزیزم؟ اگه نگی، جوری چکت میزنم، جوری چکت میزنم ناصر که بری بچسبی به تاریخ و جغرافیا
  • ایرانی مسلمان ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    چون نظامیهای ایران فقط میتونند rQ رو که پیش رفته تر بودفرود بیارند این یگی چون کوچیک تر بود از دست مافرار کرد
  • ایرانی مسلمان ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    چه جالب ایرانیهای دوست دار امریکا مثل ایرانیهای در به در خارج نشین چه میهن پرستایی ادم از ذوق انها میخواد گریه کنه جون شما
  • ایرانی مسلمان ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    تقصیر تو نیست که باورت نمشه چون جایی که زندگی می کنی به مردمشون دروغ میگن وهمه این رو میدونند که امریکائیها دروغگوی قهاری هستند برای همین فکر میکنی ایرانیها هم دروغ میگن راست گفتند که کافر همه را به کیش خود خواند
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    بهنام عزیز 2 میلیارد حالت چیزی نیست و با کامپیوترهای اون موقع هم چیز خاصی نبوده فقط کمی طول می کشیده. DES که 56 بیت هست از این حالتاش بیشتره ! چه برسد به بقیه چیزها.
  • ناشناس ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    امیر چیت فروش:هیچ کس نم داند که مادر داخل ای جنگنده ها چه تغییراتی داده ایم
  • رسول ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    آمریکا و اسی جونش هنوز خیلی مونده که بدونن هواپیماهامون کجاست بوشهر اصفهان تهران یا تبریز همه جا میتونه باشه حتی جایی که فکر میکنه ماشین هم اونجا ترذ نداره.مثل آب خوردن میشه قطعاتو باز کرد و هر جا خواستی سوار مونتاژش کن و یه باند استترا شده طراحی کرد.اگه موقش برسه و ما خواستیم دفاع کنیم اونوقت آمریکاییها میبینن انواع موشک و هوا پیماست که از دل کوها میان بیرون اونوقت هم دیگه دیر شده براشون بگن....خوردیم.
  • مهدی ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    میخواستم به وطن دوست بگم که این هواپیما بدون سرنشین ، اگه زده بشه که جسدی توش نیست که خوراک کوسه های خلیج پارس بشه . باهوش
  • تعبیر ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    حسین جان بازم خواب دیدی بیدار شو .
  • از بندر ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    رضا دم خدوس رو بردار تا باور کنیم
  • جومونگ ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    مارهگیر های خوبی داریم مثل f14و...اما چون مال ارتش اگه بزننش افتخارش مال ارتشه باید سوخویی بزنه که مال سپاه و حتی شاید موشک رهگیر هم نداشته باشه
  • دانا ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دوباره این امریکا ئی های ناشناس نظر دادن
  • واشینگتون ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    نه بدبختا برین کشگتون را بصابید این جور چیزارو فقط ما امریکائی ها میدونیم .
  • ایرانی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اینم ناسناس از اون حرفهای چرچیلی بود. نادان امریکائی دیگر کلکت لو رفته می خواهی تفرقه بیندازی تا حکومت کنی ؟ تمامی نیروهای مسلح جانبر کف برای ایرانی اسلامی بپیش.
  • دانا ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    زیاد کارشناسی نکنید اگر لازم باشه می زنیمش
  • حسن ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    آفرین بر دلاوران هوانیروز و زنده باد ایران
  • منصور ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    واقعا این پهپادها توی جنگهای اینده نقش بسیار مهمی را برعهده خواهند گرفت . ولی ای کاش این قابلیتهای شناسایی و رادارگریزی در کرار خودمون هم که سرعت بالایی نسبت به اینها داره گنجانده بشه .
  • ایرانی باغیرت ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    فکر کنم منذور ناحنجار از عذ ناحنجاری حمون ثتح ثوادش بود. آخه کی مجبورط میکونه وغتی نمیطونی (فضول) رو دوروثط و هثابی بتایپی بیای راجه به این مثاعل نزر بدی؟ ای بچه فزول
  • ایرانی با غیرت ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    رضا جان مسواکتو زدی؟ اگه زدی برو جیش بوس لالا. نمیخواد راجع بع این مسائل نظر بدی. باشه عزیزم؟ آره بیاد هرچی میخواد برداره ببره بعدشم اونا از اونور دنیا به ریشمون بخندن؟ خوب همینطوریشم میبینن که نتونستن غلطی بکنن. کور که نیستن
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    گاگول جان اصلا همین نشوندش نیاز به رمز گشایی و هک داره. وقتی میشوننش نمیتونن رمزگشایی کنن؟ اگه اینقدر که میگی ساده و پپیش پا افتاده بود چرار اوباما شخصا از ایران درخواست کرد که هواپیمارو برگردونیم؟
  • نادریان ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    مسئله طوري طرح شده كه گيج كننده به نظر برسد، يعني پول خرج شده با پول به دست آمده را جمع زده اند كه اشتباه است، هزينه را بايد با هزينه و درآمد را با درآمد جمع زد. حال مسئله را به اين صورت بررسي مي كنيم: سه نفر در ابتداي مسئله هر كدام 10 تومن داشتند كه ميشد 30 تومن، بعد از خريد و پس گرفتن پولشان، خريداران نفري يك تومن دارند، فروشنده 25 تومن و شاگرد مغازه 2 تومن كه جمع آن مي شود 3+2+25=30 پس هيچ پولي گم نشده. جور ديگري هم مي شود بررسي كرد، هر كدام نفري 9 تومن خرج كرده اند كه مي شود 27 تومن. از اين پول 25 تومنش را به فروشنده داده اند و 2 تومن به شاگرد مغازه، 3 تومن هم كه در جيبشان است. باز هم پولي گم نشد. ديديد كه ذهنمان تا بي نهايت كه هيچ، تا 10 دقيقه هم درگير نشد!
  • ایرانی با غیرت ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناس جان نظرتو واسه خودت نگه دار. اگه قسط زدنشو داشتن تامکت میفرستادن نه سوخو اونم از نوع su25. مگه نشنیدی که از قدیم گفتن بچه زدن نداره؟
  • ایرانی باغیرت ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناسی که پاسخ اولو دادی. اولا حیف اون پرچم مقدس کنار اسم مزدور خائنی مثل توئه. دیگه تکرار نشه‌خا. اگه تکرار کنه میگم موش دندوناتو بخوره. بعدشم از کجا میدونی که ساختیم یا نه؟ سرپا نگه داشتن این جنگنده و ساخت سلاح‌هاش و مخصوصا موشک فونیکسش کم کاریه؟ اگه خودت اینقدر عرضه نداری که پنچری ماشین و بگیری دلیل نمیشه که نتونن ای جنگنده رو بسازن
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    جناب ایرانی باغیرت شما اصلا ایرانی نیستی که بخوای با غیرت باشی یا نه! هرکی نظری داره و مزدور بودن یا نبودنشم خدا آگاهه ولی در فحاش بودن جنابتان شکی نیست.حیف ایران اسلامی که امثال حضرتعالی توش زندگی میکنن!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آقا مهدی عزیز هموطن منظورش ّّf35 , f22 هست که میدونی سرنشین دارند و همه بدجور انتظارشونو میکشیم تا هرچی فریاد داریم با موشک سرشون خالی کنیم و یه حالی ببریمو کینه هامون کمتر بشه
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    نماز بی ولای او . . .
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    خدا به دادت برسه
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ببخشید من بی ادب نیستم ولی دیگه نتونستم تحمل کنم . خاک بر سرت
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    مرگ بر مزدور و آفرین بر همه نیروهای مسلح
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    نمی گذارن کاندیدای رئیس جمهوری بشه.
  • مرتضی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    آتو؟! به حریم هوایی تجاوز کرده اگر میزدنش هیچ آتویی در کار نبود!حقمون بود!اما لابد به دلایلی نزدن..
  • chrik ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    پرچمت که گورخریه معلومه خودت چی هستی.... بابات کیه؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین کرد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    0 0
    اصن بحث ی چیز دیگس کاسه داغتر از آش شدن واسه چی با همتونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس